Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

„Życie codzienne Polaków i Rosjan”

W Toruniu spotkaliśmy się z młodzieżą ze szkoły w Petersburgu (Szkoła Średnia nr 225). To niebanalne miejsce na ciekawe różnorodne interakcje. Czyli: architektura, warsztaty piernikowe, pisanie gęsim piórem, inscenizowanie obrazów historycznych, Kopernik, zabawy w ciemni fotograficznej, eksperymenty w Młynie Wiedzy, obrazy Matejki, itd.

Mieszkaliśmy w Forcie IV – imponujący obiekt militarny – wygodny do pracy i mieszkania i co ważne, gościnny i z dobrą kuchnią! Tu były zajęcia integracyjno – ewaluacyjne, warsztaty podsumowujące grę uliczną i prezentacja Petersburga. 

Tematami zajęć były stereotypy kulturowe, zaufania, współpraca, autoprezentacja, refleksje, informacje zwrotne, itp. Powstał materiał w postaci fotografii, wywiadów, ankiet, posterów i rysunków.

Komunikowaliśmy się po rosyjsku i angielsku.

Po wyjeździe do Rosji i po toruńskim spotkaniu mamy dużo wrażeń i wiedzy do przedyskutowania i przemyślenia w nieskończone zimowe wieczory.

  

 

 

 

 

M.D.

Projekt „Polsko-Rosyjska Wymiana Młodzieży 2013”

Realizacja - Nadbużańskie Stowarzyszenie Oświatowo-Ekologiczne „Mężenin” we współpracy z Zespołem Placówek Oświatowych w Platerowie.

Działanie  dofinansowuje Centrum Polsko – Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia.

Projekt nasz ma na celu budowanie dialogu międzykulturowego pomiędzy młodzieżą polską i rosyjską, budowanie więzi na bazie wspólnych działań, wzajemne przezwyciężanie barier, stereotypów, uprzedzeń, uczenie o kulturze i dziedzictwie obu narodów. Partnerami w  projekcie jest młodzież z Gminy Platerów i Starej Russy, która w czasie wizyt w Rosji i Polsce w grupach międzynarodowych dowie się,  na czym polega codzienne korzystanie z kultury i ekspresja kulturalna mieszkańców obu miejscowości. Młodzież z Platerowa była już w Rosji.

Wybrane relacje uczestników (Natalia, Ola):

  

Wieczorami spacerowaliśmy po ulicach Nowogrodu, aby „zobaczyć” białe noce.

 

Byliśmy w cerkwi Spasa Preobrażenija z 1378 roku. Widzieliśmy tam freski Teofana Greka  (lata 30. XIV w. - między 1405 a 1415), malarza bizantyjskiego  działającego na Rusi, który  prowadził szkołę malarską w Nowogrodzie Wielkim i wywarł znaczący wpływ na rozwój malarstwa ruskiego. Dowiedzieliśmy się, że obrazy malowane na suchym tynku to polichromie, a na mokrym-freski. W tym przypadku były to freski.

Malowaliśmy symbole rosyjskie na koszulkach.

Przeprowadziliśmy również wywiady z Rosjanami, którzy byli dla nas bardzo mili. Odpowiadali nam na pytania dotyczące ich życia codziennego, zainteresowań, a także zdania o Polakach.

 

 

Byliśmy również w Starej Russie, gdzie miło spędziliśmy czas z Mikołajem Łokotkowem i jego uczniami. Atmosfera była bardzo przyjazna.(…)Wspólnie oglądaliśmy obrazy artysty, a następnie udaliśmy się do pracowni, gdzie ozdabialiśmy matrioszki.

  

W późniejszych godzinach udaliśmy się nad Ilmień. Urządziliśmy tam piknik oraz nawiązaliśmy rozmowę z naszymi rówieśnikami Rosjanami.

 

Zwiedziliśmy także muzeum, które przez 9 lat było domem F. Dostojewskiego.