„Wspólnie uczymy się demokracji”

Projekt (przedsięwzięcie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowane przez Fundację Edukacja dla Demokracji) prowadzony przez Zespół Placówek Oświatowych w Platerowie (Polska) i Fundację Rozwoju Dziecięcych Możliwości „Nastupna Planeta” (Ukraina), miał na celu rozbudzenie i podtrzymanie w uczniach wiary w demokrację, jako szansy na rozwój jednostki i narodu, a także rozszerzenie wiedzy na temat innych kultur i bezpośrednie zetknięcie młodzieży z innym stylem życia.

Grupa naszych uczniów została wrzucona w nurt życia mieszkańców Lwowa.

Zamieszkaliśmy się w  Dziecięcym Centrum Sportu i Turystyki, w tzw. „sypialni Lwowa”, skąd komunikacją miejską przemieszczaliśmy się do centrum miasta. Najpowszechniejszym środkiem komunikacji we Lwowie są marszrutki. Nazwą tą określa się busy, jeżdżące po określonej trasie, które nie  mają wyznaczonych przystanków i  zatrzymują się na żądanie.

Szybko znaleźliśmy Puzatą Chatę. Tak dobrze trafiliśmy w smak naszej młodzieży, że śniadanie w tym miejscu było ulubionym  punktem programu.

Przedpołudnia i czas po obiedzie spędzaliśmy na zwiedzaniu. Na własne życzenie lub z inicjatywy ukraińskich opiekunów widzieliśmy  i postawiliśmy swe stopy w większości istotnych dla nas (nauczyciele, poloniści, uczniowie, Polacy) miejsc. Policzyliśmy kamieniczki w Rynku, wspięliśmy się na Ratusz, skąd podziwialiśmy Lwów, zajrzeliśmy do znakomitych świątyń (Katedra Ormiańska, Kościół oo. Dominikanów, Cerkiew Wołoska) zachwyciliśmy się zbiorem obrazów w Lwowskiej Galerii, weszliśmy wieczorem na tzw.:  Wysoki Zamek i nocą na Łysą Górę. W strugach deszczu doszukiwaliśmy się kurnych chat w miejscowym skansenie. Z zadumą i ciekawością stąpaliśmy ścieżkami Cmentarza Łyczakowskiego i Orląt Lwowskich. Spędziliśmy dzień na Roztoczu, a także zwiedziliśmyŻółkiew i Krechów. Zeszliśmy do groty w Stradczu.

Staraliśmy się nacieszyć widokiem tych miejsc, by móc o nich po powrocie naszym bliskim opowiedzieć.