Gimnazjum

„Warto wiedzieć”

Semestralne spotkanie z rodzicami i prawnymi opiekunami uczniów ZPO w Platerowie przebiegło pod hasłem „Warto wiedzieć”, bo nim rodzice na spotkaniu z wychowawcami dowiedzieli się, jakie oceny wypracowały dzieci – spotkali się z st. sierż. Edytą Kowalczyk.
Asystent ds. Nieletnich i Patologii KPP w Łosicach przedstawiła zebranym przykłady zachowań nieletnich, które powinny zaniepokoić dorosłego. Zademonstrowała „walizkę narkotykową” zawierającą substancje, które do złudzenia przypominają narkotyki oraz przedmioty służące do ich zażywania, a także odpowiedziała na pytania zaciekawionych słuchaczy, bo… „warto wiedzieć”.

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz

„POZNAJEMY PARKI KRAJOBRAZOWE POLSKI”

12 stycznia nasza szkoła uczestniczyła w III- parkowym etapie XVII ogólnopolskiego konkursu „Poznajemy Parki Krajobrazowe Polski”, który odbył się w Janowie Podlaskim. W konkursie wzięło udział sześć szkół z terenu parku. Do wspólnej rywalizacji stanęliśmy z gimnazjalistami z Sarnak, Rokitna, Łosic, Konstantynowa, Janowa Podlaskiego. Nasz zespół w składzie: Aleksandra Raczyńska, Natalia Trochimiuk, Natalia Mularzuk i Gabriela Dziuban zajął II miejsce w konkursie.

Gratulujemy uczestniczkom wysokiej lokaty i chęci do udziału w konkursie.
Dorota Kolasa

ROZDANIE NAGRÓD W KONKURSIE PRZYRODNICZYM

13 grudnia zostały wręczone nagrody, dla laureatów i uczestników VIII Konkursu Fotografii Przyrodniczej im. Jerzego Ostaszewskiego pod nazwą „Uroda Ziemi”. W tym roku wzięło w nim udział 25 uczniów naszej szkoły.

Czytaj więcej...

„Masa lejna”

Tradycyjną metodę lepienia z gliny, czyli modelowanie ręczne z bryły mamy już opanowane od kilku lat. Uskuteczniamy ją na zajęciach świetlicowych, podczas artystycznych projektów edukacyjnych („Platerów wioska cudów”, dofinansowanie Urząd Marszałkowski w Warszawie, 2011r.,”Ekoart”, dofinansowanie WFOŚiGW w Warszawie, 2014r., „Głucha wioska na Podlasiu”, dofinansowanie Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka, 2015r.) oraz działań międzynarodowych („Czym chata bogata”, Narodowe Centrum Kultury, 2014r.). 

Dzięki warsztatom z  Bogusławem Dobrowolskim (artysta-ceramik z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku), które odbyły się w styczniu 2015r. oraz zajęciom w skansenie w Kuligowie (projekt „ Z kądzielą”, dofinansowanie Samorząd Województwa Mazowieckiego, 2017r.) możemy powiedzieć, że mamy doświadczenie w pracy na kole garncarskim, ale… odlewanie form gipsowych z zastosowaniem upłynnionej masy ceramicznej ćwiczyliśmy pierwszy raz.
Zaprzyjaźniony ze szkołą artysta: rzeźbiarz, fotografik, ceramik i długo by jeszcze wymieniać … Daniel Ludwiczuk nauczył nas nowej techniki, która pozwala na uzyskanie „powtarzalnych” prac, np. kubków, mis i dzbanków.
Nauczone, będziemy uczyć innych.
To kolejny dobry pomysł na stworzenie serii gadżetów szkolnych, które zrobione przez nas i dzieci mogą być darowane komuś, za coś, na pamiątkę…

 

 

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Lokomotywa i Rzepka”

W trakcie naszego „spaceru” po Muzeum POLIN wstąpiliśmy do „Ziemiańskiej” – ekspozycji, która prezentuje twórczość w języku polskim w dwudziestoleciu międzywojennym.

Czytaj więcej...

„Chęć i wola”

Nie sposób przejść przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN bez zatrzymania się przy wystawie poświęconej Schulzowi. 

Czytaj więcej...

„Hamlet polski”

Magdalena Samozwaniec („Z pamiętnika niemłodej już mężatki”) tak go portretowała: „Jego obrazy tak bardzo cenione przez krakowian, nie miały za granicą powodzenia. I wówczas kiedy inni malarze: Juliusz i Wojciech Kossakowie, Julian Fałat, Leon Wyczółkowski, a przede wszystkim Henryk Siemiradzki, osiągnęli sławę europejską, Malczewski pozostał wielkością, ale na swoim podwórku, z czego bynajmniej nie był niezadowolony.”

Zadowolenia nie kryli też nauczyciele, którzy z sentymentu do malarza podczas pobytu w Muzeum Narodowym w Warszawie, podziwiali jego płótna z faunami, muzami i nimfami. Jedno z nich „Hamlet polski”, który przedstawia w alegoryczny sposób Aleksandra Wielkopolskiego oraz dwie wizje losów polskiego narodu, powstało 115 lat temu.

 
M. Samozwaniec „Z pamiętnika niemłodej już mężatki”
A.Z.Z.

„Dziwny ogród”

Podczas każdej wizyty we Lwowie („Razem uczymy się demokracji”, dofinansowanie Fundacja Edukacja dla Demokracji, 2007r., „Na Wysoki Zamek”, dofinansowanie Fundacja Banku Zachodniego WKB, 2011r., „Sztuka komunikacji”, dofinansowanie Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży, 2017r.), w Katedrze Ormiańskiej podziwiamy mozaikę przedstawiającą cztery postacie "Personifikacji Cnót" wg projektu Józefa Mehoffera. W Lwowskiej Galerii Sztuki pośród ogromnej kolekcji dzieł polskich malarzy z łatwością odnajdujemy jego obraz „Europa jubilans”. 

Ostatnio, na warsztatach w Muzeum Narodowym w Warszawie zatrzymaliśmy się na dłużej przed „Dziwnym ogrodem”, przykuwającym uwagę widza eksplozją zieleni, z której wyłaniają się: nagi syn artysty, Jadwiga Mehofferowa w szafirowej sukni oraz… ważka.
Dzieło ma już 115 lat!

 

 
A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk, A.Z.Z.

„Aktywizujące formy edukacji patriotycznej”

Także w związku z setną rocznicą odzyskania niepodległości - poszukujemy aktywnych form edukacji patriotycznej. 

Wybraliśmy się do stolicy. Lekcje muzealne oraz zwiedzanie wystaw z przewodnikiem dostarczyły nam inspiracji do zajęć i projektów.
W Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zyskaliśmy informacje „od legend o przybyciu Żydów na te ziemie, przez pierwsze ich osadnictwo, rozwój kultury, różnorodności społecznej, religijnej i politycznej, burzliwe wydarzenia sprzed wieków i czas Zagłady, aż do współczesności." Przemierzyliśmy wieki i przestrzenie, by pośród tysięcy zdjęć i dokumentów (polecenia rabinów, zapiski kronikarzy), ułożonych w taki sposób, by „opowiadały” ważną historię, odnaleźć materiały związane z bliskimi naszym zainteresowaniom miejscami (Łosice, Zamość, Łódź, Bolesławiec) oraz postaciami (Korczak, Schulz, Tuwim).
Następnie, mimo wiatru chłodem nas przejmującego, przespacerowaliśmy się od Pomnika Bohaterów Getta do muralu w bramie (na Nowolipkach na rogu ul. Zamenhofa) z portretami postaci z historii i kultury oraz cytatami w esperanto, dalej do siedziby redakcji „Małego Przeglądu” (ul. Nowolipki 7) oraz do pomnika granic getta na ul. Andersa przy bramie do Ogrodu Krasińskich.
Pobyt w Muzeum Powstania Warszawskiego dostarczył nam wiedzy o wydarzeniach z sierpnia, września i października 1944r.: wybuch Powstania, życie w powstańczej Warszawie, upadek i exodus mieszkańców.
Na warsztatach w Muzeum Narodowym prześledziliśmy  rozwój awangardowych idei od ekspresjonizmu i formizmu, przez konstruktywizm aż po surrealizm, które rozwijały się po 1918r.: „Wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 roku, w atmosferze powszechnego fermentu, gorączkowego entuzjazmu, a także niepewności jutra, artyści awangardy pragnęli tworzyć nową sztukę dla nowego człowieka. Życie artystyczne młodego państwa skupiało się w ważnych ośrodkach – w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Poznaniu i Łodzi.”

Zgoła inny charakter miał spektakl „Kontrabanda” w Teatrze Komedia. W prostej, zabawnej farsie, „która uruchamia cały teatralny zasób stylów i konwencji, łącząc w szalonym tyglu żarty słowne z dowcipami sytuacyjnymi i  komedią pomyłek”, zobaczyliśmy Kanadę z czasów Wielkiego Kryzysu i prohibicji.

To był mądrze i aktywnie spędzony czas w stolicy, o której znakomity śpiewak Mieczysław Fogg taką snuł pieśń:

„Choć pozornie nietroskliwa,
ale w gruncie prawa
i na wielkość się zdobywa
tak często Warszawa.
Jest dobra, jest niespodlona,
pracowita, żwawa,
ucząca się i uczona,
słowem, jest Warszawa.”

 

 

 

 

 

 

fragment tekstu piosenki „A tu jest Warszawa”, sł. A. Bartels, muz. T. Sygietyński
A.Z.Z.
http://www.polin.pl/pl
http://www.mnw.art.pl/
https://teatrkomedia.pl/
fot. E. Siemieniuk, A.Z.Z.

„W karnawale czas na bale!”

„Był raz bal, na sto par, 

Pan wodzirej wprost szalał po sali.”

Bal „choinką” zwany odbył się 11 stycznia w „dużej szkole” z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego i pod opieką Ilony Bardak-Wojtczuk.
Impreza karnawałowa obfitowała w gry i zabawy, które wymagały od uczestników poczucia rytmu i humoru. Spragnieni i głodni mogli posilić się przygotowanymi przez mamy i uczniów z klasy piątej oraz drugiej i trzeciej gimnazjum napojami i słodkościami.
Kreacje panien mieniły się blaskiem i kolorami, a stroje kawalerów sprawiały wrażenie prostych i wygodnych.
„Na tym balu nad balami, 
Takim co się pamięta latami.”

 

 

 
Jan Tadeusz Stanisławski
A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

Strona 11 z 32