Smaki i odgłosy Australii - Australia Day 2014

Australia jest największym krajem anglojęzycznym, interesującym  kulturowo i szczególnie bogatym przyrodniczo.  Niestety mało o niej wiemy, być może ze względu na odległość jaka nas dzieli. Jak smakuje Vegemite i Pavlova? Jak brzmi aborygeński didgeridoo? Jakie dźwięki wydaje australijski zimorodek  kookabura? Staraliśmy się odpowiedzieć na te pytania organizując 24 stycznia 2014 roku Dzień Australii.

  

Skąd  ta data?

26 stycznia Australijczycy obchodzą Australia Day  jako rocznicę upamiętniającą założenie pierwszej kolonii brytyjskiej w Australii. Jest to święto narodowe, dzień wolny od pracy.

 

Konkurs

Dzień rozpoczął się od testu wiedzy o Australii. Do konkursu przystąpiło 9 uczniów z gimnazjum i klasy VI szkoły podstawowej. Uczniowie mieli za zadanie odpowiedzieć na 11 pytań otwartych dotyczących Australii, jej mieszkańców , przyrody i charakterystycznych obiektów.  Zwyciężczynią konkursu została Anna Soczewka uzyskując 19 punktów na 23 możliwe do zdobycia.

Lekcje  o Australii

W tym dniu wszystkie zajęcia języka angielskiego były  poświęcone  Australii. Uczniowie wysłuchali hymnu australijskiego , śpiewali znaną piosenkę – uważaną za nieoficjalny hymn – Waltzing Matilda. Mieli okazję posłuchać  aborygeńksiego instrumentu muzycznego didgeridoo, śmieli się razem z australijskim zimorodkiem kookabura, podziwiali piękne widoki w Sydney, Ayers Rock i Wielką Rafę Koralową ( niestety tylko na zdjęciach i filmach) .

Degustacja

Największym zainteresowanie tego dnia wzbudziła możliwość skosztowania australijskich przysmaków. Słodki deser Pavlova z bitą śmietaną i bananami zniknął w 5 minut. Vegemite, pasta  zrobiona na bazie wyciągu z drożdży, którą Australijczycy chwalą się jako bogaty w witaminy , niezwykle zdrowy wynalazkiem, budziła skrajnie odmienne reakcje. Niektórzy uczniowie przysięgli, nigdy więcej nie brać jej do ust, inni zachwycali się lekko słonym smakiem i prosili o kolejną porcję tostu z pastą.

Aboriginal dot painting

Uczniowie klasy IV i IIIb mieli też okazję spróbować aborygeńksiego malarstwa kropkowego. Układali krótkie opowiadania, a ilustracje do nich tworzyli malując techniką malarstwa kropkowego symbole aborygeńskie.