Inne

„Otwarci na siebie”

„Otwarci na siebie” to projekt Programu Polsko – Ukraińska Wymiana Młodzieży realizowany przez NSO-E „Meżenin” .

Działanie angażuje młodzież z gminy Platerów do zapoznania się z Ukraińcami i ich kulturą, prezentowania młodzieży ukraińskiej historii i  kultury Podlasia oraz dostrzeżenia podobieństw i odmienności kulturowych obu krajów poprzez udział w międzynarodowych warsztatach tematycznych skupionych wokół historii, języka i kultury. Podczas tygodniowego pobytu na Ukrainie odbędą się: zajęcia z rzeźbiarzem, warsztaty wokalno-taneczne, oraz pokazy zdjęć i filmów. Przewidujemy zawiązanie się znajomości między polskimi i ukraińskimi nastolatkami za sprawą wspólnych zajęć, zadań i wyjazdów.

Zależy nam na tym, by od planowania, przez działanie, a na podsumowaniu skończywszy młodzi ludzie mieli głos decydujący: przygotują prezentacje multimedialne o regionie i je zaprezentują przed widzami ukraińskimi, wymyślą ranking zwrotów istotnych w komunikacji, których nauczą partnera, wybiorą piosenkę, której się nauczą, zaprojektują rzeźbę - symbol projektu oraz zaproponują formę i przeprowadzą podsumowanie. Na koniec ocenią swoje i kolegów zaangażowanie w projekt. A uczestniczą w nim uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie oraz uczniowie szkoły  Małobiłozierska Obłasna Gimnazja”Diwoswit” (Mała Biłozierka, Rejon Wasiliwski, Zaporoże, Ukraina).

  Projekt odbywa się dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Centrum Kultury .

„Lublin w stylu retro”- podsumowanie projektu

Wrzesień w szkołach jest początkiem wszelkich działań, tymczasem w szkole w Platerowie to miesiąc rozliczeń. Na pierwszym w nowym roku szkolnym zebraniu z rodzicami uczestnicy projektu „Lublin w stylu retro” złożyli multimedialne sprawozdanie ze swego działania.
Zgodnie z założeniami uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie uczestniczyli w zajęciach stacjonarnych  z artystą-fotografem - Eweliną Siemieniuk: obsługiwali różnego typu  aparaty fotograficzne, uczyli się operować światłem i pozować. Następnie podzieleni na zespoły, w których każdy miał rolę przydzieloną (model, fotograf, scenograf) z  pomocą polonisty – Pawła Ostaszewskiego zapoznali się z nowymi dla siebie utworami J. Tuwima (A ja tak sobie wieczorem, Melodia, Nuda), wybrali atrakcyjne do sfotografowania fragmenty, wymyśli stylizacje do tekstów i dobrali rekwizyty. Wreszcie wybrali się na warsztaty do Lublina, gdzie pośród kamienic  i w bramach urządzili sesję zdjęciową w stylu retro. Swą wizualizację utworów Tuwima oraz pracę na warsztatach pokazali szkole i rodzicom na wywiadówkach, a zasoby ZPO w Platerowie powiększyły się o galerię fotografii retro.
Dzieci uczestniczące w projekcie nabrały śmiałości i dystansu do siebie za sprawą stylizacji koniecznych do sesji fotograficznej w stylu retro. Wyjechały do dużego miasta, w którym zobaczyły i zwiedziły  atrakcyjnie architektonicznie budynki oraz  gdzie na ulicach śmiało poruszały się w niecodziennych wizerunkach. Rozwinęły się twórczo - przygotowując rekwizyty i wizualizacje fragmentów tekstów. Zetknęły się z artystą i profesjonalną fotografią. A wszystkie powyższe wartości miały szanse zaistnieć dzięki finansowemu wsparciu Fundacji Banku Zachodniego WBK.

 

  

 

 

 

Ze względu na tradycję przeprowadzania w naszej szkole Konkursu Fotograficznego im. Jerzego Ostaszewskiego zakładamy, że udział w projekcie fotograficznym  zachęci inne dzieci do sięgnięcia po aparat, a w niektórych przypadkach podtrzyma - pasję do fotografowania.

  

 

Dodatkowo efekt warsztatów w Lublinie-cykl fotografii w stylu retro tworzy dekorację korytarza i stanowi doskonały przykład szukania oryginalności w pozornie łatwej sztuce fotografowania. Przy okazji Roku Juliana Tuwima-galeria zdjęć bazujących na fragmentach jego wierszy - jest dyskretnym ukłonem w stronę twórcy, a co za tym idzie-  nieformalną lekcją polskiego. Przechodzący korytarzem uczniowie nieświadomie czytają Tuwima.

”Lublin w stylu retro”

Cel projektu: Dowartościowanie się dzieci z rodzin ubogich poprzez wyrobienie w sobie smaku, nabycie odwagi do stylizowania się oraz dostrzeżenie i wyeksponowanie własnych atutów podczas warsztatów fotografii w stylu retro pośród atrakcji architektonicznych Lublina.

Streszczenie: Inspiracją do projektu ”Lublin w stylu retro” był artykuł odnaleziony na stronie kultura.lublin.eu, gdzie przywołano lubelski festiwal "Ogrody Piosenek" jako przykład imprezy, na której prezentowano utwory z sensem. Pośród nich znalazły się teksty Mariana  Hemara i Juliana Tuwima, którego ogłoszono Patronem Roku 2013. Łącząc Lublin z Tuwimem, wymyśliłam działanie, które rozwinie nasze dzieci wielorako: multimedialnie, bo na zajęciach z fotografem opanują naukę pracy z aparatem fotograficznym, a podczas warsztatów w Lublinie wcielą teorię obsługi aparatu w życie i wykonają zdjęcia; literacko, bo na zajęciach polonistycznych poszukają i poczytają nieznane im z podręczników szkolnych teksty Tuwima, ustalą ich klimat i scharakteryzują bohaterów; plastycznie, bo wymyślą stylizacje do tekstów, dobiorą rekwizyty i wyszukają atrakcyjne miejsca na Starym Mieście w Lublinie, gdzie odbędzie się sesja fotografii w stylu retro, w której fotografami i modelami będą sami uczniowie; emocjonalnie, bo wśród zabytków oddalonego o 150 km. od rodzinnej wsi - Lublina, na ulicach którego pozostaną anonimowi, odważą się na stylizacje, wcielanie w role i pozowanie do zdjęć, na których dostrzegą swe mocne strony. Po powrocie do szkoły robią wernisaż-zapraszają rodziców i znajomych .

Korzyści edukacyjne: Dzieci poczytają  wiersze Juliana Tuwima, zobaczą Lublin i dostrzegą w nim różne style architektoniczne. Opanują obsługę aparatu fotograficznego i programów komputerowych do obróbki zdjęć.

Wsparcie finansowe: Fundacja Banku Zachodniego WBK

Dziękujemy.

Projekt „Polsko-Rosyjska Wymiana Młodzieży 2013”

Realizacja - Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo-Ekologiczne „Mężenin” we współpracy z Zespołem Placówek Oświatowych w Platerowie.

Działanie  dofinansowuje Centrum Polsko – Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia.

Projekt nasz ma na celu budowanie dialogu międzykulturowego pomiędzy młodzieżą polską i rosyjską, budowanie więzi na bazie wspólnych działań, wzajemne przezwyciężanie barier, stereotypów, uprzedzeń, uczenie o kulturze i dziedzictwie obu narodów. Partnerami w  projekcie jest młodzież z Gminy Platerów i Starej Russy, która w czasie wizyt w Rosji i Polsce w grupach międzynarodowych dowie się,  na czym polega codzienne korzystanie z kultury i ekspresja kulturalna mieszkańców obu miejscowości. Młodzież z Platerowa była już w Rosji.

Wybrane relacje uczestników (Natalia, Ola):

  

Wieczorami spacerowaliśmy po ulicach Nowogrodu, aby „zobaczyć” białe noce.

 

Byliśmy w cerkwi Spasa Preobrażenija z 1378 roku. Widzieliśmy tam freski Teofana Greka  (lata 30. XIV w. - między 1405 a 1415), malarza bizantyjskiego  działającego na Rusi, który  prowadził szkołę malarską w Nowogrodzie Wielkim i wywarł znaczący wpływ na rozwój malarstwa ruskiego. Dowiedzieliśmy się, że obrazy malowane na suchym tynku to polichromie, a na mokrym-freski. W tym przypadku były to freski.

Malowaliśmy symbole rosyjskie na koszulkach.

Przeprowadziliśmy również wywiady z Rosjanami, którzy byli dla nas bardzo mili. Odpowiadali nam na pytania dotyczące ich życia codziennego, zainteresowań, a także zdania o Polakach.

 

 

Byliśmy również w Starej Russie, gdzie miło spędziliśmy czas z Mikołajem Łokotkowem i jego uczniami. Atmosfera była bardzo przyjazna.(…)Wspólnie oglądaliśmy obrazy artysty, a następnie udaliśmy się do pracowni, gdzie ozdabialiśmy matrioszki.

 

W późniejszych godzinach udaliśmy się nad Ilmień. Urządziliśmy tam piknik oraz nawiązaliśmy rozmowę z naszymi rówieśnikami Rosjanami.

 

Zwiedziliśmy także muzeum, które przez 9 lat było domem F. Dostojewskiego. 

Bliżej niż dalej

Już trzeci rok – ostatni, Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Platerowie uczestniczy w ogólnopolskim projekcie „ Z Małej Szkoły w Wielki Świat” realizowanym przez Federację Inicjatyw Oświatowych z partnerami:

· Fundacją Wspierania Aktywności Lokalnej FALA
• Fundacją Partnerstwo dla Środowiska
  • Fundacją Civis Polonus
  • Szkołą Wyższą Przymierza Rodzin.

  

W całym kraju w  działaniu bierze udział sto dziesięć  małych wiejskich szkół, a z województwa mazowieckiego do programu przystąpiło tylko 15.

 

Projekt „ Z Małej Szkoły w Wielki Świat” oferuje zajęcia prowadzone metodą projektów edukacyjnych, wspiera nabywanie kompetencji poprzez stosowanie oceniania kształtującego (OK) oraz pracę w zespołach międzyklasowych.

  

Na zajęciach dodatkowych uczniowie klas I-III oraz IV-VI pracują razem. Zajęcia prowadzą: w  klasach od pierwszej do trzeciej - Anna Chwedoruk i Grażyna Stasiuk, natomiast w klasach od czwartej do szóstej - Dorota Kolasa i Alicja Zienkiewicz- Zielińska.Działania rozwijają u dzieci  umiejętności matematyczne, przyrodnicze, naukowo-techniczne, społeczne i obywatelskie.

Do tej pory uczestnicy projektu m.in.: poznali znaczenie koła dla różnych środków transportu, zbudowali makietę swojej klasy i Platerowa, określili sposoby oszczędzania wody, przeprowadzili doświadczenia dotyczące energii (prąd z ogórka, pienisty wulkan czy wystrzałowy długopis). Poznali  bliżej swych sąsiadów, urzędników i dyrektorów. Spotkali się z sołtysem Platerowa – Panią Urszulą Kubić  i Przewodniczącym Rady Gminy – Panem Dariuszem Kazunem.

Przy okazji wszystkich działań korzystają ze sprzętu multimedialnego. Uczą  się oceniać pracę kolegów i swą pracę na zasadzie samooceny . Dużo rozmawiają z dorosłymi i wygłaszają swe zdanie przed publicznością. A do szkoły dotarły m.in.: aparat fotograficzny, kamera, dyktafony,  laptop, projektor, materiały papiernicze, gry i wiele książek.

Projekt „ Z Małej Szkoły w Wielki Świat” zwyciężył w konkursie Ministerstwa Edukacji Narodowej „Ponadregionalne programy rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), języków obcych, przedsiębiorczości”. Jest on współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.3.

Strona 4 z 5