Wydarzenia

„Zmiany, zmiany, zmiany…”

Utalentowani: Aleksandra Zielińska (kl.VII) oraz Kacper Harasimiuk (kl.II) prezentowali swe umiejętności recytatorskie i reprezentowali naszą szkołę w finale konkursu recytatorskiego „Między wierszami” w Siedlcach.
Etap końcowy dostarczył uczestnikom i opiekunkom (Alicja Zienkiewicz – Zielińska, Maria Daszko) wielu informacji o aktualnej tendencji w recytacji…
Występ Kacpra doceniono „wyróżnieniem w konkursie”. Gratulacje!


A.Z.Z.
fot. MOK w Siedlcach

„Sztandar”

Inicjator „Sztandaru dla Szkoły” - Dariusz Kazun (bez ukrywania zadowolenia z rozwoju akcji), pokazał zebranym na apelu wielkanocnym cegiełkę, jaką otrzymali i otrzymają wszyscy, którzy dokonali i dokonają wpłaty na rzecz zakupu sztandaru Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Platerowie.
Nauczyciela w pomyśle i działaniach wspiera Rada Rodziców na czele z Przewodniczącą Pauliną Jaszczyńską. Bardzo za to dziękujemy!

A.Z.Z.

„Boska dobroci, uderz w serce moje” (…)

śpiewała Oliwia Wierzchucka z towarzyszeniem chóru szkolnego na apelu wielkanocnym, podczas którego klasa trzecia gimnazjum pokazała Mękę Pańską.

Forma – inna od znanych – ukazania Drogi Krzyżowej w postaci teatru cieni przemówiła do zebranych…
„Wejrzą na siebie, nie mówią i słowa.
Dla żalów ciężkich ustała wymowa.
Same w nich słychać głębokie wzdychania”(…)
Widownia w skupieniu przyglądała się obrazom na białym ekranie, a w sali panował mrok…
A gdy po inscenizacji „nastała jasność”, życzenia dyrekcji, nauczycielom, pracownikom oraz rówieśnikom złożyły przedstawicielki klas trzecich. Po nich pomysłodawca „Sztandaru dla Szkoły” Dariusz Kazun przedstawił dotychczasowe działania w ramach akcji, a dyrektor Maria Daszko oraz ks. proboszcz Józef Gierczyński życzyli zebranym „Wesołych Świąt!”.
Nad prawidłowością wydarzeń czuwali: Agnieszka Agapow, Agata Obrępalska oraz Grzegorz Szymanek. 

 

 

 

A.Z.Z.

„Efektowny kiermasz”

Godziny zajęć świetlicowych oraz dodatkowe zajęcia artystyczne, np. z okazji Dnia Wiosny, dały efekt w postaci bogatej oferty handlowej na kiermasz. 

Doszło do niego 25 marca przed kościołem w Platerowie. Młodzi wolontariusze wraz z opiekunkami: Eweliną Siemieniuk, Agnieszką Agapow i Agatą Obrępalską wystawili na sprzedaż: stroiki, pisanki, filcowe i ceramiczne dekoracje oraz palmy. Te ostatnie rozeszły się jak „świeże bułeczki”.

 

A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„W duecie”

Patrycja Truszkowska i Aleksandra Zielińska z klasy siódmej oraz Kacper Harasimiuk z drugiej gimnazjum reprezentowali naszą szkołę na konkursie recytatorskim „Między wierszami” w Łosicach.
I Kacper, i Aleksandra powiedzieli fragmenty prozy oraz wiersze polskich poetów na tyle dobrze, że zakwalifikowali się do finału w Siedlcach.
Gratulujemy uczniom oraz ich nauczycielkom: M. Daszko i A. Zienkiewicz – Zielińskiej. Dobrze wiedzieć, że są jednostki, które pośród szeregu typowych dla młodzieży zajęć, znajdują czas na naukę utworów na pamięć.

 

A.Z.Z.

fot. Łosicki Dom Kultury

„Zapachniało”

Początek kalendarzowej wiosny uczciliśmy warsztatami artystycznymi. Uczniowie podzieleni na zespoły zróżnicowane wiekowo, pod opieką wychowawców i nauczycieli oraz pod okiem koordynatorki działań Eweliny Siemieniuk wykonali ozdoby na kiermasz. Powstały palmy upiększone bukszpanem i kwiatami z papieru, stroiki z kurczakami oraz sznurkowe pisanki.
Równolegle z tematyką wielkanocną realizowany był moduł patriotyczny. Silna grupa pod kierunkiem panów wychowawców białym szkliwem malowała maki.
Zadanie wykonane! „Wiosna, wiosna, wiosna, jak to tak?”.

 

 
M. Grechuta „Wiosna, ach to ty”
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„Maluje tym, na czym stoi”

„Jego dzieciństwo przeminęło w Platerowie” w rodzinie znanej mieszkańcom gminy „z dziada pradziada”. 

Uczestnicy plenerów malarsko - rzeźbiarskich od 13 lat organizowanych przez Marię Daszko w naszej szkole, odnoszą się do niego z należytą kuratorowi atencją; jest przecież spiritus movens tego wydarzenia.
Młodzież może mówić o nim jako o artyście, z którego pracami obcuje na co dzień, gdyż pośród szeregu płócien zdobiących sale lekcyjne, korytarz i gabinety szkolne, bystre oko dziecka i dorosłego dostrzeże serię grafik oraz „Monstrancji polnych i krzyży pamiętnych ziemią z różnych stron świata malowanych”. W pamięci absolwentów pozostaje wiernym towarzyszem podróży do Rosji.
Antoni Wróblewski.
Ukazał się właśnie album prezentujący dzieła artysty oraz słowa o nim wypowiedziane (i zapisane) przez przyjaciół, m.in. Halinę Budziszewską, Mikołaja Maleszę oraz Janusza Lewandowskiego - również uczestników plenerów w Platerowie.

 

A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk, zasoby ZPO w Platerowie

„Nabiera kolorów”

I chociaż prasa lokalna ostatnio podała, że za patrona mamy Makuszyńskiego, od 25 lat pozostajemy wierni Korczakowi. 

W tym roku szkolnym, pomni sukcesu pierwszej w okolicy mozaiki wykonanej przez dzieci wg ich projektu pod okiem malarki i nauczycielki Eweliny Siemieniuk w ramach projektu „Głucha wioska na Podlasiu” ( dofinansowanie Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka), z ręcznie wykonanych płytek ceramicznych układamy portret Starego Doktora.
Godziny oczekiwania na szkolny autobus upływają pod znakiem pracy twórczej…
W luźno ułożonych (w pracowni plastycznej) elementach rozpoznać już można zamyślone oblicze pisarza, na którym on sam w pewnym momencie swego życia ("Pamiętniki i inne pisma z getta"),dostrzegał: „więcej zmarszczek na gładkim dawniej i zuchwałym czole”.

 

A.Z.Z.

„Tyle”

W Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego (ustanowiony przez UNESCO na pamiątkę wydarzeń w Bangladeszu z 1952r.), który obchodzimy 21 lutego, Patrycja Truszkowska i Aleksandra Zielińska z klasy siódmej prezentowały w Zespole Szkół Nr 1 w Łosicach wiersze o tematyce patriotycznej. 

Uczestniczyły w konkursie recytatorskim zorganizowanym w ramach ogólnopolskiego projektu „Szkoła Młodych Patriotów”. Zaprezentowały się należycie, posłuchały wystąpień rówieśników, zapoznały się z utworami o Polsce, wśród których przeważały wiersze W. Szymborskiej, K.K. Baczyńskiego, K. I. Gałczyńskiego i J. Pietrzaka; obserwowały wydarzenie i wyciągnęły wnioski.
Tylko tyle? Czy „aż” tyle..!?
W pracy nad interpretacją utworu wspierała ich Alicja Zienkiewicz – Zielińska.

 

A.Z.Z.

POGADANKA ZE STUDENTKĄ STOMATOLOGII

Jak dbać o higienę jamy ustnej? Jak prawidłowo czyścić zęby? Jakich narzędzi należy używać do ich czyszczenia? Jakie produkty jeść, a jakich unikać aby mieć zdrowe zęby? - odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań usłyszeli uczniowie kl.I i kl.II w czasie pogadanki ze studentką stomatologii - Emilką Guzek. Przyszła pani stomatolog w przystępny sposób opowiedziała naszym uczniom o profilaktyce przeciwpróchniczej oraz dobrych nawykach zwiazanych z higieną jamy ustnej. Na zakończenie spotkania wszyscy otrzymali naklejki, a troje wylosowanych uczniów drobne upominki.

 

 

 

 

 

„Koronkowa robota”

Dawniej uczeń przygotowujący się do wykonywania rzemiosła przychodził do mistrza (często mieszkał u niego), i pod czujnym okiem majstra zgłębiał tajniki zaplanowanej sobie na przyszłość sztuki.

W relacji mistrz-uczeń pozostawali przez semestr trzecioklasiści z Panią Grażyną Głozak. Specjalistka w dziedzinie szydełkowania, na prośbę wychowawczyni klasy Grażyny Stasiuk, w każdą środę przekazywała dzieciom umiejętności, które z pokolenia na pokolenie były praktykowane w jej rodzinie.
Okazało się, że przyjemność i relaks, jakie dostarcza robótka ręczna oraz jej terapeutyczne właściwości udzieliły się dzieciom. W takim skupieniu i zaufaniu słuchali rad Pani Grażyny, że efektem warsztatów są serwetki, które śmiało można eksponować na stole w salonie oraz kolorowe bransoletki.
Takie warsztaty robótek ręcznych to doskonały sposób na zacieśnianie relacji między pokoleniami, podtrzymywanie rodzinnej i lokalnej tradycji, okazja do rozmów oraz ćwiczenie na koncentrację, cierpliwość i motorykę.

 

 

 

A.Z.Z.
fot. Grażyna Stasiuk

„Babciom i dziadkom”

„Dziadek dzisiaj przyjdzie,

W wielkim krześle siędzie,
Śliczne mi powieści
Opowiadać będzie.”


Nie dziadkowie wnukom, ani babcie wnuczkom, ale dzieci z klas: pierwszej, drugiej i trzeciej rodzicom swych rodziców opowiadali historie. Odgrywali scenki, zgodnie z alfabetem złożyli życzenia, śpiewali, grali i tańczyli.
Były pokazy talentów śpiewaczych i gry na instrumentach. Można było usłyszeć wokal Oliwii Wierzchuckiej, której akompaniowali: Michał z klasy trzeciej (saksofon) i Grzegorz Szymanek (pianino). Kilka utworów zaprezentował uczeń klasy drugiej Gabriel Wierzchucki, a „Sto lat” zagrał Michał Szysz.
Swym odśpiewaniem i odtańczeniem utworów ludowych „Mała Pasieka” zachwyciła publiczność. Tańczyli też (do innych rytmów), zaproszeni przez wnuków dziadkowie i babcie.
A po wrażeniach wzrokowych, słuchowych i gimnastyce w takt rock ‘n’ roll’a seniorzy wyciszyli emocje przy ciepłej herbacie i pączkach zrobionych przez mamy uczniów występujących.
Do uroczystości dzieci przygotowali i nad udanym przebiegiem czuwali nauczyciele: Anna Chwedoruk, Małgorzata Sujkowska, Grażyna Stasiuk oraz Grzegorz Szymanek.

 

 

 

 

 

 
Maria Konopnicka „Dziadek przyjdzie”
A.Z.Z.

„Racja Bartka”

„Powiedział Bartek, że dziś tłusty czwartek, a Bartkowa uwierzyła, dobrych pączków nasmażyła”.

Tłusty czwartek otwiera ostatni tydzień karnawału. W tradycji chrześcijańskiej jest to ostatni czwartek przed Wielkim Postem, który zaczyna się w Środę Popielcową. Chętnie kultywowanym zwyczajem tego dnia  jest jedzenie pączków, które są w Polsce popularne od XVI wieku, a znane były już w starożytnym Rzymie jako drożdżowe kule smażone na głębokim oleju, spożywane podczas obchodów przełomu zimowo-wiosennego. Bywały nadziewane słoniną, boczkiem i mięsem. Ich słodka wersja prawdopodobnie przywędrowała do nas z kuchni arabskiej.
Według historyka i etnografa Zygmunta Glogera, ostatni czwartek karnawału został nazwany „tłustym” od sycących i kalorycznych potraw spożywanych w czasie biesiadowania i  „jest dniem uprzywilejowanym u Polaków do biesiad zapustnych, na których muszą być u możniejszych pączki i chrust, czyli faworki, chruścik, a u ludu reczuchy, pampuchy”. 
„Możni” być musimy, bo na czwartkowym stole w szkole w Platerowie, (nie mylić z „obiadami czwartkowymi” na Zamku Królewskim czy Łazienkach) pojawiły się pączki aromatyczne, z nadzieniem różnorakim oraz chrupiące faworki przez sprytne mamy uczniów klas: pierwszej, drugiej i trzeciej usmażone z okazji spotkania pokoleń.
Chwalimy mamy, ich aktywność, chęci, przepisy i wykonanie!

 

 

 

https://pl.wikipedia.org
Zygmunt Gloger „Rok polski w życiu, tradycji i pieśni" 
A.Z.Z.

,,Akademia Bezpiecznego Puchatka”

W pierwszym semestrze roku szkolnego 2017/2018 uczniowie klasy I i II uczestniczyli w ogólnopolskim programie edukacyjnym ,,Akademia Bezpiecznego Puchatka” (IX edycja). To największy w Polsce program o tematyce bezpieczeństwa skierowany do uczniów szkół podstawowych w całej Polsce. Organizowany jest przez markę Puchatek, we współpracy z Biurem Prewencji oraz Biurem Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Patronem Honorowym akcji jest Komendant Główny Policji.
Podczas zajęć dzieci nauczyły się właściwego zachowania w drodze do szkoły, w domu, dowiedziały się, kiedy i jak udzielić pierwszej pomocy oraz w jaki sposób bezpiecznie poruszać się w Internecie.
Na zakończenie działań uczestnicy przystąpili do Ogólnopolskiego Testu Wiedzy o Bezpieczeństwie, którego głównym celem było podsumowanie, utrwalenie i sprawdzenie zdobytej wiedzy.
Wyniki pokazują, że program podniósł świadomość uczniów dotyczącą troski o bezpieczeństwo własne i innych.

 

 

 

 

 

 

 
https://akademiapuchatka.pl/
Małgorzata Sujkowska, A.Z.Z.
fot. Małgorzata Sujkowska i Anna Chwedoruk

„Bal Przebierańców”

Tradycja nakazuje, by w karnawale bawić się hucznie i wesoło, a nasilenie zabaw przypada na ostatni okres karnawału, czyli „zapusty” (od Trzech Króli do wtorku przed Środą Popielcową).
Dawnej w tym czasie po wsiach chodziły wesołe korowody postaci w strojach i maskach. Wśród przebierańców pojawiały się: strachy budzące lęk, bohaterowie obchodów kolędniczych (turoń, niedźwiedź, koza), mężczyźni przebrani za kobiety i kobiety w roli mężczyzn. Nie mogło też zabraknąć dziada z babą, diabła oraz Cyganów.
W kolorowych strojach zwierząt, przedstawicieli służb mundurowych i medycznych, bohaterów kultowego filmu „Star Wars”, księżniczek oraz reprezentantów czarnej magii - w dobrym humorze, uczniowie klas I-III pogodnie spędzili czas Balu Przebierańców. Były gry i zabawy, pokazy strojów oraz umiejętności tanecznych.

 
M.S., A.Z.Z,
fot. M. S.

„Mak”

Według mitologii greckiej porastał brzegi rzeki zapomnienia i był atrybutem Demeter. W starożytnym Rzymie stosowano go jako środek znieczulający. Gdy pojawi się na polu pośród zbóż ozimych - uchodzi za chwast, a gdy zakwita w przydomowym ogródku-zachwyca delikatnością płatków i kolorem. W kulturze masowej funkcjonuje obecnie jako popularny wzór na odzieży oraz symbol jednej z wiodących marek perfum. W pamięci niektórych utkwił jako fragment piosenki: „Czerwone maki na Monte Cassino”.
W Platerowie jest teraz motywem przewodnim warsztatów artystycznych. Lepiły go nauczycielki na zajęciach feryjnych, szkliwi młodzież na świetlicy, a nad wypałem czuwać będzie Ewelina Siemieniuk.
A wszystko w słusznym celu…

 

 

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Warto wiedzieć”

Semestralne spotkanie z rodzicami i prawnymi opiekunami uczniów ZPO w Platerowie przebiegło pod hasłem „Warto wiedzieć”, bo nim rodzice na spotkaniu z wychowawcami dowiedzieli się, jakie oceny wypracowały dzieci – spotkali się z st. sierż. Edytą Kowalczyk.
Asystent ds. Nieletnich i Patologii KPP w Łosicach przedstawiła zebranym przykłady zachowań nieletnich, które powinny zaniepokoić dorosłego. Zademonstrowała „walizkę narkotykową” zawierającą substancje, które do złudzenia przypominają narkotyki oraz przedmioty służące do ich zażywania, a także odpowiedziała na pytania zaciekawionych słuchaczy, bo… „warto wiedzieć”.

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz

ROZDANIE NAGRÓD W KONKURSIE PRZYRODNICZYM

13 grudnia zostały wręczone nagrody, dla laureatów i uczestników VIII Konkursu Fotografii Przyrodniczej im. Jerzego Ostaszewskiego pod nazwą „Uroda Ziemi”. W tym roku wzięło w nim udział 25 uczniów naszej szkoły. Celem fotografujących było ukazanie piękna przyrody. Dziękujemy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Platerowie za wsparcie i ufundowanie nagród dla wszystkich uczestników konkursu.

 

Oto laureaci.
KATEGORIA: FOTOGRAFIA DZIECIĘCA

 

 

KATEGORIA: FOTOGRAFIA MŁODZIEŻOWA

 

 

„Masa lejna”

Tradycyjną metodę lepienia z gliny, czyli modelowanie ręczne z bryły mamy już opanowane od kilku lat. Uskuteczniamy ją na zajęciach świetlicowych, podczas artystycznych projektów edukacyjnych („Platerów wioska cudów”, dofinansowanie Urząd Marszałkowski w Warszawie, 2011r.,”Ekoart”, dofinansowanie WFOŚiGW w Warszawie, 2014r., „Głucha wioska na Podlasiu”, dofinansowanie Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka, 2015r.) oraz działań międzynarodowych („Czym chata bogata”, Narodowe Centrum Kultury, 2014r.). 

Dzięki warsztatom z  Bogusławem Dobrowolskim (artysta-ceramik z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku), które odbyły się w styczniu 2015r. oraz zajęciom w skansenie w Kuligowie (projekt „ Z kądzielą”, dofinansowanie Samorząd Województwa Mazowieckiego, 2017r.) możemy powiedzieć, że mamy doświadczenie w pracy na kole garncarskim, ale… odlewanie form gipsowych z zastosowaniem upłynnionej masy ceramicznej ćwiczyliśmy pierwszy raz.
Zaprzyjaźniony ze szkołą artysta: rzeźbiarz, fotografik, ceramik i długo by jeszcze wymieniać … Daniel Ludwiczuk nauczył nas nowej techniki, która pozwala na uzyskanie „powtarzalnych” prac, np. kubków, mis i dzbanków.
Nauczone, będziemy uczyć innych.
To kolejny dobry pomysł na stworzenie serii gadżetów szkolnych, które zrobione przez nas i dzieci mogą być darowane komuś, za coś, na pamiątkę…

 

 

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Lokomotywa i Rzepka”

W trakcie naszego „spaceru” po Muzeum POLIN wstąpiliśmy do „Ziemiańskiej” – ekspozycji, która prezentuje twórczość w języku polskim w dwudziestoleciu międzywojennym.

Na ścianach „kawiarni” odczytaliśmy wypowiedzi autora wierszy dla dorosłych i dzieci, tekstów kabaretowych, piosenek śpiewanych m.in. przez Chór Dana i Ewę Demarczyk, tłumacza poezji rosyjskiej, francuskiej, niemieckiej i łacińskiej oraz stałego bywalca Małej Ziemiańskiej – Juliana Tuwima.
W tym roku „Lokomotywa” i „Rzepka” obchodzą 80. urodziny!
A przecież było takie wydarzenie w życiu naszej szkoły, kiedy to analizowaliśmy i interpretowaliśmy twórczość Juliana Tuwima dokładniej niż na lekcjach języka polskiego. W roku szkolnym 2013/2014 poświęciliśmy mu roczny projekt edukacyjny. W archiwum odnalazłam tego dowody…

 

 

 
A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie, A.Z.Z.

Strona 1 z 15