Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

„Warszawa – Petersburg”

Pomysł autorstwa Marii Daszko pt.„Rozpowszechnianie wiedzy o polsko - rosyjskim dziedzictwie kulturowym. Kolej Warszawsko - Petersburska - dziedzictwo architektoniczne” ma na celu popularyzację wspólnego polsko - rosyjskiego dziedzictwa kulturowego,  jakim są drewniane i murowane budynki linii kolejowej z Siedlec do Hajnówki.

Zdaniem Autorki: „Teraz jest ostatni moment na ich udokumentowanie. […] Zamierzamy opublikować folder papierowy i stworzyć link ze strony internetowej, które będą pokazywały wszystkie obiekty kolejowe na trasie Siedlce - Hajnówka (fotografie, rysunki) wraz z opisami i informacjami historycznymi. Zadania te wykonają: artyści, nauczyciele, historycy.”

Trwają prace nad wydawnictwem.

Działanie dofinansowano ze środków Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, 2021r.

213938280 6007004422673135 832597615345758808 n

M. D.

A.Z.Z.

fot. M. Bobryk

 

„A skądże to”?

Z Platerowa, w ramach lipcowej akcji poszukiwania pozostałości kolei warszawsko-petersburskiej, „po torach” dotarliśmy do dawnej stacji Primordy i do samych Siedlec. 

W dworcach, koszarkach i odnalezionych z trudem na tyłach budynków czy pośród krzaczastej zieleni: wieżach ciśnień - szukaliśmy elementów wspólnych dla wszystkich obiektów należących do linii siedlecko-połockiej.

Działanie pt.„Rozpowszechnianie wiedzy o polsko - rosyjskim dziedzictwie kulturowym. Kolej Warszawsko - Petersburska - dziedzictwo architektoniczne” dofinansowano ze środków Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, 2021r.

213682263 6007003556006555 2612508555332644445 n178873748 6007007146006196 3559236688206970785 n

J. Tuwim

A.Z.Z.

fot. M. Bobryk

 

„Po torze, po torze, po torze, przez most”

Słońce lipcowe i piach unoszący się spod sandałów na piaskowej drodze  towarzyszył naszej podróży do koszarek i dworców kolei Siedlce-Połock, której artefakty postanowiliśmy odnaleźć i uwiecznić na stronach folderu oraz  Internetu poprzez słowo i ilustrację.

My, historycy, poloniści oraz artystycznie uzdolnieni uczestnicy Międzynarodowego Pleneru Artystycznego poddaliśmy się narracji fachowca w dziedzinie kolei, wieloletniego jej pracownika i sympatyka szkoły w Platerowie Pana Wiktora Baranowa i za nim podążyliśmy.

Efektem z Nim wyprawy jest materiał, który wykorzystamy w naszym wydawnictwie o kolei.

Serdeczne dzięki składamy Panu Wiktorowi za pomoc w odnalezieniu wielu cennych dla projektu miejsc oraz wiedzę fachową, podaną w przystępny dla laika sposób!

Działanie dofinansowano ze środków Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, 2021r.

213809015 6007002576006653 4406063622206526733 n213809003_6007007366006174_5102542563182843384_n.jpg

 213784035 6007005496006361 6712178082631758606 n

 

J. Tuwim „Lokomotywa”

A.Z.Z.

fot. M. Bobryk

 

„ Śladami carskiej kolei"

Kolej Siedlce – Hajnówka – polsko-rosyjskie dziedzictwo

Centrum Polsko – Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia przyznało nam
dotację na projekt popularyzujący architekturę  drewnianych i murowanych
budynków kolejowej trasy, niegdyś wiodącej z Siedlec do Połocka, a dziś do
Hajnówki. Linia ta została otwarta  w 1906 roku. Jeszcze można zobaczyć tu,
ulegające na ogół postępującej ruinie, charakterystyczne budynki dworcowe,
domki dróżników, wieże ciśnień lub też nieliczne odnowione obiekty.
Zamierzamy w zespole historyków, polonistów i artystów fotografików,
malarzy opracować i wydać album papierowy pokazujący historię i stan obecny
wszystkich obiektów niegdysiejszej, carskiej kolei.
md.pobrane

Kolej Warszawsko – Petersburska – dziedzictwo architektoniczne

W związku z zakończeniem realizacji projektu „Rozpowszechnianie wiedzy o polsko – rosyjskim dziedzictwie kulturowym. Kolej Warszawsko – Petersburska – dziedzictwo architektoniczne.” dofinansowanego ze środków Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu

i Porozumienia w ramach X Otwartego Konkursu, Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo - Ekologiczne "Mężenin" wydało 2 albumy (papierowy oraz internetowy) nt. Kolei Warszawsko - Petersburskiej.
Link do albumu internetowego: http://platerow.org/album-internetowy
Zapraszamy do zapoznania się.
 Scan

„Życie codzienne Polaków i Rosjan”

W Toruniu spotkaliśmy się z młodzieżą ze szkoły w Petersburgu (Szkoła Średnia nr 225). To niebanalne miejsce na ciekawe różnorodne interakcje. Czyli: architektura, warsztaty piernikowe, pisanie gęsim piórem, inscenizowanie obrazów historycznych, Kopernik, zabawy w ciemni fotograficznej, eksperymenty w Młynie Wiedzy, obrazy Matejki, itd.

Mieszkaliśmy w Forcie IV – imponujący obiekt militarny – wygodny do pracy i mieszkania i co ważne, gościnny i z dobrą kuchnią! Tu były zajęcia integracyjno – ewaluacyjne, warsztaty podsumowujące grę uliczną i prezentacja Petersburga. 

Tematami zajęć były stereotypy kulturowe, zaufania, współpraca, autoprezentacja, refleksje, informacje zwrotne, itp. Powstał materiał w postaci fotografii, wywiadów, ankiet, posterów i rysunków.

Komunikowaliśmy się po rosyjsku i angielsku.

Po wyjeździe do Rosji i po toruńskim spotkaniu mamy dużo wrażeń i wiedzy do przedyskutowania i przemyślenia w nieskończone zimowe wieczory.

 

 

 

 

 

M.D.

Projekt „Polsko-Rosyjska Wymiana Młodzieży 2013”

Realizacja - Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo-Ekologiczne „Mężenin” we współpracy z Zespołem Placówek Oświatowych w Platerowie.

Działanie  dofinansowuje Centrum Polsko – Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia.

Projekt nasz ma na celu budowanie dialogu międzykulturowego pomiędzy młodzieżą polską i rosyjską, budowanie więzi na bazie wspólnych działań, wzajemne przezwyciężanie barier, stereotypów, uprzedzeń, uczenie o kulturze i dziedzictwie obu narodów. Partnerami w  projekcie jest młodzież z Gminy Platerów i Starej Russy, która w czasie wizyt w Rosji i Polsce w grupach międzynarodowych dowie się,  na czym polega codzienne korzystanie z kultury i ekspresja kulturalna mieszkańców obu miejscowości. Młodzież z Platerowa była już w Rosji.

Wybrane relacje uczestników (Natalia, Ola):

  

Wieczorami spacerowaliśmy po ulicach Nowogrodu, aby „zobaczyć” białe noce.

 

Byliśmy w cerkwi Spasa Preobrażenija z 1378 roku. Widzieliśmy tam freski Teofana Greka  (lata 30. XIV w. - między 1405 a 1415), malarza bizantyjskiego  działającego na Rusi, który  prowadził szkołę malarską w Nowogrodzie Wielkim i wywarł znaczący wpływ na rozwój malarstwa ruskiego. Dowiedzieliśmy się, że obrazy malowane na suchym tynku to polichromie, a na mokrym-freski. W tym przypadku były to freski.

Malowaliśmy symbole rosyjskie na koszulkach.

Przeprowadziliśmy również wywiady z Rosjanami, którzy byli dla nas bardzo mili. Odpowiadali nam na pytania dotyczące ich życia codziennego, zainteresowań, a także zdania o Polakach.

 

 

Byliśmy również w Starej Russie, gdzie miło spędziliśmy czas z Mikołajem Łokotkowem i jego uczniami. Atmosfera była bardzo przyjazna.(…)Wspólnie oglądaliśmy obrazy artysty, a następnie udaliśmy się do pracowni, gdzie ozdabialiśmy matrioszki.

 

W późniejszych godzinach udaliśmy się nad Ilmień. Urządziliśmy tam piknik oraz nawiązaliśmy rozmowę z naszymi rówieśnikami Rosjanami.

 

Zwiedziliśmy także muzeum, które przez 9 lat było domem F. Dostojewskiego.