Fundacja Stocznia

„Pszczoły i owady zapylające”

Z przyczyn od nas niezależnych w tym roku szkolnym (2020/2021) podsumowanie rocznego projektu edukacyjnego odbyło się 18 czerwca w ramach Dnia Dziecka. Uroczystość rozpoczął ambasador projektu Leonard Szpura, następnie jego koleżanki i koledzy z klas 1-3 śpiewająco wprowadzili nas w nastrój. Dżingle na saksofonie wygrywał Michał Szysz. A na boisku szkolnym pod opieką wychowawców klasy bawiły się i pracowały z wszystkim, co się z miodem i pszczołami łączy; była więc możliwość zrobienia świecy z węzy, pszczół z żółtych balonów, opaski z pszczołą, kwiatów z kolorowego papieru, naklejki na słoik miodu pełen, zdjęcia w pszczelej stylizacji, glinianego naczynia pod kierunkiem artysty Daniela Ludwiczuka. Starsi uczniowie pracowali „na gorąco”; powstały batiki i drewniane deski-podstawki z pszczelim motywem. Atrakcją było stoisko Leonarda, w którym wyeksponowano urządzenia i narzędzia pracy pszczelarza. Uwieńczeniem dnia był obiad w plenerze - autorstwa pań kucharek oraz słodki poczęstunek przez mamy przygotowany. Nad całością wydarzenia czuwała Małgorzata Sujkowska, a sprawnie pomogli jej: wychowawcy, nauczyciele i rodzice. Wszystkim zaangażowanym – gratulujemy udanego wydarzenia, a za pomoc w jego przeprowadzeniu – dziękujemy!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska, M. Szysz

„Jedyny powód?”

Miś o Bardzo Małym Rozumku twierdzi: „Jedyny powód, żeby być pszczołą, to ten, żeby robić miód”, a założeniem projektu „Daj żyć pszczołom i sobie” (Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy), który realizuje Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo – Ekologiczne „Mężenin” jest włączenie do udziału w nim przedstawicieli lokalnej społeczności w różnym wieku. Ku naszemu zadowoleniu temat przypadł do gustu młodym mieszkańcom gminy Platerów. Z energią przystąpili do realizacji kolejno zaplanowanych sobie na ten rok szkolny 2020/2021zadań. W przedszkolu powstały m.in. pszczoły z kolorowego papieru, plaster miodu, herbatki owocowe oraz domki dla pszczół i świece z węzy, a na korkowej tablicy cyklicznie pojawiają się informacje miodu dotyczące. Podczas marcowej akcji street art dzielne przedszkolaki zwróciły się do mieszkańców Platerowa z apelem o ratowanie pszczół. Natomiast na ścianach sal lekcyjnych w „dużej szkole” (ul. Siedlecka 7) przysiadły pszczoły z tektury i kolorowego papieru, zaś pod sufitem pojawiły się owady z ceramiki – efekty warsztatów plastycznych. Odbyły się spotkania z pszczelarzami: Leonardem Szpurą (uczeń klasy trzeciej, Ambasador Projektu) oraz p. Stanisławem Franczukiem, którzy opowiedzieli o swym zamiłowaniu do pracy w pasiece. W stosownym ku temu czasie dokonano wysiewu nasion roślin miododajnych, które trafiły do przyszkolnego ogródka oraz do ogrodów naszych uczniów. W kwietniu powodzeniem cieszyła się akcja wydawania sadzonek; rozpoczęliśmy od rokitnika. W Dniu Ziemi (22 kwietnia 2021r.) młodzież platerowska wzięła udział w akcji street art: w mieście powiatowym z transparentami w milczeniu zwracała uwagę na problem degradacji środowiska i wymierania owadów zapylających. Złożyła na ręce władz list otwarty w tej sprawie. By móc tworzyć niepowtarzalne materiały promocyjne zakupiliśmy prasę graficzną, a do udziału w projekcie wciągnęliśmy już artystów: Anetę Pliszkę oraz Daniela Ludwiczuka, których warsztat i profesjonalizm gwarantują solidne efekty. Pracowali z dziećmi i dorosłymi. Powstały: odlewy naczyń z masy lejnej, rzeźby i domki dla pszczół z gliny oraz pierwsze grafiki. Dzięki współpracy przy projekcie wielu instytucji i ludzi – udało się zasadzić lipy przy stawie i pod szkołą, zwizytować pasiekę „U Leonów”, stworzyć osiedle dla pszczół, motyli i innych owadów oraz zakończyć tegoroczne działania dwoma piknikami: 1 czerwca pod przedszkolem oraz pod „dużą szkołą” - 18 czerwca.

 

 

 

 

 

 

 

 

A.A. Milne „Kubuś Puchatek”
A.Z.Z.
fot. zasoby NSO-E „Mężenin”, szkoły oraz przedszkola w Platerowie

„Kubki, miski i dzbany”

Okazało się, że uczniami pojętnymi byliśmy i mistrz warsztatów Daniel Ludwiczuk zaprosił nas na kolejne. Temat drugiego spotkania: sztuka użytkowa. Korzystając z form przygotowanych przez instruktora, lejąc gips, przygotowaliśmy kubki, miski i dzbany, które po wysuszeniu i wypaleniu w piecu ozdobimy motywami pszczelimi.

cdn.

 

A.Z.Z.
zdj. Daniel Ludwiczuk, A.Z.Z.

„Jak z plasteliny”

Nim Daniel Ludwiczuk (mistrz ceramiki, brązu i solarigrafii, wielbiciel materiałów wtórnych i produktów naturalnych, mieszkaniec Kamianki) nauczył nas wylepiania form woskiem pszczelim i zalewania ich gipsem, opowiedział nam o zastosowaniu tegoż materiału w sztuce: „Od lat używam wosku pszczelego w procesie tworzenia rzeźb z brązu. Mieszam go w równych proporcjach z parafiną i kalafonią, a po stopieniu otrzymuję wosk rzeźbiarski, z którego na różne sposoby mogę formować model rzeźby. Wosk po podgrzaniu do około 35-40 stopni Celsjusza ma konsystencję plasteliny i jak z plasteliny można z niego lepić rzeźby. W temperaturze ponad 100 stopni Celsjusza materiał ten staje sie płynny i wówczas korzystam z negatywów gipsowych lub silikonowych i płynnym woskiem wypełniam formy. Model zamienia się w brąz w procesie odlewania starożytną metodą wosku traconego. Są oczywiście różne niebezpieczeństwa z procesem podgrzewania wosku związane. Gdy się np. podgrzewa stwardniały materiał w garnuszku na kuchence, podgrzany od dołu usiłuje przebić się przez twardą skorupę. Wulkan czasem wybucha, stąd w pracowniach roztargnionych rzeźbiarzy na sufitach oglądać można różne fantazyjne struktury woskowe. Wszystko to jest jednak bardzo przyjemne, bo wosk pszczeli ma piękny zapach, kolor i konsystencję.” Bogatsi w wiedzę fachową popartą doświadczeniem zadebiutowaliśmy (z sukcesem) w roli twórców.

 

 

Tekst i zdj.
D. L.
A.Z.Z.

„Pszczoły w szkole”

Założeniem projektu „Daj żyć pszczołom i sobie” jest angażowanie do udziału w nim przedstawicieli lokalnej społeczności w różnym wieku.

Ku naszej radości temat przypadł do gustu najmłodszym uczniom. Z energią przystąpili do realizacji kolejno zaplanowanych sobie na ten rok szkolny zadań.

Na ścianach sal lekcyjnych przysiadły już pszczoły z tektury i kolorowego papieru, zaś pod sufitem pojawiały się owady z ceramiki – efekty warsztatów plastycznych.

O swym zamiłowaniu do pszczół oraz pracy w pasiece opowiedzieli dzieciom: Leonard Szpura (uczeń klasy trzeciej, Ambasador Projektu) oraz p. Stanisław Franczuk – pszczelarze z zamiłowania.

 

 

 

A.Z.Z.

fot. zasoby NSO-E „Mężenin”

„Jedyny powód?”

Miś o Bardzo Małym Rozumku twierdził, iż „jedyny powód, żeby być pszczołą, to ten, żeby robić miód”.

Wielbiciele i Misia, i miodu z Samorządowego Przedszkola w Platerowie włączyli się do realizowanego przez Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo- Ekologiczne „Mężenin” projektu „Daj żyć pszczołom i sobie” (Program  Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy) i systematycznie wykonują zadania z tymi owadami związane.

Powstały już pszczoły z kolorowego papieru, plaster miodu oraz herbatki owocowe, a na korkowej tablicy cyklicznie pojawiają się informacje dotyczące miodu i roślin miododajnych.

Ostatnio (podczas akcji street art) z apelem o ratowanie pszczół przedszkolaki zwróciły się do mieszkańców Platerowa.

 

A.A. Milne „Kubuś Puchatek”

A.Z.Z.

fot. zasoby SP w Platerowie

„Na rzecz pszczół”

Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo – Ekologiczne „Mężenin”  przystąpiło do realizacji projektu „Daj żyć pszczołom i sobie”/”Let Me Bee!” (Program  Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy).

Działanie ma na celu: zwiększenie zaangażowania obywateli powiatu łosickiego w ochronę owadów zapylających kwiaty, a tym samym: ograniczenie wymierania pszczół.

Biorą w nim udział: dorośli (artyści, rolnicy, nauczyciele) i dzieci ( przedszkolaki i uczniowie naszej szkoły), organizacje społeczne i lokalne instytucje.

Na lata 2O21/2O22 zaplanowano: zawiązanie porozumienia i stworzenie polityki na rzecz owadów, przeprowadzenie kampanii plakatowych, imprez plenerowych, akcji street-art, warsztatów plastycznych i kulinarnych. Powstaną m.in. książka kucharska oraz aleja lipowa.

M.D.

A.Z.Z.

fot.: zasoby NSO-E „Mężenin”

„Daj żyć pszczołom i sobie”/”Let Me Bee!”