Gimnazjum

DZIEŃ W WARSZAWIE – 16.10.2017r.

Nasze wrażenia:

„Interesującym punktem tej wycieczki było lepienie z gliny – nauczyłem się nowej czynności.”

„Na trampolinach było dużo emocji, chętnie bym tam wróciła.”

„Najbardziej podobał mi się film oraz lepienie naczyń z gliny.”

„Podobał mi się film pt. „Pierwszy śnieg”, ponieważ było dużo emocji.”

Czytaj więcej...

„Sztuka komunikacji”

Do spotkania młodzieży polskiej ze szkoły w Platerowie i ukraińskiej z Małej Biłozierki dojdzie w październiku we Lwowie w ramach projektu „Sztuka komunikacji”, realizowanego przez Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo-Ekologiczne „Mężenin” w partnerstwie ze szkołą „Diwoswit” na Ukrainie.
Przez siedem dni młodzież polsko-ukraińska będzie uczestniczyła w warsztatach z psychologiem i akcjach Street Art z artystą, mających rozwinąć umiejętności komunikacyjne i myślenie twórcze. Wyzwaniem będzie praca w grupach zróżnicowanych narodowościowo i wiekowo oraz skuteczna komunikacja.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji Ministra Edukacji Narodowej.

 

 

M.D.
A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk, A.Z.Z.

“The European Day of Languages”

„26 września to dzień, w którym Rada Europy chce zachęcić 800 milionów Europejczyków z 47 krajów do nauki języków obcych. Wydarzenia organizowane tego dnia mają uświadamiać istotne znaczenie wielojęzyczności w jednoczącej się Europie. Inicjatywę wspiera Komisja Europejska.

Zasadniczym celem  obchodów Dnia Języków jest podnoszenie  świadomości w zakresie:
§ bogactwa i różnorodności  językowej  Europy, które należy pielęgnować i rozszerzać;
§ potrzeby zwiększania zakresu nauczanych języków (także tych mniej znanych i używanych), co  skutkować będzie rozszerzeniem  wielojęzyczności;
§ potrzeby osiągania przez obywateli pewnego  zaawansowania w zakresie co najmniej dwóch języków, poza swoim własnym, tak aby mogli  w pełni wykorzystać swój potencjał jako obywatele demokratycznej Europy.”
W naszej szkole w ramach EDJ dzieci i nauczycielki języka angielskiego i rosyjskiego przygotowały gazetkę o Dniu Języków Obcych, na korytarzu szkolnym wyłożyły literaturę i quizy w języku rosyjskim i angielskim, które miały zachęcać do zainteresowania się językami obcymi, a młodzież zastanawiała się i w formie posterów odpowiedziała na pytania o sens nauki języka angielskiego, rosyjskiego czy hiszpańskiego, którego naukę pod kierunkiem Agnieszki Omelańczuk rozpoczęła w tym roku szkolnym klasa czwarta.
Wątpiących w potrzebę komunikowania się po angielsku czy rosyjsku zachęcamy do zapoznania się z galerią zdjęć ze zrealizowanych przez szkołę projektów międzynarodowych wymian młodzieży z Belgią, Rosją, Turcją i Ukrainą, w których warunkiem uczestnictwa była umiejętność porozumiewania się w języku obcym.

 

 

http://edl.ecml.at/
A.Z.Z.

„Będzie Korczak”

Na zajęciach świetlicowych dzieci robią Korczaka. Nad dziełem czuwa Ewelina Siemieniuk. 

Trwają prace na trzecią częścią mozaiki, której tworzenie rozpoczęto podczas realizacji projektu „Głucha wioska na Podlasiu” (Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka), a której dwa wcześniejsze elementy znajdują się (i uwagę przybywających po raz pierwszy do szkoły przykuwają), na ścianie budynku.
„Wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje, przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil.” /J. Korczak/

 
A.Z.Z.

„Musimy ustalić granice jego i mego prawa.” /J. Korczak/

W celu pozyskania nowych informacji o Korczaku i jego pedagogice udałyśmy się (nauczycielki i przedstawicielki Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin”) do Warszawy do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN na III Międzynarodowy Kongres Praw Dziecka i VIII Międzynarodową Konferencję Korczakowską - wydarzenia organizowane przez  Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka i Międzynarodowe Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka.

Czytaj więcej...

„Na Forum”

O współpracy szkoły z partnerskimi instytucjami w Turcji, na Ukrainie i w Belgii, warsztatach z artystami, letnich plenerach malarsko-rzeźbiarskich oraz galerii dzieł sztuki współczesnej w szkole w Platerowie mówiła na III Forum  „Budowanie Partnerstwa Lokalnego na rzecz ożywienia społeczno-gospodarczego i aktywizacji rynku pracy w powiecie łosickim” Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie i Prezes Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin” Maria Daszko.

A.Z.Z.
fot. http://www.tygodniksiedlecki.com

„Moc ziół”

Zainspirowani projektem „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” dziejącym się w Platerowie (woj. mazowieckie) dorośli skupieni wokół szkoły i Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo- Ekologicznego „Mężenin” wybrali się na warsztaty ziołowe do „Ziołowego zakątka” w Korycinach (woj. podlaskie), którego twórcy za cel postawili sobie przekazywanie wiedzy na temat bogactwa przyrodniczego Podlasia, tradycji zielarskich i zrównoważonego rozwoju regionu. 

Korzystając w wiedzy przewodniczki i zasobów miejsca, uczestnicy warsztatów sporządzili m. in. mieszanki zapachowe do sypialni lub gabinetu, herbaty owocowo-ziołowe na wszelkie dolegliwości i przyprawy do mięs, warzyw i przetworów z ziół typowych dla tego regionu; a w karczmie skosztowali tradycyjnych podlaskich potraw ( zupa z pokrzywy ) przyprawionych tutejszymi ziołami.
Każdy wyjechał z własnoręcznie skomponowanym woreczkiem ziół.

 

A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„Coś się kończy, coś się zaczyna”

Inaczej, bo 4 września rozpoczęliśmy rok szkolny i inne było powitanie uczniów, nauczycieli, pracowników  i rodziców przez Panią Dyrektor uczynione. W słowach rozpoczynających spotkanie Maria Daszko przypomniała zebranym smutne wydarzenie z ostatnich tygodni - śmierć nauczyciela Grzegorza Rosiaka. Wspomnienie o nim wygłosił Paweł Ostaszewski, a słowom towarzyszył pokaz zdjęć, których wyboru dokonała Jolanta Ostaszewska.

Następnie – zgodnie z tradycją - o 1września 1939r. i kampanii wrześniowej  opowiedział historyk Maciej Zieliński.  Nauczyciel zwrócił uwagę słuchaczy na „bohaterów tamtych dni”. Za przykład bohaterskiej walki Polaków posłużyły: obrona Wojskowej Składnicy Tranzytowej przez garnizon Wojska Polskiego na półwyspie Westerplatte, obrona Wizny, bitwa nad Bzurą, obrona Helu, Kock i gen. Kleeberg , a także obrona Poczty Polskiej w Gdańsku i walka o stolicę.  

Na zakończenie spotkania Dyrektor Maria Daszko zachęciła uczniów i rodziców do zapoznania się z Listem  Ministra Edukacji Narodowej do Dyrektorów Szkół, Nauczycieli, Rodziców i Uczniów, opowiedziała o planowanych zmianach w związku z reformą edukacji i zachęciła rodziców do współpracy ze szkołą.

Z planem lekcji na najbliższe dni zapoznali swych uczniów wychowawcy klas. 

  

A.Z.Z.

fot. E. Siemieniuk

„O nasieniu owym, co złotem być miało”

„Przeszło lato, z kwiatuszków owych modrych porosły główeczki, takie okrągluśkie.” /M. Konopnicka/  i zawisły na szkolnym korytarzu, gdzie oczom dzieci i rodziców ukażą się w całej okazałości na uroczystym rozpoczęciu roku szkolnego.
Zgodnie z tradycją len wyrwany (ze szkolnego ogródka) z korzeniami, został zawieszony do wysuszenia, podczas którego nasiona dojrzeją i nabiorą brunatnej barwy: „Wszakże to nie kwiat, ale nasienie będzie samo złoto!”
Uprawa lnu jest elementem projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” dofinansowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.

 

M. Konopnicka „Jak to ze lnem było”
A.Z.Z.

„Półtora miasta”

„W lipcu ojciec mój wyjeżdżał do wód i zostawiał mnie z matką i starszym bratem na pastwę białych od żaru i oszałamiających dni letnich.” - czytamy w „Sklepach cynamonowych” B. Schulza. Wspomniane „oszałamiające dni” (sierpniowe) były czasem spędzonym przez grupę nauczycieli i artystów skupionych wokół Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin” na sympozjum historyczno - artystycznym w Drohobyczu. 

W ramach projektu „Drohobycz-fizjonomia losu i życia” zbierali materiał o byłych mieszkańcach, zdarzeniach i obiektach, pracowali nad przewodnikiem oraz przygotowywali się do wystawy inspirowanej „miastem rafinerii, artystów i adwokatów”.

 

 

 

 

 

A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk, D. Ludwiczuk
Dofinansowano ze środków MHP w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”.

Strona 15 z 32