Wydarzenia

„Chęć i wola”

Nie sposób przejść przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN bez zatrzymania się przy wystawie poświęconej Schulzowi. 

W zeszłoroczną 125. rocznicę urodzin i 75. rocznicę tragicznej śmierci pisarza doszło (z inicjatywy NSO-E „Mężenin”) do wydania (w ramach projektu dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski) przewodnika „Drohobycz – fizjonomia losu i życia” autorstwa M. Daszko i A. Zienkiewicz – Zielińskiej.
Teraz, podczas szkoleniowego pobytu w Muzeum POLIN wszyscy nauczyciele mieli możliwość zapoznania się lub przypomnienia sobie tego malarza, grafika i prozaika, z którego opowiadaniami zetknęli się na języku polskim.
 „ Dla dobrej woli nie ma zapory, intensywnej chęci nic się nie oprze.” 

 
B. Schulz „Sklepy cynamonowe”
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk, A.Z.Z.

„Hamlet polski”

Magdalena Samozwaniec („Z pamiętnika niemłodej już mężatki”) tak go portretowała: „Jego obrazy tak bardzo cenione przez krakowian, nie miały za granicą powodzenia. I wówczas kiedy inni malarze: Juliusz i Wojciech Kossakowie, Julian Fałat, Leon Wyczółkowski, a przede wszystkim Henryk Siemiradzki, osiągnęli sławę europejską, Malczewski pozostał wielkością, ale na swoim podwórku, z czego bynajmniej nie był niezadowolony.”

Zadowolenia nie kryli też nauczyciele, którzy z sentymentu do malarza podczas pobytu w Muzeum Narodowym w Warszawie, podziwiali jego płótna z faunami, muzami i nimfami. Jedno z nich „Hamlet polski”, który przedstawia w alegoryczny sposób Aleksandra Wielkopolskiego oraz dwie wizje losów polskiego narodu, powstało 115 lat temu.

 
M. Samozwaniec „Z pamiętnika niemłodej już mężatki”
A.Z.Z.

„Dziwny ogród”

Podczas każdej wizyty we Lwowie („Razem uczymy się demokracji”, dofinansowanie Fundacja Edukacja dla Demokracji, 2007r., „Na Wysoki Zamek”, dofinansowanie Fundacja Banku Zachodniego WKB, 2011r., „Sztuka komunikacji”, dofinansowanie Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży, 2017r.), w Katedrze Ormiańskiej podziwiamy mozaikę przedstawiającą cztery postacie "Personifikacji Cnót" wg projektu Józefa Mehoffera. W Lwowskiej Galerii Sztuki pośród ogromnej kolekcji dzieł polskich malarzy z łatwością odnajdujemy jego obraz „Europa jubilans”. 

Ostatnio, na warsztatach w Muzeum Narodowym w Warszawie zatrzymaliśmy się na dłużej przed „Dziwnym ogrodem”, przykuwającym uwagę widza eksplozją zieleni, z której wyłaniają się: nagi syn artysty, Jadwiga Mehofferowa w szafirowej sukni oraz… ważka.
Dzieło ma już 115 lat!

 

 
A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk, A.Z.Z.

„Aktywizujące formy edukacji patriotycznej”

Także w związku z setną rocznicą odzyskania niepodległości - poszukujemy aktywnych form edukacji patriotycznej. 

Wybraliśmy się do stolicy. Lekcje muzealne oraz zwiedzanie wystaw z przewodnikiem dostarczyły nam inspiracji do zajęć i projektów.
W Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zyskaliśmy informacje „od legend o przybyciu Żydów na te ziemie, przez pierwsze ich osadnictwo, rozwój kultury, różnorodności społecznej, religijnej i politycznej, burzliwe wydarzenia sprzed wieków i czas Zagłady, aż do współczesności." Przemierzyliśmy wieki i przestrzenie, by pośród tysięcy zdjęć i dokumentów (polecenia rabinów, zapiski kronikarzy), ułożonych w taki sposób, by „opowiadały” ważną historię, odnaleźć materiały związane z bliskimi naszym zainteresowaniom miejscami (Łosice, Zamość, Łódź, Bolesławiec) oraz postaciami (Korczak, Schulz, Tuwim).
Następnie, mimo wiatru chłodem nas przejmującego, przespacerowaliśmy się od Pomnika Bohaterów Getta do muralu w bramie (na Nowolipkach na rogu ul. Zamenhofa) z portretami postaci z historii i kultury oraz cytatami w esperanto, dalej do siedziby redakcji „Małego Przeglądu” (ul. Nowolipki 7) oraz do pomnika granic getta na ul. Andersa przy bramie do Ogrodu Krasińskich.
Pobyt w Muzeum Powstania Warszawskiego dostarczył nam wiedzy o wydarzeniach z sierpnia, września i października 1944r.: wybuch Powstania, życie w powstańczej Warszawie, upadek i exodus mieszkańców.
Na warsztatach w Muzeum Narodowym prześledziliśmy  rozwój awangardowych idei od ekspresjonizmu i formizmu, przez konstruktywizm aż po surrealizm, które rozwijały się po 1918r.: „Wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 roku, w atmosferze powszechnego fermentu, gorączkowego entuzjazmu, a także niepewności jutra, artyści awangardy pragnęli tworzyć nową sztukę dla nowego człowieka. Życie artystyczne młodego państwa skupiało się w ważnych ośrodkach – w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Poznaniu i Łodzi.”

Zgoła inny charakter miał spektakl „Kontrabanda” w Teatrze Komedia. W prostej, zabawnej farsie, „która uruchamia cały teatralny zasób stylów i konwencji, łącząc w szalonym tyglu żarty słowne z dowcipami sytuacyjnymi i  komedią pomyłek”, zobaczyliśmy Kanadę z czasów Wielkiego Kryzysu i prohibicji.

To był mądrze i aktywnie spędzony czas w stolicy, o której znakomity śpiewak Mieczysław Fogg taką snuł pieśń:

„Choć pozornie nietroskliwa,
ale w gruncie prawa
i na wielkość się zdobywa
tak często Warszawa.
Jest dobra, jest niespodlona,
pracowita, żwawa,
ucząca się i uczona,
słowem, jest Warszawa.”

 

 

 

 

 

 

fragment tekstu piosenki „A tu jest Warszawa”, sł. A. Bartels, muz. T. Sygietyński
A.Z.Z.
http://www.polin.pl/pl
http://www.mnw.art.pl/
https://teatrkomedia.pl/
fot. E. Siemieniuk, A.Z.Z.

„W karnawale czas na bale!”

„Był raz bal, na sto par, 

Pan wodzirej wprost szalał po sali.”

Bal „choinką” zwany odbył się 11 stycznia w „dużej szkole” z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego i pod opieką Ilony Bardak-Wojtczuk.
Impreza karnawałowa obfitowała w gry i zabawy, które wymagały od uczestników poczucia rytmu i humoru. Spragnieni i głodni mogli posilić się przygotowanymi przez mamy i uczniów z klasy piątej oraz drugiej i trzeciej gimnazjum napojami i słodkościami.
Kreacje panien mieniły się blaskiem i kolorami, a stroje kawalerów sprawiały wrażenie prostych i wygodnych.
„Na tym balu nad balami, 
Takim co się pamięta latami.”

 

 

 

 

 


Jan Tadeusz Stanisławski
A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Anioły, lustra i lampiony”

Gdy w Nowym Jorku na przełomie XIX i XX w. syn jubilera Charlesa Lewisa Tiffany’ego – Louis zastąpił w tradycyjnej technice tworzenia witraży ołów-cyną, nie mógł wiedzieć, że sposób polegający na owijaniu każdego szklanego elementu taśmą miedzianą i łączeniu kolejnych części stopioną cyną w całość dowolnego kształtu, stanie się formą zajęć artystycznych w szkole w Platerowie.

I chociaż do tworzenia lamp witrażowych w stylu prekursora tego wzornictwa jeszcze nie doszliśmy, to i tak wśród prac pod okiem Eweliny Siemieniuk wykonanych można podziwiać: zawieszki, elementy biżuterii, anioły, lustra i lampiony.
17 stycznia przypada 85. rocznica śmierci Louisa Comforta Tiffany’ego.

 

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie oraz NSO-E „Mężenin”

„W czyjem sercu miłość tleje”

Cmentarz na Łyczakowie – najstarsza zabytkowa nekropolia Lwowa na liście miejsc koniecznych do odwiedzenia w tym mieście zajmuje wysoką pozycję. Zawsze, gdy na nim jesteśmy, swe kroki kierujemy tam, gdzie pośród setek grobów znajdujemy miejsca spoczynku Polaków, których dorobek znamy z kanonu lektur szkolnych, z lekcji historii, muzyki czy plastyki. 

Również podczas październikowego projektu „Sztuka komunikacji” (dofinansowanie Polsko - Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży z dotacji Ministra Edukacji Narodowej) w Alei Zasłużonych zatrzymaliśmy się przy grobie Władysława Bełzy – którego fragment utworu o „Polaku małym” zna większość z nas…
A wspominam o tym, gdyż w styczniu przypada 105. rocznica śmierci (29 stycznia 1913r.) poety, „piewcy polskości”, którego twórczość warto przywoływać w roku Jubileuszu Stulecia Odzyskania Niepodległości.

 

 

W. Bełza „Co kochać?”
A.Z.Z.
fot. Daniel Ludwiczuk

„Jeszcze nigdy tak nie było, żeby jakoś nie było.”

Podczas sierpniowego pobytu na Ukrainie, w drodze powrotnej z Drohobycza, znaleźliśmy się w rejonie starosamborskim, w mieście Chyrów. 

W grodzie tym położonym około 30 km od Przemyśla 6 stycznia 1890r.  zmarł kompozytor Józef Nikorowicz, autor melodii słynnego Chorału „Z dymem pożarów”, który chór „Czerwone korale” ma w swym repertuarze pieśni patriotycznych.
Dziś znajduje się tu polsko-ukraińskie kolejowe przejście graniczne (formalnie jest czynne, jednak nie kursują żadne składy), a o dawnych czasach świetności kolei przypominają biegnące tędy historyczne połączenia kolejowe:
· Zagórz  –  Krościenko  – Chyrów (fragment  Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej Łupków  –  Przemyśl, 1872).
· Kolej Dniestrzańska Chyrów –  Sambor  –  Stryj  (1872).
· Linia normalnotorowa łącząca Przemyśl z Zagórzem.
A na robiącym wrażenie z racji wielkości pomieszczeń, zdobień żyrandoli i cudnego pieca – dworcu, w czasie I wojny światowej (rok 1916) przebywał pisarz  Jaroslav Hašek . Fakt ten znalazł odbicie w jego powieści „Przygody dobrego wojaka Szwejka”, o czym informuje - zadziwionych tym faktem podróżnych (także z Platerowa) - tablica u wejścia do budynku.
Wspominam o Chyrowie i Hašku nie bez powodu; w styczniu 2018r. mija 95. rocznica śmierci (3 stycznia 1923r.) autora antywojennej powieści, której bohaterem jest Józef Szwejk z Królewskich Vinohradów  w  Pradze, sprzedawca psów i pucybut porucznika Lukasza, który zwykł był mawiać: „Nie wszyscy mogą być mądrzy”…

 

 

 

 

J. Hasek „Przygody dobrego wojaka Szwejka”
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk, D. Ludwiczuk

„Hej kolęda, kolęda!”

W "dużej szkole" odbył się uroczysty, świąteczny apel. Odważni i aktywni przedstawiciele klasy siódmej oraz Kacper Harasimiuk z klasy drugiej gimnazjum odczytali teksty Ernesta Brylla o Bożym Narodzeniu. Potem kl. III wystawiła jasełka przygotowane przez katechetkę Marię Klimaszewską. Trzeciaków wsparła Julia z kl. IV. 

Następnie zebrani na sali gimnastycznej nauczyciele i uczniowie wysłuchali kolęd wyśpiewanych przez trzeciaków oraz zagranych przez dyrektora Grzegorza Szymanka (klawisze) w duecie z Michałem Szyszem z kl. III (saksofon). Na koniec Oliwia z kl. IV zaśpiewała pastorałkę „Był pastuszek bosy”. 
Wszystkim życzymy zdrowych, radosnych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia !!!

 

 

 

 
M. Sz., A. Z. Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Ziarnko do ziarnka”

Pieniądze tak solidnie przez młodzież zebrane ze sprzedaży słodkości na dyskotece andrzejkowej, przedstawiciele Samorządu Szkolnego przekazali pomysłodawcy „sztandaru dla szkoły” - Dariuszowi Kazunowi.

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Święty Andrzej Ci ukaże, co Ci los przyniesie w darze.”

Jak każe tradycja, na imprezie andrzejkowej tańczono, wosk lano, a na podstawie cienia na ścianie przez woskowy wytwór rzuconego - wieszczono przyszłość.
Dzieciom, młodzieży i dorosłym uczestniczącym w uroczystości smakowały szyszki, słodkie wafle, pierniki i ciastka z kremem przez aktywne mamy, pomocne babcie i zdolne pociechy wykonane, z których sprzedaży dochód przeznaczono na sztandar, którego szkole brakuje.
Całość działań koordynował Samorząd Szkolny i jego opiekun Andrzej Wojtczuk.

 

 

 

 

 

 

A.Z.Z.
foto. zasoby ZPO w Platerowie

Pochłaniacz gniewu, złości i agresji

Nie wyrażone emocje, w tym również złość – uwierają naszemu ciału oraz duszy. Jeśli z jakiegoś powodu ładujemy je do kontenera, który może zostać rozsadzony przez nadmierne ciśnienie, ważne jest aby zadbać o zawór bezpieczeństwa, którego otwarcie nie poczyni krzywdy innym. Sama złość, rozumiana jako odczucie wewnętrzne, nie jest szkodliwa, może mieć nawet swój udział w rozpoznawaniu zagrożeń dla naszego porządku i dla naszych wartości. Rzecz w tym, jak wyrazimy owo odczucie złości.
Wiele osób nie radzi sobie z bezpiecznym uwalnianiem gniewu. Czasem również złość dzieci nosi znamiona agresji. Gniew odczuwany zbyt często, zbyt silnie, za długo i nieadekwatnie do sytuacji, ma charakter szkodliwy, toksyczny i działa destrukcyjnie.
Dzięki inicjatywie Pani Marii Daszko, technicznej koncepcji i jej realizacji przez Pana Grzegorza Szymanka oraz włączeniu się w działanie Pana Tomasza Chatkiewicza i Pana Andrzeja Wojtczuka mamy w naszej szkole worek bokserski, na którym nasi uczniowie mają możliwość odreagować emocje, wyrazić złość, gniew nie naruszając cudzych granic i nie piętnując innych oraz ich słabości, przelewając całą energię na przedmiot do tego celu przeznaczony pamiętając, że każdy ma prawo wyrażać złość ale w sposób niekrzywdzący innych.

 

 

 

Andrzej Wojtczuk

„Występ Małej Pasieki”

A chociaż „mali” - na podsumowaniu projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” (dofinansowanie Samorząd Województwa Mazowieckiego) - wystąpili i z towarzyszeniem Czerwonych korali udanie pieśni zebrane przez wielbiciela regionu i nauczyciela muzyki Tadeusza Banasia wykonali. 

Tremę mieli okrutną, gdy przed swymi rodzicami, babciami i dziadkami występowali, ale pasiaste spódnice pogodnych dziewczyn i czerwone kokardy z powagą do zadania podchodzących chłopaków spowodowały, że niosła się muzyka po sali, że hej!

 

 

A.Z.Z.
fot. A. Wojtczuk

Występ „Czerwonych korali”

Na podsumowaniu projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim.” (dofinansowanie Samorząd Województwa Mazowieckiego) przed zebraną na sali gimnastycznej szkoły w Platerowie w pokaźnej ilości publicznością wystąpił chór „Czerwone korale” z towarzyszeniem „Małej Pasieki”. 

Zabrzmiały polskie utwory ludowe z Podlasia i Mazowsza oraz pieśń ukraińska. Zespół zaśpiewał m.in. „Kawaliry”, „To i hola”, „Cyt, cyt”, a także inne („Zielona kalina”, „Cygan”), od lat istniejące w gminnej kulturze pieśni, zebrane przez znanego na naszym terenie nauczyciela i muzyka Tadeusza Banasia, które zachowały się w materiałach przekazanych przez Banasia kierownikowi chóru - Grzegorzowi Szymankowi.
Debiutanckie połączenie dziecięcych głosów z dorosłym wokalem dało miły dla ucha efekt.

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz, A.Wojtczuk

Już też w tych główeczkach na pewno złoto jest, czyli o podsumowaniu projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” – impreza środowiskowa.

Przygotowania do czwartkowego spotkania podsumowującego projekt trwały od poniedziałku. Na zajęciach świetlicowych uczniowie pod okiem nauczycielek (Eweliny Siemieniuk, Doroty Kolasy, Bożeny Niedziółki, Agaty Obrępalskiej, Alicji Zienkiewicz-Zielińskiej), wykonali elementy dekoracji. Członkowie stowarzyszenia i pracownicy szkoły przynieśli gliniane naczynia, lniane materiały, obrusy i „pasiaki” do dekoracji sali gimnastycznej, korytarza i sal na warsztaty. Zrobiono wystawę prac wykonanych na obozie artystycznym w Kuligowie i zajęciach pozalekcyjnych: lniane torby, wyroby z filcu, gliny, drewna oraz papieru nawiązujące do wzornictwa ludowego. Chór wieczorami i po lekcjach ćwiczył pieśni. W przeddzień uroczystości grupa pań – matek i babć uczestników projektu zebrała się w szkolnej kuchni i przygotowała lokalne potrawy z kapusty, którą dzieci (dwa tygodnie wcześniej), zebrały z pola zaprzyjaźnionego ze szkołą gospodarza i ukisiły.

Na podsumowaniu obowiązywał strój z elementami ludowymi. Uroczystość prowadziła para konferansjerów (Aleksandra Zielińska i Szymon Dec) w strojach „Pasieki”. Przed zebraną w sali gimnastycznej w pokaźnej ilości publicznością wystąpił chór „Czerwone korale” z towarzyszeniem „Małej Pasieki”. Zabrzmiały polskie utwory ludowe z Podlasia i Mazowsza oraz pieśń ukraińska. Uczennice gimnazjum przedstawiły relacje z pobytu na warsztatach w Kuligowie, z akcji zbierania i kiszenia kapusty oraz historię uprawy lnu. Następnie wszyscy udali się na warsztaty artystyczne do sal, gdzie w grupach zróżnicowanych wiekowo (dzieci z rodzicami i dziadkami), lepiono gliniane ozdoby, wycinano wycinanki z papieru, przygotowywano bukiety i wianki z lnu oraz malowano typowy dla naszego regionu wzór: „pasiak”.
Warsztaty były tak zaplanowane, by każdy od 3. roku życia do 100. uczestniczył w działaniu. Efekty pokazano na sali i korytarzu. Po pokazie mody odzieży z lnu nastąpiła degustacja lokalnych produktów (chleb, ser, ogórki kiszone, smalec) oraz potraw z kapusty (krokiety, pierogi, surówki). Na koniec wyróżniono uczniów, którzy zgodnie z założeniem projektu podjęli się z mamami lub babciami uprawy lnu.
Impreza przeprowadzona była „ze smakiem”.

Projekt dofinansował Samorząd Województwa Mazowieckiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Konopnicka „Jak to ze lnem było”

A.Z.Z.
fot. A.Wojtczuk, P. Ostaszewski

„Wespół w zespół”

Zebrały się Mamy uczniów z klasy piątej (wychowawczyni: Dorota Kolasa) oraz zaprzyjaźnione z nimi aktywne panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Platerowie, zaangażowały swe dzieci i przygotowały potrawy z kapustą w nazwie na podsumowanie projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” (dofinansowanie Samorząd Województwa Mazowieckiego).
Za pomoc szkole, pomysłowość w działaniu, współpracę… i smak należą się BRAWA!

 

 

 
A.Z.Z.
fot. M. Szysz

„Real English Lessons”

W ramach International Education Week (inicjatywa amerykańskiego Departamentu Stanu i Departamentu Edukacji, mająca na celu promowanie programów wymiany międzynarodowej i zachęcanie do uczestniczenia w nich, dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami), gościliśmy w naszej szkole dwóch profesorów z United States Air Force Academy z Colorado Springs.
Chad Austin i Shawn McKelvy wszystkim uczniom: i pierwszakom, i siódmakom, i gimnazjalistom opowiedzieli o szkolnictwie w USA, uniwersytecie, który reprezentują, popularnych programach i grach komputerowych, typowych dla Amerykanów sportach oraz przedstawili w formie prezentacji miejsca, z których pochodzą, swoje rodziny oraz doświadczenia z pobytu w Polsce.
Spotkania przebiegały w sympatycznej atmosferze, podczas której niektórzy uczniowie wykazali się odwagą w posługiwaniu się językiem angielskim oraz ciekawością świata, co zauważyli i pochwalili profesorowie (!). Nie obyło się bez pytań o ulubione potrawy, gry komputerowe i hobby. W skutecznym zrozumieniu treści przez Gości przekazywanych uczniów wspierały nauczycielki języka angielskiego: Agnieszka Omelańczuk i Alicja Zienkiewicz- Zielińska.
Uradowani z pierwszego w życiu spotkania z obywatelami Stanów Zjednoczonych uczniowie klas I-III zaśpiewali Gościom piosenkę „Run Giraffe!”, podarowali rysunki prezentujące typowe dla naszego kraju elementy (godło, bocian, żubr) oraz skrócone wersje obrazkowego słownika polsko – angielskiego. Starsi uczniowie, np. Aleksandra, Marcin i Kordian z klasy siódmej - recytowali wiersze po angielsku oraz rozegrali „turniej” tenisa stołowego Polska – USA.
Chad i Shawn zachwycili się galerią sztuki współczesnej, dorobkiem projektowym naszej szkoły, pracami plastycznymi dzieci oraz samymi uczniami.
Zadowolenie obu stron (Gości i uczniów) jest dla mnie - sprawczyni wydarzenia – miarą sukcesu. Cieszę się, że mała, wiejska szkoła na „dalekim wschodzie” jest miejscem, do którego z ciekawością przyjeżdżają i z zadowoleniem wyjeżdżają wolontariusze  Fulbright Foundation USA.

 

 

 

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz, A.Z.Z.

Kiermasz

Po raz kolejny ZPO zorganizowało Kiermasz Bożonarodzeniowy przed Kościołem Podwyższenia Krzyża Świętego w Platerowie. Mieliśmy okazję zaprezentować wyroby powstałe na zajęciach plastycznych, technicznych i świetlicy. Bardo miło było nam po raz kolejny spotkać sie z zainteresowaniem i wsparciem mieszkańców Platerowa, którzy ochoczo kupowali nasze rękodzieło. Zarobione pieniądze przeznaczone będą na materiały, z których wykonamy kolejne rękodzieło o tematyce tym razem wielkanocnej. Kiermasz kontynuujemy w budynku ZPO w Platerowie. Zapraszamy do zakupu. 

 

 

 

 

Zaproszenie

ZAPROSZENIE

Nauczyciele i uczniowie

Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie serdecznie zapraszają na Kiermasz Bożonarodzeniowy, który odbędzie się

dn. 10 grudnia 2017r.

w godz. 9.00 – 13.00

przy kościele w Platerowie.

  Zapraszamy!!!

Przygotowania do kiermaszu

Kiermasz bożonarodzeniowy odbędzie się już w tę niedzielę, czyli 10.12.2017r. przed kościołem w Platerowie. Przygotowania idą pełną parą! Tuż przed finałem pracujemy intensywnie dzień w dzień. Zapraszamy wszystkich do zakupu!

 

 

 

 

 

 

Strona 2 z 15