Wycieczki

Doradztwo zawodowe

Dnia 10.06.2019r. w ramach realizowanych godzin z doradztwa zawodowego odbyła się wycieczka do Białej Podlaskiej z uczniami klas VII, VIII Szkoły Podstawowej i III klasy Gimnazjum.

„Pora na radio”

Tym razem inicjatywność Doroty Kolasy zaprowadziła nas do radia. 28 maja grupa młodzieży  z naszej szkoły znalazła się w siedzibie Polskiego Radia w Warszawie.

Kolejnym istotnym punktem programu wycieczki do stolicy była wizyta w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Uczniowie zwiedzili plan filmowy: część scenograficzną i część kostiumową. Wrażeniem niezapomnianym była projekcja filmu w goglach VR, a wiedzy o wiekopomnych działach polskich oraz radości z udziału w stylizowanej sesji fotograficznej dostarczyła część poświęcona Janowi Matejce.

fot. D. Kolasa, M. Zieliński

Pora na radio”

Tym razem inicjatywność Doroty Kolasy zaprowadziła nas do radia. 28 maja grupa młodzieży z naszej szkoły znalazła się w siedzibie Polskiego Radia w Warszawie.

…………..zdjęcia e-mail 1.…………

…………zdjęcia e-mail2 …………….

fot. D. Kolasa, M. Zieliński

„Oświecenie na wyciągnięcie ręki”

„Więc niechaj z méj nauki ten tylko korzysta,
Komu jeszcze na przestrzał wiatr w głowie nie śwista,
Który jeszcze rozumu do szczętu nie gubi,
I chocia sam źle czyni, prawdy słuchać lubi.”,
„zachęcał” w satyrze „ Głupstwo” poeta, dramatopisarz, tłumacz, historyk, biskup smoleński oraz łucki, jezuita i senator – Adam Naruszewicz. Uwielbiany za życia ( uczestnik obiadów czwartkowych, redaktor pierwszego polskiego czasopisma literackiego, zdobywca Orderu Orła Białego), po śmierci był posądzany  o brak talentu, smaku, rubaszność i skomplikowaną składnię.
Dziś, gdy czyta się jego „Satyry” dostrzega się w nich fantazję, dowcip i ironię.
W celu zapoznania się z postacią oraz miejscem, w którym Adam Naruszewicz (1733-1796) spędził jako biskup ostatnie lata (1790-1796) życia, klasa druga pod opieką Marii Daszko i Grzegorza Szymanka zawitała do Janowa Podlaskiego. W kościele pw. Trójcy Świętej zostali sympatycznie przyjęci przez ks. proboszcza, a w Zamku Biskupim zaskoczeni połączeniem historii z nowoczesnością.

A.Naruszewicz „ Głupstwo”
fot. G. Szymanek

DZIEŃ W WARSZAWIE – 16.10.2017r.

Nasze wrażenia:

„Interesującym punktem tej wycieczki było lepienie z gliny – nauczyłem się nowej czynności.”

„Na trampolinach było dużo emocji, chętnie bym tam wróciła.”

„Najbardziej podobał mi się film oraz lepienie naczyń z gliny.”

„Podobał mi się film pt. „Pierwszy śnieg”, ponieważ było dużo emocji.”

Czytaj więcej...

Śladami wielkich Polaków na Litwie.

W pierwszych dniach czerwca uczniowie naszego gimnazjum pod opieką p. Agnieszki Agapow i p. Macieja Zielińskiego odbyli wycieczkę na Litwę.
Pierwszym etapem czterodniowej wyprawy był aquapark w Druskiennikach. Obiekt imponujący, świetna zabawa, cudowny relaks, niezapomniane wrażenia.

Wieczorem, zmęczeni dotarliśmy na miejsce, do starego klasztoru w Szumsku przystosowanego na potrzeby turystów i pielgrzymów. Panie, które opiekowały się nami przez cały pobyt, zakwaterowały nas i przygotowały nam pyszną kolację. Okazało się, ku naszemu ogromnemu zaskoczeniu, że większość mieszkańców Szumska mówi po polsku, więc bez problemu można było się porozumieć.

Po krótkim wypoczynku, następnego dnia udaliśmy się do Wilna, stolicy Litwy, miasta szczególnie bliskiego nam, Polakom. Podążając za naszym, najlepszym na świecie przewodnikiem, panem Maciejem Zielińskim zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w Cerkwi św. Mikołaja. Przypomnieliśmy sobie, co to jest ikonostas, ikona, przysłuchiwaliśmy się śpiewom podczas nabożeństwa, co zrobiło na nas ogromne wrażenie. Później udaliśmy się pod pomnik Adama Mickiewicza, naszego wieszcza i poety. Tu też nie obyło się bez przepytywania, tym razem z języka polskiego. Dalej ruszyliśmy szlakiem kościołów i katedr wybudowanych w różnych stylach architektonicznych, naturalnie wszyscy musieli rozpoznać i wymieniać cechy danego stylu. Zwiedziliśmy między innymi kościoły: św. Anny, św. Jana, św. Ducha, św. Kazimierza, każdy z tych obiektów ma swoją historię, legendy lub jakieś wydarzenia z nimi związane.
O historii Litwy pan Maciej opowiedział nam pod pomnikiem Giedymina, jednego z pierwszych władców Litwy, od którego wywodzi się dynastia Jagiellonów, a potem wyruszyliśmy na wzgórze, gdzie znajduje się Wieża Giedymina, z której rozciąga się wspaniały widok na stare i nowe Wilno oraz dwie rzeki Wilię i Wilenkę.
Jak każdy nasz rodak odwiedzający Wilno, odbyliśmy pielgrzymkę do cudami słynącego obrazu Matki Bożej, mieszczącego się w Ostrej Bramie.
Odwiedziliśmy jeszcze Uniwersytet Wileński, z którym związane były losy m.in. Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Tomasza Zana, Józefa Ignacego Kraszewskiego, Czesława Miłosza i wielu innych sławnych Polaków, Ratusz Miejski, Pałac Prezydencki.
Po całym dniu wędrówki po Wilnie, wróciliśmy do Szumska, który również tego dnia zwiedziliśmy. Na pobliskim cmentarzu zobaczyliśmy tablice świadczące o tym, że mieszkało tu więcej Polaków niż innych narodowości. Jakie było nasze zaskoczenie, gdy znaleźliśmy się na Drodze św. Jakuba, szlaku pielgrzymkowym do katedry w Santiago de Compostela w Hiszpanii.
Dzień trzeci naszej wycieczki, to wyjazd do Trok i zwiedzanie średniowiecznego, jednak w większości zrekonstruowanego, położonego na półwyspie jeziora Glawe zamku, do którego dotarliśmy łodzią.
Mimo niesprzyjającej pogody, wędrowaliśmy dziedzińcami zamkowymi. Zamek jest przepięknie położony, każdy może znaleźć w nim coś dla siebie, ponieważ różnorodność wystaw jest duża: od porcelany, poprzez meble, bibeloty, monety, zbroje, aż po średniowieczne machiny tortur, które cieszyły się największym zainteresowaniem. Pan Maciej opowiedział też o Karaimach -grupie etnicznej zamieszkującej Troki, mającej swoją religię, tradycje i zwyczaje, a nawet kuchnię. Polecamy kibini z baraniną. Miejsca, w których mieszkają Karaimi łatwo rozpoznać po charakterystycznej zabudowie. W deszczowe późne popołudnie wróciliśmy do naszego miejsca zakwaterowania.
Przed nami „zielona noc”.
Rano pobudka, jak w wojsku, sprzątanie, pakowanie się, śniadanie, podziękowania, pożegnanie i w drogę, najpierw ponownie do Wilna, a potem już do domu.
W Wilnie weszliśmy jeszcze na Górę Trzech Krzyży, obejrzeliśmy barbakan, weszliśmy po schodach poświęconych Honorowemu Obywatelowi Litwy Czesławowi Miłoszowi i ostatni etap naszej wycieczki, symbol Polskości na Litwie, przepięknie położony cmentarz na Rossie-miejsce spoczynku wielu pokoleń mieszkańców Wilna. Robi na zwiedzających niesamowite wrażenie. Nagrobki-arcydzieła, niestety wiele z nich wymaga natychmiastowej renowacji. Udało się nam odnaleźć grób Euzebiusza Słowackiego - ojca Juliusza oraz Joachima Lelewela. Odwiedziliśmy również grób matki Józefa Piłsudskiego, na którym złożyliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze.
A teraz do domu… . Zanim opuściliśmy przedmieścia Wilna, nasi podróżnicy zapadli w błogi, głęboki sen.
Serdecznie dziękujemy wszystkim za zorganizowanie wyjazdu oraz gościnność i ciepłe przyjęcie w Szumsku.

A.A.

„Wizyta studyjna w Brukseli”

W nagrodę za dobre wyniki w konkursie „Wiedzy o Parlamencie Europejskim” organizowanym przez Biuro Poselskie Posła do Parlamentu Europejskiego Julii Pitery grupa uczniów gimnazjum (Gabriela Dziuban, Natalia Trochimiuk, Katarzyna Jędruszuk, Elwira Truszkowska i Kacper Harasimiuk) wraz z nauczycielem wiedzy o społeczeństwie Maciejem Zielińskim udała się na wyjazd studyjny do Brukseli.

Czytaj więcej...

„O życiu dworskim i ziemiańskim”

Po zapoznaniu się z fragmentami utworu „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza, w celu zdobycia informacji o znaczeniu i funkcjonowaniu dworów i majątków ziemiańskich w dawnej Polsce oraz po to, by zobaczyć, jak prezentowały się wnętrza ziemiańskie przełomu XIX i XX wieku, takie jak: kancelaria dworska, pokój pani domu, sypialnia, salon, jadalnia, kuchnia i łazienka – klasy: szósta szkoły podstawowej i pierwsza gimnazjum udały się do Muzeum Ziemiaństwa w Dąbrowie.
W sali konferencyjnej mieszczącej się w dawnej oficynie młodzież poznała historię miejscowości i zespołu dworsko-parkowego. Następnie uczestniczyła w warsztatach heraldycznych, na których omówione zostały poszczególne elementy herbu, jego geneza, podstawowe rodzaje, znaki heraldyczne i barwy. W części praktycznej młodzież projektowała herby swego rodu.

Wycieczka do Białegostoku

22 marca uczniowie klas I, IIa i III gimnazjum pod opieką Pań M. Wielogórskiej, M. Daszko oraz A. Agapow, wybrali się na wycieczkę do Białegostoku. Głównym punktem wycieczki był spektakl "Balladyna" na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki, a także pokoje zagadek Logic Room Escape Room.

Podczas spektaklu, poznaliśmy historię tytułowej Balladyny, której kariera to pasmo zbrodni i kłamstw, ale też piekło wyrzutów sumienia i przerażenia.

Logic Room Escape Room to fenomenalna gra przeniesiona z popularnej zabawy online do świata rzeczywistego. Pokoje "Misja specjalna", "Wyspa odkrywców" oraz "Epidemia" to wir wydarzeń, w których, zamknięci na 60 minut uczniowie, musieli współpracując ze sobą, rozwikłać zagadki, by wydostać się na zewnątrz.

Przy okazji zwiedziliśmy Pałac i Ogród Branickich.

M. Wielogórska

Wycieczka do Trójmiasta

W dniach 28-30.11.2016 roku 15 uczniów Publicznego Gimnazjum w Platerowie pod opieką p. Agnieszki Agapow i p. Grzegorza Rosiaka udało się na trzydniową wycieczkę do Trójmiasta.

W poniedziałek 28 listopada uczniowie z legitymacjami szkolnymi w kieszeni wyjechali do stolicy. Po trzygodzinnej jeździe znaleźli się w hali odlotów lotniska na Okęciu. Następnie po obowiązkowych procedurach kontrolnych platerowscy gimnazjaliści znaleźli się w samolocie. Krótki, 55-cio minutowy lot samolotem i już byli w Gdańsku. W następnej kolejności zameldowali się i zjedli obiadokolację w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Gdańsku. Po posiłku ruszyli na wieczorne zwiedzanie gdańskiej starówki. Zobaczyli m. in. Żuraw, Ratusz Staromiejski, Dwór Artusa, Bramę Wyżynną i zabytkowe kamieniczki na ul. Długi Targ. Wrócili na nocleg po godz. 22.

We wtorek uczniowie naszego gimnazjum zjedli śniadanie i pojechali zwiedzać pozostałe miasta Trójmiasta. Najpierw byli w Gdyni, gdzie zwiedzili Muzeum Marynarki Wojennej, Akwarium Gdyńskie, zobaczyli z zewnątrz cumujące przy gdyńskiej redzie okręt-muzeum "ORP Błyskawica" (zamknięty dla zwiedzających) i żaglowiec muzeum "Dar Młodzieży". Później przejechali do Sopotu, gdzie przespacerowali się główną ulicą kurortu al. Monte Cassino. Spacer zakończyli na sopockim molu. Wtorkowy wieczór spędzili na spektaklu w Teatrze Wybrzeże: "451 Fahrenheit". Zmęczeni gimnazjaliści wrócili na nocleg ok. godz. 23.

Trzeci dzień wycieczki grupa naszych żaków zaczęła od śniadania i wymeldowania ze Schroniska, po czym udała się do Oliwy, gdzie zwiedziła katedrę Gdańską, z unikalnymi w skali światowej organami. Następnie uczniowie przespacerowali się po pocysterskim parku oliwskim. Po tym spacerze gimnazjaliści przemieścili się na lotnisko im. L. Wałęsy, skąd udali się w podróż powrotną do stolicy. Po wyjściu z lotniska Okęcie grupa naszych uczniów przesiadła się na pociąg i ok godz. 20.00 wysiadła na peronie w Platerowie.

Dla większości uczniów była to pierwsza podróż samolotem. Pierwszy też raz uczniowie sami brali odpowiedzialność za wycieczkę przygotowując przed eskapadą w grupach trasę zwiedzania i informacje o zwiedzanych obiektach w Trójmieście oraz realizując na miejscu swoją część.

Grzegorz Rosiak

Realizacja edukacyjno-ekologicznego projektu „Ożywić pola”

Z początkiem listopada uczniowie gimnazjum w Platerowie tradycyjnie już w czasie obchodów święta patrona myśliwych- św. Huberta rozpoczęli kolejną, czwartą już edycję programu „Ożywić pola”. W tym roku jest on poświęcony ochronie dzikiej gęsi i przebiega pod hasłem „Rok gęgawy”. Chociaż na naszym terenie ten gatunek ptactwa wodnego nie występuje (co najwyżej przelotem), to ważne są cele programu realizowane pod patronatem „Łowca Polskiego” i  we współpracy z lokalnym Kołem Łowieckim „Hubert”: ochrona przyrody, pomóc zwierzętom przetrwać zimę, poznawanie tradycji łowieckich.

Dlatego 4 listopada uczniowie kl.I gimnazjum wraz z opiekunem Dariuszem Kazunem przybyli do dawnej gajówki w lesie Sułów, gdzie gospodarzem byli myśliwi  z KŁ „Hubert” z  koordynatorem projektu Kazimierzem Kinowskim.

Poznaliśmy cele i zadania jakie nas czekają w najbliższym czasie. Następnie przystąpiliśmy do objazdu pól i części lasu, aby dokonać jesiennego przeglądu paśników, zrobić pierwsze podsypy karmy dla ptaków(część paszy przynieśli uczniowie), uzupełnić lizawki i wysłuchać myśliwskich opowieści o dzikich zwierzętach. Przy okazji mogliśmy podpatrywać bażanty, sarny i „pracę” bobrów.

Pierwszą edukacyjno-ekologiczną wyprawę zakończyło ognisko i pieczenie kiełbasek (jeszcze nie myśliwskich) oraz gawęda o św. Hubercie. Ustalono, że następne spotkanie odbędzie się w szkole w Platerowie. Darz Bór!