Gimnazjum

"Sznirele Perele"

Wspomnienia wychowanków Domu Sierot założonego przez Stefanię Wilczyńską oraz Janusza Korczaka w formie teatru cieni przedstawili „Aktorzy Ze Spalonego Teatru" uczniom, nauczycielom i rodzicom na Dniu Patrona 31 maja 2019r.
Przywołano zabawy Starego Doktora z dziećmi, rytuały i zasady obowiązujące w sierocińcu. Cieniom towarzyszył dialog dwóch kobiet i muzyka nawiązująca do klimatu warszawy lat 30. oraz kultury żydowskiej. Sceny, komentarze i melodie złożyły się w „sznur pereł”.
To już chyba ostatnie przedstawienie w tym składzie…

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska

"Patronowi"

Dzień Dziecka tym razem odbył się u nas w słoneczny majowy piątek. Tradycyjnie część tego dnia poświęcamy naszemu patronowi Januszowi Korczakowi.
W tym roku uroczystość koordynował Paweł Ostaszewski. Nauczyciel przypomniał zebranym fakty o pisarzu, a grupa teatralna pod opieką Agnieszki Agapow przestawiła w formie teatru cieni wspomnienia wychowanków z Domu Sierot.

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska

„Ważne”

29 maja 2019r. odbyły się kolejne warsztaty dla uczniów z Dorotą Lubas-Koszewską (dyrektor Niepublicznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej Kreska, właściciel i terapeuta Pracowni Rozwoju i Terapii Kreska).
Po zapoznaniu młodzieży z tematem „cyberprzemoc” (luty 2019r.) przyszedł czas na komunikację interpersonalną oraz rozwijanie kompetencji emocjonalnych. A o tym, „Jak ustrzec dziecko przed cyberprzemocą?" - dowiedzieli się na popołudniowym spotkaniu z ekspertem rodzice i prawni opiekunowie naszych uczniów.

A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska

«KeramDyvo–2019»

Pod okiem artystki i nauczycielki Eweliny Siemieniuk na warsztatach lepienia z gliny powstały drzewka symbolizujące przyjaźń, rodzinę, mądrość i szczęście.
Cztery prace, których autorami są: Marika Bareja, Mateusz Czerka, Wiktoria Knapiuk i Aleksandra Zielińska oraz obraz „Drohobycz w deszczu” opiekunki grupy Eweliny Siemieniuk wezmą udział w International Festival of Gifted Youth «KeramDyvo–2019» w Małej Biłozierce.

 

 
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„Prace na Festiwal”

Uzdolnionych plastycznie uczniów klas: piątej, siódmej, ósmej i trzeciej gimnazjum Ewelina Siemieniuk zabrała do pracowni artystycznej w „małej szkole”, by mogli stworzyć prace, które następnie w formie zdjęć i opisów zostaną przesłane do zaprzyjaźnionej z nami Szkoły Diwoswit w Małej Biłozierce na Ukrainie.
W dniach 3-8 czerwca 2019r. odbędzie się tam Międzynarodowy Festiwal Sztuki International Festival of Gifted Youth «KeramDyvo–2019».

 

 
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„About The USA”

Ze stanu Waszyngton, położonego w północno-zachodniej części USA na granicy z Kanadą, przyjechał do nas Aleksander Bala (student architektury, prowadzący badania nt. Oskara Hansena).
Na Festiwalu Języków Obcych w formie prezentacji przedstawił nam szkolnictwo, politykę i styl życia Amerykanów. Odpowiedział na szereg interesujących i niełatwych („Wymień wszystkie stany sąsiadujące ze stanem Waszyngton”) pytań, spotkał się z uczniami klas: ósmej i trzeciej gimnazjum, obejrzał Galerię Sztuki Współczesnej w naszej szkole, rozmawiał z dyrektorami, nauczycielami oraz znalazł czas na pogawędki z młodzieżą, która dzięki zadowalającemu (niestety) posługiwaniu się językiem polskim przez Gościa, śmiało zwracała się do niego z zapytaniami wszelkimi.
Do wizyty amerykańskiego studenta w Platerowie doszło za sprawą Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta, która formularz aplikacyjny nauczycielki języka angielskiego Alicji Zienkiewicz - Zielińskiej zakwalifikowała do realizacji.
To już drugie spotkanie platerowskich uczniów z Amerykaninem w ramach wspólnej akcji EducationUSA, Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta oraz Ambasady USA.

 

 

 

 

https://educationusa.pl/
A.Z.Z.

Filmowe inspiracje

Pod takim tematem przewodnim 28 V w naszej szkole zorganizowany został Dzień Języków Obcych. Ta cykliczna impreza ma na celu umożliwić dzieciom i młodzieży zaprezentowanie swoich umiejętności językowych oraz zwrócić uwagę jak ważna w dzisiejszych czasach jest znajomość języków obcych. Uczniowie z klas od I szkoły podstawowej aż do III gimnazjum, pod okiem pań od języków Magdaleny Wielogórskiej, Alicji Zienkiewicz- Zielińskiej oraz Agnieszki Omelańczuk pokazali jak posługują się językami obcymi za pomocą różnych form przekazu.

 

Klasy I-III zaprezentowały nam po angielsku przeboje filmowe.

 

 

 

Klasa IV przygotowała przedstawienie w języku rosyjskim o rodzinie i również zaśpiewała przeboje znane z filmu i telewizji.

 

Klasa V zaprezentowała, w języku hiszpańskim i angielskim, odcinek wymyślonej przez siebie telenoweli.

 
Uczniowie z klasy VI przebrali się i przedstawili bohaterów ze swoich ulubionych filmów.

 
Klasa VII nagrała w języku rosyjskim zwiastun filmu „Lód”.

 

Klasa VIII sprawdziła wiedzę publiczności w quizie poświęconym filmom, aktorom i bohaterom filmowym.

 
Uczniowie klasy III gimnazjum wyreżyserowali i nakręcili odcinek filmu „Źródło wiedzy” na podstawie rosyjskiego, dziecięcego programu telewizyjnego Bałagan.

 
Na koniec usłyszeliśmy wiersze w języku angielskim wyrecytowane przez nasze dwie uczennice Aleksandrę Zielińską i Paulinę Litewnicką, które zdobyły odpowiednio II i III miejsce na Powiatowym Konkursie Recytatorskim w Łosicach.

 
Gościem specjalnym wydarzenia był student z USA, który przekazał nam mnóstwo informacji na temat swojego kraju.

„Krokiem marszowym”

Zgodnie z Rocznym Planem Pracy Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie w celu rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich oraz zakończenia obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości i upamiętnienia 74. rocznicy zakończenia II wojny światowej zorganizowaliśmy Marsz Niepodległości.
Wstęp teoretyczny o przyczynach wojny, jej przebiegu i skutkach przedstawiły w formie prezentacji multimedialnej uczennice klasy ósmej: Patrycja Truszkowska i Aleksandra Zielińska. Wsparciem merytorycznym służył nauczyciel historii Maciej Zieliński.
Następnie ubrani w kamizelki (w najmodniejszym w tym sezonie kolorze “neon”), ruszyliśmy za naszym przewodnikiem Dariuszem Kazunem. Trasa przez niego wyznaczona wiodła poprzez istotne dla gminy miejsca i doprowadziła wiatrem smaganych wędrowców pod Pomnik Niepodległości w Górkach.
Każdemu z postojów w trasie towarzyszyła gawęda nauczyciela, w rodzaju: Pierwszy poważny kryzys gospodarczy nastał z wybuchem I wojny światowej. Przez Podlasie wzdłuż doliny Bugu latem 1915r. przechodziła linia frontu. W wyniku ostrzału artyleryjskiego uległ wtedy uszkodzeniu kościół w Górkach, a wojsko niemieckie kwaterujące w pałacu hruszniewskim zarekwirowało niemal wszystkie konie z majątku i wycięło część lasu. Polegli podczas walk frontowych żołnierze pochowani zostali początkowo w wydzielonej kwaterze folwarku Ostromęczyn, a miejsce nazwano „mogiłkami”. Później, po ekshumacji, spoczęli na cmentarzu w Chłopkowie. Podczas najdłuższego odpoczynku - dzięki współpracy szkolnych kucharek z przedstawicielkami Koła Gospodyń Wiejskich w Ostromęczynie Kolonii - uczestnicy marszu zjedli ciepły posiłek, który tego wietrznego dnia po wysiłku fizycznym, okazał się szczególnie pożądanym i smacznym.

 

 

 

 

 

 

Kazun „Broel-Platerowie z Hruszniewa - losy rodziny i majątku.”

A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska

„Święta majowe”

Ideę Święta Pracy, symbolikę kolorów na polskiej fladze oraz twórców Konstytucji 3 Maja przypomnieli zebranym na poniedziałkowym apelu widzom i słuchaczom uczniowie klasy III gimnazjum: Mateusz Czerka i Damian Częstochowski.
Nad prawidłowym przebiegiem wydarzenia czuwał Maciej Zieliński.

 

 

A.Z.Z.

fot. E. Siemieniuk

„Mleko – najdoskonalszy napój jaki stworzyła natura”

25 kwietnia odbył się w naszej szkole Dzień Ziemi, który został połączony z podsumowaniem projektu rocznego kl. III gimnazjum „Patriotyzm konsumencki”. W uroczystości brała udział cała szkoła. Podczas apelu uczniowie promowali lokalne produkty: mleko krów klasowego kolegi, z którego powstaje łosickie masło i wyroby mleczne Pani Zofii Czerki z Kamianki.
W ramach projektu powstała prezentacja o krowach i mleku oraz film pokazujący wytwarzanie serów. Na lekcji chemii uczniowie zbadali właściwości fizyczne i chemiczne mleka i przedstawili efekty w postaci prezentacji. Apel przerywany był czytaniem prozy w wykonaniu uczniów kl. VIII. Widzowie zostali zachęceni do aktywnego uczestnictwa w „mlecznych zabawach”. Uroczystość zakończyła się poczęstunkiem. Wszystkim smakował chleb z masłem, sery, pierogi z serem, sernik, a nawet mleko prosto od krowy. Korytarz szkoły udekorowano plakatami zachęcającymi do spożywania produktów mlecznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Bożena Szoplewska

Strona 2 z 32