We wrześniu 2014r. szkoły w Platerowie (Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka oraz Publiczne Gimnazjum) przystąpiły do realizacji Projektu Województwa Mazowieckiego pn. „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe- Moja przyszłość” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w Ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet 9, Działania 1 Poddziałania 9.1.2 oraz budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Głównym celem projektu było wspomniane wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjum poprzez rozszerzanie oferty edukacyjno-wychowawczej o dodatkowe zajęcia pozalekcyjne ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych, zdefiniowanych w dokumencie pn. "Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie - europejskie ramy odniesienia", stanowiącym załącznik do Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).
Na zajęciach dodatkowych uczestnicy projektu ćwiczyli umiejętność porozumiewania się w językach obcych (angielski, rosyjski), rozwiązywali zadania matematyczne, podejmowali próby badawczo-przyrodnicze, przeprowadzali doświadczenia chemiczne, a także planowali swą przyszłość (doradztwo edukacyjno-zawodowe).
W ramach projektu na specjalne zmówienie nauczycielek: Agnieszki Omelańczuk, Justyny Romanowicz- Gizińskiej, Magdaleny Gackiewicz, Alicji Zienkiewicz-Zielińskiej, Bożeny Niedziółki, Doroty Kolasy, Bożeny Szoplewskiej i Marty Juńczyk - prowadzących poszczególne moduły projektu zakupiono szereg pomocy dydaktycznych. Pracownia biologiczno-chemiczna zyskała np. zestaw szkła laboratoryjnego, zestaw preparacyjny, hotel dla owadów i zegar owocowy. Natomiast pracownia językowa powiększyła się o interesujące gry, książki i filmy anglojęzyczne.
Czas projektowy uczniowie spędzali w salach lekcyjnych szkoły w Platerowie, ale także w terenie. W pobliskiej rzeczce i na łąkach okolicznych szukali odpowiedzi na pytanie: „Co żyje w wodzie?”. Pod opieką sympatycznego przewodnika (w tę rolę wcielił się leśnik Bazyl Kondratiuk) po lesie i pod patronatem Nadleśnictwa Sarnaki w Szkółce Leśnej w Zabużu stworzyli własne poletko, gdzie prowadzili hodowlę i obserwację sadzonek wybranych drzew. Razem z kolejnym leśnikiem Bogdanem Kościanem rozpoznawali ptaki na Ścieżce przyrodniczej "Trojan" - znajdującej się na łąkach wokół malowniczego jeziorka o nazwie Trojan nieopodal rezerwatu leśnego "Zabuże". A od pracownika Nadleśnictwa Marka Charkiewicza w Izbie Edukacyjnej oraz na terenie zbiornika retencyjnego przy biurze Nadleśnictwa Sarnaki usłyszeli m.in. o ssakach drapieżnych w naszych lasach.
Odbyły się również dwie wycieczki do stolicy, podczas których uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjaliści zapoznali się z postacią Marii Skłodowskiej – Curie w jej domu na ulicy Freta, gdzie zobaczyć można autentyczne, osobiste rzeczy chemiczki: etui na okulary czy kałamarz, a po zwiedzeniu ekspozycji - przeprowadzić szereg doświadczeń pod okiem przyszłych chemików. I tego podjęli się nasi uczniowie. Dzieci eksperymentowały jeszcze w Centrum Nauki Kopernik, a młodzież – była na zajęciach w Hipopotarium i Rekinarium w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym w Warszawie.
Był także obóz językowy w Zakopanem, gdzie oprócz zwiedzania miejsc charakterystycznych dla tego obszaru geograficznego (Tatrzański Park Narodowy, muzea) uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum w grupach mieszanych wiekowo tworzyli przewodnik po Zakopanem.
Podsumowaniem językowego modułu projektu „Moja przyszłość” były pokazy prac plastycznych (mapy wyimaginowanych krain, postery-metro w Moskwie, komiksy), mody, układów tanecznych i wokalne oraz rozwiązania konkursów (matrioszka, fotograficzny, pięknego pisania po rosyjsku) na czerwcowym festiwalu.
„Przyszłość należy do tych, którzy przygotowują się do niej dziś.”- Malcolm X.
Tekst: A.Z.Z.
Foto: M. G., A. O., A. Z. Z.