WFOŚiGW w Warszawie

Wciągnęła ich sztuka

Nauczone fusingu (warsztaty z Lidią Kostrzyńską ze Szklanej Pracowni) podczas zajęć w ramach projektu „Warsztaty ekologiczne-wysypisko sztuki” dofinansowanego przez WFOŚiGW w Warszawie – nauczycielki: Ewelina Siemieniuk, Dorota Kolasa i Magdalena Gackiewicz młodzież gimnazjalną do techniki stapiania szkła przekonały.
Uczniowie klasy trzeciej zaciekawieni kolorowymi taflami i roślinnymi zdobieniami z zaangażowaniem wielkim wykonali wisiory, kolczyki i ozdoby okienne, kierując się w realizacji swych wizji jedynie delikatnymi wskazówkami pań.

 

 

 
A.Z.Z.
foto: zasoby ZPO

Filcowanie

Filcowanie

Za pomocą specjalnej igły (na sucho) lub ciepłej wody i mydła (na mokro) pod opieką Doroty Kolasy i Jolanty Ostaszewskiej uczniowie naszej szkoły wyfilcowali obrazki, biżuterię i torby – wszystkie z motywami florystycznymi.
Działo się to na zajęciach rękodzielniczych w ramach projektu „Warsztaty ekologiczne-wysypisko sztuki” dofinansowanego przez WFOŚiGW w Warszawie.

 

 

 

 

A.Z.Z.

foto: zasoby ZPO

Metodą Tiffany’ego

Metodą Tiffany’ego

Technikę stworzył w XIXw. w USA Louis Comfort Tiffany, łamiąc tradycyjny sposób tworzenia witraży poprzez zastąpienie ołowiu - cyną. Metoda Tiffany’ego polega na wycinaniu z tafli szkła detali, których brzegi owija się taśmą miedzianą, a potem wygładza. Tak przygotowane elementy układa się w kompozycję (kwiat, lampion, wisior), smaruje topnikiem, a następnie lutuje cyną. 
Podczas zajęć w ramach projektu „Warsztaty ekologiczne-wysypisko sztuki” dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie witraże wspomnianą metodą tworzyli uczniowie klasy pierwszej gimnazjum.
Pod opieką nauczycielki plastyki Eweliny Siemieniuk gimnazjaliści wykonali m.in. piękne owoce.

 

 

 

 

A.Z.Z.

foto: E. Siemieniuk

„Ptaki i warsztaty ceramiczne”

„Tylko gołębie Sofii mogą latać tak daleko”- powiedział Jonatan do swego brata Sucharka w powieści „Bracia Lwie Serce” Astrid Lindgren .

Ptaki, które wyszły spod palców dzieci i rodziców uczniów Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie na warsztatach ceramicznych, latać nie potrafią. Jako gliniane ozdoby - po wypaleniu w specjalnym piecu będącym w posiadaniu Nadbużańskiego Stowarzyszenia Oświatowo – Ekologicznego „Mężenin” - zostaną z nami lub podarowane będą komuś na pamiątkę wydarzenia, podczas którego zaistniały.

Do warsztatów międzypokoleniowych, na których „zrodziły się”  gliniane kopie ornitologicznych okazów dudków, bocianów, srok, dzięciołów i jaskółek  doszło za sprawą projektu „Warsztaty ekologiczne - wysypisko sztuki” dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. Opiekę nad uczestnikami i właściwym przebiegiem zajęć na poszczególnych etapach (przygotowanie merytoryczne, lepienie, szlifowanie, wypalanie, obróbka biskwitu, szkliwienie i drugi wypał) sprawowały Dorota Kolasa, Jolanta Ostaszewska, Magdalena Gackiewicz i Ewelina Siemieniuk. Inspirację do pracy twórczej uczestnicy czerpali z  obserwacji ptaków na  własnym podwórku, w obrębie szkoły oraz z atlasów i przewodników.

 

 

 

A.Z.Z.

foto. J.O., A.Z.Z.

„Eko torba jest na czasie!”

Walkę z reklamówkami połączoną z poznawaniem ziół występujących na terenie naszej gminy rozpoczęli uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie.
W ramach projektu „Warsztaty artystyczne - wysypisko sztuki” dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie  uczniowie projektują torby materiałowe z nadrukami inspirowanymi ludowymi motywami roślin.
    Wskazówek fachowych z dziedziny botaniki podczas warsztatów dostarcza oraz instrukcji technicznych udziela Dorota Kolasa.

 

A.Z.Z.

„Zgoda buduje”

Tworzenie batiku opiera się na zasadzie nakładania wzorów z gorącego wosku na tkaninę, a następnie barwieniu jej - nawet wielokrotnym.

By batikowe dzieła powstać mogły,  konieczne jest posiadanie materiałów i  narzędzi typu: płótno dobrej jakości, roztopiony wosk i aplikator do niego,  barwniki w kolorach wszelakich oraz misy; a przede wszystkim - potrzeba wykonawców czynności-twórczych i czasem dysponujących.

Takich właśnie artystów - amatorów wyszukały spośród uczniów Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie Magdalena Gackiewicz i  Ewelina Siemieniuk i do pracy twórczej zaprosiły w ramach projektu „Warsztaty ekologiczne-wysypisko sztuki” dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

W jednej z sal ZPO w Platerowie zorganizowały pracownię, w której woskiem na wiekowych prześcieradłach malowały się obrazy inspirowane przyrodą oraz ludową  tradycją naszego regionu. Na sznurach bieliźnianych od okna do okna przeciągniętych suszyły się powstałe „ilustracje”.

Gimnazjaliści stworzyli kolorowe makatki na wzór tych tradycyjnych, które  zachęcały, zgodnie z zasadami panującymi w domach naszych babć (i prababć naszych uczniów), do dbania o rodzinę:  „Miłość i zgoda - domu ozdoba”, „Dobra gospodyni-dom wesołym czyni”, zapraszające do stołu „ Smaczna potrawa to moja zasada”, opisujące rzeczywistość „Młoda kuchareczka zwinna jak laleczka” lub o charakterze życzeniowym: „Świeża woda - zdrowia doda” oraz  „Gdzie miłość i zgoda panuje, tam szczęście swe gniazdko buduje.”

Okazuje się, że i w XIX wieku kobiety uważały, że „Soli i chleba w kuchni potrzeba”.

 

 

  

 

A.Z.Z.

„Fusing - nowa technika”

Po batiku, filcowaniu, robieniu świec i witraży, lepieniu garnków z gliny przyszedł czas na kolejną umiejętność-tworzenie ozdób metodą fusingu.
Nową technikę polegającą na łączeniu ze sobą różnych gatunków szkła dzięki zastosowaniu bardzo wysokich temperatur posiadły nauczycielki Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie na warsztatach artystycznych pod kierunkiem Lidii Kostrzyńskiej ze Szklanej Pracowni - specjalistki w dziedzinie witrażu i fusingu (szkła stapianego).
Prowadząca przed praktyczną częścią szkolenia opowiedziała kursantkom o właściwościach szkła, gatunkach, temperaturze stapiania oraz cięciu i łączeniu tegoż materiału w całość zaplanowaną. Przedstawiła również zasady bezpiecznej pracy ze szkłem.
Następnie świadome łączliwości szkła uczennice warsztatów, posługując się w pracy odpowiednimi materiałami: różnymi gatunkami szkła białego i kolorowego, posypkami, granulatami i pręcikami szklanymi, stworzyły obrazy szkłem „na szkle malowane”. Jak na kobiety przystało-wykonały również biżuterię – wisiory i kolczyki o niepowtarzalnych barwach i wzorach.
Teraz tajniki nowej sztuki pod opieką swych nauczycielek poznają uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie.
Do warsztatów doszło za sprawą Gminy Platerów i projektu „Warsztaty ekologiczne - Wysypisko sztuki” dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

  

  

A.Z.Z.
foto. E. Siemieniuk

Wysypisko sztuki

Mając na celu budowanie proekologicznego społeczeństwa gminy Platerów poprzez interdyscyplinarne i sukcesywne zajęcia ekologiczne dla dzieci i młodzieży, rozwój bazy edukacji ekologicznej i poszerzenie jej oferty o nowatorskie działania, doposażenie pracowni w materiały umożliwiające prowadzenie sukcesywnych zajęć proekologicznych, edukację ekologiczną mieszkańców gminy Platerów (kiermasz ekologicznych produktów, wystawy prac podsumowujących i promujących prowadzone działania) w zakresie stanu i ochrony środowiska naturalnego oraz budowanie wizerunku gminy promującej ekologię , Zespół Placówek Oświatowych w Platerowie realizuje pod kierunkiem Gminy Platerów projekt zatytułowany „Warsztaty ekologiczne - Wysypisko sztuki”.
Kierując się doświadczeniem, że pewne nawyki należy kształtować „za młodu”, działaniami projektowymi objęliśmy dzieci od przedszkola po gimnazjum. Również nauczyciele ZPO w Platerowie, korzystają z projektu: uczą się nowych technik, prowadzą warsztaty oraz będą kontynuowali podpatrzone aktywności również na swych zajęciach.
Projekt obejmuje kilka modułów : warsztaty fusingu, witrażu, tworzenia eko toreb, lepienia ptaków z gliny, filcowania oraz batiku. Uczestnicy nabywają umiejętności użytecznego wykorzystywania różnorodnych odpadów szklanych, z których tworzą podstawki, ramki na zdjęcia, obrazki, a nawet zaistnieje mozaika na ścianie szkoły. Poznają zioła występujące na naszym terenie, z którymi również zaznajomią lokalną społeczność poprzez umieszczenie nazw gatunków na torbach materiałowych.
By móc ulepić z gliny ptaki wiernie oddające cechy charakterystyczne gatunku uczestnicy działania udadzą się na zajęcia badawcze w terenie, a udane efekty prac w glinie-pokażą społeczności na wystawie. Również na niej zademonstrowane będą wykonane metodą filcowania na sucho prace zrobione na wzór popularnych na naszym terenie starych makatek ludowych inspirowanych motywami roślinnymi. Posługując się techniką batiku, chcemy z  młodzieżą wykonać barwne obrazy oraz „dać drugie życie” starym prześcieradłom i obrusom.

Nasze „Wspomaganie edukacji ekologicznej poprzez propagowanie działań podnoszących świadomość ekologiczną społeczeństwa– 2015-EE-13.” wspiera finansowo Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, a z ramienia Gminy pomocą służy Katarzyna Kowalczuk-podinspektor ds. dróg, zagospodarowania przestrzennego i środowiska. Dziękujemy!

Dorota Kolasa