Wydarzenia

Ognisko z pieczonymi ziemniakami

W czwartek 28 września w piękny jesienny dzień uczniowie kl. III wybrali się do „Zagrody edukacyjnej – u Waldka” w Ostromęczynie. Gospodarz przeprowadził lekcję o ptakach, zorganizował zawody zręcznościowe oraz przygotował trasę gęstego labiryntu. Rozpalił ognisko, w którym piekły się ziemniaki, samodzielnie owijane przez uczniów. Gospodyni poczęstowała nas obiadem i słodkościami. Oczywiście najbardziej smakowały pieczone ziemniaki!.

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

Grażyna Stasiuk

Święto pieczonego ziemniaka

26 września 2017r.  uczniowie kl. I i II wraz z wychowawczyniami – Anna Chwedoruk i Małgorzatą Sujkowską wybrali się na imprezę integracyjną „Święto pieczonego ziemniaka” do zagrody edukacyjnej „U Waldka”. Na dzieci czekało tam wiele atrakcji.

Najpierw gospodarz spotkania opowiedziała dzieciom o życiu i zwyczajach ptaków. Następnie wszyscy udali się krętymi ścieżkami po trasie w miejsce, gdzie miało zapłonąć ognisko. Gdy gospodarz zajął się jego rozpalaniem, dzieci w tym czasie przygotowały ziemniaki do pieczenia, a potem wysłuchały informacji o historii ziemniaka, jego uprawie, przydatności i wartościach odżywczych. Kiedy ziemianki piekły się popiele uczniowie doskonale bawili się w różne zabawy oraz chodzili krętymi ścieżkami „żywego labiryntu”.

Impreza zakończała się degustacją różnych potraw oraz pieczonych ziemniaków.

 

 

   

 

  

 

 

 

 

Anna Chwedoruk

Zdrowy uśmiech

We wtorek 26 września uczniów klasy III odwiedziła absolwentka naszej szkoły Emilia Guzek, która aktualnie jest studentką 5 – ego roku stomatologii na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Przyszła pani doktor rozmawiała z dziećmi o higieny jamy ustnej, o tym co szkodzi i co pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów, a także zaprezentowała właściwy sposób szczotkowania. Spotkanie przebiegło w miłej, a jednocześnie efektywnej atmosferze.

 

 

 

 

Grażyna Stasiuk

“The European Day of Languages”

„26 września to dzień, w którym Rada Europy chce zachęcić 800 milionów Europejczyków z 47 krajów do nauki języków obcych. Wydarzenia organizowane tego dnia mają uświadamiać istotne znaczenie wielojęzyczności w jednoczącej się Europie. Inicjatywę wspiera Komisja Europejska.

Zasadniczym celem  obchodów Dnia Języków jest podnoszenie  świadomości w zakresie:
§ bogactwa i różnorodności  językowej  Europy, które należy pielęgnować i rozszerzać;
§ potrzeby zwiększania zakresu nauczanych języków (także tych mniej znanych i używanych), co  skutkować będzie rozszerzeniem  wielojęzyczności;
§ potrzeby osiągania przez obywateli pewnego  zaawansowania w zakresie co najmniej dwóch języków, poza swoim własnym, tak aby mogli  w pełni wykorzystać swój potencjał jako obywatele demokratycznej Europy.”
W naszej szkole w ramach EDJ dzieci i nauczycielki języka angielskiego i rosyjskiego przygotowały gazetkę o Dniu Języków Obcych, na korytarzu szkolnym wyłożyły literaturę i quizy w języku rosyjskim i angielskim, które miały zachęcać do zainteresowania się językami obcymi, a młodzież zastanawiała się i w formie posterów odpowiedziała na pytania o sens nauki języka angielskiego, rosyjskiego czy hiszpańskiego, którego naukę pod kierunkiem Agnieszki Omelańczuk rozpoczęła w tym roku szkolnym klasa czwarta.
Wątpiących w potrzebę komunikowania się po angielsku czy rosyjsku zachęcamy do zapoznania się z galerią zdjęć ze zrealizowanych przez szkołę projektów międzynarodowych wymian młodzieży z Belgią, Rosją, Turcją i Ukrainą, w których warunkiem uczestnictwa była umiejętność porozumiewania się w języku obcym.

 

 

http://edl.ecml.at/
A.Z.Z.

EDWARD

Klasa trzecia pod opieką wychowawczyni Grażyny Stasiuk i pod nadzorem policjanta z Komendy Powiatowej Policji w Łosicach wzięła udział w akcji EDWARD, czyli Europejskim Dniu Bez Ofiar Śmiertelnych Na Drogach (European Day Without A Road Death), w ramach którego przeprowadzono działania mające wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zwrócić uwagę na powszechny problem, jakim jest duża liczba osób, która codziennie traci życie i zdrowie w wypadkach drogowych.
Dzieci ubrane w kamizelki odblaskowe, wyposażone w transparenty, które poruszały ważne problemy ruchu drogowego, wyszły przed szkołę i na chodnik przed Zespołem Placówek Oświatowych w Platerowie, by wysłuchać słów policjanta o bezpiecznym przechodzeniu przez pasy, rozglądaniu się na drodze i konieczności bycia widocznym dla zmotoryzowanych.

 

 

 

 

  

 

 

 

A.Z.Z.

„Będzie Korczak”

Na zajęciach świetlicowych dzieci robią Korczaka. Nad dziełem czuwa Ewelina Siemieniuk. 

Trwają prace na trzecią częścią mozaiki, której tworzenie rozpoczęto podczas realizacji projektu „Głucha wioska na Podlasiu” (Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka), a której dwa wcześniejsze elementy znajdują się (i uwagę przybywających po raz pierwszy do szkoły przykuwają), na ścianie budynku.
„Wychowawca, który nie wtłacza, a wyzwala, nie ciągnie, a wznosi, nie ugniata, a kształtuje, nie dyktuje, a uczy, nie żąda, a zapytuje, przeżyje wraz z dzieckiem wiele natchnionych chwil.” /J. Korczak/

 
A.Z.Z.

„Musimy ustalić granice jego i mego prawa.” /J. Korczak/

W celu pozyskania nowych informacji o Korczaku i jego pedagogice udałyśmy się (nauczycielki i przedstawicielki Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin”) do Warszawy do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN na III Międzynarodowy Kongres Praw Dziecka i VIII Międzynarodową Konferencję Korczakowską - wydarzenia organizowane przez  Rzecznika Praw Dziecka Marka Michalaka i Międzynarodowe Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka.
Spotkanie naukowców z całego świata, praktyków i działaczy na rzecz dzieci obfitowało w debaty o prawach dziecka, wykłady i warsztaty tematyczne. Trwało od 13-16 września, a każdy dzień poświęcony był innemu (związanemu z Korczakiem) zagadnieniu: Prawa dziecka, Filozofia, Pedagogika i Praktyka, Historia i pamięć oraz Prawa dziecka: odsłona przyszłości.
Ku naszemu zdziwieniu i zadowoleniu wielkiemu jednym z dwóch elementów (symboli Korczaka) znajdujących się w auli i w centrum uwagi uczestników była praca naszej, bo zaprzyjaźnionej ze szkołą – artystki, Dominiki Lewandowicz! Malarka na dziewięciu „puzzlach”, które złożone tworzyły obszar Polski, wymalowała sceny z życia Korczaka. Poszczególne kasetony trafiły w ręce znamienitych osób; czytamy na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich http://brpd.gov.pl :
„Fragmenty Polski Korczaka zabrali ze sobą Marta Santos Pais – do siedziby ONZ, RPD prowincji Ontario Irvin Elman do Kanady, Batia Gilad do Izraela. Części artystycznej instalacji pozostaną też w stolicy. Jedna z nich została przekazana na ręce dyrektora Muzeum POLIN, natomiast druga zastępcy Prezydenta m. st. Warszawy Włodzimierza Paszyńskiego. Kolejna część pojedzie do człowieka o nazwisku Korczak na Wybrzeże Kości Słoniowej. Jedna z części trafi do Parlamentu Europejskiego. a pozostała część w Biurze RPD, trafi do Muzeum Orderu Uśmiechu w  Rabce-Zdroju.”
Drugim przedmiotem związanym ze Starym Doktorem i udostępnionym uczestnikom kongresu do podziwiania były okulary- jedyna materialna pamiątka po pisarzu.
Mamy nadzieję, że spotkania i rozmowy z ciekawymi ludźmi na konferencji zaowocują…
Póki co warto podkreślić fakt, że cześć szkolnej biblioteki dotycząca naszego patrona powiększyła się o kolejne materiały! Dziękujemy organizatorom!

 

 

 

A.Z.Z.

„Na Forum”

O współpracy szkoły z partnerskimi instytucjami w Turcji, na Ukrainie i w Belgii, warsztatach z artystami, letnich plenerach malarsko-rzeźbiarskich oraz galerii dzieł sztuki współczesnej w szkole w Platerowie mówiła na III Forum  „Budowanie Partnerstwa Lokalnego na rzecz ożywienia społeczno-gospodarczego i aktywizacji rynku pracy w powiecie łosickim” Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie i Prezes Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin” Maria Daszko.

A.Z.Z.
fot. http://www.tygodniksiedlecki.com

„Moc ziół”

Zainspirowani projektem „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” dziejącym się w Platerowie (woj. mazowieckie) dorośli skupieni wokół szkoły i Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo- Ekologicznego „Mężenin” wybrali się na warsztaty ziołowe do „Ziołowego zakątka” w Korycinach (woj. podlaskie), którego twórcy za cel postawili sobie przekazywanie wiedzy na temat bogactwa przyrodniczego Podlasia, tradycji zielarskich i zrównoważonego rozwoju regionu. 

Korzystając w wiedzy przewodniczki i zasobów miejsca, uczestnicy warsztatów sporządzili m. in. mieszanki zapachowe do sypialni lub gabinetu, herbaty owocowo-ziołowe na wszelkie dolegliwości i przyprawy do mięs, warzyw i przetworów z ziół typowych dla tego regionu; a w karczmie skosztowali tradycyjnych podlaskich potraw ( zupa z pokrzywy ) przyprawionych tutejszymi ziołami.
Każdy wyjechał z własnoręcznie skomponowanym woreczkiem ziół.

 

A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„Coś się kończy, coś się zaczyna”

Inaczej, bo 4 września rozpoczęliśmy rok szkolny i inne było powitanie uczniów, nauczycieli, pracowników  i rodziców przez Panią Dyrektor uczynione. W słowach rozpoczynających spotkanie Maria Daszko przypomniała zebranym smutne wydarzenie z ostatnich tygodni - śmierć nauczyciela Grzegorza Rosiaka. Wspomnienie o nim wygłosił Paweł Ostaszewski, a słowom towarzyszył pokaz zdjęć, których wyboru dokonała Jolanta Ostaszewska.

Następnie – zgodnie z tradycją - o 1września 1939r. i kampanii wrześniowej  opowiedział historyk Maciej Zieliński.  Nauczyciel zwrócił uwagę słuchaczy na „bohaterów tamtych dni”. Za przykład bohaterskiej walki Polaków posłużyły: obrona Wojskowej Składnicy Tranzytowej przez garnizon Wojska Polskiego na półwyspie Westerplatte, obrona Wizny, bitwa nad Bzurą, obrona Helu, Kock i gen. Kleeberg , a także obrona Poczty Polskiej w Gdańsku i walka o stolicę.   

Na zakończenie spotkania Dyrektor Maria Daszko zachęciła uczniów i rodziców do zapoznania się z Listem  Ministra Edukacji Narodowej do Dyrektorów Szkół, Nauczycieli, Rodziców i Uczniów, opowiedziała o planowanych zmianach w związku z reformą edukacji i zachęciła rodziców do współpracy ze szkołą.

Z planem lekcji na najbliższe dni zapoznali swych uczniów wychowawcy klas. 

  

A.Z.Z.

fot. E. Siemieniuk

„O nasieniu owym, co złotem być miało”

„Przeszło lato, z kwiatuszków owych modrych porosły główeczki, takie okrągluśkie.” /M. Konopnicka/  i zawisły na szkolnym korytarzu, gdzie oczom dzieci i rodziców ukażą się w całej okazałości na uroczystym rozpoczęciu roku szkolnego.
Zgodnie z tradycją len wyrwany (ze szkolnego ogródka) z korzeniami, został zawieszony do wysuszenia, podczas którego nasiona dojrzeją i nabiorą brunatnej barwy: „Wszakże to nie kwiat, ale nasienie będzie samo złoto!”
Uprawa lnu jest elementem projektu „Z kądzielą. Motywy podlaskie w województwie mazowieckim” dofinansowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.

 

M. Konopnicka „Jak to ze lnem było”
A.Z.Z.

„Półtora miasta”

„W lipcu ojciec mój wyjeżdżał do wód i zostawiał mnie z matką i starszym bratem na pastwę białych od żaru i oszałamiających dni letnich.” - czytamy w „Sklepach cynamonowych” B. Schulza. Wspomniane „oszałamiające dni” (sierpniowe) były czasem spędzonym przez grupę nauczycieli i artystów skupionych wokół Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo-Ekologicznego „Mężenin” na sympozjum historyczno - artystycznym w Drohobyczu. 

W ramach projektu „Drohobycz-fizjonomia losu i życia” zbierali materiał o byłych mieszkańcach, zdarzeniach i obiektach, pracowali nad przewodnikiem oraz przygotowywali się do wystawy inspirowanej „miastem rafinerii, artystów i adwokatów”.

 

 

 

 

 

A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk, D. Ludwiczuk
Dofinansowano ze środków MHP w ramach Programu „Patriotyzm Jutra”.

OSTATNIE POŻEGNANIE

Nasz wieloletni kolega i przyjaciel Grzegorz Rosiak rozpoczął pracę nauczyciela i wychowawcy w Zespole Placówek Oświatowych w Platerowie w 1994 roku.

Przez 23 lata poświęcał swój talent pedagogiczny, cierpliwość i dobroć, czym zaskarbił sobie szacunek i oddanie wielu roczników absolwentów naszej szkoły.

Dał się poznać jako człowiek prawy, sumienny i odpowiedzialny; surowy i wymagający ale też dobry, współczujący i sprawiedliwy. Odważnie mówił prawdę, nawet gdy była niewygodna. Był wiernym przyjacielem, uczciwym, lojalnym kolegą, zawsze gotowym pomóc każdemu, kto tego potrzebował.

Jako nauczyciel i wychowawca podejmował się zawsze trudu opieki nad uczniami wymagającymi specjalnego wysiłku i poświęcenia. Doskonale realizował się w swoim powołaniu, choć to wcale nie było łatwe. Jego kompetencje wychowawcy i matematyka wielokrotnie doceniali rodzice i uczniowie.

Jako harcerz żył zgodnie z Prawem Harcerskim, a zasady etyki skautowskiej przekazywał swoim dzieciom oraz szkolnym wychowankom.

Był pełen energii i optymizmu. Zawsze ciekawy świata i ludzi. Miał wiele planów: takich zwyczajnych, gospodarskich, takich, które skupiały się wokół rodziny i domu oraz takich, które ogniskowały się wokół jego naukowych ambicji.

Poezji nie lubił. Jak większość umysłów matematycznych, wszelkie metafory i wielość interpretacji traktował jako szum informacyjny. Ale jest jeden wiersz, który dobrze oddaje jego życiową drogę:

Czesław Miłosz

Metamorfozy

I żółte z zielonego dębu sączyły się miody

Owidiusz

Mityczne miody piłem,

Głowę w laur stroiłem,

Byle nie pamiętać.

Wędrowałem niewinny,

Czuły i dobroczynny

Aż po klepsydrę i cmentarz.

Ale przed Tobą, Panie,

Na nic moje staranie

O imię sprawiedliwego.

Natura moja czarna,

Świadomość piekła warta

I uraźliwe ego.

Takiego mnie Ty chciałeś,

Do swoich prac wezwałeś,

Nieszczęśnika.

I tak się niedorzeczny

Żywot, i w sobie sprzeczny,

Zamyka.

Zamknął się Twój czas. Zostawiasz po sobie pustkę, której nic nie wypełni.

Żegnamy Cię z żalem.

SPOCZYWAJ W POKOJU.

[*]

Rok szkolny 2016-2017

Konkurs: Uroda Ziemi

LUBISZ ROBIĆ ZDJĘCIA?     

JESTEŚ BACZNYM OBSERWATOREM?   

MASZ DUSZĘ ODKRYWCY I WIELE POMYSŁÓW?

                                                                TEN KONKURS JEST DLA CIEBIE  !!!

 

VIII SZKOLNY KONKURSU FOTOGRAFII PRZYRODNICZEJ
im. Jerzego Ostaszewskiego

 

Temat konkursu:  URODA ZIEMI

Pokaż  nam poprzez swoje zdjęcie, że przyroda jest piękna, naturalna, malownicza, urocza, zachwycająca, lub dzika, rzadka, niepowtarzalna.

Cele konkursu:

* ukazanie piękna Ziemi przez uczniów naszej szkoły,

* kształcenie umiejętności obserwowania przyrody,

* poszukiwanie osobliwości przyrodniczych ,

* popularyzacja  aktywnej formy edukacji przyrodniczej.

Zasady konkursu:

Adresatem konkursu są uczniowie szkoły podstawowej kl. I-VII i gimnazjum w Platerowie

Interpretacja tematu  zależy od fotografującego. Może ona dotyczyć miejsc, krajobrazów, roślin, ptaków, owadów, grzybów,  zjawisk, czy scen z życia zwierząt. Obszar wykonanego zdjęcia jest dowolny.

Każdy z uczestników może zgłosić maksymalnie 2 zdjęcia, które nie brały udziału w żadnym innym konkursie i są przez niego samodzielnie wykonane.

Zdjęcia należy zapisać na płycie CD lub DVD i dostarczyć do sekretariatu szkoły.

Płyta powinna być opisać według  zasady: imię i nazwisko, wiek autora, klasa, tytuł konkursu.

Czekamy na zdjęcia do 10.10.2017 r.

Technika wykonania prac jest dowolna.

Fotografie, na których będą znaki, cyfry (np. daty, opisy, ramki, adresy e-mail, adresy www) będą dyskwalifikowane.

Oceny zdjęć dokona  komisja konkursowa.

Laureaci poszczególnych kategorii wiekowych otrzymają nagrody. Komisja konkursowa zastrzega sobie prawo do przyznania wyróżnień.

Rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie nagród w październiku 2017 r.

Organizator nie zwraca zgłoszonych prac.

Zgłoszenie prac do konkursu jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na ich publikowanie przez Organizatora w różnych wydawnictwach i na stronie internetowej.

Organizator: Zespól Placówek Oświatowych w Platerowie                      

Opiekun konkursu: Dorota Kolasa 

„To już jest koniec”

Do Krainy Czarów -mogącej uchodzić za metaforę wakacji -przenieśli nas aktorzy szkolnego teatru działającego pod opieką Agnieszki Agapow swym przedstawieniem o niesfornej Alicji. Natalia, Paulina, Katarzyna i Juliusz z klasy trzeciej gimnazjum pożegnali nauczycieli i kolegów koncertem utworów z kręgu muzyki popularnej, wśród których znalazł się wiersz W. Szymborskiej "Nic dwa razy". Sam Juliusz zachwycił wykonaniem piosenki zmarłego w listopadzie tego roku szkolnego Leonarda Cohena "Hallelujah". Pani Dyrektor Maria Daszko opowiedziała o porażkach i sukcesach kończącego się roku, a uczniowie, którzy uzyskali w roku szkolnym 2016/2017 świadectwo z wyróżnieniem lub odnieśli sukces w konkursach: matematycznym, czytelniczym, plastycznym lub zasłużyli na nagrodę za swą aktywność na forum szkoły odebrali z rąk Dyrekcji i Wychowawców gratulacje. Klasa trzecia kończąca naukę w naszym gimnazjum – pożegnała nas słonecznikami.
A na tablicy na korytarzu Pani Dyrektor, wychowawcy i nauczyciele wypowiedzieli się komu, czego gratulują, kogo za co chwalą i za co komu dziękują!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz

„Ciąg dalszy”

Zachęcona zeszłorocznym projektem Ewelina Siemieniuk przez rok szkolny cały na zajęciach dodatkowych z uczniami tworzyła mozaikę. Artystkę w działaniu wspierała Magdalena Wielogórska, pod której czujnym okiem dzieci sprytnie na świetlicy także kostki i kwiaty lepiły.

Do powstałego w zeszłym roku podczas projektu „Głucha wioska na Podlasiu” (Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka) ceramicznego dzieła ze słowami Starego Doktora „Bądź sobą, szukaj własnej drogi!” dołączyła kolejna mozaika.

c.d.n..?
  

 

A.Z.Z.

„Naukowa epidemia, czary mary i alchemia”

26 maja szkoła podstawowa i chętni uczniowie gimnazjum mieli okazję uczestniczyć w pokazie „Zaelektryzowani”, który poprzez ciekawe eksperymenty zachęcał odbiorców do naukowego postrzegania świata oraz rozbudzał ciekawość poznawczą. Animatorzy przeprowadzali na scenie efektowne doświadczenia dopuszczając publiczność do pomocy, interakcji lub wspólnego wyjaśniania zaistniałych efektów, udowadniając, że wszystko co nas otacza jest nauką.

Zbadana została siła grawitacji i siła odśrodkowa. Wspólnie sprawdzano dlaczego piłki lewitują, wytwarzano wiry wodne w butelkach oraz przeprowadzono zawody w ich tworzeniu.
Zaobserwowano wpływ helu na zmianę głosu, spowodowaną różnym rozchodzeniem się dźwięku w gazach. Ciekawość uczniów przyciągnęła rura Bernoullego oraz doświadczenia z butanem.
Doświadczenia poruszały zagadnienia dotyczące właściwości niektórych gazów m.in. butanu, wodoru, dwutlenku węgla. Zwrócono uwagę na ich zastosowanie, bezpieczne obchodzenie się z nimi oraz ewentualne skutki nieostrożności.

Oto krótka fotorelacja.

 

 

 

 

Dorota Kolasa

W ZIOŁOWYM ZAKĄTKU

7 czerwca klasy  IV i VI szkoły podstawowej „…wśród malowniczych pól i lasów dziewiczego Podlasia, z dala od miejskich zanieczyszczeń i zgiełku cywilizacji…” zdobywały wiedzę na temat ziół i tradycji zielarskich naszego regionu. Dzień bez szkoły, ale nie bez nauki był atrakcyjny w różne zajęcia.

 

          Wizytę w Korycinach, bo o niej mowa, rozpoczęliśmy spacerem po Podlaskim Ogrodzie Zielarskim, gdzie pani przewodnik opowiadała nam o ziołach, ich właściwościach i podlaskich tradycjach z nimi związanych.  Tu poznaliśmy rośliny występujące pospolicie na naszym terenie np. wrotycz pospolity, dziurawiec zwyczajny, przywrotnik zwyczajny, macierzankę polną, mak polny, mak lekarski, bylicę piołun, fiołka trójbarwnego, oraz rzadsze i obce jak czystek, krzew Mojżesza, wrotycz balsamiczny, bylicę boże drzewko.

 

 

 

 

Następnie udaliśmy się do firmy „Dary Natury”, gdzie obserwowaliśmy ekologiczną produkcję mieszanek ziołowych, herbat owocowo – ziołowych i przypraw. Poznaliśmy też produkcję i rodzaje olejów tłoczonych tu na zimno.

 

 

          W starej, drewnianej chacie zwanej Zielarnią mogliśmy poznawać rośliny zmysłem węchu, dotyku i wzroku. Czytając uważnie przepisy komponowaliśmy własne ziołowe saszetki zapachowe. Jedni robili saszetki na koncentrację i pamięć, drudzy na odprężenie, a jeszcze inni na miłość…

        Podczas kolejnych warsztatów doznawaliśmy aromatów ziół i przypraw, wśród których były owoce, korzenie, kora oraz susz roślin krajowych i obcych. Kierując się wcześniej otrzymaną wiedzą, sporządzaliśmy samodzielnie własne mieszanki. Wedle naszego zapotrzebowania zrobiliśmy min. przyprawy do piernika, ciasteczek, mięs i sosów, grilla, potraw z kurczaka.

 

 

 

       Na zakończenie przyszedł czas, aby wykonać własne herbatki z udostępnionych ziół podzielonych na kwiaty (hibiskus, mak, nagietek, ślaz, bez), owoce (dzika róża, skórka pomarańczy, rokitnik, jabłko) i ziele (jeżówka, miodunka). Kierując się dawną zasadą nieparzystej liczby składników oraz ich właściwościami wykonywaliśmy ekologiczne herbatki. Kompozycji  było tyle, co uczestników. Na kaszel, uspokojenie, przeziębienie…

 

 

      W warsztatach zielarskich uczestniczyli nauczyciele: Dorota Kolasa, Bożena Niedziółka, Maria Daszko, Ewelina Siemieniuk.

                             Tekst: Dorota Kolasa                             

Zdjęcia: Ewelina Siemieniuk

Strona 6 z 16