Wydarzenia

„Aktywizujące formy edukacji patriotycznej”

Także w związku z setną rocznicą odzyskania niepodległości - poszukujemy aktywnych form edukacji patriotycznej. 

Wybraliśmy się do stolicy. Lekcje muzealne oraz zwiedzanie wystaw z przewodnikiem dostarczyły nam inspiracji do zajęć i projektów.
W Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zyskaliśmy informacje „od legend o przybyciu Żydów na te ziemie, przez pierwsze ich osadnictwo, rozwój kultury, różnorodności społecznej, religijnej i politycznej, burzliwe wydarzenia sprzed wieków i czas Zagłady, aż do współczesności." Przemierzyliśmy wieki i przestrzenie, by pośród tysięcy zdjęć i dokumentów (polecenia rabinów, zapiski kronikarzy), ułożonych w taki sposób, by „opowiadały” ważną historię, odnaleźć materiały związane z bliskimi naszym zainteresowaniom miejscami (Łosice, Zamość, Łódź, Bolesławiec) oraz postaciami (Korczak, Schulz, Tuwim).
Następnie, mimo wiatru chłodem nas przejmującego, przespacerowaliśmy się od Pomnika Bohaterów Getta do muralu w bramie (na Nowolipkach na rogu ul. Zamenhofa) z portretami postaci z historii i kultury oraz cytatami w esperanto, dalej do siedziby redakcji „Małego Przeglądu” (ul. Nowolipki 7) oraz do pomnika granic getta na ul. Andersa przy bramie do Ogrodu Krasińskich.
Pobyt w Muzeum Powstania Warszawskiego dostarczył nam wiedzy o wydarzeniach z sierpnia, września i października 1944r.: wybuch Powstania, życie w powstańczej Warszawie, upadek i exodus mieszkańców.
Na warsztatach w Muzeum Narodowym prześledziliśmy  rozwój awangardowych idei od ekspresjonizmu i formizmu, przez konstruktywizm aż po surrealizm, które rozwijały się po 1918r.: „Wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 roku, w atmosferze powszechnego fermentu, gorączkowego entuzjazmu, a także niepewności jutra, artyści awangardy pragnęli tworzyć nową sztukę dla nowego człowieka. Życie artystyczne młodego państwa skupiało się w ważnych ośrodkach – w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Poznaniu i Łodzi.”

Zgoła inny charakter miał spektakl „Kontrabanda” w Teatrze Komedia. W prostej, zabawnej farsie, „która uruchamia cały teatralny zasób stylów i konwencji, łącząc w szalonym tyglu żarty słowne z dowcipami sytuacyjnymi i  komedią pomyłek”, zobaczyliśmy Kanadę z czasów Wielkiego Kryzysu i prohibicji.

To był mądrze i aktywnie spędzony czas w stolicy, o której znakomity śpiewak Mieczysław Fogg taką snuł pieśń:

„Choć pozornie nietroskliwa,
ale w gruncie prawa
i na wielkość się zdobywa
tak często Warszawa.
Jest dobra, jest niespodlona,
pracowita, żwawa,
ucząca się i uczona,
słowem, jest Warszawa.”

 

 

 

 

 

 

fragment tekstu piosenki „A tu jest Warszawa”, sł. A. Bartels, muz. T. Sygietyński
A.Z.Z.
http://www.polin.pl/pl
http://www.mnw.art.pl/
https://teatrkomedia.pl/
fot. E. Siemieniuk, A.Z.Z.

„W karnawale czas na bale!”

„Był raz bal, na sto par, 

Pan wodzirej wprost szalał po sali.”

Bal „choinką” zwany odbył się 11 stycznia w „dużej szkole” z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego i pod opieką Ilony Bardak-Wojtczuk.
Impreza karnawałowa obfitowała w gry i zabawy, które wymagały od uczestników poczucia rytmu i humoru. Spragnieni i głodni mogli posilić się przygotowanymi przez mamy i uczniów z klasy piątej oraz drugiej i trzeciej gimnazjum napojami i słodkościami.
Kreacje panien mieniły się blaskiem i kolorami, a stroje kawalerów sprawiały wrażenie prostych i wygodnych.
„Na tym balu nad balami, 
Takim co się pamięta latami.”

 

 

 

 

 


Jan Tadeusz Stanisławski
A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Anioły, lustra i lampiony”

Gdy w Nowym Jorku na przełomie XIX i XX w. syn jubilera Charlesa Lewisa Tiffany’ego – Louis zastąpił w tradycyjnej technice tworzenia witraży ołów-cyną, nie mógł wiedzieć, że sposób polegający na owijaniu każdego szklanego elementu taśmą miedzianą i łączeniu kolejnych części stopioną cyną w całość dowolnego kształtu, stanie się formą zajęć artystycznych w szkole w Platerowie.

I chociaż do tworzenia lamp witrażowych w stylu prekursora tego wzornictwa jeszcze nie doszliśmy, to i tak wśród prac pod okiem Eweliny Siemieniuk wykonanych można podziwiać: zawieszki, elementy biżuterii, anioły, lustra i lampiony.
17 stycznia przypada 85. rocznica śmierci Louisa Comforta Tiffany’ego.

 

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie oraz NSO-E „Mężenin”

„W czyjem sercu miłość tleje”

Cmentarz na Łyczakowie – najstarsza zabytkowa nekropolia Lwowa na liście miejsc koniecznych do odwiedzenia w tym mieście zajmuje wysoką pozycję. Zawsze, gdy na nim jesteśmy, swe kroki kierujemy tam, gdzie pośród setek grobów znajdujemy miejsca spoczynku Polaków, których dorobek znamy z kanonu lektur szkolnych, z lekcji historii, muzyki czy plastyki. 

Również podczas październikowego projektu „Sztuka komunikacji” (dofinansowanie Polsko - Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży z dotacji Ministra Edukacji Narodowej) w Alei Zasłużonych zatrzymaliśmy się przy grobie Władysława Bełzy – którego fragment utworu o „Polaku małym” zna większość z nas…
A wspominam o tym, gdyż w styczniu przypada 105. rocznica śmierci (29 stycznia 1913r.) poety, „piewcy polskości”, którego twórczość warto przywoływać w roku Jubileuszu Stulecia Odzyskania Niepodległości.

 

 

W. Bełza „Co kochać?”
A.Z.Z.
fot. Daniel Ludwiczuk

„Jeszcze nigdy tak nie było, żeby jakoś nie było.”

Podczas sierpniowego pobytu na Ukrainie, w drodze powrotnej z Drohobycza, znaleźliśmy się w rejonie starosamborskim, w mieście Chyrów. 

W grodzie tym położonym około 30 km od Przemyśla 6 stycznia 1890r.  zmarł kompozytor Józef Nikorowicz, autor melodii słynnego Chorału „Z dymem pożarów”, który chór „Czerwone korale” ma w swym repertuarze pieśni patriotycznych.
Dziś znajduje się tu polsko-ukraińskie kolejowe przejście graniczne (formalnie jest czynne, jednak nie kursują żadne składy), a o dawnych czasach świetności kolei przypominają biegnące tędy historyczne połączenia kolejowe:
· Zagórz  –  Krościenko  – Chyrów (fragment  Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej Łupków  –  Przemyśl, 1872).
· Kolej Dniestrzańska Chyrów –  Sambor  –  Stryj  (1872).
· Linia normalnotorowa łącząca Przemyśl z Zagórzem.
A na robiącym wrażenie z racji wielkości pomieszczeń, zdobień żyrandoli i cudnego pieca – dworcu, w czasie I wojny światowej (rok 1916) przebywał pisarz  Jaroslav Hašek . Fakt ten znalazł odbicie w jego powieści „Przygody dobrego wojaka Szwejka”, o czym informuje - zadziwionych tym faktem podróżnych (także z Platerowa) - tablica u wejścia do budynku.
Wspominam o Chyrowie i Hašku nie bez powodu; w styczniu 2018r. mija 95. rocznica śmierci (3 stycznia 1923r.) autora antywojennej powieści, której bohaterem jest Józef Szwejk z Królewskich Vinohradów  w  Pradze, sprzedawca psów i pucybut porucznika Lukasza, który zwykł był mawiać: „Nie wszyscy mogą być mądrzy”…

 

 

 

 

J. Hasek „Przygody dobrego wojaka Szwejka”
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk, D. Ludwiczuk

„Hej kolęda, kolęda!”

W "dużej szkole" odbył się uroczysty, świąteczny apel. Odważni i aktywni przedstawiciele klasy siódmej oraz Kacper Harasimiuk z klasy drugiej gimnazjum odczytali teksty Ernesta Brylla o Bożym Narodzeniu. Potem kl. III wystawiła jasełka przygotowane przez katechetkę Marię Klimaszewską. Trzeciaków wsparła Julia z kl. IV. 

Następnie zebrani na sali gimnastycznej nauczyciele i uczniowie wysłuchali kolęd wyśpiewanych przez trzeciaków oraz zagranych przez dyrektora Grzegorza Szymanka (klawisze) w duecie z Michałem Szyszem z kl. III (saksofon). Na koniec Oliwia z kl. IV zaśpiewała pastorałkę „Był pastuszek bosy”. 
Wszystkim życzymy zdrowych, radosnych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia !!!

 

 

 

 
M. Sz., A. Z. Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Ziarnko do ziarnka”

Pieniądze tak solidnie przez młodzież zebrane ze sprzedaży słodkości na dyskotece andrzejkowej, przedstawiciele Samorządu Szkolnego przekazali pomysłodawcy „sztandaru dla szkoły” - Dariuszowi Kazunowi.

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Święty Andrzej Ci ukaże, co Ci los przyniesie w darze.”

Jak każe tradycja, na imprezie andrzejkowej tańczono, wosk lano, a na podstawie cienia na ścianie przez woskowy wytwór rzuconego - wieszczono przyszłość.
Dzieciom, młodzieży i dorosłym uczestniczącym w uroczystości smakowały szyszki, słodkie wafle, pierniki i ciastka z kremem przez aktywne mamy, pomocne babcie i zdolne pociechy wykonane, z których sprzedaży dochód przeznaczono na sztandar, którego szkole brakuje.
Całość działań koordynował Samorząd Szkolny i jego opiekun Andrzej Wojtczuk.

 

 

 

 

 

 

A.Z.Z.
foto. zasoby ZPO w Platerowie

Pochłaniacz gniewu, złości i agresji

Nie wyrażone emocje, w tym również złość – uwierają naszemu ciału oraz duszy. Jeśli z jakiegoś powodu ładujemy je do kontenera, który może zostać rozsadzony przez nadmierne ciśnienie, ważne jest aby zadbać o zawór bezpieczeństwa, którego otwarcie nie poczyni krzywdy innym. Sama złość, rozumiana jako odczucie wewnętrzne, nie jest szkodliwa, może mieć nawet swój udział w rozpoznawaniu zagrożeń dla naszego porządku i dla naszych wartości. Rzecz w tym, jak wyrazimy owo odczucie złości.
Wiele osób nie radzi sobie z bezpiecznym uwalnianiem gniewu. Czasem również złość dzieci nosi znamiona agresji. Gniew odczuwany zbyt często, zbyt silnie, za długo i nieadekwatnie do sytuacji, ma charakter szkodliwy, toksyczny i działa destrukcyjnie.
Dzięki inicjatywie Pani Marii Daszko, technicznej koncepcji i jej realizacji przez Pana Grzegorza Szymanka oraz włączeniu się w działanie Pana Tomasza Chatkiewicza i Pana Andrzeja Wojtczuka mamy w naszej szkole worek bokserski, na którym nasi uczniowie mają możliwość odreagować emocje, wyrazić złość, gniew nie naruszając cudzych granic i nie piętnując innych oraz ich słabości, przelewając całą energię na przedmiot do tego celu przeznaczony pamiętając, że każdy ma prawo wyrażać złość ale w sposób niekrzywdzący innych.

 

 

 

Andrzej Wojtczuk

„Występ Małej Pasieki”

A chociaż „mali” - na podsumowaniu projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” (dofinansowanie Samorząd Województwa Mazowieckiego) - wystąpili i z towarzyszeniem Czerwonych korali udanie pieśni zebrane przez wielbiciela regionu i nauczyciela muzyki Tadeusza Banasia wykonali. 

Tremę mieli okrutną, gdy przed swymi rodzicami, babciami i dziadkami występowali, ale pasiaste spódnice pogodnych dziewczyn i czerwone kokardy z powagą do zadania podchodzących chłopaków spowodowały, że niosła się muzyka po sali, że hej!

 

 

A.Z.Z.
fot. A. Wojtczuk

Występ „Czerwonych korali”

Na podsumowaniu projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim.” (dofinansowanie Samorząd Województwa Mazowieckiego) przed zebraną na sali gimnastycznej szkoły w Platerowie w pokaźnej ilości publicznością wystąpił chór „Czerwone korale” z towarzyszeniem „Małej Pasieki”. 

Zabrzmiały polskie utwory ludowe z Podlasia i Mazowsza oraz pieśń ukraińska. Zespół zaśpiewał m.in. „Kawaliry”, „To i hola”, „Cyt, cyt”, a także inne („Zielona kalina”, „Cygan”), od lat istniejące w gminnej kulturze pieśni, zebrane przez znanego na naszym terenie nauczyciela i muzyka Tadeusza Banasia, które zachowały się w materiałach przekazanych przez Banasia kierownikowi chóru - Grzegorzowi Szymankowi.
Debiutanckie połączenie dziecięcych głosów z dorosłym wokalem dało miły dla ucha efekt.

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz, A.Wojtczuk

Już też w tych główeczkach na pewno złoto jest, czyli o podsumowaniu projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” – impreza środowiskowa.

Przygotowania do czwartkowego spotkania podsumowującego projekt trwały od poniedziałku. Na zajęciach świetlicowych uczniowie pod okiem nauczycielek (Eweliny Siemieniuk, Doroty Kolasy, Bożeny Niedziółki, Agaty Obrępalskiej, Alicji Zienkiewicz-Zielińskiej), wykonali elementy dekoracji. Członkowie stowarzyszenia i pracownicy szkoły przynieśli gliniane naczynia, lniane materiały, obrusy i „pasiaki” do dekoracji sali gimnastycznej, korytarza i sal na warsztaty. Zrobiono wystawę prac wykonanych na obozie artystycznym w Kuligowie i zajęciach pozalekcyjnych: lniane torby, wyroby z filcu, gliny, drewna oraz papieru nawiązujące do wzornictwa ludowego. Chór wieczorami i po lekcjach ćwiczył pieśni. W przeddzień uroczystości grupa pań – matek i babć uczestników projektu zebrała się w szkolnej kuchni i przygotowała lokalne potrawy z kapusty, którą dzieci (dwa tygodnie wcześniej), zebrały z pola zaprzyjaźnionego ze szkołą gospodarza i ukisiły.

Na podsumowaniu obowiązywał strój z elementami ludowymi. Uroczystość prowadziła para konferansjerów (Aleksandra Zielińska i Szymon Dec) w strojach „Pasieki”. Przed zebraną w sali gimnastycznej w pokaźnej ilości publicznością wystąpił chór „Czerwone korale” z towarzyszeniem „Małej Pasieki”. Zabrzmiały polskie utwory ludowe z Podlasia i Mazowsza oraz pieśń ukraińska. Uczennice gimnazjum przedstawiły relacje z pobytu na warsztatach w Kuligowie, z akcji zbierania i kiszenia kapusty oraz historię uprawy lnu. Następnie wszyscy udali się na warsztaty artystyczne do sal, gdzie w grupach zróżnicowanych wiekowo (dzieci z rodzicami i dziadkami), lepiono gliniane ozdoby, wycinano wycinanki z papieru, przygotowywano bukiety i wianki z lnu oraz malowano typowy dla naszego regionu wzór: „pasiak”.
Warsztaty były tak zaplanowane, by każdy od 3. roku życia do 100. uczestniczył w działaniu. Efekty pokazano na sali i korytarzu. Po pokazie mody odzieży z lnu nastąpiła degustacja lokalnych produktów (chleb, ser, ogórki kiszone, smalec) oraz potraw z kapusty (krokiety, pierogi, surówki). Na koniec wyróżniono uczniów, którzy zgodnie z założeniem projektu podjęli się z mamami lub babciami uprawy lnu.
Impreza przeprowadzona była „ze smakiem”.

Projekt dofinansował Samorząd Województwa Mazowieckiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Konopnicka „Jak to ze lnem było”

A.Z.Z.
fot. A.Wojtczuk, P. Ostaszewski

„Wespół w zespół”

Zebrały się Mamy uczniów z klasy piątej (wychowawczyni: Dorota Kolasa) oraz zaprzyjaźnione z nimi aktywne panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Platerowie, zaangażowały swe dzieci i przygotowały potrawy z kapustą w nazwie na podsumowanie projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” (dofinansowanie Samorząd Województwa Mazowieckiego).
Za pomoc szkole, pomysłowość w działaniu, współpracę… i smak należą się BRAWA!

 

 

 
A.Z.Z.
fot. M. Szysz

„Real English Lessons”

W ramach International Education Week (inicjatywa amerykańskiego Departamentu Stanu i Departamentu Edukacji, mająca na celu promowanie programów wymiany międzynarodowej i zachęcanie do uczestniczenia w nich, dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniami), gościliśmy w naszej szkole dwóch profesorów z United States Air Force Academy z Colorado Springs.
Chad Austin i Shawn McKelvy wszystkim uczniom: i pierwszakom, i siódmakom, i gimnazjalistom opowiedzieli o szkolnictwie w USA, uniwersytecie, który reprezentują, popularnych programach i grach komputerowych, typowych dla Amerykanów sportach oraz przedstawili w formie prezentacji miejsca, z których pochodzą, swoje rodziny oraz doświadczenia z pobytu w Polsce.
Spotkania przebiegały w sympatycznej atmosferze, podczas której niektórzy uczniowie wykazali się odwagą w posługiwaniu się językiem angielskim oraz ciekawością świata, co zauważyli i pochwalili profesorowie (!). Nie obyło się bez pytań o ulubione potrawy, gry komputerowe i hobby. W skutecznym zrozumieniu treści przez Gości przekazywanych uczniów wspierały nauczycielki języka angielskiego: Agnieszka Omelańczuk i Alicja Zienkiewicz- Zielińska.
Uradowani z pierwszego w życiu spotkania z obywatelami Stanów Zjednoczonych uczniowie klas I-III zaśpiewali Gościom piosenkę „Run Giraffe!”, podarowali rysunki prezentujące typowe dla naszego kraju elementy (godło, bocian, żubr) oraz skrócone wersje obrazkowego słownika polsko – angielskiego. Starsi uczniowie, np. Aleksandra, Marcin i Kordian z klasy siódmej - recytowali wiersze po angielsku oraz rozegrali „turniej” tenisa stołowego Polska – USA.
Chad i Shawn zachwycili się galerią sztuki współczesnej, dorobkiem projektowym naszej szkoły, pracami plastycznymi dzieci oraz samymi uczniami.
Zadowolenie obu stron (Gości i uczniów) jest dla mnie - sprawczyni wydarzenia – miarą sukcesu. Cieszę się, że mała, wiejska szkoła na „dalekim wschodzie” jest miejscem, do którego z ciekawością przyjeżdżają i z zadowoleniem wyjeżdżają wolontariusze  Fulbright Foundation USA.

 

 

 

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz, A.Z.Z.

Kiermasz

Po raz kolejny ZPO zorganizowało Kiermasz Bożonarodzeniowy przed Kościołem Podwyższenia Krzyża Świętego w Platerowie. Mieliśmy okazję zaprezentować wyroby powstałe na zajęciach plastycznych, technicznych i świetlicy. Bardo miło było nam po raz kolejny spotkać sie z zainteresowaniem i wsparciem mieszkańców Platerowa, którzy ochoczo kupowali nasze rękodzieło. Zarobione pieniądze przeznaczone będą na materiały, z których wykonamy kolejne rękodzieło o tematyce tym razem wielkanocnej. Kiermasz kontynuujemy w budynku ZPO w Platerowie. Zapraszamy do zakupu. 

 

 

 

 

Zaproszenie

ZAPROSZENIE

Nauczyciele i uczniowie

Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie serdecznie zapraszają na Kiermasz Bożonarodzeniowy, który odbędzie się

dn. 10 grudnia 2017r.

w godz. 9.00 – 13.00

przy kościele w Platerowie.

  Zapraszamy!!!

Przygotowania do kiermaszu

Kiermasz bożonarodzeniowy odbędzie się już w tę niedzielę, czyli 10.12.2017r. przed kościołem w Platerowie. Przygotowania idą pełną parą! Tuż przed finałem pracujemy intensywnie dzień w dzień. Zapraszamy wszystkich do zakupu!

 

 

 

 

 

 

Współpraca z Caritas

21 listopada 2017r. o godz. 9:30, na dwóch godzinach lekcyjnych – dla klas III - VI oraz VII, II, IIIa i IIIb gimnazjum odbyło się spotkanie z paniami: Marią Smorczewską i Moniką Gawrońską z Caritasu Diecezji Drohiczyńskiej.
Pierwsza z pań wyjaśniła nazwę Caritas i jego logo oraz opowiedziała o akcjach i dziełach charytatywnych prowadzonych przez tą organizację. Należą do nich: „Tornister pełen uśmiechów”, „Wigilijne dzieło pomocy dzieciom”, „Jałmużna wielkopostna”, rozprowadzanie świec wigilijnych i zniczy przed uroczystością Wszystkich Świętych, toreb ekologicznych w adwentowej akcji „Od serca” oraz baranków wielkanocnych.
Pieniądze za sprzedane przedmioty są przeznaczone na materialną pomoc ubogim ludziom w naszej diecezji.
Poza tym Caritas wspiera ubogich w innych krajach. Organizuje specjalne zbiórki rzeczy i pieniędzy dla ludzi dotkniętych klęskami żywiołowymi w Polsce i na świecie, a także ofiarom wojen, np. w Syrii. Dla dzieci z rodzin w trudnej sytuacji materialnej organizowane są ferie zimowe i kolonie w okresie wakacji.
Koła Caritas przy parafiach organizują koncerty, bale i konkursy charytatywne mające na celu zebranie funduszy dla potrzebujących.
W wielu miastach znajdują się świetlice Caritasu dla dzieci w ubogich rodzin oraz świetlice terapeutyczne dla niepełnosprawnych. Ich działalność, tak jak w/w dzieł i zachęciły młodzież i dzieci do pomocy w rozprowadzaniu świec wigilijnych, zniczy i baranków wielkanocnych oraz do włączenia się w wolontariat.
Druga z pań – Monika Gawrońska opowiedziała o zdrowym i racjonalnym odżywianiu się, a także rozsądnym kupowaniu żywności. Podpowiedziała sposoby wykorzystywania resztek jedzenia do sporządzenia innych dań. Ta część pogadanki odbyła się w formie prezentacji.
Na koniec goście z Caritasu ofiarowali dzieciom w prezencie „smycze” na klucze z adresem i logo Caritasu.

 

 

„Zniecierpliwieni”

W ramach International Education Week - inicjatywy amerykańskiego Departamentu Stanu, który zachęca do organizowania wydarzeń, mających na celu promocję edukacji w USA, programów wymiany międzynarodowej, dzielenia się wiedzą i doświadczeniem przybędą do nas profesorowie z amerykańskich uczelni, by po angielsku (!) opowiedzieć nam m.in. o kraju, szkolnictwie, zwyczajach i obyczajach panujących w Ameryce.

We are looking forward…

 

A.Z.Z.

„Z czułością do własnych miejsc”

„Cały ten opis ma już dziś wartość historyczną” - czytamy w komentarzach Dariusza Kazuna do solarigrafii Platerowa, które powstały w projekcie "Jaki znak twój ?", realizowanym przez Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo – Ekologiczne „Mężenin”.

Do rąk mieszkańców gminy i okolic trafił przewodnik prezentujący istotne dla regionu obiekty (dom, szkoła i kościół w Platerowie, dworek w Puczycach, pałac w Hruszniewie, dwór w Mężeninie, kościół, cmentarz i wiatrak w Chłopkowie, kaplica w Lipnie, kościół i pomnik w Górkach, dwór i kościoły w Ruskowie), uwiecznione na zdjęciach wykonanych techniką, która młodzieży uczestniczącej w projekcie została przybliżona podczas warsztatów z Danielem Ludwiczukiem, a o której pomysłodawczyni projektu, Maria Daszko tak pisze: „to rzadko stosowana metoda fotografowania. Tyleż trudna, co fascynująca, wręcz magiczna. Obraz zyskuje się poprzez kilkumiesięczne naświetlanie materiału światłoczułego w „aparacie” wykonanym z metalowej puszki.”
„Aparaty – puszki” umieszone przez młodzież w istotnych (zdaniem mieszkańców gminy) miejscach, dały obraz, który zmusza do refleksji i zadziwia.
Powstał oryginalny i atrakcyjny materiał promujący gminę z jej artefaktami.


Projekt otrzymał dofinansowanie z Fundacji Banku Zachodniego WBK.

 

A.Z.Z.
fot. zasoby NSO-E „Mężenin”

Strona 7 z 19