Wydarzenia

„Efekt”

Efektem sympozjum naukowo – artystycznego w Drohobyczu, w którym uczestniczyła grupa nauczycieli skupionych wokół Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin” będzie wystawa obrazów i rzeźb inspirowanych miejscem, historią i ludźmi…

Dofinansowano ze środków MHP w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”.

 

A.Z.Z.

„O Pasiece”

„Pasieka” to nie tylko muzyka, taniec i śmiech, lekko płynące chwile na wspólnej zabawie. To mozolna praca nad utworami, dyscyplina spotkań i prób, setki godzin spędzonych w autokarze przez Pana Józia czy Pana Michała prowadzonym. A wszystko z tego powodu, że członkowie zespołu lubią siebie i to, co robią, że nie zbrzydło im patrzenie na te same twarze od 25 lat i słuchanie siebie po raz „enty” w tym samym repertuarze.
„Pasieka” to nie nazwa, to marka, której każda litera niesie symboliczne znaczenie.
„P” jak „pamięć”.
„Pasieka” jako zespół robi wszystko, byśmy pamiętali o naszej tradycji i kulturze. O tym, skąd jesteśmy. Od lat wykonuje typowe dla regionu tańce, pieśni i przyśpiewki ludowe, zebrane m.in. przez Tadeusza Banasia, pozyskane od mieszkańców gminy, a także znalezione w historycznych zapisach i archiwach. Prezentuje się w strojach wykonanych z oryginalnych, ludowych tkanin, wiernie nawiązujących do tradycji naszego regionu. Najbardziej poszukiwanym materiałem jest oczywiście „pasiak”. Radość noszenia podlaskiego stroju – wzorem „Pasieki”- widać wśród młodego pokolenia np. podczas warsztatów artystycznych. Młodzież tak wczuwa się w klimat, że w strojach ludowych wdzięcznie porusza się po terenie, popada w zadumę na progu chaty czy zatrzymuje się przy kołowrotku „z kądzielą”. Stroje z "Pasieki" wypożyczają przedszkolaki do występów, gimnazjalistki do projektów edukacyjnych, nauczycielki do sesji zdjęciowych, a czasem i rodzice do przedstawień w GOK-u.
Pewien mądry człowiek, od 25 lat przyglądający się zespołowi, tak muzyków podsumował: „Tańczą i śpiewają z potrzeby serca, a przy okazji ocalają COŚ od zapomnienia.”
„A” jak „aktywność”.
Można siedzieć w domu na fotelu lub na Facebook’u, można marudzić, że nudy i marazm, że nic się na wsi nie dzieje, a telewizja kłamie. Lub można jak „Pasieka”- bez patrzenia w metrykę, „nie licząc godzin i lat” brać „byka”, jakim jest życie „za rogi” i wywijać oberki oraz polki.

„S” jak „serce do ludzi”.
Jeśli zdarzyło się kiedyś, że zabrakło „Pasieki” na gminnym święcie, jubileuszu pożycia małżeńskiego lub lokalnej uroczystości, to tylko przez gapowe organizatorów, bo w każdym innym przypadku zespół poproszony o występ - gra, śpiewa oraz tańczy dziarsko z jednaką sympatią do widza. Koncertował w ponad 250 miejscach, na wielu scenach, licznych przeglądach i uroczystościach, często uzyskując wyróżnienia, ważne nagrody oraz podziękowania. Od lat jest ozdobą jubileuszy „złotych godów” mieszkańców Gminy Platerów, bo pięknym chwilom warto towarzyszyć i pewne wzory zachowań popularyzować.
„I” jak „interes”,
czyli coś, czego „Pasieka” nigdy nie zrobiła. Altruizmem i czystą satysfakcją z obcowania z muzyką i ludźmi kierują się członkowie kapeli na swej artystycznej drodze. W świecie lokalnego show-biznesu nie uchodzą za krezusów i takich, co to „odcinają kupony” od sławy. Żyją skromnie przytuleni do szkoły. Od lat 25 niezmiennie robią dobrze to, co robić potrafią, a gratyfikacja w formie oklasków wystarcza im - jak widać – na długie lata.
„E” jak „edukacja”.
Serdeczni ludzie w „Pasiece” chwile wolne od zajęć w polu lub czas po pracy w tartaku, sklepie czy lesie potrafią bezinteresownie poświęcić szkole w Platerowie. Faktem jest, że dzieci i wnukowie kilkorga z nich uczyły się tu lub uczą i nie zaprzeczy nikt temu, że kierownik artystyczny zespołu jest jednocześnie wicedyrektorem wspomnianej placówki; jednak gdyby nie było w nich zwyczajnej radości z muzyki i wspólnego przebywania, nie daliby się namówić na występy przed seniorami na Dniu Babci i Dziadka czy na prowadzenie warsztatów taneczno – śpiewaczych z dziećmi. Zespół angażował się w różnorakie działania. Prowadził warsztaty taneczne i śpiewacze dla młodzieży z Cide w Turcji oraz licealistów z Warszawy. Uatrakcyjniał wernisaże malarsko-rzeźbiarskie organizowane przez Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo – Ekologiczne „ Mężenin” oraz towarzyszył młodzieży platerowskiej w realizacji projektów z Rosją czy Ukrainą.
Początkowo na zasadzie ciekawostki - gimnazjaliści zaczęli przymierzać stroje ludowe. Z czasem okazało się, że zaśpiewane na szkolnej uroczystości pieśni - nadają charakteru imprezie, odtańczone polki - uatrakcyjniają spotkanie, a kolorowe stroje - wzbudzają w widzach zachwyt. Doszło do tego, że na każdym podsumowaniu projektu, na każdej szkolnej imprezie - pojawiał się element kultury regionu.
Kierownik artystyczny zespołu, a nasz wicedyrektor - Grzegorz Szymanek pasją umie zarazić. Szkoła zachęcona popularnością „Pasieki” oraz dumna z jej sukcesów, włączyła się w nurt popularyzacji tradycji regionalnej. Na każdy wyjazd do kraju partnerskiego zabieramy utwory i stroje kapeli. ”Polkę z Wiśniewa” znają już w Grecji, Belgii, Turcji, Rosji i na Ukrainie.

„K” jak „koleżeństwo”.
Podstawą budowania wszystkiego są ludzie. Muszą się rozumieć, tolerować swoje niedoskonałości oraz chwalić za pozytywy, bo wytrzymać ćwierć wieku z bandą szaloną - sztuką jest wielką. Płynie czas, ucieka życie, bywa, że uciekając - zabiera ze sobą członków zespołu. I chociaż na scenie ich miejsce zajął już inny ktoś lub inna ona, to pamięć o tych, którzy odeszli, w kapeli nie ginie.
A gdy przychodzą szczęśliwe chwile: narodziny, wesela, urodziny czy święta - zespół jak rodzina zasiada przy wspólnym stole.
Rodzinnie też spędzają urlop - poznając nowe miejsca w Polsce. I chwalić należy tych, którzy w „Pasiece” są od początku i o jej opuszczeniu nawet nie myślą!
„A” – jak „adrenalina”,
bo chociaż lat 25 na scenie tańcują, wciąż dreszczyk emocji odczuwa Bożenka podrzucana przez Jacka w polce, a przed każdym występem czy to na scenie gminnej, czy ogólnopolskiej estradzie – tremę mają jak za pierwszym razem. I kroki nerwowo w głowie odtańcowują, i słowa sobie podpowiadają, bo są drużyną.
„Zaprawdę godnym i sprawiedliwym 

Słusznym i zbawiennym jest 

Być uważnym 

Pełnym pasji 

Dobra wasza 

Gwiżdżą ptaki 

I tego trzymać się trzeba „

E. Stachura „ Prefacja”

 

 

 

 

 

 

 
A.Z.Z.
zdjęcia: Kronika Gminnego Ośrodka Kultury w Platerowie, zasoby ZPO

„Ćwierć wieku”

15 października odbył się benefis 25. lat na scenie Zespołu Pieśni i Tańca „Pasieka”. Zespół Placówek Oświatowych w Platerowie oraz Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo – Ekologiczne „Mężenin” stanęli na wysokości zadania i z pomocą Gminnego Ośrodka Kultury w Platerowie przygotowali „Pasiece” jubileusz „jak się patrzy”!
Scenografię pod kierunkiem Eweliny Siemieniuk wykonali nauczyciele i pracownicy GOK-u. Galerię starych fotografii z regionu przygotowali Jolanta i Paweł Ostaszewscy. Imprezie towarzyszyła wystawa prac artystów związanych z Platerowem: Eweliny Siemieniuk, Daniela Ludwiczuka i Antoniego Wróblewskiego.
Do skosztowania zaproponowano gościom wiejskie specjały…
W myśl scenariusza Alicji Zienkiewicz – Zielińskiej konferansjerzy (autorka i Andrzej Wojtczuk) w żartobliwej formie przedstawili istotne wydarzenia z ostatnich 25 lat w kraju i na świecie.
Historię powstania i kariery „cennej perełki ziemi platerowskiej” przedstawił znawca regionu i ludzi, miłośnik starych fotografii i ludowych rytmów, przewodniczący i nauczyciel, Dariusz Kazun.
Na scenie pojawiły się zespoły zaprzyjaźnione z „Pasieką”: „Kapela Wuja Krzycha” i „Zakrze Śpiewa”, a życzenia w formie piosenki o członkach zespołu złożył „Pasiece” Chór, o którym takie padły słowa:

Mało było Grzegorzowi Szymankowi muzyki, grania i śpiewania – zgodził się na prośbę Marii Daszko - poprowadzić chór. Nauczyciele i pracownicy Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie zaskoczyli uczniów i rodziców swą inicjatywą, zadebiutowali przed publicznością 13 października 2016r. z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Z czasem do grupy dołączyli ludzie nie z branży, ale z gminy.

„Wisienką na torcie” był jubileuszowy występ zespołu:
„ozdoby nadbużańskiej krainy”, kontynuatora „tradycji podlaskich i mazowieckich oraz idei Tadeusza Banasia”, serdecznych ludzi, którzy pamiętają o dawnej kulturze, promują ludowość i wciągają w swe działania młodych”
Potem były już tylko życzenia (od władz powiatowych, gminnych, przedstawicieli przychylnych zespołowi instytucji, zaprzyjaźnionych grup śpiewaczych, sympatyków zespołu) oraz pamiątkowa sesja zdjęciowa.

 

 

 

A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk

Podsumowanie VIII edycji konkursu „Spotkania z Przyrodą im. Jerzego Ostaszewskiego”

19 października 2017 roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w uroczystym podsumowaniu VIII edycji konkursu „Spotkania z Przyrodą im. Jerzego Ostaszewskiego” organizowanym przez park krajobrazowy w Janowie Podlaskim. W konkursie uczestniczyło 9 szkół z terenu parku i otuliny, które łącznie dostarczyły 94 prace. Z naszej szkoły zostały nagrodzone 4 osoby. Uroczystego wręczenia nagród dokonała pani Justyną Jędruch – dyrektor Zespołu Lubelskich Parków Krajobrazowych oraz pan Andrzej Łazeba kierownik PK „Podlaski Przełom Bugu”.

 

 

Dzień był pełen niespodzianek,  nagród i gratulacji, ale nie obyło się też bez nauki, gdyż mieliśmy okazję uczestniczyć w pogadance poświęconej Dniu Krajobrazu. Jest to święto obchodzone od 2016 r z inicjatywy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, w celu  promowania  zagadnień związanych z ochroną i planowaniem krajobrazu.

 Pani Magdalena z Parku Krajobrazowego „Podlaski Przełom Bugu” zachęcała nas do odwiedzania parku i korzystania z jego uroków kusząc pięknymi fotografiami z różnych jego zakątków. Dowiedzieliśmy się też o roli krajobrazu w naszym życiu oraz działaniach zmierzających do jego ochrony  i mądrego upiększania, poczynając od naszych ogródków i podwórek.

 

 

Oto nagrodzeni uczniowie naszej szkoły:

Michał Szysz kl. III.  – wyróżnienie – kategoria I

Bartłomiej Baranow z kl. IV – wyróżnienie – kategoria II

Gabriela Ilczuk – kl. VII – III miejsce – kategoria III

Natalia Trochimiuk – kl. III b – wyróżnienie – kategoria III

 

„170 lat temu…”

17 października, 170 lat temu urodził się Władysław Bełza-twórca słów znanych prawie każdemu Polakowi:

„— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.”

Zawsze, gdy jesteśmy we Lwowie, na Cmentarzu Łyczakowskim zatrzymujemy się przy jego grobie. Tak było podczas projektu „Wspólnie uczymy się demokracji” (PAFW, Fundacja Edukacja dla Demokracji, 2007r.) oraz „Na Wysoki Zamek” (Fundacja Banku Zachodniego WBK, 2012r.) i tak uczynimy, gdy pod koniec października udamy się do tego miasta na warsztaty z artystą w ramach działania „Sztuka komunikacji” (FRSE, Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży).

„Deszczyk kropi! Drogie dzieci! 
To dla was, dla was on leci! 
To deszczyk nauki, cnoty, 
Do nich nabierzcie ochoty!
Uczcie się, ileście w sile: 
Ach! jak piękne wiosny chwile!„

Nazywano go „nauczycielem patriotyzmu”, poetą, „który uczył dzieci najlepiej kochać Polskę”.

 

 

W. Bełza „Katechizm polskiego dziecka”, „Deszczyk wiosenny”
A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Pierwsze spotkanie”

O dokumentach regulujących pracę szkoły oraz planach na najbliższy rok opowiedziała rodzicom na pierwszym zebraniu– Pani Dyrektor Maria Daszko.
Następnie uczennice, które w minionym roku szkolnym uczestniczyły w wyjeździe studyjnym do Brukseli, zorganizowanym przez Biuro Poselskie Posła do Parlamentu Europejskiego Julii Pitery przedstawiły wrażenia z pobytu w Parlamencie. A uczennica, która (także w zeszłym roku) była na wycieczce w Wilnie, zaprezentowała relację z podróży. Nad pokazem prezentacji przygotowanych przez Natalię Mularzuk, Natalię Trochimiuk oraz Gabrielę Dziuban czuwał opiekun na obu wyjazdach - Maciej Zieliński.
W kolejnej części spotkania Dyrektor Młodzieżowego Ośrodka w Wojnowie Małgorzata Danielak - Chomać w swym wystąpieniu przybliżyła zebranym kwestie dopalaczy, postaw nadopiekuńczych oraz skutków braku rozmów w rodzinie i wyręczania dziecka we wszystkim.
Poprzez zaprezentowane przez psychologa Andrzeja Wojtczuka filmy, rodzice zapoznali się z zagadnieniem „homo tabletis”, potrzebami dziecka („Wielka Moc”) oraz szkolnictwem w Finlandii, która uchodzi za kraj, w którym uczniowie mają najkrótszy rok szkolny i otrzymują najlepszą edukację na świecie.
Na koniec Dariusz Kazun od lat noszący się z zamiarem zorganizowania sztandaru szkoły, zaapelował do rodziców o pomoc w dziele.
Dalsza część wywiadówki przebiegała w salach z wychowawcami klas.

 

 

 
A.Z.Z.

ŚLUBOWANIE

12 października 2017r. czternaścioro pierwszoklasistów w obecności swoich rodziców, nauczycieli oraz starszych i młodszych kolegów złożyło ślubowanie i uroczyście zostało włączonych do społeczności szkolnej Szkoły Podstawowej  im. Janusza Korczaka w Platerowie. 

Zanim pani dyrektor Maria Daszko pasowała ich na uczniów, musieli wykazać się wiedzą i umiejętnościami z różnych dziedzin. Pierwszaki świetnie sobie poradziły, a ich występ został nagrodzony gromkimi brawami. Uczniowie otrzymali wiele upominków -od Pani Dyrektor,od wychowawczyni, od kolegów z klasy drugiej i zerówki, a także od rodziców. Uroczystość zakończyła się słodkim poczęstunkiem przygotowanym przez rodziców.

 

 

 

ŚLUBOWANIE

12 października 2017r. czternaścioro pierwszoklasistów w obecności swoich rodziców, nauczycieli oraz starszych i młodszych kolegów złożyło ślubowanie i uroczyście zostało włączonych do społeczności szkolnej Szkoły Podstawowej  im. Janusza Korczaka w Platerowie. 

Zanim pani dyrektor Maria Daszko pasowała ich na uczniów, musieli wykazać się wiedzą i umiejętnościami z różnych dziedzin. Pierwszaki świetnie sobie poradziły, a ich występ został nagrodzony gromkimi brawami. Uczniowie otrzymali wiele upominków -od Pani Dyrektor,od wychowawczyni, od kolegów z klasy drugiej i zerówki, a także od rodziców. Uroczystość zakończyła się słodkim poczęstunkiem przygotowanym przez rodziców.

"Bioróżnorodność lokalna"

W ramach projektu Akademia Zrównoważonego Rozwoju klasy III i VI 17 października, w piękny jesienny dzień uczestniczyły w wycieczce do parku wokół dworu w Mężeninie i do lasu w Kisielewie. Tematem zajęć była bioróżnorodność lokalna. Uczniowie szukali elementów naturalnej przyrody wykorzystując sprzęt do obserwacji, lupy, lornetki, pojemniki peryskopowe i aparaty fotograficzne. Zajęcia w terenie były ciekawą formą nauki.

 

 

 

 

„Sztuka komunikacji”

Do spotkania młodzieży polskiej ze szkoły w Platerowie i ukraińskiej z Małej Biłozierki dojdzie w październiku we Lwowie w ramach projektu „Sztuka komunikacji”, realizowanego przez Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo-Ekologiczne „Mężenin” w partnerstwie ze szkołą „Diwoswit” na Ukrainie.
Przez siedem dni młodzież polsko-ukraińska będzie uczestniczyła w warsztatach z psychologiem i akcjach Street Art z artystą, mających rozwinąć umiejętności komunikacyjne i myślenie twórcze. Wyzwaniem będzie praca w grupach zróżnicowanych narodowościowo i wiekowo oraz skuteczna komunikacja.
Projekt otrzymał dofinansowanie z Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji Ministra Edukacji Narodowej.

 

 

M.D.
A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk, A.Z.Z.

Ognisko z pieczonymi ziemniakami

W czwartek 28 września w piękny jesienny dzień uczniowie kl. III wybrali się do „Zagrody edukacyjnej – u Waldka” w Ostromęczynie. Gospodarz przeprowadził lekcję o ptakach, zorganizował zawody zręcznościowe oraz przygotował trasę gęstego labiryntu. Rozpalił ognisko, w którym piekły się ziemniaki, samodzielnie owijane przez uczniów. Gospodyni poczęstowała nas obiadem i słodkościami. Oczywiście najbardziej smakowały pieczone ziemniaki!.

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

Grażyna Stasiuk

Święto pieczonego ziemniaka

26 września 2017r.  uczniowie kl. I i II wraz z wychowawczyniami – Anna Chwedoruk i Małgorzatą Sujkowską wybrali się na imprezę integracyjną „Święto pieczonego ziemniaka” do zagrody edukacyjnej „U Waldka”. Na dzieci czekało tam wiele atrakcji.

Najpierw gospodarz spotkania opowiedziała dzieciom o życiu i zwyczajach ptaków. Następnie wszyscy udali się krętymi ścieżkami po trasie w miejsce, gdzie miało zapłonąć ognisko. Gdy gospodarz zajął się jego rozpalaniem, dzieci w tym czasie przygotowały ziemniaki do pieczenia, a potem wysłuchały informacji o historii ziemniaka, jego uprawie, przydatności i wartościach odżywczych. Kiedy ziemianki piekły się popiele uczniowie doskonale bawili się w różne zabawy oraz chodzili krętymi ścieżkami „żywego labiryntu”.

Impreza zakończała się degustacją różnych potraw oraz pieczonych ziemniaków.

 

 

   

 

  

 

 

 

 

Anna Chwedoruk

Zdrowy uśmiech

We wtorek 26 września uczniów klasy III odwiedziła absolwentka naszej szkoły Emilia Guzek, która aktualnie jest studentką 5 – ego roku stomatologii na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Przyszła pani doktor rozmawiała z dziećmi o higieny jamy ustnej, o tym co szkodzi i co pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów, a także zaprezentowała właściwy sposób szczotkowania. Spotkanie przebiegło w miłej, a jednocześnie efektywnej atmosferze.

 

 

 

 

Grażyna Stasiuk

“The European Day of Languages”

„26 września to dzień, w którym Rada Europy chce zachęcić 800 milionów Europejczyków z 47 krajów do nauki języków obcych. Wydarzenia organizowane tego dnia mają uświadamiać istotne znaczenie wielojęzyczności w jednoczącej się Europie. Inicjatywę wspiera Komisja Europejska.

Zasadniczym celem  obchodów Dnia Języków jest podnoszenie  świadomości w zakresie:
§ bogactwa i różnorodności  językowej  Europy, które należy pielęgnować i rozszerzać;
§ potrzeby zwiększania zakresu nauczanych języków (także tych mniej znanych i używanych), co  skutkować będzie rozszerzeniem  wielojęzyczności;
§ potrzeby osiągania przez obywateli pewnego  zaawansowania w zakresie co najmniej dwóch języków, poza swoim własnym, tak aby mogli  w pełni wykorzystać swój potencjał jako obywatele demokratycznej Europy.”
W naszej szkole w ramach EDJ dzieci i nauczycielki języka angielskiego i rosyjskiego przygotowały gazetkę o Dniu Języków Obcych, na korytarzu szkolnym wyłożyły literaturę i quizy w języku rosyjskim i angielskim, które miały zachęcać do zainteresowania się językami obcymi, a młodzież zastanawiała się i w formie posterów odpowiedziała na pytania o sens nauki języka angielskiego, rosyjskiego czy hiszpańskiego, którego naukę pod kierunkiem Agnieszki Omelańczuk rozpoczęła w tym roku szkolnym klasa czwarta.
Wątpiących w potrzebę komunikowania się po angielsku czy rosyjsku zachęcamy do zapoznania się z galerią zdjęć ze zrealizowanych przez szkołę projektów międzynarodowych wymian młodzieży z Belgią, Rosją, Turcją i Ukrainą, w których warunkiem uczestnictwa była umiejętność porozumiewania się w języku obcym.

 

 

http://edl.ecml.at/
A.Z.Z.

EDWARD

Klasa trzecia pod opieką wychowawczyni Grażyny Stasiuk i pod nadzorem policjanta z Komendy Powiatowej Policji w Łosicach wzięła udział w akcji EDWARD, czyli Europejskim Dniu Bez Ofiar Śmiertelnych Na Drogach (European Day Without A Road Death), w ramach którego przeprowadzono działania mające wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zwrócić uwagę na powszechny problem, jakim jest duża liczba osób, która codziennie traci życie i zdrowie w wypadkach drogowych.
Dzieci ubrane w kamizelki odblaskowe, wyposażone w transparenty, które poruszały ważne problemy ruchu drogowego, wyszły przed szkołę i na chodnik przed Zespołem Placówek Oświatowych w Platerowie, by wysłuchać słów policjanta o bezpiecznym przechodzeniu przez pasy, rozglądaniu się na drodze i konieczności bycia widocznym dla zmotoryzowanych.

 

 

 

 

  

 

 

 

A.Z.Z.

„Będzie Korczak”

Na zajęciach świetlicowych dzieci robią Korczaka. Nad dziełem czuwa Ewelina Siemieniuk. 

Trwają prace na trzecią częścią mozaiki, której tworzenie rozpoczęto podczas realizacji projektu „Głucha wioska na Podlasiu” (Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka), a której dwa wcześniejsze elementy znajdują się (i uwagę przybywających po raz pierwszy do szkoły przykuwają), na ścianie budynku.
„Wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje, przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil.” /J. Korczak/

 
A.Z.Z.

„Musimy ustalić granice jego i mego prawa.” /J. Korczak/

W celu pozyskania nowych informacji o Korczaku i jego pedagogice udałyśmy się (nauczycielki i przedstawicielki Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin”) do Warszawy do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN na III Międzynarodowy Kongres Praw Dziecka i VIII Międzynarodową Konferencję Korczakowską - wydarzenia organizowane przez  Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka i Międzynarodowe Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka.
Spotkanie naukowców z całego świata, praktyków i działaczy na rzecz dzieci obfitowało w debaty o prawach dziecka, wykłady i warsztaty tematyczne. Trwało od 13-16 września, a każdy dzień poświęcony był innemu (związanemu z Korczakiem) zagadnieniu: Prawa dziecka, Filozofia, Pedagogika i Praktyka, Historia i pamięć oraz Prawa dziecka: odsłona przyszłości.
Ku naszemu zdziwieniu i zadowoleniu wielkiemu jednym z dwóch elementów (symboli Korczaka) znajdujących się w auli i w centrum uwagi uczestników była praca naszej, bo zaprzyjaźnionej ze szkołą – artystki, Dominiki Lewandowicz! Malarka na dziewięciu „puzzlach”, które złożone tworzyły obszar Polski, wymalowała sceny z życia Korczaka. Poszczególne kasetony trafiły w ręce znamienitych osób; czytamy na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich http://brpd.gov.pl :
„Fragmenty Polski Korczaka zabrali ze sobą Marta Santos Pais – do siedziby ONZ, RPD prowincji Ontario Irvin Elman do Kanady, Batia Gilad do Izraela. Części artystycznej instalacji pozostaną też w stolicy. Jedna z nich została przekazana na ręce dyrektora Muzeum POLIN, natomiast druga zastępcy Prezydenta m. st. Warszawy Włodzimierza Paszyńskiego. Kolejna część pojedzie do człowieka o nazwisku Korczak na Wybrzeże Kości Słoniowej. Jedna z części trafi do Parlamentu Europejskiego. a pozostała część w Biurze RPD, trafi do Muzeum Orderu Uśmiechu w  Rabce-Zdroju.”
Drugim przedmiotem związanym ze Starym Doktorem i udostępnionym uczestnikom kongresu do podziwiania były okulary- jedyna materialna pamiątka po pisarzu.
Mamy nadzieję, że spotkania i rozmowy z ciekawymi ludźmi na konferencji zaowocują…
Póki co warto podkreślić fakt, że cześć szkolnej biblioteki dotycząca naszego patrona powiększyła się o kolejne materiały! Dziękujemy organizatorom!

 

 

 

A.Z.Z.

„Na Forum”

O współpracy szkoły z partnerskimi instytucjami w Turcji, na Ukrainie i w Belgii, warsztatach z artystami, letnich plenerach malarsko-rzeźbiarskich oraz galerii dzieł sztuki współczesnej w szkole w Platerowie mówiła na III Forum  „Budowanie Partnerstwa Lokalnego na rzecz ożywienia społeczno-gospodarczego i aktywizacji rynku pracy w powiecie łosickim” Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie i Prezes Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin” Maria Daszko.

A.Z.Z.
fot. http://www.tygodniksiedlecki.com

„Moc ziół”

Zainspirowani projektem „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” dziejącym się w Platerowie (woj. mazowieckie) dorośli skupieni wokół szkoły i Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo- Ekologicznego „Mężenin” wybrali się na warsztaty ziołowe do „Ziołowego zakątka” w Korycinach (woj. podlaskie), którego twórcy za cel postawili sobie przekazywanie wiedzy na temat bogactwa przyrodniczego Podlasia, tradycji zielarskich i zrównoważonego rozwoju regionu. 

Korzystając w wiedzy przewodniczki i zasobów miejsca, uczestnicy warsztatów sporządzili m. in. mieszanki zapachowe do sypialni lub gabinetu, herbaty owocowo-ziołowe na wszelkie dolegliwości i przyprawy do mięs, warzyw i przetworów z ziół typowych dla tego regionu; a w karczmie skosztowali tradycyjnych podlaskich potraw ( zupa z pokrzywy ) przyprawionych tutejszymi ziołami.
Każdy wyjechał z własnoręcznie skomponowanym woreczkiem ziół.

 

A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„Coś się kończy, coś się zaczyna”

Inaczej, bo 4 września rozpoczęliśmy rok szkolny i inne było powitanie uczniów, nauczycieli, pracowników  i rodziców przez Panią Dyrektor uczynione. W słowach rozpoczynających spotkanie Maria Daszko przypomniała zebranym smutne wydarzenie z ostatnich tygodni - śmierć nauczyciela Grzegorza Rosiaka. Wspomnienie o nim wygłosił Paweł Ostaszewski, a słowom towarzyszył pokaz zdjęć, których wyboru dokonała Jolanta Ostaszewska.

Następnie – zgodnie z tradycją - o 1września 1939r. i kampanii wrześniowej  opowiedział historyk Maciej Zieliński.  Nauczyciel zwrócił uwagę słuchaczy na „bohaterów tamtych dni”. Za przykład bohaterskiej walki Polaków posłużyły: obrona Wojskowej Składnicy Tranzytowej przez garnizon Wojska Polskiego na półwyspie Westerplatte, obrona Wizny, bitwa nad Bzurą, obrona Helu, Kock i gen. Kleeberg , a także obrona Poczty Polskiej w Gdańsku i walka o stolicę.   

Na zakończenie spotkania Dyrektor Maria Daszko zachęciła uczniów i rodziców do zapoznania się z Listem  Ministra Edukacji Narodowej do Dyrektorów Szkół, Nauczycieli, Rodziców i Uczniów, opowiedziała o planowanych zmianach w związku z reformą edukacji i zachęciła rodziców do współpracy ze szkołą.

Z planem lekcji na najbliższe dni zapoznali swych uczniów wychowawcy klas. 

  

A.Z.Z.

fot. E. Siemieniuk

„O nasieniu owym, co złotem być miało”

„Przeszło lato, z kwiatuszków owych modrych porosły główeczki, takie okrągluśkie.” /M. Konopnicka/  i zawisły na szkolnym korytarzu, gdzie oczom dzieci i rodziców ukażą się w całej okazałości na uroczystym rozpoczęciu roku szkolnego.
Zgodnie z tradycją len wyrwany (ze szkolnego ogródka) z korzeniami, został zawieszony do wysuszenia, podczas którego nasiona dojrzeją i nabiorą brunatnej barwy: „Wszakże to nie kwiat, ale nasienie będzie samo złoto!”
Uprawa lnu jest elementem projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” dofinansowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.

 

M. Konopnicka „Jak to ze lnem było”
A.Z.Z.

Strona 5 z 16