Inne

„Głucha wioska na Podlasiu”

Pierwszy dzwonek zabrzmiał w nowym roku szkolnym i już wiemy, że zaczynamy realizację projektu „Głucha wioska na Podlasiu”. Działanie ma na celu twórcze upamiętnienie postaci Starego Doktora, którego los sprowadzał kilkakrotnie do jednej z naszych miejscowości gminnych, a po którym nie została żadna godnie dokumentująca te wizyty tablica. Mają Siedlce ławeczkę Stefana Żeromskiego? A u nas brak miejsca przypominającego o pobycie w Mężeninie Janusza Korczaka, który właśnie w tej niewielkiej nadbużańskiej wsi w latach 30-tych ubiegłego stulecia organizował kolonie dla dzieci; w jego tekstach Mężenin pojawia się jako „głucha wioska na Podlasiu”.

Lata temu uczyniono Korczaka patronem szkoły podstawowej w Platerowie, a twórczość Starego Doktora stała się pretekstem do działań w ramach projektu „Mojżesz z Mężenina” zrealizowanego w 2008 roku przez Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo-Ekologiczne "Mężenin" z pomocą uczniów z Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie i przy wsparciu finansowym Fundacji Batorego. Odbył się plener fotografii otworkowej w Dolinie Bugu, na którym uczniowie naszego gimnazjum zrobili zdjęcia, posługując się camera obscura z puszek po cukierkach czy pojemników po kawie. Pod okiem artystek: Dominiki Lewandowicz i Kingi Łaskiej wywołali materiał w ciemni urządzonej w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Mężeninie i przygotowali 30 fotografii, które stanowią dziś wystrój szkoły.
Tym razem w celu przypomnienia mieszkańcom gminy Janusza Korczaka przebywającego na letnisku w „Uroczysku Mężenin”, a także ubogacenia i poprawy estetyki przestrzeni placu szkolnego, rozwinięcia kreatywności dziecka oraz integracji mieszkańców zaproponujemy społeczeństwu szereg działań poznawczych, twórczych i edukacyjnych. Uczniowie ZPO w Platerowie będą pracować warsztatowo z nauczycielką i artystką Eweliną Siemieniuk, stworzą mozaikę przy/na(?) szkole związaną z Korczakiem, z dorosłymi udadzą się do miejsc jego życia i śmierci (Warszawa, Treblinka) oraz przygotują podsumowanie projektu.
Mozaika, której sztukę tworzenia opanowała Ewelina Siemieniuk w Turcji na projekcie „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych” (FRSE,2014), będzie już stałym elementem dekoracyjnym i identyfikującym szkołę i gminę, a dostrzeżone u dzieci i młodzieży podczas warsztatów artystycznych talenty - będą rozwijane w przyszłości za sprawą podobnych działań.
Projekt zaistnieje w ramach III-ego otwartego konkursu Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka na projekty edukacyjne realizowane we współpracy z dziećmi i młodzieżą pt. „Nie wolno zostawić świata, jakim jest”
.

  

 

NARODZINY LASU

29.10.2014r. klasy IV i VI szkoły podstawowej rozpoczęły  projekt badawczy „Narodziny Lasu”, który realizujemy wspólnie z Nadleśnictwem Sarnaki w Szkółce Leśnej w Zabużu. Celem naszych działań jest poznanie roli szkółki leśnej, wzbogacenie wiedzy z zakresu dendrologii, własna hodowla sadzonek wybranych drzew oraz poznanie etapów prac prowadzących do wyhodowania zdrowych sadzonek. Dzięki uprzejmości Nadleśnictwa otrzymaliśmy własne poletko hodowlane, gdzie prowadzimy swoją hodowlę i obserwacje. Naszym przewodnikiem i opiekunem działań jest pan Bazyl Kondratiuk.

 

Do projektu przygotowywaliśmy się na lekcji przyrody poznając pospolite drzewa liściaste i iglaste. Następnie zbieraliśmy nasiona wybranych drzew i tak przygotowani udaliśmy się do Zabuża. Tu poszerzyliśmy swoją wiedzę nt. nasion różnych drzew, ocenialiśmy ich jakości, dowiedzieliśmy się o sposobie siewu i zabiegach pielęgnacyjnych.

  

 

 

I nadszedł wyczekany moment. Zabraliśmy się wszyscy do siewu, kierując się  instrukcją pana Bazyla dotyczącą gęstości wysiewu i grubość przykrycia. Każdy rwał się do roboty, a na naszym poletku zrobił się tłum.

  

 

 

 

Zasiane pole oznaczyliśmy tabliczkami z polską i łacińską nazwą drzewa oraz powierzchnią i datą wysiewu.

  

 

Po wzorowo wykonanych pracach pan Bazyl Kondratiuk oprowadził, nas po szkółce i opowiedział o jej zadaniach. Dzień zakończyliśmy piknikiem przy ognisku. Czekamy z utęsknieniem na wiosnę by obserwować kiełkowanie i wzrosty sadzonek.

13.05.2015r wybraliśmy się ponownie na nasze poletko hodowlane do szkółki w Zabużu. Pan Bazyl Kondratiuk opowiedział nam o zagrożeniach drzewostanu wywołanych przez masowy rozwój chrabąszcza majowego. Przejęci sytuacją wybraliśmy się na poszukiwanie intruza. Oglądaliśmy żywe okazy i ślady bytowania.

  

 

 

Dowiedzieliśmy się o sposobie rozwoju szkodnika oraz  działaniach podjętych przez nadleśnictwo w celu ochrony drzewostanu.

Następnie oglądaliśmy proces kiełkowania posianych przez nas nasion,  rozpoznawaliśmy siewki różnych drzew.

  

 

Później czekały na nas prace pielęgnacyjne: pielenie, gracowanie, nawożenie.

  

 

Dzień zakończyliśmy ogniskiem z kiełbaskami i szarlotką.

 

Kolejna wyprawa badawcza do Szkółki Leśnej w Zabużu czeka nas w czerwcu.

Class for Best Education


Nasze gimnazjum zakwalifikowało się do projektu Class for Best Education prowadzonego przez The Kings Fundation pod patronatem Departamentu Stanu Alumni Engagement Innnovation Fund. Partnerem programu jest Ambasada USA.
Class for Best Education ma na celu pokazanie polskiej młodzieży, że może celować wysoko, a planując dalszą edukację młodzi ludzie mogą brać pod uwagę również studia w Stanach Zjednoczonych. Nauczyciele języka angielskiego, wyposażeni w odpowiednie narzędzia, materiały i wiedzę, pomogą uczniom w zrozumieniu tematu.
Korzyści z udziału w projekcie dla szkoły i nauczycieli:
- udział w pilotażowym projekcie, w którym uczestniczy jedynie 30 szkół z całego kraju;
- dołączenie do grona liderów oraz promotorów tej inicjatywy;
- możliwość pokazania uczniom i ich rodzicom, że szkoła chce pomagać w „otwieraniu młodzieży na świat” i przełamywaniu barier w planowaniu kariery akademickiej i zawodowej;
Korzyści dla uczniów:
- poszerzenie wiedzy na temat planowania dalszej ścieżki edukacyjnej oraz kariery zawodowej;
- możliwość (dla najzdolniejszych) uzyskania wsparcia merytorycznego w zakresie przygotowania aplikacji na prestiżowe uczelnie zagraniczne, oferowanego przez The Kings Foundation.
Info: http://www.cfbe.org/

Moja przyszłość

  

Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów
poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe – Moja przyszłość

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i realizowany przez Samorząd Województwa Mazowieckiego (Koordynator projektu) w partnerstwie z m.st. Warszawą.
Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjów poprzez rozszerzanie oferty edukacyjno-wychowawczej szkół o dodatkowe zajęcia pozalekcyjne ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych. Kompetencje te zdefiniowane są w dokumencie pn. „Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie - europejskie ramy odniesienia", stanowiącym załącznik do Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).
W ramach projektu od września 2014 r. do czerwca 2015 r. prowadzone są w naszej szkole zajęcia pozalekcyjne dla uczniów szkoły podstawowej (klasy IV i VI) i gimnazjum (klasa II) w następującym podziale:
1. dodatkowe zajęcia pozalekcyjne z języka obcego (język rosyjski i język angielski)
2. dodatkowe zajęcia pozalekcyjne z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych (matematyka, przyroda)
3. dodatkowe zajęcia pozalekcyjne związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno – zawodowym.
Więcej info. http://www.mp.mazovia.pl/

  

 

 

 

 

 

 

 

„Człowiek pragnie podróży”, czyli o Pasiece, dorożce i Krakowie.

Wszystkie drogi prowadzą do Krakowa. Nasze od długiego już czasu do miasta Kraka nas nie zaprowadziły. Dopiero teraz dzięki Fundacji Banku Zachodniego WBK znaleźliśmy się w mieście ze Smoczą Jamą.
Uczniowie działający w zespole Mała Pasieka pod opieką przedstawicieli Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo – Ekologicznego „Mężenin” oraz pod czujnym okiem kierownika artystycznego Ludowego Zespołu Pieśni i Tańca Pasieka z Platerowa-Grzegorza Szymanka w ramach projektu „Zaczarowaną dorożką” przemierzali ulice Bracką i Grodzką, Karmelicką i Franciszkańską, by z miastem się w deszczu zapoznać.
Zatrzymali się w Collegium Maius, gdzie zwrócili uwagę na arkadowe krużganki o kryształowych sklepieniach i na Zamku Królewskim na Wawelu. Przebywali w Krypcie Zasłużonych na Skałce oraz na Kleparzu. Widzieli ołtarz Wita Stwosza, dotknęli serca Królewskiego Dzwonu „Zygmunt”, wysłuchali hejnału płynącego nie z ProgramuPierwszego PolskiegoRadia, ale z wieży w Kościele Mariackim oraz poczuli zapach wody św. Stanisława z dużą zawartością szczawianów i siarkowodoru przy kościele oo. Paulinów na Skałce.

 

Pracowali nad zdobyciem informacji i uzupełnieniem specjalnie na tę okazję przygotowanych dzienników-kart pracy o postaciach, miejscach i zjawiskach charakterystycznych dla Krakowa.

 

Dodatkowo, Mała Pasieka zobaczyła ziejącego ogniem smoka. W Podziemiach Rynku w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa poczuła atmosferę panującą na średniowiecznym rynku (odgłosy transakcji handlowych), poznała Legendę o dawnym Krakowie i dokonała pomiaru wagi ciał poszczególnych członków zespołu na stylizowanym na średniowieczne urządzeniu. Wreszcie Mała Pasieka wystrojona w tradycyjne stroje ludowe zatańczyła na Rynku Głównym i obejrzała Kraków z miejsca pasażera dorożki.
Czy zaczarowanej..?

 

 

 

Strona 3 z 5