Rok szkolny 2024/2025

Rzeszów, Krosno i Jasło z "Podróże z klasą"

Przystanek 1.
Podkarpackie Centrum Nauki Łukasiewicz, "czyli przestrzeń dla umysłu", a w niej:
- eksperymenty i testowanie, stawianie pytań i szukanie odpowiedzi oraz "samodzielne doświadczanie nauki";
- warsztaty w pracowniach: biologii i ekologii oraz chemii.
Przystanek 2.
Rzeszów - "stolica innowacji", czyli zapoznanie z ważnymi na mapie miasta obiektami.
Przystanek 3.
Muzeum - Zamek w Łańcucie
- zwiedzanie wnętrz mieszkalnych dawnej rezydencji magnackiej oraz stajni i wozowni.
Przystanek 4.
Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce
- prezentacje, warsztaty oraz słuchowiska multimedialne;
- lekcja w terenie przy "Franku" i "Janinie", a także pobyt w tzw. Domu Ignacego Łukasiewicza;
- kolekcja lamp naftowych.
Przystanek 5.
Krosno
- śladami Ignacego Łukasiewicza - spacer z przewodnikiem (Muzeum Podkarpackie w Krośnie).
Przystanek 6.
Trzcinica nad Ropą
Skansen Archeologiczny "Karpacka Troja", a tu:
- lekcja muzealna związana z przeszłością regionu i Polski, wizyta w parku archeologicznym oraz wyprawa na grodzisko.
Przystanek 7.
Muzeum Lizaka w Jaśle, czyli rzecz o tym, co wspólnego ze słodkością na patyku ma trzcina cukrowa.
- prezentacja i warsztaty.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Bałtyk z "Podróże z klasą"

W drodze nad Bałtyk odwiedziliśmy zamek krzyżacki w Nidzicy, który powstał na przełomie XIV i XV wieku. Warownię otoczoną murem z dwiema bastejami wzniesiono na wzgórzu, które góruje nad miastem. Dziedziniec zamkowy i krużganki obronne zewnętrzne i wewnętrzne też zrobiły na nas duże wrażenie. Kolejnego dnia odwiedziliśmy Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Nauczyliśmy się m.in. wypiekać chleb, ubijać w kierzynce masło, ciąć drewno piłą "moja twoja", kręcić powrozy, piec gofry na fajerce. Popołudnie spędziliśmy nad morzem i w porcie rybackim w Łebie. Trzeci dzień spędziliśmy w Gdańsku. Odwiedziliśmy Hevelianum, gdzie dowiedzieliśmy się czym jest ciśnienie, jak zachowują się piankowe cukierki i balon w próżni, doświadczyliśmy huraganu, energetycznej więzi, posłuchaliśmy, co dzieje się w pobliżu i eksperymentowaliśmy z energią elektryczną, wodną, wiatrową i słoneczną. Później podziwialiśmy piękne bursztyny i rzeczy z nich wykonane w Muzeum Bursztynu. Poznaliśmy proces powstawania jantarów i nauczyliśmy się odróżniać je od kamieni. Zwiedziliśmy też nowoczesne i interaktywne Muzeum II Wojny Światowej.  Czwartego dnia pobytu na Pomorzu wędrowaliśmy przez krainę wody, wiatru i piasku. Podczas naszej wizyty w Słowińskim Parku Narodowym poznaliśmy i oglądaliśmy różne gatunki fauny i flory charakterystyczne dla tego regionu, pobraliśmy materiał badawczy, podziwialiśmy piękne widoki z Latarni Morskiej w Czołpinie oraz podczas spaceru po lesie karłowym, plaży i pośród wydm. Co ma piernik do wiatraka to chyba wszyscy wiedzą. A co ma piernik do snycerza...? My już wiemy, dowiedzieliśmy się tego w Muzeum Piernika Toruńskiego. Toruń był ostatnim przystankiem na mapie naszych "Podróży z klasą " dofinansowanych przez MEN.

 

 2756.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Lublin i Zamość "Podróże z klasą"

W ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji „Podróże z klasą”, uczniowie klasy 2 i 3 uczestniczyli w dwudniowej wycieczce do Lublina i Zamościa. Celem wycieczki było wzbogacenie wiedzy na temat historii i zabytków tych miast. Dowiedzieliśmy się jak wyglądało życie kiedyś, jakimi ludzie otaczali się przedmiotami i jak zmieniła się moda. Dzieci poznały takie pojęcia jak twierdza, rynek, zamek, ratusz, kamienica, zbroja. Pierwszego dnia obejrzeliśmy spektakl „Z głową w chmurach czyli o żyrafie, która szuka deszczu” w Teatrze Andersena, uczestniczyliśmy w lekcji muzealnej i warsztatach w Muzeum Narodowym w Lublinie oraz spacerowaliśmy po Starym Mieście. Następnego dnia odwiedziliśmy piękny i kolorowy Zamość, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Zamojskie oraz Muzeum Arsenał, w których oglądaliśmy ekspozycje stałe oraz uczestniczyliśmy w ciekawych i twórczych warsztatach edukacyjnych. Korzystając z pięknej pogody odwiedziliśmy Ogród Zoologiczny, gdzie podziwialiśmy różnorodne zwierzęta.