
W Anglii popularne są Leśne Szkoły, które oferują dzieciom, młodzieży i dorosłym, możliwość rozwijania pewności siebie i poczucia własnej wartości poprzez doświadczenie zjawisk przyrodniczych w lokalnym środowisku leśnym. Zajęcia w leśnej „sali” mają na celu zwiększenie zrozumienia środowiskowego, społecznego i gospodarczego potencjału lasów.
W Platerowie nie musimy sztucznie zakładać zielonych sal, tworzyć buszu ani urządzać wielkich wypraw w knieje. Świadomi tego, w co jesteśmy bogaci pod opieką Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo- Ekologicznego „Mężenin” doprowadziliśmy do realizacji cyklu zajęć w przedszkolu opatrzonych tytułem: „Nauka poszła w las! Idźmy za nią!.
Inicjatorka projektu i Prezes Stowarzyszenia Maria Daszko do realizacji zadania zaprosiła nauczycielki: Małgorzatę Sujkowską i Alicję Zienkiewicz- Zielińską, szkolnego psychologa – Ilonę Bardak – Wojtczuk, artystkę z Centrum Sztuki w Toruniu - Dominikę Lewandowicz oraz nauczycielki z przedszkola: Renatę Głuchowską, Edytę Rybicką, Anettę Węgrzyniak i Emilię Trochimiuk.
Przedszkolaki dowiedziały się, co w trawie piszczy i o czym szumi las. Zimą tropiły ślady zwierząt w zaspach, zaś wiosną nazywały rośliny i wsłuchiwały się w ptasi tryl. W siedzibie Nadleśnictwa Sarnaki rozpoznawały zwierzęta, a w szkółce w Zabużu uczyły się nazw gatunków drzew.
Nim jednak do zajęć przyrodniczych się zabrały-ustaliły zasady pracy, by nie przekrzykiwać się w pomysłach, słuchać kolegów, ale i mieć własne zdanie.
Pod opieką anglistki zaczęły śpiewać po angielsku o lesie, zającach, lisie, ptakach i pająku. Narysowały ilustrację do tekstów, zrobiły sowy z rolek po papierze toaletowym oraz ptaki i pająki z wycinanek.
Dzięki pomysłowości i rewolucyjnemu podejściu do edukacji artystki Dominiki Lewandowicz przedszkolaki dostrzegły, jaki pożytek mamy z lasu. Z pomocą naturalnych materiałów wytworzyły m.in.:: perfumy, odświeżacze powietrza oraz rzeźby i z pomalowanymi buziami (body art) przemaszerowały ulicami Platerowa podczas zawodów sportowych „Biegiem przez Platerów”, czym zadziwiły mieszkańców i przyjezdnych. Dominika podsunęła dzieciom i nauczycielkom pomysły na wykorzystanie pozornie zbędnych przedmiotów.
Projekt miał rozwinąć u przedszkolaka dyspozycje do wspólnego działania, gotowość do uczestniczenia w różnych sytuacjach, reagowania na nowe zdarzenia, porozumiewania się i dyskutowania.
Cykl zajęć w przedszkolu opatrzonych tytułem: „Nauka poszła w las! Idźmy za nią!” zadział się dzięki wsparciu finansowemu Fundacji im. Jana Kantego Steczkowskiego.




A.Z.Z.
Zdjęcia: NSO-E „Mężenin”