Wydarzenia

Bal przebierańców w "Małej szkole" 23.02.2013

  

  

Dzień babci i dziadka w klasach I-III 22.01.2013

 

 

 

Konkurs kolęd w "małej szkole"

Do konkursu przystąpili wszyscy uczniowie "małej szkoły". Wszyscy przygotowali się solidnie i trudno było wybrać zwycięzców. Uczestnicy otrzymali słodkie upominki. Wyróżnienie otrzymały osoby grające na instrumentach.

  

  

  

Śpiewająco o Polsce

Ku zadziwieniu okolicznych szkół, w naszej Rocznicę Odzyskania Niepodległości wspominamy śpiewająco!

  

Wzorując się na pierwszych tonach pieśni zaintonowanych przez chór pod kierunkiem Pana Grzegorza Szymanka, zgromadzeni  na sali gimnastycznej pracownicy, nauczyciele i uczniowie podążają z/za melodią popularnych pieśni patriotycznych. Po  szkolnym korytarzu niosą się rytmy "Ostatniego mazura", "Piechoty" czy "Pierwszej Brygady". 

Jednym głosem śpiewają pierwszaki i gimnazjaliści, bo melodia dobiega z pianina a tekst jest widoczny na ekranie. Za jego przygotowanie odpowiada Pan Maciej Zieliński, który również zwyczajowo czyni krótkie wprowadzenie historyczne.

Tym razem uroczystość ubogaciła nagrodzonym 7 listopada na Międzygimnazjalnym Konkursie Recytatorskim „Patriotyzm w poezji” w ZPPO w Starej Kornicy  wystąpieniem - uczennica klasy IIa Klaudia Łazicka. Klaudia recytowała utwór Adama Mickiewicz "Do Matki Polki", który przyniósł jej wygraną w konkursie.

"W kole gry" projekt matematyczno-przyrodniczy w klasach I-III

W czasie realizacji projektu uczniowie poznali znaczenie koła dla różnych środków transportu. Uczniowie uświadomili sobie możliwości, jakie w dzisiejszym świecie daje transport oraz starali się zrozumieć, jakie niesie on ze sobą zagrożenia i jak możemy się ich wystrzegać. W toku realizacji projektu grupa poznała różne aspekty związane z transportem. Na podstawie tak zdobytych doświadczeń dzieci stworzyły grę dotyczącą transportu, składającą się z pól z pytaniami i zagadkami.

 

 

 

 

  

Nasze małe "Centrum Nauki Kopernik"- organizujemy wystawę "Na tropie energii"

To kolejny projekt z zakresu kompetencji matematyczno-przyrodniczych w klasach I-III. W czasie zajęć uczniowie uświadomili sobie znaczenie energii w codziennym życiu. Przypomnieli zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych oraz określili sposoby oszczędzania energii. W grupach eksperckich przeprowadzili proste doświadczenia dotyczące energii, np. prąd na huśtawce, łowienie rybek, pienisty wulkan, wystrzałowy długopis czy prąd z ogórka. Eksperymenty przeprowadzone przez uczniów dostarczyły im wielu nowych doświadczeń i przeżyć. Dzięki poznaniu zjawiska powstania energii staną się bardziej świadomymi jej konsumentami.

  

  

  

  

Andrzejki 2012

Klasa III z "małej szkoły " przygotowała wróżby andrzejkowe, w których wzięły udział dzieci z klas I-III. Wiele emocji dostarczały wróżby z butami, serduszkami, butelką kolorami i kostką.

Najodważniejsi wzięli udział we wróżeniu z palącymi się zapałkami. Było dużo zabawy i radości.

  

  

  

  

„Ptaki mojej okolicy”

12 czerwca 2012 do szkoły przyjechał przedstawiciel Towarzystwa Przyrodniczego "Bocian", by zainteresować uczniów przyrodą występującą w najbliższej okolicy oraz zwiększyć ich wiedzę na jej temat.

 

 

Wstępem do warsztatów terenowych dla klas V i VI była projekcja filmów, wzbogacona komentarzem przyrodnika, dotycząca najprostszych sposobów pomagania ptakom. Uczniowie dowiedzieli się,  jak zbudować bezpieczną dla ptaków budkę, jak dokarmiać, aby pomóc a nie zaszkodzić. Następnie dzieci zostały zapoznane z kartą pracy i sprzętem, z którymi wybrały się na  lekcje terenowe. Przy pomocy lornetek wyszukiwały i rozpoznawały ptaki, a następnie zaznaczyły zauważone ptaki na kartach pracy. Po zajęciach dzieci miały możliwość spróbowania swoich sił w konkursie o tematyce ornitologicznej.

  

Wielkie było zdziwienie uczniów, gdy przekonali się, że wystarczy wyjść przed szkołę lub na ul. Polną, by zaobserwować kilka gatunków ptaków. Nauczyli się cech charakterystycznych najbardziej popularnych w naszej okolicy  gatunków i odróżniają srokę od wrony.

  

"Dzieci są ważne i mają swoje prawa"

Celem projektu społeczno-obywatelskiego w klasach I-III "Dzieci są ważne i mają swoje prawa", było poznanie i zrozumienie najważniejszych praw dziecka.

 Realizując zadania grupowe uczniowie zapoznawali się z artykułami Konwencji Praw Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych,

wykonali tablicę informacyjną z prawami dzieci oraz przygotowali krótkie filmiki dotyczące wybranych artykułów.

   

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Adopcja Serca

W 2007r. nasza szkoła, za pośrednictwem placówki Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI w Gdańsku, zaadoptowała dziewczynkę z Burundi w Afryce - Jenne Hakinizmana.

  

Jeanne obecnie ma 13 lat, jest półsierotą, a jej mama jest chora na AIDS. Dom dziewczynki jest bardzo ubogi, brakuje podstawowych rzeczy. Jeanne była bardzo słaba i niedożywiona, ale dzięki naszej pomocy może chodzić do szkoły. Nadal zobowiązana jest do pomocy w domu, ale opieka ze strony szkoły, dożywianie i możliwość nauki sprawiły, że stała się pogodną i otwartą osobą. Uczy się dobrze.

  

 kopie świadectwa Jeanne

Adopcja serca dotycząca Jeanne, zobowiązuje naszą szkołę do wysyłania raz w miesiącu około 50zł (15$). Wynika z tego, że każda klasa ma obowiązek wpłacać co miesiąc 8zł. Odpowiedzialni za to są gospodarze i skarbnicy klas, a zebrane składki wysyła p. Maria Klimaszewska. Zachęcamy wszystkich do sumiennego podejścia do tego obowiązku. W przypadku, gdyby składki były większe, nadwyżka będzie przeznaczona na dożywianie sierot w szkole Jeanne.

  

kartka od Jeanne

Pamiętajmy - Hojnego dawce miłuje Bóg.

Rok szkolny 2011-2012

Festyn Rodzinny

28 maja 2012 r. w  „małej szkole” odbył się kolejny już Festyn Rodzinny – impreza integracyjna łącząca Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca. Organizatorkami festyny były nauczycielki  Anna Chwedoruk, Grażyna Stasiuk i Małgorzata Sujkowska.

    Impreza zorganizowana w godzinach popołudniowych zgromadziła wiele osób – uczniów kl. I-III  wraz ze swoimi rodzicami i rodzeństwem. Organizatorki zapewniły szereg atrakcji. Było podsumowanie kolejnego projektu edukacyjnego „Z małej szkoły w Wielki świat” – uczniowie w grupach projektowych zaprezentowałi piosenki o zwierzętach hodowlanych. Była również okazja do lepszego poznania się – czyli co wiem o swoim dziecku, swojej mamie i swoim tacie, kiedy to rodzice i dzieci odpowiadali na te same pytania, nie widząc swoich odpowiedzi. Wszyscy wspólnie zastanawiali się także nad pytaniami, po co jest mama, tata i dzieci, a następnie dzieci w zabawny sposób to podsumowały. Zarówno rodzice, jak i uczniowie musieli wykonać wspólny obrazek operując wyłącznie figurami geometrycznymi. Dzieci świetnie bawiły się również przy kalamburach.

    Następnie wszyscy wyszli na boisko, gdzie dzieci z rodzicami mogły popuszczać latawce. Doskonałą okazją do wspólnej zabawy były również rozgrywki w ,,zbijaka” –drużyna dzieci przeciwko drużynie rodziców. Na koniec było wspólne grillowanie.

   Sądząc po humorach uczestników impreza była udana, gdyż wszyscy dobrze się bawili, a dzieci niezbyt chętnie chciały wracać do domów po ponad trzech godzinach wspólnej zabawy.

 

  

  

  \

  

  

Projekt ,,Dbaj o zwierzęta hodowlane, a one będą bardzo wdzięczne” to ostatni projekt z zakresu kompetencji matematyczno-przyrodniczych w roku szkolnym 2011/2012 w kl. I-III.

W czasie zajęć projektowych uczniowie wykonywali wiele ciekawych działań. Poznali zwierzęta hodowlane żyjące na polskiej wsi, ich zwyczaje i znaczenie jakie mają dla człowieka. Układali rebusy o zwierzętach. Nauczyli się przedstawiać scenki dotyczące życia zwierząt hodowlanych. Wykonali maski zwierząt, a także w grupach układali teksty piosenek o zwierzętach, które zaprezentowali rodzicom na podsumowaniu projektu.

 

rozmawiamy o zwierzętach

  

bawimy się w zabawę ,,zwierzęta z podwórka wybierają się do cyrku”

   

prezentowanie rebusów o zwierzętach

  \

 

wykonywanie plakatów o zwierzętach

 

 

prezentowanie scenek z życia zwierząt

 

układanie piosenek o zwierzętach

 

  

przygotowanie masek i prezentacja

Projekt ,,KARTONOWA KLASA’’

W czasie projektu uczniowie kl. I-III nauczyli się tworzyć miniatury przedmiotów oraz opisywać ławki i krzesła zgodnie z kodem kolorów Sanepidu. Każdy uczeń dowiedział się, w jakiej ławce powinien siedzieć. Następnie uczniowie wspólnie zaprojektowali i wykonali model sali lekcyjnej w dziesięciokrotnym pomniejszeniu.

wykonywanie ilustracji do opowiadania

   

uczymy się , co to znaczy zmniejszyć dziesięciokrotnie

   

wykonywanie mebli

   

tak powstaje nasza ,,kartonowa klasa”

 

podsumowanie pracy w projekcie

KARNAWAŁOWY BAL PRZEBIERAŃCÓW

W karnawale w ,,małej szkole” jak co roku odbył się Bal Przebierańców. W tym roku przypadł on w tłusty czwartek. Wszystkie dzieci długo się do niego przygotowywały. Każde dziecko wymyśliło dla siebie ciekawy strój. Były księżniczki, cyganki, króliczki, motylki, czarownice, żołnierze, batmani oraz wiele innych ciekawych postaci. Dzieci świetnie bawiły się przy muzyce. W przerwie był słodki poczęstunek, oczywiście jak każe tradycja – pączki.

 

  

  

  

  

  

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

Uczniowie klas I-III wraz z wychowawczyniami po raz kolejny  zorganizowali uroczystość Dnia Babci i Dziadka. Przybyło wielu zaproszonych gości. Każda klasa przygotowała część artystyczną. Były wiersze, piosenki , tańce, a także wspólne zabawy z dziadkami. Dzieci wręczyły również swoim babciom i dziadkom własnoręcznie wykonane upominki. A później wszyscy poczęstowali się herbatką i ciasteczkami. Była to bardzo miła uroczystość.

 

   

  

  

  

 

Szkoła z blachy

W listopadzie tego roku szkolnego 2011/2012 zainspirowana warsztatami zorganizowanymi przez Ekipę z Fundacji Partners Polska przeprowadziłam z uczniami zajęcia na temat globalizacji.

  

Pomocą służył mi film "Szkoła z blachy" zrealizowany przez Fundację w październiku i listopadzie 2010 r. W przystępny sposób pokazano w nim problem dostępu do edukacji w slumsie Mathare (Nairobi, Kenia).

  

Temat doskonale zbiegł się z realizowanym wówczas przeze mnie w ramach Projektu „ Z Małej Szkoły w Wielki Świat” działaniem „Obywatel Ś w globalnym świecie”. Uczniowie w ciszy, a chwilami poruszeni przeczytanymi i zasłyszanymi informacjami –oglądali materiał. Na koniec postawili wiele pytań. Podczas pracy grupowej z użyciem map mentalnych na niektóre próbowali odpowiedzieć.

 

Obywatel Ś w globalnym świecie

Celem kolejnego (pierwszego w tym roku szkolnym) działania z bloku przedmiotów społeczno-obywatelskich projektu " Z Małej Szkoły w Wielki Świat" było uświadomienie dzieciom wpływu działań i zachowań każdego człowieka na sytuację na Ziemi. Zadanie zakładało wypracowanie z uczniami klas 4-6 postaci Obywatela Świata oraz opracowanie listy korzyści i zagrożeń,  wynikających z życia w globalnym świecie.

 Co łączy dzieci polskie z dziećmi np.: z Chin? Uczniowie przygotowują w grupach mapy mentalne.

  

 

  

Zapoznanie z pojęciem „globalna wioska”. Dzieci wyszukują zjawiska globalizacji w najbliższym otoczeniu, oceniają je, opracowują listę korzyści i problemów, dokonują ich oceny. Pomocą przy zrealizowaniu tego modułu służył mi film "Szkoła z blachy", który dzięki Fundacji Partners Polska jest w naszym posiadaniu, a który pokazał młodym ludziom na przykładzie szkoły, w slumsie Mathare (Nairobi, Kenia) w jak trudnych warunkach można się uczyć i jaka wielka może być do nauki motywacja.

  

  

 

 

 Uczniowie  wykonują postać Obywatela Ś

 

 

  W ramach podsumowania uczniowie "bawili się" słowem GLOBALIZACJA.

Projekt "Skarby naszej wsi"

Projekt realizowany w maju. Na podstawie rozmów z mieszkańcami oraz po wspólnym spacerze ulicami Platerowa ustaliliśmy listę skarbów naszej wsi. Później pracowaliśmy w grupach i przygotowaliśmy mapę wsi (duży format na płótnie) oraz wesołe rymowanki. Udział w projekcie pozwolił nam lepiej poznać swoją miejscowość.

    

  

  

Dzień zabaw ze świata

W marcu zajmowaliśmy się bardzo wesołym projektem. Dotyczył on zabaw z różnych stron świata. Podzieleni na grupy gromadziliśmy i przekazywaliśmy ciekawostki o różnych kontynentach.

   

Na każdym spotkaniu bawiliśmy się w zabawy związane z omawianą częścią świata. Pierwszego dnia wiosny przygotowaliśmy podsumowanie projektu. Zorganizowaliśmy "Dzień zabaw ze świata", na który zaprosiliśmy wszystkie dzieci z przedszkola. Zrobiliśmy ładne dekoracje i razem z przedszkolakami bardzo wesoło spędziliśmy czas.

 

 

  

Strona 15 z 16