Wydarzenia

Trikralova Sbirka

Ciemno, zimno, środek nocy. Jest 2 stycznia 2019 roku godzina 3:30, a przed szkołą w Platerowie ruch. Podjeżdżają samochody, z których wysiadają snujący się, ledwie żywi po nieprzespanej nocy sylwestrowej uczniowie. Krótkie pożegnanie z rodzicami i w drogę. Pewnie niejedna osoba zastanawiała się: „Po co mi to było? Czy nie lepiej spać w cieplutkiej pościeli, przecież mam jeszcze tydzień wolnego”. A jednak, ośmioro uczniów naszej szkoły postanowiło wyruszyć do stolicy Czech Pragi, aby przez tydzień kwestować na rzecz czeskiego Caritas, wspomagając tym potrzebujących.
Podróż była długa i męcząca, ale ku uciesze opiekunów, przebiegła bardzo spokojnie, gdyż większość czasu młodzież przespała.
Wieczorem dotarliśmy na miejsce. Zakwaterowano nas w pensjonacie „U św. Krzysztofa”. Miłe powitanie, gdyż zaprzyjaźniona młodzież z Jastrzębia Zdroju już była. Odprawa, przydział grup, krótki kurs języka czeskiego i dobranoc… Akurat!
Jest 3 stycznia 6.00 rano, pukanie do drzwi, tupot stóp na korytarzu, wszyscy leniwie podnoszą się ze swoich łóżek. Cóż… przed nami pierwszy dzień pracy. Myślę, że niewiele osób zdawało sobie sprawę, że tak ciężkiej. Po śniadaniu w dobrych nastrojach, pełni entuzjazmu wyruszyliśmy. Każda grupa udała się na swoją stację metra i tam przez osiem godzin zbierała pieniądze do puszek. Nie było to proste zadanie: bariera językowa, wstyd, bo wcale nie tak łatwo zbierać dla innych, szczególnie gdy wiele osób odmawia i zimno. Jednak daliśmy radę. Każdy miał swoje sposoby, aby przekonać przechodniów do zatrzymania się i wrzucenia datku do puszki. I tak przez kolejne dni każdego ranka wszyscy po śniadaniu i coraz bardziej nieprzespanej nocy (integracja grup, nowe przyjaźnie, znajomości), wyruszaliśmy na swoje „posterunki” i kwestowaliśmy. Zdarzały się momenty zniechęcenia, kryzysy, ale te szybko mijały. Chwila przerwy oraz gorąca czekolada przywracały dobry nastrój i chęć do pracy.
Nasz pobyt w Pradze to nie tylko kwesta i podróżowanie metrem, zwiedziliśmy też miasto nocą i za dnia. Most Karola, Hradczany, Złota Uliczka i inne zabytki, których nie sposób wymienić zrobiły na nas niemałe wrażenie. Cóż Praga, w przeciwieństwie do naszej stolicy, II wojnę światową przetrwała nietknięta.
6 stycznia uczestniczyliśmy w Orszaku Trzech Króli – wydarzeniu, które jest atrakcją dla turystów.
Cała akcja przypomina trochę naszą zbiórkę na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która w Polsce trwa od wielu lat, jednak Caritas związana jest z katolicyzmem, a wyznawcy tej religii stanowią w Czechach mniejszość (jedynie ok. 5% mieszkańców Pragi to katolicy), więc Trikralova Sbirka nie jest popularna.
Przez cały pobyt polscy uczestnicy (młodzież z Platerowa, Sarnak i Jastrzębia) zebrali razem: 605 394 CZK czyli ok. 100 241 zł.
Udział w tym wydarzeniu nauczył nas patrzeć inaczej na innych. Myślę, że nikt z nas nie przejdzie teraz obojętnie obok potrzebujących. Budujące jest to, że wszyscy zadeklarowali chęć wzięcia udziału w Trikralovej Sbirce w przyszłym roku, wiedząc, na co się decydują. Jesteśmy dumni z naszej młodzieży.
Akcję zainicjował Maciej Zieliński, a w opiece nad grupą pomogła mu Agnieszka Agapow.

 

 

 

 

A.A.

Kiermasz bożonarodzeniowy

W roku szkolnym 2018/2019 kiermasz przebiegał głównie pod hasłem „Choinka z materiałów wtórnych”: szmatek, filcu, patyków, piórek. Były one tworzone w różnym stylu. Można było także zakupić upominki (broszki, wisiory, podkładki wykonywane w technice fusingu) oraz ozdoby świąteczne (wstążkowe bombki, choinki, gwiazdki z gliny). Rękodzieła tworzone były na świetlicy i zajęciach plastycznych pod opieką nauczycieli zaangażowanych w to przedsięwzięcie: Agnieszkę Agapow, Ewelinę Siemieniuk, Dorotę Kolasę, Bożenę Niedziółkę, Magdalenę Wielogórską, Agatę Obrępalską). Mimo nieprzyjemnej aury (śniegu, wiatru, mrozu) pod kościołem dzieci i młodzież zachęcały klientów do kupna wyrobów. Z zadowalającym skutkiem zarobiliśmy 500 zł na kolejne materiały plastyczne, za co serdeczne dziękujemy. Na wiosnę planujemy kolejny kiermasz o wyjątkowym charakterze.

 

 

 

 

 
Siemieniuk Ewelina

Życzenia

„Nie było miejsca dla Ciebie”

Boże Narodzenie to wyjątkowy czas ciepła i radości. To również czas wspomnień, spotkań z bliskimi oraz rodziną. Czas oczekiwania na Boże Narodzenie, to czas rozrachunku z własnym sumieniem, wyciszenia, spokoju, przemyśleń i wybaczania. To wszystko przekazali nam uczniowie naszej szkoły, którzy wystąpili podczas apelu bożonarodzeniowego. Poprzez wiersze, grane i śpiewane kolędy, przepiękne pastorałki oraz przedstawienie teatru cieni, zbliżyli nas do świątecznej atmosfery, a także skłonili do refleksji.

 

 

 

 

M. Wielogórska 

„From America”

Education USA przy współpracy z Polsko - Amerykańską Komisją Fulbrighta oraz Ambasadą USA ponownie zaakceptowało nasze zgłoszenie i już w nowym roku kalendarzowym przyjedzie do nas stypendysta Programu Fulbrighta w Polsce na spotkanie z uczniami.
W minionym roku w ramach identycznego działania z dziećmi i młodzieżą spotkali się profesorowie United States Air Force Academy.

 

 

A.Z.Z.

„Gore gwiazda”

Na specjalne zaproszenie ks. bpa Tadeusza Pikusa 14 grudnia reprezentacja naszej szkoły uczestniczyła w spotkaniu przedświątecznym Dyrektorów Szkół i Placówek Oświatowych Województwa Mazowieckiego należących do Diecezji Drohiczyńskiej. 

Przedstawienie teatru cieni pt. „Nie było miejsca dla Ciebie” oraz występ grupy wielopokoleniowej w strojach ludowych z koncertem pastorałek oraz ze wsparciem Zespołu „Pasieka” uatrakcyjnił to – tradycją będące już od czterech lat – grudniowe przedpołudnie.
Za zaproszenie – dziękujemy!
„Hejże ino dyna, dyna!”

 

 

 


A.Z.Z.
fot.Monika Kanabrodzka http://drohiczynska.pl/

Kiermasz bożonarodzeniowy

Zespół Placówek Oświatowych

w Platerowie zaprasza na

KIERMASZ BOŻONARODZENIOWY,

który odbędzie się 16 grudnia 2018r.

w godz. 9.00 – 12.30

PRZY KOŚCIELE W PLATEROWIE

Andrzejki

Zabawa Andrzejkowa już za nami. Były wróżby, z których wszyscy korzystali chcąc przewidzieć swoją przyszłość. Mogliśmy również skosztować pyszności przygotowanych przez rodziców z dziećmi. Zabawę poprowadził dj Paweł Łukijaniuk z Janowa Podlaskiego dzięki, któremu mogliśmy się przenieść w magiczny świat za sprawą bajkowych kostiumów. Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowali się w organizację Andrzejek Ilona Bardak-Wojtczuk.

 

 

 

„ Na zaproszenie”

Korzystając z zaproszenia Rady Gminy Platerów oraz Wójta Gminy Jerzego Garuckiego, uczniowska reprezentacja naszej szkoły wraz z opiekunami: Agatą Obrępalską i Dariuszem Kazunem włączyła się w uroczystości związane z obchodami setnej rocznicy odzyskania niepodległości, które odbyły się 11 listopada w Górkach.

Głównym punktem wydarzenia było odsłonięcie tablic na Pomniku Niepodległości.

  

  

A.Z.Z.
fot.: Anna Tobota

„Wielki finał”

W myśl projektu „Godność, Wolność, Niepodległość” w ramach programu wieloletniego „Niepodległa” (dofinansowanie ze środków Ministra Edukacji Narodowej) wystawa fotografii pt.„Ludzie i dzieła. Gmina Platerów w latach 1918 – 1939” oraz efekty wycieczki do Lwowa miały być zaprezentowane publiczności na: „Koncercie dla Niepodległej” 9. listopada.

Gdy więc okazało się, że rozpropagowana wśród rodziców akcja sztandar dla szkoły szybko przyniosła efekty, na dzień nadania sztandaru wybrano właśnie 9. listopada.
Mimo porannej mgły uczniowie, nauczyciele i rodzice zebrali się w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Platerowie, gdzie ks. proboszcz Józef Gierczyński dokonał poświęcenia sztandaru.

 

 

W szkole „Koncert dla Niepodległej” rozpoczął się polonezem w wykonaniu uczniów klasy pierwszej, których do pokazu przygotowała wychowawczyni Grażyna Stasiuk. Następnie odbyła się ceremonia nadania szkole sztandaru. Było wystąpienie Pani Dyrektor Marii Daszko, symboliczne wbicie gwoździ przez fundatorów, przekazanie sztandaru uczniom, prezentacja sztandaru i ślubowanie. Tę część koncertu zamknęło wystąpienie Wójta Gminy Platerów Jerzego Garuckiego.

 

 

 

 

 

W części drugiej koncertu – „artystycznej” - panowała różnorodność prezentowanych form, a spajał je motyw: patriotyzmu. Było wystąpienie Dariusza Kazuna o historii oświaty w Platerowie, znaczeniu Korczaka dla naszej gminy oraz o akcji „Sztandar dla szkoły”. Następnie Alicja Zienkiewicz – Zielińska przedstawiła  relację  z wyjazdu do Lwowa, zaś efekt warsztatów z Ewą Maleszą i Agnieszką Agapow zaprezentowała grupa teatralna, wystawiając inscenizację pt. „Targi Wschodnie w piosence, wierszu, sztuce”. Tło do scen stanowiły zdjęcia retro (prace Eweliny Siemieniuk) - efekt sesji w Parku Stryjskim i na Kleparowie. Do naszego dziedzictwa regionalnego i lokalnego patriotyzmu odwoływały się występy: przedszkolaków, Zespołu Pieśni i Tańca „Pasieka” oraz „Małej Pasieki”. Patriotyczny wydźwięk miały również wspólnie zaśpiewane pieśni legionowe.

 

 

  

 

Uroczystość zakończyła się zwiedzaniem przygotowanych na ten dzień wystaw: instalacja „Sto maków na stulecie” (praca uczniów, ceramiczne maki na placu szkolnym), fotograficzna (w tym: solarigrafie)„Nasza okolica w fotografii” , „Ludzie i dzieła” (stare zdjęcia z obszaru gminy) oraz „Chłopi – wzory kultury” (znak Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego), rękodzieło uczniów naszej szkoły i dzieła artystów związanych z naszą szkołą.

 

 

 

Sympatycznym akcentem na koniec był poczęstunek – rezultat solidnej pracy i dobrej organizacji rodziców. Zarówno przy stoiskach, jak i przy stole rozmawiano serdecznie i fotografowano się „na pamiątkę”, bo – jak mówiono: „Taki dzień już się nie powtórzy”….

„Sfinansowano ze środków Ministra Edukacji Narodowej
w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.”

A.Z.Z. , M.D.
fot. M. Wielogórska, D. Ludwiczuk 

„Posłuchajcie jak było i przyjmijcie sercem….”

Nikt nie mówił, że: „będzie łatwo”, bo czasu mało, a i gwara lwowska do najłatwiejszych nie należy. Jednak szkolna grupa teatralna stanęła na wysokości zadania i bogata w fachowe wskazówki dostarczone przez Ewę Maleszę na październikowych warsztatach we Lwowie oraz pokierowana przez Agnieszkę Agapow na próbach w Platerowie - z żartem oraz młodości urokiem wystawiła inscenizację: „Targi Wschodnie w piosence, wierszu, sztuce”.

W przedstawieniu, którego premiera odbyła się na „Koncercie dla Niepodległej” nie zabrakło znanych powszechnie postaci i scen z lwowskich ulic. A ponieważ widowisko należało do tych „włączających w akcję widzów”, w dialog z preclarką, kwiaciarką czy gazeciarzem weszli konferansjerzy, dzieci i rodzice.
„Nie gadaj dużo. Rób, co masz zrobić i nie rób hecy!”


„Sfinansowano ze środków Ministra Edukacji Narodowej
w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.”

 

 

 

 

 

Kazimierz Schleyen „Lwowskie gawędy”
A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska, D. Ludwiczuk

„Cykl wystaw”

"Koncert dla Niepodległej" - był dla szkoły doskonałą okazją do pokazania się i podsumowania dotychczasowych wydarzeń.

Nauczyciele kierując się tym, co w działalności szkoły najważniejsze, z pomocą uczniów i pracowników szkoły przygotowali wystawy o tym, jak sięgamy do przeszłości oraz w jakie działania artystyczne włączamy dzieci i młodzież.
Bo, jak powiedział Korczak: „W domu myślą i zajmują się różnymi sprawami, w domu pokoje i sprzęty są dla wszystkich, szkoła myśli tylko o uczniu: każda sala, każda ławka, każdy kącik jest właśnie dla ucznia."
W wybranych salach lekcyjnych oraz w czytelni zaprezentowano: szkolne kroniki i dokumenty archiwalne, informacje o zrealizowanych projektach, wykonane na warsztatach artystycznych przedmioty oraz zbiór zdjęć z Podlasia, tych - „z przeszłości” i tych - współczesnych.
Dużo czasu i własnej inwencji w przygotowanie pokazów włożyli: Maria Daszko, Dariusz Kazun, Paweł i Jolanta Ostaszewscy, Bożena Szoplewska, Dorota Kolasa, Magdalena Wielogórska, Ewelina Siemieniuk, Bożena Niedziółka. Pokazy fotografii towarzyszące wystawom przygotował Daniel Ludwiczuk.

Ekspozycje przygotowano w taki sposób, że zwiedzający mieli możliwość skomentowania wydarzenia, pozostawienia informacji zwrotnej, wyrażenia opinii, które następnie znajdą się – na pamiątkę - w Kronice Sztandaru.

„Sfinansowano ze środków Ministra Edukacji Narodowej
w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.”

 

 

 

 
A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska, D. Ludwiczuk

"Rekord dla Niepodległej"

Nasz patron, Janusz Korczak pisał: „Pieśń brzmi pobudką i żołnierz odważnie pędzi naprzeciw niebezpieczeństwu, bo pieśń mu mówi, że waleczni zdobywają, silni zwyciężają, że mężnym Bóg pomaga.” 

Na "Koncercie dla Niepodległej" śpiewaliśmy pieśni patriotyczne. Akompaniował nam Grzegorz Szymanek. Wśród wspólnie wykonanych znalazły się utwory w sposób następujący w literaturze fachowej opisane:

1. "Wśród podobnych sobie rangą pieśni wyróżnia się taneczną melodią – opartą na starym ludowym utworze z Podlasia oraz bezpretensjonalnym tekstem, którego pierwsze słowa: Jeszcze Polska nie zginęła były częstokroć ostatnimi słowami tych, którzy umierali za Ojczyznę. Po raz pierwszy zaśpiewano ją w lipcu 1797r., a od 1927r. jest naszym hymnem państwowym. "– „Mazurek Dąbrowskiego”.

Zaśpiewaniem hymnu o godz. 11.11. włączyliśmy się w ogólnopolską akcję: „Rekord dla Niepodległej” zorganizowaną Ministerstwo Edukacji Narodowej.

2. "Utwór powstał w czasie kilkudniowego marszu I Kompanii Kadrowej, w dniach 6–12 sierpnia 1914 roku. Jeden z żołnierzy kompanii Tadeusz Ostrowski ułożył nowy tekst do ludowej piosenki:  „Siwa gąska, siwa, po Dunaju pływa." - „Pierwsza Kadrowa".

3. "To pieśń, która powstała niejako w odpowiedzi na wysyp popularności pieśni o ułanach. Trwają spory o jej autora czy autorów, warto jednak podkreślić, że chociaż powstała w latach 1914-1918 ogromną popularnością cieszyła się w czasie II wojny światowej." – „Piechota".

4."Zdaniem Józefa Piłsudskiego to: najdumniejsza pieśń, jaką kiedykolwiek Polska stworzyła. W latach powojennych uważana była przez żołnierzy Marszałka niemal za hymn państwowy." - „Legiony”, czyli „My, Pierwsza Brygada”.

"Koncert dla Niepodległej" był elementem projektu „Godność, wolność, niepodległość”.

„Sfinansowano ze środków Ministra Edukacji Narodowej
w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.”

 

 

Z. Adrjański  "Złota księga pieśni polskich"

A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska, D. Ludwiczuk

"Barwy narodowe"

Tylko kilka razy w roku gościmy u siebie dzieci z przedszkola.

Tym większa była nasza radość, gdy 9 listopada pojawiły się w "dużej szkole". Dzieci przygotowane przez Renatę Głuchowską w pełnym uroku tańcu z szarfami zaprezentowały nasze barwy narodowe w nowej odsłonie.
Występ sześciolatków był jednym z elementów "Koncertu dla Niepodległej ", który zaistniał w ramach obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz nadania szkole sztandaru.
Koncert był ostatnim wydarzeniem projektu „Godność, wolność, niepodległość” przygotowanego przez Ministra Edukacji Narodowej w ramach rządowego programu wieloletniego „Niepodległa”.

„Sfinansowano ze środków Ministra Edukacji Narodowej 
w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.”

 

 

  

A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska, D. Ludwiczuk

"Kolejne zadanie"

Miesiąc minął od ostatniej współpracy (projekt „O szukaniu dróg” z Ukrainą), a już sympatyzujący ze szkołą Zespół Pieśni i Tańca "Pasieka" podjął się kolejnego z nami zadania. 

Na "Koncercie dla Niepodległej" 9 listopada dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz nadania Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Platerowie sztandaru Zespół wystąpił z minikoncertem, by następnie wspomóc w "wykonie" młode pokolenie.
"Koncert dla Niepodległej" był elementem projektu „Godność, wolność, niepodległość”.

„Sfinansowano ze środków Ministra Edukacji Narodowej
w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.”

 

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska, D. Ludwiczuk

"Żywa pieśń Podlasia"

Stary Doktor powiadał, że: „Żywa pieśń weselem może przejąć istotę naszą. Jaśniej się robi sercu, ufa się bardziej, wierzy silniej, czuje żywiej, marzy pogodniej - i słodko, jasno, słonecznie płyną myśli nasze pod wpływem promieni i tonów.”

Podlaska "żywa pieśń" jest naszym dziedzictwem i tradycją. Prezentujemy ją z dumą podczas szkolnych uroczystości. Nie mogło jej zabraknąć i tym razem.
Na "Koncercie dla Niepodległej" 9 listopada doszło do połączenia dziecięcej energii z doświadczeniem scenicznym. Sto lat niepodległości oraz nadanie sztandaru szkole - tańcem i śpiewem uczciła najpierw "duża", potem "Mała Pasieka". Obiema kieruje Grzegorz Szymanek.
Koncert był finalnym elementem projektu „Godność, wolność, niepodległość”.

„Sfinansowano ze środków Ministra Edukacji Narodowej
w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.”

 

 

 

 
A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska, D. Ludwiczuk

"Mamy sztandar!"

Płatem sztandaru jest tkanina w kształcie kwadratu o wymiarach: 100cm na 100cm, obszyta taśmą ze złotymi frędzlami.

Awers jest w kolorze złotym. W jego centralnej części znajduje się postać patrona szkoły Janusza Korczaka z małym chłopcem. Wokół nich złotymi literami wyhaftowano napis:
„Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Platerowie”.

Rewers jest w kolorze czerwonym. Na tym tle widnieje godło państwowe – orzeł w koronie. Nad godłem na półokręgu wyhaftowano słowa:

BÓG - HONOR - NAUKA - OJCZYZNA

Na dole znajduje się wieniec z liści laurowych w złotym kolorze.
Sztandar podwieszony jest do toczonego, ciemnego drzewca zakończonego okuciem metalowym z pozłacanym orłem w koronie. Wzdłuż drzewca wbite są gwoździe fundatorów. Jest ich dwanaście. Najwyżej umieszczony jest tytułowy gwóźdź fundacyjny z wygrawerowanym napisem:

„Nadanie sztandaru Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Platerowie w setną rocznicę Odzyskania Niepodległości. Sztandar poświęcono dnia 9.listopada 2018 roku.”

 
D. Kazun
A.Z.Z.
fot. M. Wielogórska, D. Ludwiczuk

"Jak to ze sztandarem było?"

Dziesiątki lat musiały minąć, by marzenie Dariusza Kazuna o szkolnym sztandarze ziściło się:

"W blisko stuletniej historii istnienia szkoły w Platerowie myśl o ustanowieniu patrona i nadaniu jej sztandaru pojawiała się dwukrotnie.
Platerowska szkoła, pierwotnie zwana "powszechną", powstała w roku 1924. Po raz pierwszy pomysł przyjęcia przez społeczność szkolną imienia dla szkoły zrodził się przed rozpoczęciem pamiętnego roku szkolnego 1939/1940. Wówczas Gminny Dozór Szkolny w Górkach i Komitet Budowy Szkoły w Platerowie podjął decyzję o przeprowadzce do nowego, niewykończonego jeszcze, ale własnego budynku. Jednocześnie rozważano nadanie szkole imienia, a patronem miał zostać Tadeusz Kościuszko.
Niestety, wybuch wojny 1 września 1939 roku zniweczył oba plany. Dopiero po jej zakończeniu w 1947 roku wznowił działalność Komitet Rodzicielski, który za główny swój cel przyjął remont budynku szkolnego. Patronat opiekuńczy nad szkołą przejęła Gminna Spółdzielnia „Samopomoc Chłopska”, ale o nadaniu imienia szkole nikt wówczas nie myślał.
Dopiero czterdzieści lat później, w 1987 roku, na posiedzeniu rady pedagogicznej przedstawiono wniosek o podjęcie działań na rzecz przyznania szkole imienia. Ustalono, że najlepiej, aby patron miał związek z naszym regionem oraz z działalnością pedagogiczną.
Po dwóch latach starań, Ministerstwo Edukacji Narodowej zaakceptowało postać, która spełniała oba warunki: doktor Janusz Korczak – Wielki Przyjaciel Dzieci. To pedagog i wychowawca, który w latach 1934-1937 w okresach wakacyjnych odpoczywał w pobliskim Mężeninie. Kroczył przez swoje życie wychowując i ucząc: „jak kochać dziecko”.
Uroczyste nadanie imienia szkole po kolejnych dwóch latach przygotowań nastąpiło 31 maja 1991 roku, w przeddzień Międzynarodowego Dnia Dziecka. Ten akt wytyczył ogólnie znane i akceptowane przez środowisko szkolne wartości w nauczaniu i wychowywaniu młodego pokolenia zgodnie z pedagogiką korczakowską.W pierwszą rocznicę tego wydarzenia zorganizowano obchody Dnia Patrona – święto, które na stałe weszło do kalendarza uroczystości szkolnych.
Wraz z nadaniem patrona, zrodził się pomysł, o którym wcześniejsze pokolenia nawet nie marzyły. Nadszedł czas, aby mieć i sztandar – symbol tradycji oraz aspiracji szkolnych w dążeniu do podwyższenia standardów nauczania i wychowania. Ta idea pojawiła się po raz pierwszy wśród nauczycieli w 1994 roku, kiedy to szkoła obchodziła siedemdziesięciolecie swojej działalności.
Pierwszym etapem realizacji tego pomysłu była nowa tarcza szkolna, której symbolika miała być później wykorzystana na sztandarze. Widniała na niej postać Janusza Korczaka oraz stojącego przed nim chłopca. To autentyczna scena, symbolizująca jedność wychowawcy z uczniem, wykadrowana ze zdjęcia wykonanego przed wejściem do dworku w Mężeninie w 1935 roku. Ten graficzny znak od wielu już lat jest wykorzystywany przez Polski Komitet Korczakowski.
Był rok 1995. W "Podlaskim Kwartalniku Kulturalnym" ukazał się obszerny artykuł autorstwa Dariusza Kazuna, opisujący dzieje szkoły w Platerowie. Komitet Rodzicielski wykupił dużą część nakładu tego czasopisma. Tekst o historii szkoły został ostemplowany znakiem tarczy szkolnej z napisem: „Fundacja Sztandar Szkole”. W ten sposób kwartalnik stał się swojego rodzaju „cegiełką” rozprowadzaną wśród ludzi dobrej woli, celem zebrania części funduszy na sztandar. Niestety, uzbierana kwota (stanowiąca wówczas jedną trzecią wartości sztandaru), została ze szkoły w niewyjaśnionych okolicznościach skradziona. Pomysł ufundowania sztandaru został w ten smutny sposób odłożony na następne lata.
Dziś wiemy, że na lat dwadzieścia.
U progu roku szkolnego 2017/2018, podczas sierpniowego posiedzenia Rady Pedagogicznej Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie, Dyrektor Maria Daszko zaapelowała, aby w roku stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości ufundowanie szkole sztandaru nie było marzeniem lecz rzeczywistością.
Intensywność prac w związku ze zbieraniem składek na sztandar nastąpiła w drugim semestrze roku szkolnego 2017/2018. Wcześniej pierwszą kwotę na ten szczytny cel ofiarował w wysokości 666 złotych Samorząd Uczniowski.
Na przełomie lutego i marca br. wybrano nową Radę Rodziców z przewodniczącą, Pauliną Jaszczyńską. Radna wyłoniła ze swego grona komitet zbierający pieniądze na sztandar. W jego skład weszły następujące osoby:

Paulina Jaszczyńska, Agata Marczuk, Tomasz Wierzchucki, Zofia Czerka, Marta Ciołek, Mariola Wawryniuk, Ewa Mielniczuk, Dariusz Kazun, Kamil Baranow, Maria Daszko oraz Grzegorz Szymanek.

W czasie kolejnych spotkań komitet rozdzielał zadania, zaakceptował projekt cegiełki, dopracował awers i rewers sztandaru, które nawiązywały do pierwotnej symboliki z 1994 roku.
Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, rodziców i uczniów tempo prowadzonej akcji było imponujące. Potrzebne fundusze zebrano na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego 2017/2018, a sztandar wykonała Firma „Haftina”.
Uroczyste nadanie sztandaru Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Platerowie nastąpiło w ramach obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości po uprzednim poświęceniu go w Kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Platerowie przez ks. proboszcza Józefa Gierczyńskiego dnia 9 listopada 2018r.

I tak marzenie o sztandarze stało się faktem."

 

 

Dariusz Kazun
fot. M. Wielogórska, D. Ludwiczuk

„Targi Wschodnie”

Blisko 100 lat temu minister przemysłu i handlu Eugeniusz Kwiatkowski w jednym ze swych przemówień we Lwowie tak powiedział: 

„Targi Wschodnie mają odgrywać coraz poważniejszą rolę jako przygotowanie realnej wartości eksportowej dla polskiej produkcji. (…) Są one przede wszystkim jak gdyby barometrem koniunktury gospodarczej.”(…) „Nie ma w Polsce człowieka, któryby nie miał sentymentu dla tego miasta”.
A Lwów przeżywał wielkie święto, bo Targi gromadziły rzesze i wystawców, i odbiorców. Nie dziwi więc fakt, skąd powstanie w naszych umysłach idei przejrzenia się miejscu tego doniosłego - przez szereg lat dla Polski –wydarzenia.
Nim jednak stanęliśmy w jednym z narożników Rynku przy fontannie Neptuna - jeszcze w Platerowie - szukaliśmy informacji na temat Lwowa oraz organizowanych w nim Targów Wschodnich w literaturze i internecie.
A gdy znaleźliśmy się już w „Mieście Lwa” na ścianach budynków, pod stopami czy też w kunsztownie wykonanych detalach na balkonie – odnajdywaliśmy ślady świetności sprzed stu lat. Przez kolejne dni poruszaliśmy się po klimatycznych przestrzeniach miasta, rozmawialiśmy z mieszkańcami oraz gromadziliśmy materiał o interesującym nas wydarzeniu.
 


Po zdobyciu wiedzy teoretycznej uczestnicy projektu wzięli udział w sesji fotograficznej w stylu retro. Epokową stylizację zorganizowała Ewelina Siemieniuk, a w przeprowadzeniu sesji pomogli jej dwaj artyści: Antoni Wróblewski oraz Daniel Ludwiczuk.
Doszło do dialogu współczesności z przeszłością. Również za sprawą działań performerskich Sławka Matyjaszewskiego.

W miejscu Targów - w Parku Stryjskim - zadziały się historie z tekstów piosenek Hemara oraz wspomnień Wittlina. Tło do kultowych scen stanowiły: dawne budynki – miejsca targowych wystaw oraz jesienią naznaczony lwowski park.
Do podobnego incydentu doszło także „ na Kliparowi”. Tam podwórka, bramy oraz witryny sklepowe były tłem do wydarzeń rodem z kultowych piosenek lwowskich. Tego popołudnia na schodach domów i pod ścianami kamienic przystawali „batiary”, a na ulicy dostrzec można było „ preclarkę z Pohulanki” , „dziewczęta: Suknie w perkalu, usta jak mak..” oraz „ pannę Franciszkę” z młodym fryzjerczykiem i „rudzicielami”.
Dla wycieszenia emocji wybraliśmy się do miejsca, bez którego pobyt we Lwowie nie byłby ważny, na Cmentarz Łyczakowski, gdzie zawsze zatrzymujemy się przy grobach Polaków: Marii Konopnickiej, Władysława Bełzy, Gabrieli Zapolskiej oraz na Cmentarzu Orląt.
 

 

 

 


Dni upływały nam bardzo pracowicie. Codziennie rano dźwięk porannej gimnastyki (prowadzenie: Aleksandra Zielińska, kl. VIII), rozbrzmiewał na hotelowym korytarzu. A wieczorem - ten sam korytarz - był przestrzenią do spotkań podsumowujących, ewaluacji oraz miejscem prób.
Młodzież z kółka teatralnego Agnieszki Agapow miała możliwość obcowania ze sztuką w osobie Ewy Maleszy. Wypróbowane we Lwowie scenki i pod wrażeniem miasta zrodzone pomysły - złożyły się na przedstawienie: „Targi Wschodnie w piosence, wierszu, sztuce”, którego premiera miała miejsce 9 listopada na "Koncercie dla Niepodległej".
 

 
„Sfinansowano ze środków Ministra Edukacji Narodowej
w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.”

A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk, A. Wróblewski.

„Projekt Niepodległa”

Z początkiem roku szkolnego 257 szkół i placówek oświatowych w kraju dowiedziało się, że została im przyznana dotacja na organizację obchodów związanych z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości w ramach projektu „Godność, wolność, niepodległość”. W konkursie złożono blisko 2 500 wniosków.

Projekt został przygotowany przez Ministra Edukacji Narodowej w ramach rządowego programu wieloletniego „Niepodległa”. Miał na celu kształtowanie postaw opartych na wspólnych dla Polaków wartościach, takich jak: wolność, godność, solidarność, prawa człowieka, a także wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej i kształtowanie postaw patriotycznych.”
Ku naszej radości – projekt wymyślony przez zespół: Maria Daszko i Alicja Zienkiewicz – Zielińska – znalazł się wśród nagrodzonych.
W ramach działań związanych z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości zorganizowaliśmy: wystawę starych zdjęć zatytułowaną: „Ludzie i dzieła. Gmina Platerów w latach 1918 – 1939”, wycieczkę patriotyczną oraz „Koncert dla Niepodległej”.

„Sfinansowano ze środków Ministra Edukacji Narodowej
w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021.”

 

 

  
A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk, A.Z.Z.

Strona 1 z 14