Wydarzenia

„W duecie”

Patrycja Truszkowska i Aleksandra Zielińska z klasy siódmej oraz Kacper Harasimiuk z drugiej gimnazjum reprezentowali naszą szkołę na konkursie recytatorskim „Między wierszami” w Łosicach.
I Kacper, i Aleksandra powiedzieli fragmenty prozy oraz wiersze polskich poetów na tyle dobrze, że zakwalifikowali się do finału w Siedlcach.
Gratulujemy uczniom oraz ich nauczycielkom: M. Daszko i A. Zienkiewicz – Zielińskiej. Dobrze wiedzieć, że są jednostki, które pośród szeregu typowych dla młodzieży zajęć, znajdują czas na naukę utworów na pamięć.

 

A.Z.Z.

fot. Łosicki Dom Kultury

„Zapachniało”

Początek kalendarzowej wiosny uczciliśmy warsztatami artystycznymi. Uczniowie podzieleni na zespoły zróżnicowane wiekowo, pod opieką wychowawców i nauczycieli oraz pod okiem koordynatorki działań Eweliny Siemieniuk wykonali ozdoby na kiermasz. Powstały palmy upiększone bukszpanem i kwiatami z papieru, stroiki z kurczakami oraz sznurkowe pisanki.
Równolegle z tematyką wielkanocną realizowany był moduł patriotyczny. Silna grupa pod kierunkiem panów wychowawców białym szkliwem malowała maki.
Zadanie wykonane! „Wiosna, wiosna, wiosna, jak to tak?”.

 

 
M. Grechuta „Wiosna, ach to ty”
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„Maluje tym, na czym stoi”

„Jego dzieciństwo przeminęło w Platerowie” w rodzinie znanej mieszkańcom gminy „z dziada pradziada”. 

Uczestnicy plenerów malarsko - rzeźbiarskich od 13 lat organizowanych przez Marię Daszko w naszej szkole, odnoszą się do niego z należytą kuratorowi atencją; jest przecież spiritus movens tego wydarzenia.
Młodzież może mówić o nim jako o artyście, z którego pracami obcuje na co dzień, gdyż pośród szeregu płócien zdobiących sale lekcyjne, korytarz i gabinety szkolne, bystre oko dziecka i dorosłego dostrzeże serię grafik oraz „Monstrancji polnych i krzyży pamiętnych ziemią z różnych stron świata malowanych”. W pamięci absolwentów pozostaje wiernym towarzyszem podróży do Rosji.
Antoni Wróblewski.
Ukazał się właśnie album prezentujący dzieła artysty oraz słowa o nim wypowiedziane (i zapisane) przez przyjaciół, m.in. Halinę Budziszewską, Mikołaja Maleszę oraz Janusza Lewandowskiego - również uczestników plenerów w Platerowie.

 

A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk, zasoby ZPO w Platerowie

„Nabiera kolorów”

I chociaż prasa lokalna ostatnio podała, że za patrona mamy Makuszyńskiego, od 25 lat pozostajemy wierni Korczakowi. 

W tym roku szkolnym, pomni sukcesu pierwszej w okolicy mozaiki wykonanej przez dzieci wg ich projektu pod okiem malarki i nauczycielki Eweliny Siemieniuk w ramach projektu „Głucha wioska na Podlasiu” ( dofinansowanie Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka), z ręcznie wykonanych płytek ceramicznych układamy portret Starego Doktora.
Godziny oczekiwania na szkolny autobus upływają pod znakiem pracy twórczej…
W luźno ułożonych (w pracowni plastycznej) elementach rozpoznać już można zamyślone oblicze pisarza, na którym on sam w pewnym momencie swego życia ("Pamiętniki i inne pisma z getta"),dostrzegał: „więcej zmarszczek na gładkim dawniej i zuchwałym czole”.

 

A.Z.Z.

„Mak”

Według mitologii greckiej porastał brzegi rzeki zapomnienia i był atrybutem Demeter. W starożytnym Rzymie stosowano go jako środek znieczulający. Gdy pojawi się na polu pośród zbóż ozimych - uchodzi za chwast, a gdy zakwita w przydomowym ogródku-zachwyca delikatnością płatków i kolorem. W kulturze masowej funkcjonuje obecnie jako popularny wzór na odzieży oraz symbol jednej z wiodących marek perfum. W pamięci niektórych utkwił jako fragment piosenki: „Czerwone maki na Monte Cassino”.
W Platerowie jest teraz motywem przewodnim warsztatów artystycznych. Lepiły go nauczycielki na zajęciach feryjnych, szkliwi młodzież na świetlicy, a nad wypałem czuwać będzie Ewelina Siemieniuk.
A wszystko w słusznym celu…

 

 

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Warto wiedzieć”

Semestralne spotkanie z rodzicami i prawnymi opiekunami uczniów ZPO w Platerowie przebiegło pod hasłem „Warto wiedzieć”, bo nim rodzice na spotkaniu z wychowawcami dowiedzieli się, jakie oceny wypracowały dzieci – spotkali się z st. sierż. Edytą Kowalczyk.
Asystent ds. Nieletnich i Patologii KPP w Łosicach przedstawiła zebranym przykłady zachowań nieletnich, które powinny zaniepokoić dorosłego. Zademonstrowała „walizkę narkotykową” zawierającą substancje, które do złudzenia przypominają narkotyki oraz przedmioty służące do ich zażywania, a także odpowiedziała na pytania zaciekawionych słuchaczy, bo… „warto wiedzieć”.

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz

„POZNAJEMY PARKI KRAJOBRAZOWE POLSKI”

12 stycznia nasza szkoła uczestniczyła w III- parkowym etapie XVII ogólnopolskiego konkursu „Poznajemy Parki Krajobrazowe Polski”, który odbył się w Janowie Podlaskim. W konkursie wzięło udział sześć szkół z terenu parku. Do wspólnej rywalizacji stanęliśmy z gimnazjalistami z Sarnak, Rokitna, Łosic, Konstantynowa, Janowa Podlaskiego. Nasz zespół w składzie: Aleksandra Raczyńska, Natalia Trochimiuk, Natalia Mularzuk i Gabriela Dziuban zajął II miejsce w konkursie.

Gratulujemy uczestniczkom wysokiej lokaty i chęci do udziału w konkursie.
Dorota Kolasa

ROZDANIE NAGRÓD W KONKURSIE PRZYRODNICZYM

13 grudnia zostały wręczone nagrody, dla laureatów i uczestników VIII Konkursu Fotografii Przyrodniczej im. Jerzego Ostaszewskiego pod nazwą „Uroda Ziemi”. W tym roku wzięło w nim udział 25 uczniów naszej szkoły. Celem fotografujących było ukazanie piękna przyrody. Dziękujemy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Platerowie za wsparcie i ufundowanie nagród dla wszystkich uczestników konkursu.

 

Oto laureaci.
KATEGORIA: FOTOGRAFIA DZIECIĘCA

 

 

KATEGORIA: FOTOGRAFIA MŁODZIEŻOWA

 

 

„Masa lejna”

Tradycyjną metodę lepienia z gliny, czyli modelowanie ręczne z bryły mamy już opanowane od kilku lat. Uskuteczniamy ją na zajęciach świetlicowych, podczas artystycznych projektów edukacyjnych („Platerów wioska cudów”, dofinansowanie Urząd Marszałkowski w Warszawie, 2011r.,”Ekoart”, dofinansowanie WFOŚiGW w Warszawie, 2014r., „Głucha wioska na Podlasiu”, dofinansowanie Polskie Stowarzyszenie im. Janusza Korczaka, 2015r.) oraz działań międzynarodowych („Czym chata bogata”, Narodowe Centrum Kultury, 2014r.). 

Dzięki warsztatom z  Bogusławem Dobrowolskim (artysta-ceramik z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku), które odbyły się w styczniu 2015r. oraz zajęciom w skansenie w Kuligowie (projekt „ Z kądzielą”, dofinansowanie Samorząd Województwa Mazowieckiego, 2017r.) możemy powiedzieć, że mamy doświadczenie w pracy na kole garncarskim, ale… odlewanie form gipsowych z zastosowaniem upłynnionej masy ceramicznej ćwiczyliśmy pierwszy raz.
Zaprzyjaźniony ze szkołą artysta: rzeźbiarz, fotografik, ceramik i długo by jeszcze wymieniać … Daniel Ludwiczuk nauczył nas nowej techniki, która pozwala na uzyskanie „powtarzalnych” prac, np. kubków, mis i dzbanków.
Nauczone, będziemy uczyć innych.
To kolejny dobry pomysł na stworzenie serii gadżetów szkolnych, które zrobione przez nas i dzieci mogą być darowane komuś, za coś, na pamiątkę…

 

 

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Lokomotywa i Rzepka”

W trakcie naszego „spaceru” po Muzeum POLIN wstąpiliśmy do „Ziemiańskiej” – ekspozycji, która prezentuje twórczość w języku polskim w dwudziestoleciu międzywojennym.

Na ścianach „kawiarni” odczytaliśmy wypowiedzi autora wierszy dla dorosłych i dzieci, tekstów kabaretowych, piosenek śpiewanych m.in. przez Chór Dana i Ewę Demarczyk, tłumacza poezji rosyjskiej, francuskiej, niemieckiej i łacińskiej oraz stałego bywalca Małej Ziemiańskiej – Juliana Tuwima.
W tym roku „Lokomotywa” i „Rzepka” obchodzą 80. urodziny!
A przecież było takie wydarzenie w życiu naszej szkoły, kiedy to analizowaliśmy i interpretowaliśmy twórczość Juliana Tuwima dokładniej niż na lekcjach języka polskiego. W roku szkolnym 2013/2014 poświęciliśmy mu roczny projekt edukacyjny. W archiwum odnalazłam tego dowody…

 

 

 
A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie, A.Z.Z.

„Chęć i wola”

Nie sposób przejść przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN bez zatrzymania się przy wystawie poświęconej Schulzowi. 

W zeszłoroczną 125. rocznicę urodzin i 75. rocznicę tragicznej śmierci pisarza doszło (z inicjatywy NSO-E „Mężenin”) do wydania (w ramach projektu dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski) przewodnika „Drohobycz – fizjonomia losu i życia” autorstwa M. Daszko i A. Zienkiewicz – Zielińskiej.
Teraz, podczas szkoleniowego pobytu w Muzeum POLIN wszyscy nauczyciele mieli możliwość zapoznania się lub przypomnienia sobie tego malarza, grafika i prozaika, z którego opowiadaniami zetknęli się na języku polskim.
 „ Dla dobrej woli nie ma zapory, intensywnej chęci nic się nie oprze.” 

 
B. Schulz „Sklepy cynamonowe”
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk, A.Z.Z.

„Hamlet polski”

Magdalena Samozwaniec („Z pamiętnika niemłodej już mężatki”) tak go portretowała: „Jego obrazy tak bardzo cenione przez krakowian, nie miały za granicą powodzenia. I wówczas kiedy inni malarze: Juliusz i Wojciech Kossakowie, Julian Fałat, Leon Wyczółkowski, a przede wszystkim Henryk Siemiradzki, osiągnęli sławę europejską, Malczewski pozostał wielkością, ale na swoim podwórku, z czego bynajmniej nie był niezadowolony.”

Zadowolenia nie kryli też nauczyciele, którzy z sentymentu do malarza podczas pobytu w Muzeum Narodowym w Warszawie, podziwiali jego płótna z faunami, muzami i nimfami. Jedno z nich „Hamlet polski”, który przedstawia w alegoryczny sposób Aleksandra Wielkopolskiego oraz dwie wizje losów polskiego narodu, powstało 115 lat temu.

 
M. Samozwaniec „Z pamiętnika niemłodej już mężatki”
A.Z.Z.

„Dziwny ogród”

Podczas każdej wizyty we Lwowie („Razem uczymy się demokracji”, dofinansowanie Fundacja Edukacja dla Demokracji, 2007r., „Na Wysoki Zamek”, dofinansowanie Fundacja Banku Zachodniego WKB, 2011r., „Sztuka komunikacji”, dofinansowanie Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży, 2017r.), w Katedrze Ormiańskiej podziwiamy mozaikę przedstawiającą cztery postacie "Personifikacji Cnót" wg projektu Józefa Mehoffera. W Lwowskiej Galerii Sztuki pośród ogromnej kolekcji dzieł polskich malarzy z łatwością odnajdujemy jego obraz „Europa jubilans”. 

Ostatnio, na warsztatach w Muzeum Narodowym w Warszawie zatrzymaliśmy się na dłużej przed „Dziwnym ogrodem”, przykuwającym uwagę widza eksplozją zieleni, z której wyłaniają się: nagi syn artysty, Jadwiga Mehofferowa w szafirowej sukni oraz… ważka.
Dzieło ma już 115 lat!

 

 
A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk, A.Z.Z.

„Aktywizujące formy edukacji patriotycznej”

Także w związku z setną rocznicą odzyskania niepodległości - poszukujemy aktywnych form edukacji patriotycznej. 

Wybraliśmy się do stolicy. Lekcje muzealne oraz zwiedzanie wystaw z przewodnikiem dostarczyły nam inspiracji do zajęć i projektów.
W Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zyskaliśmy informacje „od legend o przybyciu Żydów na te ziemie, przez pierwsze ich osadnictwo, rozwój kultury, różnorodności społecznej, religijnej i politycznej, burzliwe wydarzenia sprzed wieków i czas Zagłady, aż do współczesności." Przemierzyliśmy wieki i przestrzenie, by pośród tysięcy zdjęć i dokumentów (polecenia rabinów, zapiski kronikarzy), ułożonych w taki sposób, by „opowiadały” ważną historię, odnaleźć materiały związane z bliskimi naszym zainteresowaniom miejscami (Łosice, Zamość, Łódź, Bolesławiec) oraz postaciami (Korczak, Schulz, Tuwim).
Następnie, mimo wiatru chłodem nas przejmującego, przespacerowaliśmy się od Pomnika Bohaterów Getta do muralu w bramie (na Nowolipkach na rogu ul. Zamenhofa) z portretami postaci z historii i kultury oraz cytatami w esperanto, dalej do siedziby redakcji „Małego Przeglądu” (ul. Nowolipki 7) oraz do pomnika granic getta na ul. Andersa przy bramie do Ogrodu Krasińskich.
Pobyt w Muzeum Powstania Warszawskiego dostarczył nam wiedzy o wydarzeniach z sierpnia, września i października 1944r.: wybuch Powstania, życie w powstańczej Warszawie, upadek i exodus mieszkańców.
Na warsztatach w Muzeum Narodowym prześledziliśmy  rozwój awangardowych idei od ekspresjonizmu i formizmu, przez konstruktywizm aż po surrealizm, które rozwijały się po 1918r.: „Wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 roku, w atmosferze powszechnego fermentu, gorączkowego entuzjazmu, a także niepewności jutra, artyści awangardy pragnęli tworzyć nową sztukę dla nowego człowieka. Życie artystyczne młodego państwa skupiało się w ważnych ośrodkach – w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Poznaniu i Łodzi.”

Zgoła inny charakter miał spektakl „Kontrabanda” w Teatrze Komedia. W prostej, zabawnej farsie, „która uruchamia cały teatralny zasób stylów i konwencji, łącząc w szalonym tyglu żarty słowne z dowcipami sytuacyjnymi i  komedią pomyłek”, zobaczyliśmy Kanadę z czasów Wielkiego Kryzysu i prohibicji.

To był mądrze i aktywnie spędzony czas w stolicy, o której znakomity śpiewak Mieczysław Fogg taką snuł pieśń:

„Choć pozornie nietroskliwa,
ale w gruncie prawa
i na wielkość się zdobywa
tak często Warszawa.
Jest dobra, jest niespodlona,
pracowita, żwawa,
ucząca się i uczona,
słowem, jest Warszawa.”

 

 

 

 

 

 

fragment tekstu piosenki „A tu jest Warszawa”, sł. A. Bartels, muz. T. Sygietyński
A.Z.Z.
http://www.polin.pl/pl
http://www.mnw.art.pl/
https://teatrkomedia.pl/
fot. E. Siemieniuk, A.Z.Z.

„W karnawale czas na bale!”

„Był raz bal, na sto par, 

Pan wodzirej wprost szalał po sali.”

Bal „choinką” zwany odbył się 11 stycznia w „dużej szkole” z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego i pod opieką Ilony Bardak-Wojtczuk.
Impreza karnawałowa obfitowała w gry i zabawy, które wymagały od uczestników poczucia rytmu i humoru. Spragnieni i głodni mogli posilić się przygotowanymi przez mamy i uczniów z klasy piątej oraz drugiej i trzeciej gimnazjum napojami i słodkościami.
Kreacje panien mieniły się blaskiem i kolorami, a stroje kawalerów sprawiały wrażenie prostych i wygodnych.
„Na tym balu nad balami, 
Takim co się pamięta latami.”

 

 

 
Jan Tadeusz Stanisławski
A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Anioły, lustra i lampiony”

Gdy w Nowym Jorku na przełomie XIX i XX w. syn jubilera Charlesa Lewisa Tiffany’ego – Louis zastąpił w tradycyjnej technice tworzenia witraży ołów-cyną, nie mógł wiedzieć, że sposób polegający na owijaniu każdego szklanego elementu taśmą miedzianą i łączeniu kolejnych części stopioną cyną w całość dowolnego kształtu, stanie się formą zajęć artystycznych w szkole w Platerowie.

I chociaż do tworzenia lamp witrażowych w stylu prekursora tego wzornictwa jeszcze nie doszliśmy, to i tak wśród prac pod okiem Eweliny Siemieniuk wykonanych można podziwiać: zawieszki, elementy biżuterii, anioły, lustra i lampiony.
17 stycznia przypada 85. rocznica śmierci Louisa Comforta Tiffany’ego.

 

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie oraz NSO-E „Mężenin”

„W czyjem sercu miłość tleje”

Cmentarz na Łyczakowie – najstarsza zabytkowa nekropolia Lwowa na liście miejsc koniecznych do odwiedzenia w tym mieście zajmuje wysoką pozycję. Zawsze, gdy na nim jesteśmy, swe kroki kierujemy tam, gdzie pośród setek grobów znajdujemy miejsca spoczynku Polaków, których dorobek znamy z kanonu lektur szkolnych, z lekcji historii, muzyki czy plastyki. 

Również podczas październikowego projektu „Sztuka komunikacji” (dofinansowanie Polsko - Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży z dotacji Ministra Edukacji Narodowej) w Alei Zasłużonych zatrzymaliśmy się przy grobie Władysława Bełzy – którego fragment utworu o „Polaku małym” zna większość z nas…
A wspominam o tym, gdyż w styczniu przypada 105. rocznica śmierci (29 stycznia 1913r.) poety, „piewcy polskości”, którego twórczość warto przywoływać w roku Jubileuszu Stulecia Odzyskania Niepodległości.

 

 

W. Bełza „Co kochać?”
A.Z.Z.
fot. Daniel Ludwiczuk

„Jeszcze nigdy tak nie było, żeby jakoś nie było.”

Podczas sierpniowego pobytu na Ukrainie, w drodze powrotnej z Drohobycza, znaleźliśmy się w rejonie starosamborskim, w mieście Chyrów. 

W grodzie tym położonym około 30 km od Przemyśla 6 stycznia 1890r.  zmarł kompozytor Józef Nikorowicz, autor melodii słynnego Chorału „Z dymem pożarów”, który chór „Czerwone korale” ma w swym repertuarze pieśni patriotycznych.
Dziś znajduje się tu polsko-ukraińskie kolejowe przejście graniczne (formalnie jest czynne, jednak nie kursują żadne składy), a o dawnych czasach świetności kolei przypominają biegnące tędy historyczne połączenia kolejowe:
· Zagórz  –  Krościenko  – Chyrów (fragment  Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej Łupków  –  Przemyśl, 1872).
· Kolej Dniestrzańska Chyrów –  Sambor  –  Stryj  (1872).
· Linia normalnotorowa łącząca Przemyśl z Zagórzem.
A na robiącym wrażenie z racji wielkości pomieszczeń, zdobień żyrandoli i cudnego pieca – dworcu, w czasie I wojny światowej (rok 1916) przebywał pisarz  Jaroslav Hašek . Fakt ten znalazł odbicie w jego powieści „Przygody dobrego wojaka Szwejka”, o czym informuje - zadziwionych tym faktem podróżnych (także z Platerowa) - tablica u wejścia do budynku.
Wspominam o Chyrowie i Hašku nie bez powodu; w styczniu 2018r. mija 95. rocznica śmierci (3 stycznia 1923r.) autora antywojennej powieści, której bohaterem jest Józef Szwejk z Królewskich Vinohradów  w  Pradze, sprzedawca psów i pucybut porucznika Lukasza, który zwykł był mawiać: „Nie wszyscy mogą być mądrzy”…

 

 

 

 

J. Hasek „Przygody dobrego wojaka Szwejka”
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk, D. Ludwiczuk

„Hej kolęda, kolęda!”

W "dużej szkole" odbył się uroczysty, świąteczny apel. Odważni i aktywni przedstawiciele klasy siódmej oraz Kacper Harasimiuk z klasy drugiej gimnazjum odczytali teksty Ernesta Brylla o Bożym Narodzeniu. Potem kl. III wystawiła jasełka przygotowane przez katechetkę Marię Klimaszewską. Trzeciaków wsparła Julia z kl. IV. 

Następnie zebrani na sali gimnastycznej nauczyciele i uczniowie wysłuchali kolęd wyśpiewanych przez trzeciaków oraz zagranych przez dyrektora Grzegorza Szymanka (klawisze) w duecie z Michałem Szyszem z kl. III (saksofon). Na koniec Oliwia z kl. IV zaśpiewała pastorałkę „Był pastuszek bosy”. 
Wszystkim życzymy zdrowych, radosnych i rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia !!!

 

 

 

 
M. Sz., A. Z. Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„Ziarnko do ziarnka”

Pieniądze tak solidnie przez młodzież zebrane ze sprzedaży słodkości na dyskotece andrzejkowej, przedstawiciele Samorządu Szkolnego przekazali pomysłodawcy „sztandaru dla szkoły” - Dariuszowi Kazunowi.

 

A.Z.Z.
fot. zasoby ZPO w Platerowie

Strona 2 z 12