Gimnazjum

Narodziny lasu

Kolejny już raz wybraliśmy się do szkółki w Zabużu, w celu kontynuacji projektu „Narodziny Lasu”. Obserwowaliśmy postępy w rozwoju naszych sadzonek od ostatniej wizyty. Pod czujnym i fachowym okiem Pana Bazyla Kondratiuka wykonywaliśmy zabiegi pielęgnacyjne nad roślinami (pielenie i spulchnianie). Pan leśniczy oprowadził nas po całej szkółce dostarczając dużej porcji wiedzy. Oglądaliśmy i rozpoznawaliśmy młode siewki różnych gatunków drzew, charakterystyczne etapy wschodu, rozmawialiśmy też o metodach ochrony przed nadmiernym słońcem, czy niedoborem wody. Dowiedzieliśmy się o różnych sposobach pozyskiwania sadzonek, które prowadzą inne szkółki. Pan Bazyl mówił nam o trudnościach związanych z hodowlą, w tym wiosennych przymrozkach, których skutki mogliśmy sami obserwować. Były one widoczne szczególnie na kwaterze z sosną. Poznaliśmy również technikę produkcji kompostu do użyźniania poletek stosując torf i młode, skoszone zboże oraz sposób zapewnienia odpowiedniego pH dla poszczególnych gatunków młodych drzew i krzewów.
Na zakończenie wizyty, korzystając z uprzejmości gospodarza, zrobiliśmy sobie ognisko. W wyjeździe do szkółki uczestniczyli realizatorzy projektu, klasa VI szkoły podstawowej i IIa gimnazjum pod opieką Doroty Kolasy, Bożeny Niedziółki i Macieja Zielińskiego.
Oto krótka fotorelacja z naszego pobytu.

 

Początek wizyty. Poznajemy plan na dzisiejsze zajęcia.

  

Zabiegi pielęgnacyjne na naszym poletku hodowlanym.

Obserwujemy etapy wschodu brzozy.

Oglądamy młode siewki sosny z charakterystycznym kapturkiem na czubku.

Wschód siewek dębu.

Pan leśniczy opowiada nam jak zima i wiosenne przymrozki wpłynęły na siewki drzew.

 

Oglądamy zabiegi chroniące młode siewki.

Sadzonka sosny.

Poletko hodowlane.

Poletko z kiełkującym dębem.


Obserwacje na poletku.

Dowiadujemy się o metodzie produkcji kompostu.

Pan Bazyl opowiada nam o innych, niż widzieliśmy na szkółce metodach pozyskiwania sadzonek drzew i krzewów.

 

Styropianowy kaseton do pozyskiwania sadzonek i młoda sadzonka bukszpanu wyhodowana w nowej metodzie.

Dorota Kolasa

„O życiu dworskim i ziemiańskim”

Po zapoznaniu się z fragmentami utworu „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza, w celu zdobycia informacji o znaczeniu i funkcjonowaniu dworów i majątków ziemiańskich w dawnej Polsce oraz po to, by zobaczyć, jak prezentowały się wnętrza ziemiańskie przełomu XIX i XX wieku, takie jak: kancelaria dworska, pokój pani domu, sypialnia, salon, jadalnia, kuchnia i łazienka – klasy: szósta szkoły podstawowej i pierwsza gimnazjum udały się do Muzeum Ziemiaństwa w Dąbrowie.
W sali konferencyjnej mieszczącej się w dawnej oficynie młodzież poznała historię miejscowości i zespołu dworsko-parkowego. Następnie uczestniczyła w warsztatach heraldycznych, na których omówione zostały poszczególne elementy herbu, jego geneza, podstawowe rodzaje, znaki heraldyczne i barwy. W części praktycznej młodzież projektowała herby swego rodu.

Czytaj więcej...

„O życiu dworskim i ziemiańskim”

Po zapoznaniu się z fragmentami utworu „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza, w celu zdobycia informacji o znaczeniu i funkcjonowaniu dworów i majątków ziemiańskich w dawnej Polsce oraz po to, by zobaczyć, jak prezentowały się wnętrza ziemiańskie przełomu XIX i XX wieku, takie jak: kancelaria dworska, pokój pani domu, sypialnia, salon, jadalnia, kuchnia i łazienka – klasy: szósta szkoły podstawowej i pierwsza gimnazjum udały się do Muzeum Ziemiaństwa w Dąbrowie.
W sali konferencyjnej mieszczącej się w dawnej oficynie młodzież poznała historię miejscowości i zespołu dworsko-parkowego. Następnie uczestniczyła w warsztatach heraldycznych, na których omówione zostały poszczególne elementy herbu, jego geneza, podstawowe rodzaje, znaki heraldyczne i barwy. W części praktycznej młodzież projektowała herby swego rodu.

Czytaj więcej...

„Zdejmowanie obrazów z natury”

Gdy „na całej połaci – śnieg” leżał, grupa uczniów z naszej szkoły pod kierunkiem artysty Daniela Ludwiczuka i pod opieką nauczycieli i przedstawicieli Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin”: Bożeny Niedziółki i Grzegorza Szymanka zawiesiła „w Lipnie przy kapliczce, na drzewie w parku w Mężeninie oraz pod szkołą i na cmentarzu w Ruskowie” aparaty fotograficzne camera obscura, realizując w ten sposób element projektu „Jaki znak twój?” (Fundacja Banku Zachodniego WBK, konkurs Bank Ambitnej Młodzieży).

Czytaj więcej...

„Majowa rocznica”

Pojęcia : „Państwa Osi”, „kampania wrześniowa” czy  „dziwna wojna”  przypomnieliśmy sobie w pierwszej części  apelu poświęconego 72. rocznicy zakończenia II wojny światowej.

 

Następnie – w części drugiej- klasy (od trzeciej szkoły podstawowej do trzeciej gimnazjum), posługując się instrukcją (rozumienie tekstu czytanego)  i znajomością kierunków (zastosowanie wiedzy w praktyce) poruszały się po terenie szkolnym w poszukiwaniu ukrytych wcześniej przez nauczyciela historii zagadek, których prawidłowe rozwiązanie w czasie 15min. dawało grupie zwycięstwo. 

 

Działanie przygotował, koordynował i w roli prelegenta wystąpił Maciej Zieliński.

A.Z.Z.

„Witaj, majowa jutrzenko!”

O strajkach w Chicago, obchodach 1 Maja w czasach PRL-u, symbolice barw na fladze Polski, roli konstytucji w funkcjonowaniu państwa oraz o okolicznościach uchwalenia Konstytucji 3 Maja opowiedział zebranym na sali gimnastycznej nauczycielom i uczniom naszej szkoły Maciej Zieliński na apelu z okazji świąt majowych, w tym 226. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

 


Następnie rozumienie tekstu czytanego, słuchanie, a przede wszystkim wiedza o początkach i znaczeniu świąt obchodzonych w naszym kraju w dniach 1-3 maja została sprawdzona przez prowadzącego w formie quizu.
Wyniki zadowoliły i uczestników, i nauczyciela.

 

 

A.Z.Z.
Fot. M. Wielogórska

„Czyste powietrze – zdrowy człowiek”

27 kwietnia, kolejny już raz w naszej szkole odbył się apel z okazji Dnia Ziemi. Tegoroczna tematyka dotyczyła przyczyn i skutków zanieczyszczenia powietrza. W ramach tych obchodów, kółko teatralne Pani Agnieszki Agapow wystawiło przedstawienie pt. „Fatalna ósemka”, gdzie młodzi ekolodzy urządzili sobie pikietę pod Agencją Ochrony Środowiska.

 

Uczennice III klasy gimnazjum w formie prezentacji przedstawiły podstawowe wiadomości o zanieczyszczeniach powietrza i ich wpływie na zdrowie człowieka i przyrodę.

 

Każda klasa Szkoły Podstawowej i Gimnazjum zaprezentowała publicznie swój „List otwarty” do różnych osób i instytucji.

 

 

 

Klasa II b gimnazjum przedstawiła sprawozdanie z przeprowadzonego przez siebie badania stopnia zanieczyszczenia powietrza w najbliższej okolicy naszej szkoły.

 

Oglądaliśmy film dotyczący smogu w Polsce. Starsi koledzy zrobili pokaz doświadczeń dotyczących właściwości fizycznych i chemicznych powietrza.

 

 

Były także konkursy dla młodszych i starszych uczniów.

 

Komisja oceniła prace konkursowe takie jak: wspomniany wcześniej list dla ziemi, plakat i przedmiot ekologiczny tzw. „truciciel powietrza”.

 

 

Wygrała klasa VI Szkoły Podstawowej. Wszystkie inne klasy przygotowały się także bardzo starannie do tego wydarzenia. Za co nauczycielom i uczniom dziękuję. Wydarzenie to było możliwe do przeprowadzenia dzięki współpracy wielu nauczycieli między innymi A. Agapow, A. Tkaczuk, J. i P. Ostaszewscy. Za co bardzo dziękuję.

Bożena Szoplewska 

Drohobycz - "fizjonomia losu i życia"

Do  Drohobycza-miasta, które przez wieki było ważne dla polskiej historii i kultury, a które jego mieszkaniec Bruno Schulz tak opisał: „Tam, gdzie mapa kraju staje się już bardzo południowa, płowa od słońca, pociemniała i spalona od pogód lata, jak gruszka dojrzała-tam leży ona, jak kot w słońcu-ta wybrana kraina, ta prowincja osobliwa, to miasto jedyne na świecie”, wybiera się na sympozjum historyczno – artystyczne reprezentacja Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo Ekologicznego „Mężenin”.

Czytaj więcej...

Apel wielkanocny

 

 

 

 

Podczas apelu poznaliśmy zwycięzców konkursu na palmę wielkanocną. W wydarzeniu ogłoszonym przez artystkę Ewelinę Siemieniuk wzięło udział 24 uczniów z ZPO (przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum) w Platerowie.
Komisję zachwyciło: „bogactwo użytych materiałów (filc, tkanina, papier, rośliny, słodycze), tęczowe barwy, imponujące wielkości i pomysłowość”. Nagrodzono wszystkich!

 

„1000 drzew”

Współpraca szkoły z Nadleśnictwem Sarnaki pozytywnie i z sukcesami układa się od wielu lat. W minionym roku szkolnym np. na Szkółce Leśnej w Zabużu pod opieką leśnika Bazyla Kondratiuka uczniowie zasiali i wyhodowali m.in. dąb czerwony, klon zwyczajny i antonówkę w ramach projektu: „Narodziny lasu”.
Tym razem na apel „Dołącz do leśników, posadź drzewko!” odpowiedzieli uczniowie klas czwartej, szóstej i pierwszej gimnazjum i pod opieką wychowawczyń: Doroty Kolasy, Jolanty Ostaszewskiej i Bożeny Niedziółki oraz nauczycieli pomocniczych: Pawła Ostaszewskiego i Andrzeja Wojtczuka udali się do leśnictwa Kisielew na akcję pt. „1000 drzew na minutę”.
Na miejscu działań po przywitaniu przez Nadleśniczego Andrzeja Wybranowskiego i zapoznaniu się z zasadami: „Jak posadzić drzewo?” dzieci pod opieką gospodarza leśnictwa Kisielew Franciszka Klimaszewskiego oraz pracowników Nadleśnictwa Sarnaki Agnieszki Kiszczak, Bogusława Kościana i Marka Charkiewicza przez czas dłuższy niż minuta-zasadziły dębem 40 arów.
A potem odpoczęły przy ognisku i obejrzały pamiątki oraz certyfikaty udziału w akcji.

 

 

 

 

 

A.Z.Z.

Strona 18 z 32