Wydarzenia

„Chłopi - wzory kultury”

Od powstania zdjęć do „Pana Tadeusza” minęło kilka lat…

Tym razem grupa nauczycielek (!) podjęła się stworzenia fotografii do powieści „Chłopi” W. S. Reymonta w 151. rocznicę urodzin noblisty.
W tym celu panie wyszukały w zasobach szkolnej garderoby oraz wypożyczyły od Zespołu Pieśni i Tańca „Pasieka” stroje i udały się na sesję zdjęciową do Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu.  Tam pośród chałup, w ogródku pełnym smolinosów (liliowiec rdzawy), „we młynie” i przy płocie, za wierzbą oraz na ganku pozowały do zdjęć nawiązujących do cytatów, typu:
„Suma się wnet skończyła i nad stawem jęły gęsto przysiadać kobiety do zezuwania trzewików.”, „Siedziały rozczapierzone kieby te kwoki w piasku, ledwie już dysząc z gorąca.”.
Wydarzenie „Chłopi - wzory kultury” zostało objęte Patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018.

 

 

 

W. S. Reymont „Chłopi”
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„Teatr w rozkwicie”

Malina w „Brzezinie” i Marysia w „Weselu” w reżyserii Andrzeja Wajdy, a przede wszystkim Jagna Paczesiówna w serialu i filmie Jana Rybkowskiego pt. „Chłopi” – Emilia Krakowska odwiedziła nas w gorący, czerwcowy dzień.

Spotkała się ze szkolną społecznością, a z grupą teatralną prowadzoną przez Agnieszkę Agapow zrealizowała warsztaty.
Było to pierwsze z cyklu spotkań aktorów-amatorów z Emilią Krakowską, a doszło do niego w ramach programu Mazowiecki Fundusz Teatralny „Mój Teatr” realizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i Fundację Meritum.

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz

„Co czytasz?”

Wiosną biblioteka szkolna ogłosiła konkurs „Sleeveface”. Przystąpili do niego nieliczni. A szkoda…
„Pokaż mi, co czytasz, a powiem Ci, kim jesteś”.

 

A.Z.Z.

„Trudna lektura”

Tradycyjnie pod koniec roku szkolnego Bożena Szoplewska przeprowadziła konkurs czytelniczy. Tym razem zakres materiału (do opanowania przed konkursem), obejmował wybrane utwory z literatury wojennej.
Uczestniczki: Aleksandra Raczyńska, Natalia Trochimiuk, Aleksandra Kowalczyk, Dominika Pawluk z klasy trzeciej oraz Aleksandra Woźniak z klasy drugiej w pierwszym etapie konkursu dowiodły znajomości lektur: „ I Bóg o nas zapomniał”, „Medaliony”, „Zdążyć przed Panem Bogiem”, „Inny świat”. Następnie zaprezentowały wspomnienia wojenne swoich krewnych, wśród których pojawiły się takie „perełki”: „Pamiętam któregoś razu tak świecił księżyc, ktoś zaczął pukać do drzwi. Moja mama poszła otworzyć. Ktoś zaczął mówić po rosyjsku, lecz moja mama od razu zauważyła, że to nie jest akcent prawdziwego Rosjanina .” Potrafiły też rozpoznać, z której powieści pochodzą przedstawione im fragmenty oraz wykazały się znajomością faktów dotyczących życia i twórczości wybranych pisarzy. Ocenie jury podlegały też ilustracje – sceny z wybranej lektury.

 

A.Z.Z.
fot. B. Szoplewska, A. Agapow

„Spartakiada Szkolna”

Zgrany „team” w składzie: Tomasz Chatkiewicz i Maciej Zieliński z okazji Dnia Dziecka zorganizował rozgrywki sportowe. Odbył się „Turniej Dzikich Drużyn” w piłce nożnej oraz spartakiada. Były m.in. „Wyścigi dodawane”, „Tor przeszkód” i „Przeciąganie liny”.

 

A.Z.Z.
fot. J. Ostaszewska

„Cieszę się jak dziecko.”

Janusz Korczak wspierał rozwój dziecięcych talentów. Zgodnie z jego ideą Dzień Dziecka w naszej szkole zakładał dostarczenie dzieciom i młodzieży atrakcji oraz bodźców rozwijających ich kreatywność, kondycję fizyczną, wiedzę i umiejętności z wielu dziedzin. Zaistniały stoiska: fizyczno-chemiczne, „Zabawy sensoryczne”, plastyczne, decoupage, „Wycinanki”, malowanie twarzy, stylizowanie fryzur, „English Games” i gry zespołowe oraz atrakcje wodne i wiele innych.
Urządzenie imprezy na placu przy „dużej szkole” sprzyjało integracji przedszkolaków z przedstawicielami starszej społeczności szkolnej oraz rodziców z nauczycielami i pracownikami. Był czas na rozmowy, zabawę z dziećmi oraz wspólny zdrowy posiłek.

 

 

 

 

 

 
J. Korczak „Dziecko salonu”
A.Z.Z.
fot. J. Ostaszewska

„Mój teatr”

Wiosną tego roku grupa teatralna „Aktorzy Ze Spalonego Teatru” (opiekun: Agnieszka Agapow), zakwalifikowała się do programu Mazowiecki Fundusz Teatralny „Mój Teatr” realizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i Fundację Meritum.

Naszym zadaniem jest stworzenie od podstaw spektaklu i zaprezentowanie go: najpierw przed lokalną społecznością, a potem w Warszawie podczas przeglądu przed innymi grupami, które (podobnie jak my), zakwalifikowały się do tego przedsięwzięcia. Musimy przygotować scenariusz, stroje, scenografię, plakaty informujące o premierze przedstawienia, itp.
Postanowiliśmy wystawić „Małego Księcia”, scenariusz na podstawie powieści A. de Saint – Exupery’ego już napisaliśmy, przed nami przydział ról i …do pracy!
Spektakl powstaje przy wsparciu merytorycznym oraz finansowym naszych partnerów. Każda grupa ma swojego opiekuna, który talentem, doświadczeniem, umiejętnościami i sławą wspiera ją.
My też mamy swego „dobrego ducha”, przed nami pierwsze z nim (nią) spotkanie.

A. Agapow

„Rok Ireny Sendlerowej”

Najpierw na języku polskim odbyły się projekcie filmów o Irenie Sendlerowej i dyskusje o jej heroizmie w tragicznym czasie wojny. 

Następnie w maju (w tym roku - właśnie: w maju - mija 10 lat od jej śmierci),uczniowie korzystając z bogatej bazy materiałów na http://roksendlerowej.pl/ , zapoznali się z biografią bohaterki, która mówiła o sobie: Nie róbcie ze mnie żadnej bohaterki oraz słowami, które wypowiedziała, a które uchodzić mogą za „złote myśli”. I to właśnie one starannie przez uczniów klas czwartej i siódmej wybrane i napisane znalazły się na wystawie na szkolnym korytarzu „ku pamięci”.
30 maja historię Ireny Sendlerowej zebranym na szkolnym apelu uczniom i nauczycielom przedstawili uczniowie klasy siódmej.
Każdemu kto tonie, należy podać rękę…

 

 

 

I. Sendlerowa
A.Z.Z.
fot. M. Zieliński

„(…)wspomniał wojny dni"

„Cudny maj" w cyklu nauki szkolnej jest czasem obfitującym w dni wolne od zajęć edukacyjnych oraz wydarzenia o charakterze patriotycznym.
O 73. rocznicy zakończenia drugiej wojny światowej opowiedział zebranym na apelu uczniom i nauczycielom Maciej Zieliński. W formie prezentacji przedstawił informacje o m.in.: Państwach Osi, aliantach, ich przywódcach, IV rozbiorze Polski oraz bilansie strat i zniszczeń wojennych.
Następnie przydzielił klasom zagadki-Quest, których rozwiązanie doprowadziło do miejsc, w których nauczyciel ukrył pytania sprawdzające wiedzę o II wojnie światowej.

„W szkolnym ogrodzie rosną klony,
każdy z nich piękny,
każdy zielony,
jeden-tajemnicą naznaczony."

„Świerki rosną przy drodze,
nie mijaj ich w trwodze,
bo pośród drzew zagadka tkwi,
odlicz do „pięciu". Raz, dwa, trzy..."

 

 

fragmenty utworów:
L. Krzemieniecka „Dzień zwycięstwa"
Olga „Kora" Jackowska „Wyjątkowo zimny maj"
M. Zieliński „Quest"
A.Z.Z.
fot. E.Siemieniuk

„Bo suknia Pani…”

Chociaż informacje o wizytach Cypriana Kamila Norwida w Korczewie nie są potwierdzone, jedynie pewna jest jego znajomość z właścicielką pałacu Joanną Kuczyńską, z którą prowadził ożywioną korespondencję, warto zatrzymać się na trasie przejazdu z Siedlec do Drohiczyna, wejść do wnętrza „Perły Podlasia” i zobaczyć solidne, dębowe schody oraz zdobienia sufitowe sali balowej w stylu rococo.
Warto też udać się na przechadzkę po parku zaprojektowanym w stylu angielskim, gdzie pośród wielu gatunków drzew (w tym liczące ponad 200 lat dęby), dostrzec można nietypowe okazy egzotycznych drzew, sprowadzone przez podróżującego po świecie Aleksandra Ostrowskiego. A jeśli ktoś wierzy baśniom i legendom, usatysfakcjonowany będzie odnalezieniem wielkiego głazu, "Menhirem" zwanego, któremu przypisywane są magiczne właściwości.
Do Korczewa przyjeżdża Zespół Pieśni i Tańca Pasieka na występy taneczo-śpiewacze. Pokazujemy to miejsce partnerom zagranicznym podczas międzynarodowych wymian szkolnych. Ostatnio byliśmy w Korczewie z przedstawicielami ukraińskiej oświaty z okręgu Zaporoże w marcu 2016r. Z uczniami spacerowaliśmy po parku w minionym roku, a w tym, w maju, mija 135. rocznica śmierci Cypriana Kamila Norwida, który "Do Pani na Korczewie" zwracał się tymi słowy:
" Jest sztuka jedna, co jak słońce w niebie
Świeci nad wiekiem:
Mieć moc pocieszać, moc - zasmucać siebie,
A być człowiekiem!”

 

 

 
C. K. Norwid „Do Pani na Korczewie”
A.Z.Z
fot. zasoby ZPO w Platerowie

„…piękny maj”

Na apelu z okazji świąt majowych uczennice klasy trzeciej gimnazjum: Julia Gałecka, Karolina Giez, Karolina Olędzka i Monika Wawryniuk opowiedziały o symbolach narodowych i konstytucji. Nauczyciel historii Maciej Zieliński przeprowadził Test wiedzy o Konstytucji 3 Maja, a chór szkolny, któremu akompaniował Grzegorz Szymanek, zaśpiewał o „majowej jutrzence”.

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz

„Cienie”

Gdy w roku 2007 na lekcji języka polskiego u Marii Daszko zrodził się pomysł zrobienia przedstawienia w formie teatru cieni, potraktowano to jako eksperyment dla twórców ( sprawdzenie wiadomości z fizyki, umiejętność pracy w grupie, konsekwencja w działaniu) i odbiorców, bo czy widownia zrozumie, „ o co chodzi w utworze?”. 

Okazało się, że obie strony sprawdziły się w swych rolach doskonale!

 

 

Kilka lat później (rok szkolny 2012/2013) ci, którzy byli odbiorcami, stali się twórcami kolejnego spektaklu.
Na zajęciach dodatkowych w ramach zadania „Dlaczego widzimy otaczający nas świat?” (projekt „Z Małej Szkoły w Wielki Świat”), uczniowie pod opieką Doroty Kolasy – zgodnie z zasadami projektu – w grupach zróżnicowanych wiekowo (klasy IV-VI), podzielili między siebie zadania ( reżyser, scenarzysta, oświetleniowiec, itp.), wymyślili scenariusze, przygotowali zaplecze sceniczne, wypracowali przedstawienia: „O księżniczce i kocie”, „O złotej rybce”, „O Zielonym Kapturku” i zaprezentowali je rówieśnikom.
 

 

Minęło kilka lat…
W roku szkolnym 2015/2016 po wysublimowaną formę sięgnęła Agnieszka Agapow ze swą grupą teatralną.
Mali aktorzy na potrzeby przedstawienia zaadoptowali scenariusz filmu o wiernym Hachikō. Pokazali prawdziwą historię psa rasy Akita, który po nagłej śmierci swego pana profesora muzyki Parkera Wilsona (w rzeczywistości był to Japończyk o imieniu Ueno Hidesaburō), przez 10 lat oczekiwał jego powrotu na stacji kolejowej.
 

W tym roku szkolnym gimnazjaliści (klasa IIIa i przedstawiciele IIIb) zachęceni przez wspomnianą polonistkę, przygotowali drogę krzyżową w formie teatru cieni. Pokazali ją społeczności szkolnej na apelu wielkanocnym, a także Księdzu Biskupowi, gdy odwiedził naszą szkołę. Gość przyznał, że „ o teatrze cieni słyszał, ale zetknął się z nim pierwszy raz”; zrobił na nim wielkie wrażenie.
 

 

A.Z.Z.
fot. archiwum ZPO w Platerowie, E. Siemieniuk

„Rota”

W tym roku mija 110 lat od napisania przez Marię Konopnicką utworu, którego pierwsze trzy zwrotki stanowią  kanon jednej z polskich pieśni patriotycznych. Muzykę do niej skomponował Feliks Nowowiejski, a po raz pierwszy wykonano ją 15 lipca 1910  w Krakowie podczas odsłonięcia Pomnika Grunwaldzkiego. 

We Lwowie na Cmentarzu Łyczakowskim spoczywa autorka „Roty”. Zatrzymujemy się przy jej grobie zawsze, gdy odwiedzamy Łyczaków. Ostatnio byliśmy tam podczas październikowego międzynarodowego projektu „Sztuka komunikacji” ( dofinansowanie Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży).

 

A.Z.Z.

fot. D. Ludwiczuk

„Zagrożenia i ochrona gleby”

Z powodu wielu zaistniałych sytuacji szkolnych Dzień Ziemi odbył się w tym roku 27 kwietnia. Zagadnienia realizowane przez poszczególne klasy (od III szkoły podstawowej po III gimnazjum) dotyczyły "gleby". 

Uczniowie wyszukali (wcześniej) i przygotowali materiał o zwierzęciu glebowym: krecie, mrówce, dżdżownicy, turkuciu podjadku i kilku innych. Następnie w formie „wesołej prezentacji” przedstawili swego „bohatera” na apelu, który w tym roku przebiegał pod hasłem: „Gleba domem wielu zwierząt”.
Pomysłowością wykonania zadania wykazała się klasa trzecia (opieka: Grażyna Stasiuk) – przypomniała (zwłaszcza wiekowym nauczycielom) postać Krecika z czechosłowackiego (potem: czeskiego) filmu animowanego.
Klasy miały też za zadanie napisać list m.in. do: rolnika, sadownika, gospodyni domowej i leśnika na temat niszczenia i ochrony gleby. Listy zostały upublicznione na korytarzu oraz odczytane na apelu. Jedna z klas (IV) wystosowała list do nowoczesnego sadownika …w języku angielskim.
Klasa II gimnazjum pod okiem koordynatorki działania i wychowawczyni, Bożeny Szoplewskiej dokonała wielu badań: gleba w okolicy, uprawa rzeżuchy - a wyniki przedstawiła szkolnej społeczności.
Nie obyło się bez przedstawienia proekologicznego, które pod opieką polonistki, Agnieszki Agapow przygotowali uczniowie klas: piątej i szóstej. A korytarz zdobiły ilustracje (niczym z zielnika) roślin wskaźnikowych. Rysunki powstały na zajęciach z Eweliną Siemieniuk.

 

 

 

A.Z.Z.
fot. D. Kolasa

„Gdzie słyszysz śpiew – tam wchodź, Tam dobre serca mają.”

Z wizytą, zwaną „wizytacją” przybył do nas 26 kwietnia Ksiądz Biskup. Przywitały Go: gromki śpiew „Bądź pozdrowiony, Gościu nasz ” oraz słowa Dyrektor Marii Daszko, która po powitaniu oddała głos prowadzącym: Aleksandrze Zielińskiej i Kacprowi Harasimiukowi, którzy następujące zdania skierowali do Gościa:

„Miło nam powitać Ekscelencję w imieniu uczniów Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka oraz Publicznego Gimnazjum w naszej szkole.
Zdajemy sobie sprawę z faktu, że droga, którą Ksiądz Biskup przebył z Drohiczyna - przez Zygmunta Glogera w „Dolinami rzek” opisanego jako: „panujący nad okolicą (…) gród okazały” do Platerowa, który u Glogera nie pojawia się - długa nie jest. Zakładamy, że mieszkańcy obu miejscowości wiedzą o swoim istnieniu oraz że „znamy się nie tylko z widzenia”, jednak zwyczajem słusznym jest powitanie gościa przez gospodarzy. Pozwól więc nam, Księże Biskupie, że przywitamy się tak, jak potrafimy: muzyką, słowem pogodnym i refleksją.”
Spotkanie było zaplanowane w taki sposób, by zaprezentować Gościowi obszary edukacji, na które zwracamy szczególną uwagę. Pokazaliśmy szkołę i jej działalność, naturę opiewaną w dziecięcych wierszach i uwiecznioną na fotografiach, tradycję lokalną kultywowaną przez zespół Mała Pasieka oraz religię obecną w obrządach i świętach.
Ksiądz Biskup wyraźnie usatysfakcjonowany i poruszony występem gratulował młodzieży oraz ich opiekunom talentów i zaangażowania. Na zakończenie spotkania przywołał słowa Janusza Korczaka:
„Bądź sobą, szukaj własnej drogi”.

 

 

 

 

 
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„Odkrywamy Amerykę” czyli o Festiwalu Języków Obcych

Tradycją naszej szkoły jest coroczny Festiwal Języków Obcych. W tym roku przebiegał on pod hasłem „Podróż przez Atlantyk- odkrywamy Amerykę”. Każda z klas szkoły podstawowej i gimnazjum przedstawiła wybrany przez siebie element kultury Stanów Zjednoczonych posługując się wybranym językiem obcym. Obejrzeliśmy więc anglo-, rosyjsko- i hiszpańskojęzyczne wystąpienia uczniów naszej szkoły. I tak klasy młodsze szkoły podstawowej zaprezentowały popularne amerykańskie utwory dziecięce, opowiedziały historię Walta Disney’a oraz przedstawiły amerykańskie wynalazki. Klasy starsze – przygotowały pokaz kulinarny, przeprowadziły wywiady z amerykańskimi gwiazdami sportu, opowiedziały o popularnych świętach oraz przygotowały quiz, w którym należało wykazać się znajomością utworów i wykonawców tworzących w USA.
Klasy gimnazjalne opowiedziały o wynalazkach amerykańskich, przedstawiły nam popularne postacie z komiksów oraz przygotowały quiz i prezentację o miastach. Pomiędzy poszczególnymi wystąpieniami klas, mogliśmy usłyszeć uczniów zmagających się z rosyjskimi łamańcami językowymi. Po części językowej uczniowie wzięli udział w festiwalu kulinarnym, przygotowywali sałatki kuchni rosyjskiej, w których bazą był ziemniak, oraz w warsztatach taneczno-ruchowych.

 

 


A.O.

„Zmiany, zmiany, zmiany…”

Utalentowani: Aleksandra Zielińska (kl.VII) oraz Kacper Harasimiuk (kl.II) prezentowali swe umiejętności recytatorskie i reprezentowali naszą szkołę w finale konkursu recytatorskiego „Między wierszami” w Siedlcach.
Etap końcowy dostarczył uczestnikom i opiekunkom (Alicja Zienkiewicz – Zielińska, Maria Daszko) wielu informacji o aktualnej tendencji w recytacji…
Występ Kacpra doceniono „wyróżnieniem w konkursie”. Gratulacje!


A.Z.Z.
fot. MOK w Siedlcach

„Sztandar”

Inicjator „Sztandaru dla Szkoły” - Dariusz Kazun (bez ukrywania zadowolenia z rozwoju akcji), pokazał zebranym na apelu wielkanocnym cegiełkę, jaką otrzymali i otrzymają wszyscy, którzy dokonali i dokonają wpłaty na rzecz zakupu sztandaru Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Platerowie.
Nauczyciela w pomyśle i działaniach wspiera Rada Rodziców na czele z Przewodniczącą Pauliną Jaszczyńską. Bardzo za to dziękujemy!

A.Z.Z.

„Boska dobroci, uderz w serce moje” (…)

śpiewała Oliwia Wierzchucka z towarzyszeniem chóru szkolnego na apelu wielkanocnym, podczas którego klasa trzecia gimnazjum pokazała Mękę Pańską.

Forma – inna od znanych – ukazania Drogi Krzyżowej w postaci teatru cieni przemówiła do zebranych…
„Wejrzą na siebie, nie mówią i słowa.
Dla żalów ciężkich ustała wymowa.
Same w nich słychać głębokie wzdychania”(…)
Widownia w skupieniu przyglądała się obrazom na białym ekranie, a w sali panował mrok…
A gdy po inscenizacji „nastała jasność”, życzenia dyrekcji, nauczycielom, pracownikom oraz rówieśnikom złożyły przedstawicielki klas trzecich. Po nich pomysłodawca „Sztandaru dla Szkoły” Dariusz Kazun przedstawił dotychczasowe działania w ramach akcji, a dyrektor Maria Daszko oraz ks. proboszcz Józef Gierczyński życzyli zebranym „Wesołych Świąt!”.
Nad prawidłowością wydarzeń czuwali: Agnieszka Agapow, Agata Obrępalska oraz Grzegorz Szymanek. 

 

 

 

A.Z.Z.

„Efektowny kiermasz”

Godziny zajęć świetlicowych oraz dodatkowe zajęcia artystyczne, np. z okazji Dnia Wiosny, dały efekt w postaci bogatej oferty handlowej na kiermasz. 

Doszło do niego 25 marca przed kościołem w Platerowie. Młodzi wolontariusze wraz z opiekunkami: Eweliną Siemieniuk, Agnieszką Agapow i Agatą Obrępalską wystawili na sprzedaż: stroiki, pisanki, filcowe i ceramiczne dekoracje oraz palmy. Te ostatnie rozeszły się jak „świeże bułeczki”.

 

A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

Strona 1 z 12