Wydarzenia

„Alicja w Krainie Czarów”

Dziwiło się wielu, gdy na zajęciach świetlicowych, po lekcjach czy w bibliotece nauczycielki i uczennice szyły. „A co to?”, „Do czego?”- pytano. Zastanawiające były sytuacje, gdy po szkolnym korytarzu przemykały opiekunka koła teatralnego, nauczycielka plastyki czy pani z biblioteki z kapeluszem w rękach, parasolką czy talią kart niezwykłych rozmiarów. Miały jakieś sekrety, kreatywne spotkania w czytelni ze sobą i  z uczniami.

Po miesiącach kilku tych dziwnych zachowań, niektórzy nauczyciele wtajemniczeni już w dziejące się sytuacje, służyli pomocą: dołączyli do szwaczek, dokonywali korekty tekstu, udostępniali sale, by wspomniane „spotkania” odbywać się mogły w przestrzeni większej niż czytelnia.  

Wreszcie, po roku prac: nad scenografią, ze scenariuszem i aktorami- oczom dzieci, młodzieży i dorosłych obecnych na Dniu Dziecka ukazała się „Alicja w Krainie Czarów”! Przedstawienie zachwyciło! Były dobrze zagrane role, solidnie zbudowane postacie pośród misternie wykonanych kwiatów i serc.

Agnieszka Agapow, opiekun szkolnego koła teatralnego dziękuje wielu osobom za wkład w powstanie tegoż dzieła; są wśród nich:

aktorzy: Aleksandra Zielińska i Paulina Raczyńska (Alicja), Wiktoria Pływacz, Kalina Kondraciuk, Marika Bareja, Wiktoria Mariańska, Natalia Dec, Zuzanna Stępnik, Jakub Pływacz, Szymon Dec i Mikołaj Czerka;

nauczyciele: Ewelina Siemieniuk (scenografia, kostiumy, charakteryzacja),Anna Tkaczuk (szycie, klejenie, poprawki kostiumów, monitowanie scenografii), Bożena Niedziółka (szycie elementów scenografii),  Alicja Zienkiewicz- Zielińska(konsultacje-scenariusz), Tomasz Chatkiewicz (udostępnienie sali gimnastycznej);

Dyrekcja i wszyscy nauczyciele, którzy wyrozumiale podeszli do szaleństwa teatralnego (cierpliwość, zwalnianie na próby z lekcji);

dzieci, młodzież oraz wszyscy, którzy przyczynili się do powstania przedstawienia!

 

 

 

 

A.Z.Z.

fot. M. Wielogórska

Festiwal Języków Obcych

Nauka języków obcych może być zabawą i procesem przynoszącym wiele korzyści i radości. Dlatego podczas Dnia Dziecka, odbył się w naszej szkole po raz kolejny Festiwal Języków Obcych. Każda klasa miała za zadanie przygotować prezentację o kraju, który sąsiaduje z Polską lub, w którym zamieszkuje dużo Polaków, a także dowolny występ związany z tym krajem. Klasy przygotowały piosenki, przedstawienia, degustację dań, quizy i krzyżówkę.

 

 

 

M. Wielogórska

Plener V klasy

Maj to doskonały miesiąc na piesze wędrówki i podziwianie jak wiosna budzi się do życia, dlatego wpadłam na pomysł, aby razem z klasą V wybrać się w plener w poszukiwaniu ciekawych inspiracji malarskich. Farby plakatowe, kartki papieru, podkładki, pędzle i do dzieła! Klasa V upodobała sobie łąkę niedaleko boiska szkolnego. Dwie godziny wystarczyły, aby stworzyć obrazki pełne słonecznego ciepła, architektury wiejskiej w otoczeniu drzew i polnych kwiatów.

 

 

 

E. Siemieniuk

Ogłoszenie

Ogłoszenie


Zakończenie roku szkolnego odbędzie się


23 czerwca 2017r. (piątek) o godz. 9.00


dla WSZYSTKICH UCZNIÓW


szkoły podstawowej i gimnazjum.


„Z kądzielą”

Chór, który opanuje śpiewanie w dwugłosie pieśni ludowych z obszaru województwa mazowieckiego, warsztaty artystyczne w skansenie w Kuligowie dla dzieci i młodzieży z naszej szkoły, podczas których młode pokolenie zapozna się z charakterystyczną dla Mazowsza i Podlasia architekturą, wzornictwem użytkowym i ozdobnym oraz wykona prace inspirowane sztuką ludową (rzeźby, naczynia), a także jesienna wieczornica „Z kądzielą” to niektóre z zakładanych rezultatów projektu, jaki realizuje Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo-Ekologiczne „Mężenin” dzięki wsparciu Samorządu Województwa Mazowieckiego. 

Projekt „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” ma na celu zainicjowanie cyklu działań (chór, warsztaty ludowe, uprawa lnu, spotkania społeczności lokalnej) podtrzymujących w profesjonalnych, żywych formach elementy tradycji podlaskich oraz budowanie komunikacji międzypokoleniowej np. przy uprawie lnu.

A po wykonaniu prac pielęgnacyjnych przy lnie zasianym w naszym szkolnym ogródku uczniowie od klasy czwartej do drugiej gimnazjum udadzą się na warsztaty do Kuligowa.

 

 

M.D.
A.Z.Z.
fot. A.Z.Z.

„Tydzień z Korczakiem”

„75 lat temu...”- pod takim hasłem przebiegły tegoroczne wydarzenia związane z patronem naszej szkoły podstawowej-Januszem Korczakiem.

Najpierw na korytarzu szkolnym pojawiły się dzieła Starego Doktora i publikacje o nim, a także materiały, które powstały na warsztatach i projektach z artystami: postery i albumy dokumentujące realizację projektu „Mojżesz z Mężenina” (2008r., Fundacja im. Stefana Batorego), „Głucha wioska na Podlasiu” (2016r., Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka) oraz efekty tegorocznych jesiennych plenerów w Mężeninie, podczas których młodzież z klasy szóstej i pierwszej gimnazjum po zapoznaniu się na języku polskim z tekstem „ Dzieci Biblii. Mojżesz” do wybranych cytatów, wykonała zdjęcia pod okiem profesjonalistów Eweliny Siemieniuk i Daniela Ludwiczuka.

Przechodzień mógł zatrzymać się...poczytać...popatrzeć.

Kolejnego dnia wystawa powiększyła się o wykonane przez uczniów na języku polskim rebusy, które po prawidłowym rozwiązaniu składały się w mądre słowa Korczaka, np. „ Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”.

Następnie swe marzenia w formie rysunków przedstawiły dzieci z klas I-III, a gimnazjaliści po poczytaniu „Prawideł życia” wypisali z nich „złote myśli”, które zawisły w formie posterów na korytarzu. Przypominania o Korczaku nigdy dość, więc  uczniowie  klasy szóstej w formie haseł przygotowali kolegom do zapamiętania fakty z życia pisarza i umieścili je w widocznym miejscu.

W Dniu Patrona tradycyjnie odśpiewano Hymn Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka, pokazano fotografie Mężenina –tego, do którego na wakacje w latach 30. XXw. przyjeżdżał Korczak oraz współczesnego widzianego okiem i uchwyconego obiektywem naszych uczniów.

Punktem kulminacyjnym tego Dnia było „Czytanie Korczaka”. Tym razem ku zaskoczeniu młodej widowni – trudnego zadania zademonstrowania swych umiejętności lektorsko-aktorskich  i pokonania lub nie stresu związanego z występem przed publicznością podjęli się dorośli: nauczyciele i pracownicy szkoły! A przedstawili (w wielce atrakcyjny sposób) teksty nieznane dzieciom: humoreski „Koszałki opałki”, w których jak w krzywym zwierciadle przeglądać się możemy…

 

 

 

 

 

 

 

A.Z.Z.

fot. M. Wielogórska

„Co mi w duszy gra?"

Działania z fotografią w technice camera obscura realizowane podczas projektu „Jaki znak twój" (Fundacja Banku Zachodniego WBK) oraz ogromne zainteresowanie wśród uczniów programami do obróbki zdjęć spowodowały, że nauczycielka informatyki Jolanta Ostaszewska ogłosiła konkurs fotograficzny pt. „Co mi w duszy gra ?".

Uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum robili zdjęcia sobie, swemu ulubieńcowi lub fotografowali pejzaż, następnie udoskonalali kolorystykę lub przerabiali fotografię poprzez dodanie elementów typu: uszy, chmury czy króliki, stosując dowolny program.
Jury najbardziej doceniło prace: Magdaleny Oksiuty, Róży Harasim, Anny Kucińskiej, Aleksandry Zielińskiej i Natalii Częstochowskiej, a wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy. Gratulujemy!

 

 

 
A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska

Narodziny lasu

Kolejny już raz wybraliśmy się do szkółki w Zabużu, w celu kontynuacji projektu „Narodziny Lasu”. Obserwowaliśmy postępy w rozwoju naszych sadzonek od ostatniej wizyty. Pod czujnym i fachowym okiem Pana Bazyla Kondratiuka wykonywaliśmy zabiegi pielęgnacyjne nad roślinami (pielenie i spulchnianie). Pan leśniczy oprowadził nas po całej szkółce dostarczając dużej porcji wiedzy. Oglądaliśmy i rozpoznawaliśmy młode siewki różnych gatunków drzew, charakterystyczne etapy wschodu, rozmawialiśmy też o metodach ochrony przed nadmiernym słońcem, czy niedoborem wody. Dowiedzieliśmy się o różnych sposobach pozyskiwania sadzonek, które prowadzą inne szkółki. Pan Bazyl mówił nam o trudnościach związanych z hodowlą, w tym wiosennych przymrozkach, których skutki mogliśmy sami obserwować. Były one widoczne szczególnie na kwaterze z sosną. Poznaliśmy również technikę produkcji kompostu do użyźniania poletek stosując torf i młode, skoszone zboże oraz sposób zapewnienia odpowiedniego pH dla poszczególnych gatunków młodych drzew i krzewów.
Na zakończenie wizyty, korzystając z uprzejmości gospodarza, zrobiliśmy sobie ognisko. W wyjeździe do szkółki uczestniczyli realizatorzy projektu, klasa VI szkoły podstawowej i IIa gimnazjum pod opieką Doroty Kolasy, Bożeny Niedziółki i Macieja Zielińskiego.
Oto krótka fotorelacja z naszego pobytu.

 

Początek wizyty. Poznajemy plan na dzisiejsze zajęcia.

  

Zabiegi pielęgnacyjne na naszym poletku hodowlanym.

Obserwujemy etapy wschodu brzozy.

Oglądamy młode siewki sosny z charakterystycznym kapturkiem na czubku.

Wschód siewek dębu.

Pan leśniczy opowiada nam jak zima i wiosenne przymrozki wpłynęły na siewki drzew.

 

Oglądamy zabiegi chroniące młode siewki.

Sadzonka sosny.

Poletko hodowlane.

Poletko z kiełkującym dębem.


Obserwacje na poletku.

Dowiadujemy się o metodzie produkcji kompostu.

Pan Bazyl opowiada nam o innych, niż widzieliśmy na szkółce metodach pozyskiwania sadzonek drzew i krzewów.

 

Styropianowy kaseton do pozyskiwania sadzonek i młoda sadzonka bukszpanu wyhodowana w nowej metodzie.

Dorota Kolasa

Piknik Rodzinny

W środę 31 maja 2017r. odbyła się impreza integracyjna, w której uczestniczyli uczniowie kl. I, II, III wraz z rodzicami i młodszym rodzeństwem. Spotkanie rozpoczęło się wspomnieniami z „zielonej szkoły”. Na boisku były wspólne gry i zabawy integracyjne. Spotkanie zakończyło się pieczeniem kiełbasek przy ognisku.

 

 

 

 

 

Konkurs recytatorski z języka angielskiego

31 maja 2017r. w Szkole Podstawowej Nr 1 w Łosicach odbył się powiatowy konkurs recytatorski z języka angielskiego dla klas IV-VI szkoły podstawowej. Celem konkursu było doskonalenie umiejętności recytatorskich oraz rozwijanie umiejętności językowych i artystycznych. W konkursie wzięli udział uczniowie ze szkół w Łosicach, Kornicy i Koszelówki. Naszą szkołę reprezentowały dwie uczennice: Aleksandra Zielińska z kl.VI oraz Anna Kucińska z kl.IV. Aleksandra Zielińska zajęła I miejsce w konkursie. Jury oceniało interpretację, dobór repertuaru, opanowanie pamięciowe wiersza, poprawność wymowy w języku angielskim oraz ogólny wyraz artystyczny. Gratulujemy!

 

 

Natalia Góralińska

„Pamiętaj, że wszystko można zacząć od nowa…

…Jutro jest zawsze świeże i wolne od błędów”- czytamy w utworze Lucy Maud Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza”, którego znajomość była warunkiem uczestnictwa w konkursie czytelniczym odbywającym się w szkole w Lipnie 31 maja 2017r. z inicjatywy nauczycielki języka polskiego Marii Szoplewskiej.

Drużna dziewczęca z klasy szóstej w składzie: Aleksandra Zielińska, Natalia Dudziuk, Patrycja Dropia, Julia Giez i Wiktoria Pływacz wyróżniła się spośród uczestniczących w konkursie grup i dzięki swemu obeznaniu z lekturą, prawidłowo sformułowanym odpowiedziom na pytania dotyczące rozumienia tekstu czytanego oraz kreatywnemu podejściu do zadań typu: „ Zaprojektuj suknię Ani” zdobyła najwięcej punktów.
I dobra zabawa podczas gry, i miłe przyjęcie w sąsiedniej szkole pozwalają mieć nadzieję na kolejne nasze wizyty w Lipnie.
Dziękujemy!

 

 

 

A.Z.Z.

„O życiu dworskim i ziemiańskim”

Po zapoznaniu się z fragmentami utworu „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza, w celu zdobycia informacji o znaczeniu i funkcjonowaniu dworów i majątków ziemiańskich w dawnej Polsce oraz po to, by zobaczyć, jak prezentowały się wnętrza ziemiańskie przełomu XIX i XX wieku, takie jak: kancelaria dworska, pokój pani domu, sypialnia, salon, jadalnia, kuchnia i łazienka – klasy: szósta szkoły podstawowej i pierwsza gimnazjum udały się do Muzeum Ziemiaństwa w Dąbrowie.
W sali konferencyjnej mieszczącej się w dawnej oficynie młodzież poznała historię miejscowości i zespołu dworsko-parkowego. Następnie uczestniczyła w warsztatach heraldycznych, na których omówione zostały poszczególne elementy herbu, jego geneza, podstawowe rodzaje, znaki heraldyczne i barwy. W części praktycznej młodzież projektowała herby swego rodu.
W parku przy dworze nasi uczniowie obejrzeli obiekty należące do części gospodarczej majątku: spichlerz, gołębnik, wędzarnię, pasiekę oraz ogród warzywny. Skonsumowali drugie „śniadanie na trawie” i udali się w drogę powrotną, z krótkim przystankiem w Korczewie.

 

 

 

 
A.Z.Z.
fot. A.Z.Z., A. Tkaczuk

„Zdejmowanie obrazów z natury”

Gdy „na całej połaci – śnieg” leżał, grupa uczniów z naszej szkoły pod kierunkiem artysty Daniela Ludwiczuka i pod opieką nauczycieli i przedstawicieli Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin”: Bożeny Niedziółki i Grzegorza Szymanka zawiesiła „w Lipnie przy kapliczce, na drzewie w parku w Mężeninie oraz pod szkołą i na cmentarzu w Ruskowie” aparaty fotograficzne camera obscura, realizując w ten sposób element projektu „Jaki znak twój?” (Fundacja Banku Zachodniego WBK, konkurs Bank Ambitnej Młodzieży).

A kiedy „zapachniało, zajaśniało” wiosną, specjalista w dziedzinie solarigrafii, Daniel Ludwiczuk zarządził aparatów zdejmowanie. Ku zadziwieniu uczestników projektu – kilku urządzeń brakowało… Siła wiatru czy ingerencja ludzka to sprawiła?
Mimo kilku ubytków - zebrano pokaźny materiał fotograficzny. Trwają prace nad wywołaniem i obróbką zdjęć.

 

 


A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk

Czy to „fraszka, igraszka” ?

O flejtuchu i grzebieniu, skrzydłach u ramion i o wyjątkowej rodzinie pewnej samochwały  mówili Aleksandra Zielińska (kl.VI), Michał Szysz (kl.II), Oliwia Wierzchucka (kl.III) i Julia Sidoruk (kl.III) na eliminacjach powiatowych XXXIV Konkursu Recytatorskiego dla Dzieci im. Kornela Makuszyńskiego w Łosicach.

Konkurencja była duża, a  jury wymagające, więc cieszymy się z debiutu Michała, wyróżnienia Oliwii i Julii oraz I miejsca Aleksandry!

A każdego, kto twierdzi, że konkurs recytatorski „to fraszka, igraszka, zabawka blaszana”, zapraszam w przyszłym roku do udziału; warunek: wiersz i fragment prozy-na pamięć!

 

  

A.Z.Z.

foto: A. Agapow, Gminny Ośrodek Kultury w Platerowie

„Młodzi…zdolni…”

„Czytanie nie jest najpopularniejszym sposobem spędzania wolnego czasu. Z lekturą wygrywa oglądanie telewizji, słuchanie muzyki oraz korzystanie z komputera i Internetu” (Instytut Badań Edukacyjnych). Oliwia Wierzchucka i Julia Sidoruk (kl.III), Michał Szysz (kl.II), Wiktoria Mariańska i Anna Kucińska (kl.IV) oraz Aleksandra Zielińska (kl.VI) pokazują, że sięganie po dzieła literackie ma sens, a nauka ulubionych fragmentów na pamięć – przynosi efekty: 12 maja wygrali w szkolnym etapie  XXXIV Konkursu Recytatorskiego dla dzieci im. Kornela Makuszyńskiego, a 15 maja zaprezentowali  autorskie wykonania wybranych przez siebie, nauczyciela języka polskiego lub mamę  utworów przed publicznością złożoną z rówieśników-rywali z Lipna i Górek, a także przed jury w składzie: Marzena Izdebska, Joanna Gąska, Karol Juszyński.

Wiarygodność i mądre interpretacje zapewniły Oliwii, Julii, Michałowi i Aleksandrze miejsca na podium; czytamy na stronie GOK:

- w kategorii klas I-III, pierwsze miejsce zajęła Oliwia Wierzchucka, drugie Julia Sidoruk zaś trzecie Michał Szysz. 

- w kategorii klas IV-VI, zwyciężyła Aleksandra Zielińska, 

Podobnych występów życzymy młodym-zdolnym w Łosicach na eliminacjach powiatowych!

 

 

 

A.Z.Z.

zdjęcia: A.Z.Z., zasoby GOK Platerów

XXXIV Konkurs Recytatorski dla dzieci im. Kornela Makuszyńskiego – etap szkolny

Do konkursu przystąpiło 4 uczniów z kl. I, 8 uczniów z kl. II i 4 uczennice z kl. III. Laureatami reprezentującymi szkołę w etapie gminnym zostali: Oliwia Wierzchucka kl. III, Julia Sidoruk kl. III i Michał Szysz kl. II.

 

  

  

Zajęcia inne niż zwykle

10 maja kl. I i II wybrały się do instytucji kultury w Platerowie. W Bibliotece zapoznały się z księgozbiorem i autorami książek oraz obejrzały film o przygodach Franklina. W GOK-u wzięły udział w zajęciach plastycznych prowadzonych przez Annę Sokolik, których efektem były kolorowe pawie. Na zakończenie dzieci uczestniczyły w grach i zabawach integracyjnych. 

 

 

 

 

 

 

 

„Majowa rocznica”

Pojęcia : „Państwa Osi”, „kampania wrześniowa” czy  „dziwna wojna”  przypomnieliśmy sobie w pierwszej części  apelu poświęconego 72. rocznicy zakończenia II wojny światowej.

 

Następnie – w części drugiej- klasy (od trzeciej szkoły podstawowej do trzeciej gimnazjum), posługując się instrukcją (rozumienie tekstu czytanego)  i znajomością kierunków (zastosowanie wiedzy w praktyce) poruszały się po terenie szkolnym w poszukiwaniu ukrytych wcześniej przez nauczyciela historii zagadek, których prawidłowe rozwiązanie w czasie 15min. dawało grupie zwycięstwo. 

 

Działanie przygotował, koordynował i w roli prelegenta wystąpił Maciej Zieliński.

A.Z.Z.

„Witaj, majowa jutrzenko!”

O strajkach w Chicago, obchodach 1 Maja w czasach PRL-u, symbolice barw na fladze Polski, roli konstytucji w funkcjonowaniu państwa oraz o okolicznościach uchwalenia Konstytucji 3 Maja opowiedział zebranym na sali gimnastycznej nauczycielom i uczniom naszej szkoły Maciej Zieliński na apelu z okazji świąt majowych, w tym 226. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

 


Następnie rozumienie tekstu czytanego, słuchanie, a przede wszystkim wiedza o początkach i znaczeniu świąt obchodzonych w naszym kraju w dniach 1-3 maja została sprawdzona przez prowadzącego w formie quizu.
Wyniki zadowoliły i uczestników, i nauczyciela.

 

 

A.Z.Z.
Fot. M. Wielogórska

„Czyste powietrze – zdrowy człowiek”

27 kwietnia, kolejny już raz w naszej szkole odbył się apel z okazji Dnia Ziemi. Tegoroczna tematyka dotyczyła przyczyn i skutków zanieczyszczenia powietrza. W ramach tych obchodów, kółko teatralne Pani Agnieszki Agapow wystawiło przedstawienie pt. „Fatalna ósemka”, gdzie młodzi ekolodzy urządzili sobie pikietę pod Agencją Ochrony Środowiska.

 

Uczennice III klasy gimnazjum w formie prezentacji przedstawiły podstawowe wiadomości o zanieczyszczeniach powietrza i ich wpływie na zdrowie człowieka i przyrodę.

 

Każda klasa Szkoły Podstawowej i Gimnazjum zaprezentowała publicznie swój „List otwarty” do różnych osób i instytucji.

 

 

 

Klasa II b gimnazjum przedstawiła sprawozdanie z przeprowadzonego przez siebie badania stopnia zanieczyszczenia powietrza w najbliższej okolicy naszej szkoły.

 

Oglądaliśmy film dotyczący smogu w Polsce. Starsi koledzy zrobili pokaz doświadczeń dotyczących właściwości fizycznych i chemicznych powietrza.

 

 

Były także konkursy dla młodszych i starszych uczniów.

 

Komisja oceniła prace konkursowe takie jak: wspomniany wcześniej list dla ziemi, plakat i przedmiot ekologiczny tzw. „truciciel powietrza”.

 

 

Wygrała klasa VI Szkoły Podstawowej. Wszystkie inne klasy przygotowały się także bardzo starannie do tego wydarzenia. Za co nauczycielom i uczniom dziękuję. Wydarzenie to było możliwe do przeprowadzenia dzięki współpracy wielu nauczycieli między innymi A. Agapow, A. Tkaczuk, J. i P. Ostaszewscy. Za co bardzo dziękuję.

Bożena Szoplewska 

Strona 9 z 18