Wydarzenia

Międzynarodowy Dzień Pokoju

Z okazji Międzynarodowego Dnia Pokoju przypadającego na 21 września, uczniowie naszej szkoły przygotowali prace plastyczne oraz okolicznościowe plakaty z pytaniami odnośnie wojen i pokoju na świecie, które zostały umieszczone na korytarzu szkolnym. Na przerwach, na sali gimnastycznej, można było obejrzeć oraz zatańczyć rytmiczny i żwawy taniec zwany „belgijką”. Taniec ten wykonywany jest do utworu "t Smidje” belgijskiego zespołu Laïs. Taniec miał zintegrować uczniów, którzy podczas wykonywanych kroków, musieli zamieniać się partnerami.

 

 

 

M. Wielogórska

Gra online ze szkołą w Petersburgu

20 września na lekcji języka rosyjskiego, przy pomocy programu Skype, klasa 3 gimnazjum połączyła się ze szkołą w Sankt Petersburgu. Celem naszej lekcji było zwiększenie wiedzy na temat Polski i Sankt Petersburga, rozwijanie pamięci oraz myślenia, rozwijanie umiejętności pracy w zespole, kształcenie umiejętności komunikowania się w języku rosyjskim, a także nawiązanie przyjacielskich stosunków z uczniami owej szkoły. Lekcja odbyła się w formie gry Co? Gdzie? Kiedy?. Uczniowie naszej szkoły odpowiadali na pytania dotyczące historii, kultury, muzyki, zabytków, symboli Polski oraz ogólnej wiedzy na temat naszego kraju. Nasi przeciwnicy, natomiast odpowiadali na pytania dotyczące Moskwy i Petersburga, a my dzięki nim dowiedzieliśmy się kilka faktów o ich kraju.

 

 

 

M. Wielogórska

Diecezjalny Dzień Młodzieży

W dniu 14.09.2018r. 13 osobowa grupa młodzieży z kl. VII, VIII i IIIg uczestniczyła w Serpelicach w Diecezjalnym Dniu Młodzieży pod hasłem „Wolni w Duchu Świętym”. Centralnym punktem spotkania była Eucharystia pod przewodnictwem ks. bp. T. Pikusa. Na zakończenie odczytano Telegram do Ojca Świętego Franciszka. Przed Mszą Świętą młodzież wzięła udział w konkursie ewangelizacyjnym zespołu „Wyrwani z niewoli”. Na Kalwarii Podlaskiej zebrało się tego dnia ok. 1600 osób.

 

 

„Książka i możność czytania”1

W ramach realizacji Priorytetu 3 programu wieloletniego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” dzięki wsparciu (także finansowemu) ze strony Gminy Platerów (organ prowadzący szkołę zapewnia finansowy wkład własny w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego wsparciem finansowym) szkolna biblioteka powiększyła się o mnóstwo nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami). 

„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” jest uchwalonym przez Radę Ministrów programem wieloletnim na lata 2016-2020 i ma na celu rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym: zakup nowości wydawniczych.
Wśród zakupionych książek znalazły się utwory takich twórców XX i XXI wieku jak: Olga Tokarczuk, Szczepan Twardoch oraz Vladimir Nabokov. Drantodawcom-dziękujemy!
Nauczyciele bibliotekarze zapraszają do wypożyczania, wszak wiadomo, że : „Kto czyta książki, żyje podwójnie”. /U. Eco/.

 

1. M. Dąbrowska
A.Z.Z.

„Aktywna tablica”

Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 - „Aktywna tablica” ma za zadanie zapewnić szkołom niezbędną infrastrukturę w zakresie TIK w postaci nowoczesnych pomocy dydaktycznych.

Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych wybranych przez szkołę zgodnie ze zdefiniowanymi potrzebami oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli poprzez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
W ramach Programu oraz w porozumieniu z Gminą Platerów i przy jej finansowym wsparciu (organ prowadzący szkołę zapewnił wkład własny w wysokości ponad 20 % kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa) szkoła zyska: dwie tablice interaktywne, interaktywny monitor dotykowy oraz głośniki i inne urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku w sposób zadowalający współczesnego, młodego widza.
Za udzielone wsparcie – serdecznie dziękujemy!

 

A.Z.Z.

„Goście z Kijowa”

Wieść o nas rozchodzi się po świecie…

W Kijowie – na przykład - wiedzą, że na Podlasiu jest szkoła (Zespół Placówek Oświatowych w Platerowie), w której obok regularnych lekcji odbywają się zajęcia artystyczne z camera obscura, ceramiki i fusingu, tworzenia witraży, batiku oraz filcowania. Nie dziwi zatem fakt, iż grupa kijowian postanowiła zobaczyć wspomnianą placówkę.
A ponieważ przysłowiowa „polska jesień” warta jest doświadczenia, w połowie września spodziewamy się gościć dzieci z kijowskiego domu dziecka wraz z opiekunkami.
Celem ich pobytu będzie poznanie nowych technik na zajęciach ze specjalistami: Eweliną Siemieniuk oraz Danielem Ludwiczukiem - artystami stale ze szkołą współpracującymi. Wydarzenie zaistnieje w ramach obchodów Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018.
Rok… szkolny dopiero się zaczął, a już wiemy, że jesień będzie dla naszych uczniów i pracowitym, i atrakcyjnym sezonem…

 

A.Z.Z.
fot. D. Ludwiczuk, A.Z.Z.

„Przedsmak”

3 września oczom uczniów, rodziców i pracowników szkoły ukazały się fotografie do „Chłopów” W. S. Reymonta z nauczycielkami w rolach głównych.

Zaprezentowane kadry mają za zadanie pobudzić oczekiwania odbiorców na mającą wkrótce zaistnieć w ramach zadania „ Europejski Rok Dziedzictwa Kulturowego 2018” wystawę zdjęć nawiązujących do „epopei wsi polskiej”.

Wydarzenie „Chłopi - wzory kultury” zostało objęte Patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018.

 

 

 

A.Z.Z.

„Rozpoczęcie”

„Uśmiechaj się, nasz zuchu,
na zewnątrz albo w duchu.”,
bo rozpoczął się nowy rok…szkolny!

Zebrani na sali gimnastycznej uczniowie, rodzice i nauczyciele zostali ciepło przywitani przez Panią Dyrektor Marię Daszko, a następnie dowiedzieli się o dokonanych remontach i zmianach oraz usłyszeli o planach i projektach na rozpoczynający się czas nauki. Przypomnieli sobie fakty z przebiegu II wojny światowej przedstawione przez Macieja Zielińskiego oraz zapoznali się z zaprezentowanym przez nauczyciela reportażem z wiosennego pobytu uczniów w Pradze.
Zapowiada się pracowity rok…

 

J. Przybora i J. Wasowski „Uśmiechnij się, Polaku!”
A.Z.Z.
fot. M. Szysz

Rozpoczęcie roku szkolnego 2018/2019

Rok szkolny 2017-2018

XIV PLENER ARTYSTYCZNY w Platerowie „Niepodległa jak to łatwo powiedzieć …”

W tym roku (25.02 – 7.07.2018r.) uczestniczyło w plenerze 16 artystów. Galeria sztuki współczesnej w Platerowie wzbogaciła się o kolejne dzieła plenerowe i obrazy.

Prace są formą interpretacji, dialogu, nawiązań do pojęć: „niepodległość”, „wolność”, „swoboda”. Można je oglądać na placu i w budynku szkoły w Platerowie. Na całość wydarzenia złożył się koncert jazzowy i wernisaż poplenerowy.
Serdeczne podziękowania składam artystom i osobom zajmującym się realizacją projektu.

Wydarzenie dofinansowane przez Samorząd Województwa Mazowieckiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Jak leci ten czas, jak on leci!”

Ku zaskoczeniu niektórych i radości większości uczniów na kartach kalendarzy pojawił się 22 czerwca. Tego dnia na ostatnim apelu spotkali się uczniowie, nauczyciele i rodzice, by podsumować rok szkolny 2017/2018.
Nauczyciele nagradzali i chwalili uczniów, którzy otrzymali świadectwo z wyróżnieniem oraz zwycięzców w konkursach: matematycznych, fotograficznych, recytatorskich, plastycznych, przyrodniczych, języka angielskiego oraz zawodach sportowych. Uczniowie prezentowali swe talenty: gra na instrumencie oraz recytacja. Trzecioklasiści pożegnali się symbolicznie ze szkołą, a klasa druga zrobiła wszystko, by obyło się bez łez – o każdym absolwencie napisała czterowiersz. Na zakończenie były uściski i kwiaty dla wychowawców.
„Czas pachnieć lipowym alejom!
Już lato! Już lato!
Ogórki i jabłka stanieją!
Już lato! Już lato!”.

 

 

 

 


J. Przybora, J. Wasowski „Pieśń o wiośnie i lecie”
A.Z.Z.
fot. M. Szysz, A.Z.Z.

„Chłopi - wzory kultury”

Od powstania zdjęć do „Pana Tadeusza” minęło kilka lat…

Tym razem grupa nauczycielek (!) podjęła się stworzenia fotografii do powieści „Chłopi” W. S. Reymonta w 151. rocznicę urodzin noblisty.
W tym celu panie wyszukały w zasobach szkolnej garderoby oraz wypożyczyły od Zespołu Pieśni i Tańca „Pasieka” stroje i udały się na sesję zdjęciową do Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu.  Tam pośród chałup, w ogródku pełnym smolinosów (liliowiec rdzawy), „we młynie” i przy płocie, za wierzbą oraz na ganku pozowały do zdjęć nawiązujących do cytatów, typu:
„Suma się wnet skończyła i nad stawem jęły gęsto przysiadać kobiety do zezuwania trzewików.”, „Siedziały rozczapierzone kieby te kwoki w piasku, ledwie już dysząc z gorąca.”.
Wydarzenie „Chłopi - wzory kultury” zostało objęte Patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018.

 

 

 

W. S. Reymont „Chłopi”
A.Z.Z.
fot. E. Siemieniuk

„Teatr w rozkwicie”

Malina w „Brzezinie” i Marysia w „Weselu” w reżyserii Andrzeja Wajdy, a przede wszystkim Jagna Paczesiówna w serialu i filmie Jana Rybkowskiego pt. „Chłopi” – Emilia Krakowska odwiedziła nas w gorący, czerwcowy dzień.

Spotkała się ze szkolną społecznością, a z grupą teatralną prowadzoną przez Agnieszkę Agapow zrealizowała warsztaty.
Było to pierwsze z cyklu spotkań aktorów-amatorów z Emilią Krakowską, a doszło do niego w ramach programu Mazowiecki Fundusz Teatralny „Mój Teatr” realizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i Fundację Meritum.

 

 

A.Z.Z.
fot. M. Szysz

„Co czytasz?”

Wiosną biblioteka szkolna ogłosiła konkurs „Sleeveface”. Przystąpili do niego nieliczni. A szkoda…
„Pokaż mi, co czytasz, a powiem Ci, kim jesteś”.

 

A.Z.Z.

„Trudna lektura”

Tradycyjnie pod koniec roku szkolnego Bożena Szoplewska przeprowadziła konkurs czytelniczy. Tym razem zakres materiału (do opanowania przed konkursem), obejmował wybrane utwory z literatury wojennej.
Uczestniczki: Aleksandra Raczyńska, Natalia Trochimiuk, Aleksandra Kowalczyk, Dominika Pawluk z klasy trzeciej oraz Aleksandra Woźniak z klasy drugiej w pierwszym etapie konkursu dowiodły znajomości lektur: „ I Bóg o nas zapomniał”, „Medaliony”, „Zdążyć przed Panem Bogiem”, „Inny świat”. Następnie zaprezentowały wspomnienia wojenne swoich krewnych, wśród których pojawiły się takie „perełki”: „Pamiętam któregoś razu tak świecił księżyc, ktoś zaczął pukać do drzwi. Moja mama poszła otworzyć. Ktoś zaczął mówić po rosyjsku, lecz moja mama od razu zauważyła, że to nie jest akcent prawdziwego Rosjanina .” Potrafiły też rozpoznać, z której powieści pochodzą przedstawione im fragmenty oraz wykazały się znajomością faktów dotyczących życia i twórczości wybranych pisarzy. Ocenie jury podlegały też ilustracje – sceny z wybranej lektury.

 

A.Z.Z.
fot. B. Szoplewska, A. Agapow

„Spartakiada Szkolna”

Zgrany „team” w składzie: Tomasz Chatkiewicz i Maciej Zieliński z okazji Dnia Dziecka zorganizował rozgrywki sportowe. Odbył się „Turniej Dzikich Drużyn” w piłce nożnej oraz spartakiada. Były m.in. „Wyścigi dodawane”, „Tor przeszkód” i „Przeciąganie liny”.

 

A.Z.Z.
fot. J. Ostaszewska

„Cieszę się jak dziecko.”

Janusz Korczak wspierał rozwój dziecięcych talentów. Zgodnie z jego ideą Dzień Dziecka w naszej szkole zakładał dostarczenie dzieciom i młodzieży atrakcji oraz bodźców rozwijających ich kreatywność, kondycję fizyczną, wiedzę i umiejętności z wielu dziedzin. Zaistniały stoiska: fizyczno-chemiczne, „Zabawy sensoryczne”, plastyczne, decoupage, „Wycinanki”, malowanie twarzy, stylizowanie fryzur, „English Games” i gry zespołowe oraz atrakcje wodne i wiele innych.
Urządzenie imprezy na placu przy „dużej szkole” sprzyjało integracji przedszkolaków z przedstawicielami starszej społeczności szkolnej oraz rodziców z nauczycielami i pracownikami. Był czas na rozmowy, zabawę z dziećmi oraz wspólny zdrowy posiłek.

 

 

 

 

 

 
J. Korczak „Dziecko salonu”
A.Z.Z.
fot. J. Ostaszewska

„Mój teatr”

Wiosną tego roku grupa teatralna „Aktorzy Ze Spalonego Teatru” (opiekun: Agnieszka Agapow), zakwalifikowała się do programu Mazowiecki Fundusz Teatralny „Mój Teatr” realizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i Fundację Meritum.

Naszym zadaniem jest stworzenie od podstaw spektaklu i zaprezentowanie go: najpierw przed lokalną społecznością, a potem w Warszawie podczas przeglądu przed innymi grupami, które (podobnie jak my), zakwalifikowały się do tego przedsięwzięcia. Musimy przygotować scenariusz, stroje, scenografię, plakaty informujące o premierze przedstawienia, itp.
Postanowiliśmy wystawić „Małego Księcia”, scenariusz na podstawie powieści A. de Saint – Exupery’ego już napisaliśmy, przed nami przydział ról i …do pracy!
Spektakl powstaje przy wsparciu merytorycznym oraz finansowym naszych partnerów. Każda grupa ma swojego opiekuna, który talentem, doświadczeniem, umiejętnościami i sławą wspiera ją.
My też mamy swego „dobrego ducha”, przed nami pierwsze z nim (nią) spotkanie.

A. Agapow

„Rok Ireny Sendlerowej”

Najpierw na języku polskim odbyły się projekcie filmów o Irenie Sendlerowej i dyskusje o jej heroizmie w tragicznym czasie wojny. 

Następnie w maju (w tym roku - właśnie: w maju - mija 10 lat od jej śmierci),uczniowie korzystając z bogatej bazy materiałów na http://roksendlerowej.pl/ , zapoznali się z biografią bohaterki, która mówiła o sobie: Nie róbcie ze mnie żadnej bohaterki oraz słowami, które wypowiedziała, a które uchodzić mogą za „złote myśli”. I to właśnie one starannie przez uczniów klas czwartej i siódmej wybrane i napisane znalazły się na wystawie na szkolnym korytarzu „ku pamięci”.
30 maja historię Ireny Sendlerowej zebranym na szkolnym apelu uczniom i nauczycielom przedstawili uczniowie klasy siódmej.
Każdemu kto tonie, należy podać rękę…

 

 

 

I. Sendlerowa
A.Z.Z.
fot. M. Zieliński

Strona 1 z 12