Wycieczki

„Oświecenie na wyciągnięcie ręki”

„Więc niechaj z méj nauki ten tylko korzysta,
Komu jeszcze na przestrzał wiatr w głowie nie śwista,
Który jeszcze rozumu do szczętu nie gubi,
I chocia sam źle czyni, prawdy słuchać lubi.”,
„zachęcał” w satyrze „ Głupstwo” poeta, dramatopisarz, tłumacz, historyk, biskup smoleński oraz łucki, jezuita i senator – Adam Naruszewicz. Uwielbiany za życia ( uczestnik obiadów czwartkowych, redaktor pierwszego polskiego czasopisma literackiego, zdobywca Orderu Orła Białego), po śmierci był posądzany  o brak talentu, smaku, rubaszność i skomplikowaną składnię.
Dziś, gdy czyta się jego „Satyry” dostrzega się w nich fantazję, dowcip i ironię.
W celu zapoznania się z postacią oraz miejscem, w którym Adam Naruszewicz (1733-1796) spędził jako biskup ostatnie lata (1790-1796) życia, klasa druga pod opieką Marii Daszko i Grzegorza Szymanka zawitała do Janowa Podlaskiego. W kościele pw. Trójcy Świętej zostali sympatycznie przyjęci przez ks. proboszcza, a w Zamku Biskupim zaskoczeni połączeniem historii z nowoczesnością.

A.Naruszewicz „ Głupstwo”
fot. G. Szymanek

DZIEŃ W WARSZAWIE – 16.10.2017r.

Nasze wrażenia:

„Interesującym punktem tej wycieczki było lepienie z gliny – nauczyłem się nowej czynności.”

„Na trampolinach było dużo emocji, chętnie bym tam wróciła.”

„Najbardziej podobał mi się film oraz lepienie naczyń z gliny.”

„Podobał mi się film pt. „Pierwszy śnieg”, ponieważ było dużo emocji.”

„Dzięki temu wyjazdowi dowiedziałem się jak kiedyś robiono gliniane naczynia i sam nauczyłem się je robić. Bardzo podobały mi się zajęcia na trampolinach, bo dawno się tak nie zmęczyłem zabawą.”

„Moim najlepszym wspomnieniem był park trampolinowy oraz Muzeum Archeologiczne, w którym  miałem okazję zrobić garnek. Jeśli będzie możliwość to chętnie znowu tam pojadę.”

Rok szkolny 2016-2017

Śladami wielkich Polaków na Litwie.

W pierwszych dniach czerwca uczniowie naszego gimnazjum pod opieką p. Agnieszki Agapow i p. Macieja Zielińskiego odbyli wycieczkę na Litwę.
Pierwszym etapem czterodniowej wyprawy był aquapark w Druskiennikach. Obiekt imponujący, świetna zabawa, cudowny relaks, niezapomniane wrażenia.

Wieczorem, zmęczeni dotarliśmy na miejsce, do starego klasztoru w Szumsku przystosowanego na potrzeby turystów i pielgrzymów. Panie, które opiekowały się nami przez cały pobyt, zakwaterowały nas i przygotowały nam pyszną kolację. Okazało się, ku naszemu ogromnemu zaskoczeniu, że większość mieszkańców Szumska mówi po polsku, więc bez problemu można było się porozumieć.

Po krótkim wypoczynku, następnego dnia udaliśmy się do Wilna, stolicy Litwy, miasta szczególnie bliskiego nam, Polakom. Podążając za naszym, najlepszym na świecie przewodnikiem, panem Maciejem Zielińskim zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w Cerkwi św. Mikołaja. Przypomnieliśmy sobie, co to jest ikonostas, ikona, przysłuchiwaliśmy się śpiewom podczas nabożeństwa, co zrobiło na nas ogromne wrażenie. Później udaliśmy się pod pomnik Adama Mickiewicza, naszego wieszcza i poety. Tu też nie obyło się bez przepytywania, tym razem z języka polskiego. Dalej ruszyliśmy szlakiem kościołów i katedr wybudowanych w różnych stylach architektonicznych, naturalnie wszyscy musieli rozpoznać i wymieniać cechy danego stylu. Zwiedziliśmy między innymi kościoły: św. Anny, św. Jana, św. Ducha, św. Kazimierza, każdy z tych obiektów ma swoją historię, legendy lub jakieś wydarzenia z nimi związane.
O historii Litwy pan Maciej opowiedział nam pod pomnikiem Giedymina, jednego z pierwszych władców Litwy, od którego wywodzi się dynastia Jagiellonów, a potem wyruszyliśmy na wzgórze, gdzie znajduje się Wieża Giedymina, z której rozciąga się wspaniały widok na stare i nowe Wilno oraz dwie rzeki Wilię i Wilenkę.
Jak każdy nasz rodak odwiedzający Wilno, odbyliśmy pielgrzymkę do cudami słynącego obrazu Matki Bożej, mieszczącego się w Ostrej Bramie.
Odwiedziliśmy jeszcze Uniwersytet Wileński, z którym związane były losy m.in. Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Tomasza Zana, Józefa Ignacego Kraszewskiego, Czesława Miłosza i wielu innych sławnych Polaków, Ratusz Miejski, Pałac Prezydencki.
Po całym dniu wędrówki po Wilnie, wróciliśmy do Szumska, który również tego dnia zwiedziliśmy. Na pobliskim cmentarzu zobaczyliśmy tablice świadczące o tym, że mieszkało tu więcej Polaków niż innych narodowości. Jakie było nasze zaskoczenie, gdy znaleźliśmy się na Drodze św. Jakuba, szlaku pielgrzymkowym do katedry w Santiago de Compostela w Hiszpanii.
Dzień trzeci naszej wycieczki, to wyjazd do Trok i zwiedzanie średniowiecznego, jednak w większości zrekonstruowanego, położonego na półwyspie jeziora Glawe zamku, do którego dotarliśmy łodzią.
Mimo niesprzyjającej pogody, wędrowaliśmy dziedzińcami zamkowymi. Zamek jest przepięknie położony, każdy może znaleźć w nim coś dla siebie, ponieważ różnorodność wystaw jest duża: od porcelany, poprzez meble, bibeloty, monety, zbroje, aż po średniowieczne machiny tortur, które cieszyły się największym zainteresowaniem. Pan Maciej opowiedział też o Karaimach -grupie etnicznej zamieszkującej Troki, mającej swoją religię, tradycje i zwyczaje, a nawet kuchnię. Polecamy kibini z baraniną. Miejsca, w których mieszkają Karaimi łatwo rozpoznać po charakterystycznej zabudowie. W deszczowe późne popołudnie wróciliśmy do naszego miejsca zakwaterowania.
Przed nami „zielona noc”.
Rano pobudka, jak w wojsku, sprzątanie, pakowanie się, śniadanie, podziękowania, pożegnanie i w drogę, najpierw ponownie do Wilna, a potem już do domu.
W Wilnie weszliśmy jeszcze na Górę Trzech Krzyży, obejrzeliśmy barbakan, weszliśmy po schodach poświęconych Honorowemu Obywatelowi Litwy Czesławowi Miłoszowi i ostatni etap naszej wycieczki, symbol Polskości na Litwie, przepięknie położony cmentarz na Rossie-miejsce spoczynku wielu pokoleń mieszkańców Wilna. Robi na zwiedzających niesamowite wrażenie. Nagrobki-arcydzieła, niestety wiele z nich wymaga natychmiastowej renowacji. Udało się nam odnaleźć grób Euzebiusza Słowackiego - ojca Juliusza oraz Joachima Lelewela. Odwiedziliśmy również grób matki Józefa Piłsudskiego, na którym złożyliśmy kwiaty i zapaliliśmy znicze.
A teraz do domu… . Zanim opuściliśmy przedmieścia Wilna, nasi podróżnicy zapadli w błogi, głęboki sen.
Serdecznie dziękujemy wszystkim za zorganizowanie wyjazdu oraz gościnność i ciepłe przyjęcie w Szumsku.

A.A.

„Wizyta studyjna w Brukseli”

W nagrodę za dobre wyniki w konkursie „Wiedzy o Parlamencie Europejskim” organizowanym przez Biuro Poselskie Posła do Parlamentu Europejskiego Julii Pitery grupa uczniów gimnazjum (Gabriela Dziuban, Natalia Trochimiuk, Katarzyna Jędruszuk, Elwira Truszkowska i Kacper Harasimiuk) wraz z nauczycielem wiedzy o społeczeństwie Maciejem Zielińskim udała się na wyjazd studyjny do Brukseli.

„Po drodze” do Parlamentu młodzież miała okazję zobaczyć Antwerpię, a tam Katedrę Najświętszej Marii Panny (jedna z najwyższych budowli sakralnych na świecie), dworzec kolejowy Antwerpen-Centraal, który uchodzi za jeden z najpiękniejszych dworców kolejowych świata, średniowieczny Zamek Het Steen i Rynek. W stolicy Belgii spędziła czas na Wielkim Placu, będącym historycznym centrum miasta, widziała Ratusz i jeden z symboli miasta – fontannę Manneken Pis. W Parlamencie spotkała się z Europosłanką Julią Piterą i wzięła udział w zajęciach studyjnych.
O swoich wrażeniach tak piszą uczestniczki: „31 maja odwiedziliśmy Parlament Europejski. Głównym punktem wizyty było spotkanie z Panią Julią Piterą. Pani Poseł opowiedziała nam o funkcjonowaniu Parlamentu, wręczyła każdemu upominek, a na koniec każdy mógł zrobić z Panią Julią Piterą zdjęcie.”, „Wycieczka do Belgii bardzo mi się podobała, ponieważ mogłam sprawdzić swe umiejętności językowe i zobaczyć wiele ciekawych miejsc. Dziękuję!”

A.Z.Z., uczennice kl.II
fot. M. Zieliński

„O życiu dworskim i ziemiańskim”

Po zapoznaniu się z fragmentami utworu „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza, w celu zdobycia informacji o znaczeniu i funkcjonowaniu dworów i majątków ziemiańskich w dawnej Polsce oraz po to, by zobaczyć, jak prezentowały się wnętrza ziemiańskie przełomu XIX i XX wieku, takie jak: kancelaria dworska, pokój pani domu, sypialnia, salon, jadalnia, kuchnia i łazienka – klasy: szósta szkoły podstawowej i pierwsza gimnazjum udały się do Muzeum Ziemiaństwa w Dąbrowie.
W sali konferencyjnej mieszczącej się w dawnej oficynie młodzież poznała historię miejscowości i zespołu dworsko-parkowego. Następnie uczestniczyła w warsztatach heraldycznych, na których omówione zostały poszczególne elementy herbu, jego geneza, podstawowe rodzaje, znaki heraldyczne i barwy. W części praktycznej młodzież projektowała herby swego rodu.
W parku przy dworze nasi uczniowie obejrzeli obiekty należące do części gospodarczej majątku: spichlerz, gołębnik, wędzarnię, pasiekę oraz ogród warzywny. Skonsumowali drugie „śniadanie na trawie” i udali się w drogę powrotną, z krótkim przystankiem w Korczewie.

fot. A.Z.Z., A. Tkaczuk

Wycieczka do Białegostoku

22 marca uczniowie klas I, IIa i III gimnazjum pod opieką Pań M. Wielogórskiej, M. Daszko oraz A. Agapow, wybrali się na wycieczkę do Białegostoku. Głównym punktem wycieczki był spektakl "Balladyna" na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki, a także pokoje zagadek Logic Room Escape Room.

Podczas spektaklu, poznaliśmy historię tytułowej Balladyny, której kariera to pasmo zbrodni i kłamstw, ale też piekło wyrzutów sumienia i przerażenia.

Logic Room Escape Room to fenomenalna gra przeniesiona z popularnej zabawy online do świata rzeczywistego. Pokoje "Misja specjalna", "Wyspa odkrywców" oraz "Epidemia" to wir wydarzeń, w których, zamknięci na 60 minut uczniowie, musieli współpracując ze sobą, rozwikłać zagadki, by wydostać się na zewnątrz.

Przy okazji zwiedziliśmy Pałac i Ogród Branickich.

M. Wielogórska

Wycieczka do Trójmiasta

W dniach 28-30.11.2016 roku 15 uczniów Publicznego Gimnazjum w Platerowie pod opieką p. Agnieszki Agapow i p. Grzegorza Rosiaka udało się na trzydniową wycieczkę do Trójmiasta.

W poniedziałek 28 listopada uczniowie z legitymacjami szkolnymi w kieszeni wyjechali do stolicy. Po trzygodzinnej jeździe znaleźli się w hali odlotów lotniska na Okęciu. Następnie po obowiązkowych procedurach kontrolnych platerowscy gimnazjaliści znaleźli się w samolocie. Krótki, 55-cio minutowy lot samolotem i już byli w Gdańsku. W następnej kolejności zameldowali się i zjedli obiadokolację w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Gdańsku. Po posiłku ruszyli na wieczorne zwiedzanie gdańskiej starówki. Zobaczyli m. in. Żuraw, Ratusz Staromiejski, Dwór Artusa, Bramę Wyżynną i zabytkowe kamieniczki na ul. Długi Targ. Wrócili na nocleg po godz. 22.

We wtorek uczniowie naszego gimnazjum zjedli śniadanie i pojechali zwiedzać pozostałe miasta Trójmiasta. Najpierw byli w Gdyni, gdzie zwiedzili Muzeum Marynarki Wojennej, Akwarium Gdyńskie, zobaczyli z zewnątrz cumujące przy gdyńskiej redzie okręt-muzeum "ORP Błyskawica" (zamknięty dla zwiedzających) i żaglowiec muzeum "Dar Młodzieży". Później przejechali do Sopotu, gdzie przespacerowali się główną ulicą kurortu al. Monte Cassino. Spacer zakończyli na sopockim molu. Wtorkowy wieczór spędzili na spektaklu w Teatrze Wybrzeże: "451 Fahrenheit". Zmęczeni gimnazjaliści wrócili na nocleg ok. godz. 23.

Trzeci dzień wycieczki grupa naszych żaków zaczęła od śniadania i wymeldowania ze Schroniska, po czym udała się do Oliwy, gdzie zwiedziła katedrę Gdańską, z unikalnymi w skali światowej organami. Następnie uczniowie przespacerowali się po pocysterskim parku oliwskim. Po tym spacerze gimnazjaliści przemieścili się na lotnisko im. L. Wałęsy, skąd udali się w podróż powrotną do stolicy. Po wyjściu z lotniska Okęcie grupa naszych uczniów przesiadła się na pociąg i ok godz. 20.00 wysiadła na peronie w Platerowie.

Dla większości uczniów była to pierwsza podróż samolotem. Pierwszy też raz uczniowie sami brali odpowiedzialność za wycieczkę przygotowując przed eskapadą w grupach trasę zwiedzania i informacje o zwiedzanych obiektach w Trójmieście oraz realizując na miejscu swoją część.

Grzegorz Rosiak

Realizacja edukacyjno-ekologicznego projektu „Ożywić pola”

Z początkiem listopada uczniowie gimnazjum w Platerowie tradycyjnie już w czasie obchodów święta patrona myśliwych- św. Huberta rozpoczęli kolejną, czwartą już edycję programu „Ożywić pola”. W tym roku jest on poświęcony ochronie dzikiej gęsi i przebiega pod hasłem „Rok gęgawy”. Chociaż na naszym terenie ten gatunek ptactwa wodnego nie występuje (co najwyżej przelotem), to ważne są cele programu realizowane pod patronatem „Łowca Polskiego” i  we współpracy z lokalnym Kołem Łowieckim „Hubert”: ochrona przyrody, pomóc zwierzętom przetrwać zimę, poznawanie tradycji łowieckich.

Dlatego 4 listopada uczniowie kl.I gimnazjum wraz z opiekunem Dariuszem Kazunem przybyli do dawnej gajówki w lesie Sułów, gdzie gospodarzem byli myśliwi  z KŁ „Hubert” z  koordynatorem projektu Kazimierzem Kinowskim.

Poznaliśmy cele i zadania jakie nas czekają w najbliższym czasie. Następnie przystąpiliśmy do objazdu pól i części lasu, aby dokonać jesiennego przeglądu paśników, zrobić pierwsze podsypy karmy dla ptaków(część paszy przynieśli uczniowie), uzupełnić lizawki i wysłuchać myśliwskich opowieści o dzikich zwierzętach. Przy okazji mogliśmy podpatrywać bażanty, sarny i „pracę” bobrów.

Pierwszą edukacyjno-ekologiczną wyprawę zakończyło ognisko i pieczenie kiełbasek (jeszcze nie myśliwskich) oraz gawęda o św. Hubercie. Ustalono, że następne spotkanie odbędzie się w szkole w Platerowie. Darz Bór!

Dariusz Kazun

Rok szkolny 2015-2016

Wycieczka klasy III do Białegostoku

Wycieczka do Treblinki i Siedlec

30 maja uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej oraz przedstawiciele Gimnazjum, wybrali się na wycieczkę do Treblinki i Siedlec. W Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince, obejrzeli wystawę eksponatów-rzeczy osobistych tam zgromadzonych, a także filmy mówiące o zaplanowanej przez nazistów zagładzie Żydów, psie Barry’m należącym do ostatniego komendanta obozu Franza oraz o losie więźnia obozu. Uczniowie przebywali w miejscu, w którym znajdował się karny obóz pracy, pod pomnikiem autorstwa Franciszka Duszeńki oraz wśród kamieni symbolizujących macewy, gdzie pośród wielu znaleźli te z napisami „Łosice” i „Sarnaki”. W Siedlcach odwiedziliśmy galerię oraz obejrzeliśmy film „Alicja po drugiej stronie lustra”, w którym tytułowa Alicja powraca do Krainy Czarów, by razem z przyjaciółmi powstrzymać złego Władcę Czasu i przywrócić porządek w magicznym świecie.

M. Gackiewicz

Wycieczka do Warszawy

25.01.2016r. uczniowie klas IV-VI wraz z wychowawczyniami oraz przedstawiciele klas gimnazjalnych, wybrali się do Warszawy. Głównym punktem wycieczki był musical "Mały Książę" w Teatrze Buffo. Opowieść o chłopcu, to przyjemna dla oka i ucha historia opowiedziana przez profesjonalnych twórców i wykonawców. Zaczarowany świat kostiumu, muzyki, wokalu i sztuki aktorskiej pozwolił poznać "Małego Księcia" nie tylko jako lekturę szkolną ale również jako chwile wspomnień, które pozostaną na długi czas. Dodatkową atrakcją wycieczki było zwiedzanie Stadionu Narodowego oraz Niewidzialnej Wystawy. W trakcie zwiedzania Stadionu, zobaczyliśmy najważniejsze jego miejsca: trybuny, ławki rezerwowych, szatnie zawodników, salę konferencyjną oraz punkt widokowy. Następnie "zobaczyliśmy" Niewidzialną Wystawą, która jest wyjątkowo interaktywną podróżą w niewidzialny świat, podczas której poczuliśmy, jak radzić sobie w codziennych sytuacjach bez pomocy wzroku – wyłącznie za pomocą zmysłu słuchu, węchu i równowagi.

„W mieście księżnej Ogińskiej”

Pożyteczne z przyjemnym czy też wiedza z rozrywką połączone zostały podczas wycieczki klas IV-VI szkoły podstawowej i zaprzyjaźnionych z nimi przedstawicieli gimnazjum do Siedlec 15 grudnia tegoż jeszcze roku.

Z inicjatywy nauczycielki religii Marii Klimaszewskiej oraz w wyniku działań wychowawczyń Jolanty Ostaszewskiej, Magdaleny Gackiewicz i Agnieszki Omelańczuk dzieci zapoznały się ze zgromadzonymi w Sali Patrona Szkoły Podstawowej nr 11 w Siedlcach (zwanej Muzeum Jana Pawła II) cennymi przedmiotami związanymi z Ojcem Świętym.

W Muzeum Regionalnym zdobyły informacje o najwcześniejszych śladach osadnictwa pradziejowego odkrytego w okolicach Siedlec, wystroju izby w chacie pod Siedlcami oraz w domu szlachty zaściankowej. Obejrzały też wystawy prac Ireny Karpińskiej i Teresy Szczurowskiej – Buchczewej.

Rozrywkę zapewniły: kino i park wodny.

Wycieczka do kina

1 października uczniowie gimnazjum, pod opieką Pani Agaty Obrępalskiej i Pani Marii Klimaszewskiej, wybrali się do Siedlec, do kina na film "Czy naprawdę wierzysz?" w reżyserii Jonathana Gunna.

Film "Czy naprawdę wierzysz?" to opowieść o potężnym darze, który drzemie w człowieku i tylko czeka, by go użyć... To film w którym twórcy pytają „Czy naprawdę wierzysz?”, bo prawdziwa wiara wymaga działania. Takie pytanie zostaje w filmie postawione dwunastu osobom i ich dwunastu historiom, które splatają się ze sobą.

Niebieskie tramwaje

Pomnik Fredry pod Ratuszem i krasnale Słupniki, które spoglądają na przechodniów ze słupów latarni na Placu Solnym, zobaczyli uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie podczas październikowej wycieczki do Wrocławia.

Cele wyprawy, czyli: zapoznanie z bogactwem architektonicznym i kulturalnym miasta oraz naukę rozpoznania stylów w budynkach sakralnych i świeckich realizowano poprzez wizyty w muzeach, zwiedzanie miasta z przewodnikiem, relaksacyjne marszruty po mieście i pobyt w Zamku Książ.

A o florze i faunie charakterystycznej dla naszego klimatu, a także innych stref klimatycznych i kontynentów- młodzież uczyła się w Palmiarni w Wałbrzychu Lubiechowie w pobliżu Zamku Książ, Miejskim Ogrodzie Zoologicznym i Afrykarium we Wrocławiu.

Taki wyjazd do aglomeracji wrocławskiej z szeregami kamienic bogato zdobionych, sznurem samochodów, splotem ulic nazw wszelakich, setką kładek i mostów, przejściami dla pieszych i niebieskimi tramwajami, które „mkną po szynach” jak w piosence Haliny Kunickiej-zmusza do refleksji nad organizacją ruchu własnego po mieście, orientowania się w terenie oraz zastanowienia się nad swymi umiejętnościami funkcjonowania w społeczności.

Nie obyło się bez gubienia ładowarek, portfeli, komórek i aparatów fotograficznych-przejawów rozwoju cywilizacji. Na szczęście przytomni koledzy, nauczyciele, a nawet sami wrocławianie w odnajdywaniu rzeczy bez opieki pozostawionych pomagali.

Zapewne Wrocław to piękne miejsce...

Żywa lekcja historii

W dniu 14 września 2015 r. klasy I gimnazjum wzięły udział w żywej lekcji historii. Pan Marek pasjonat polskiej kawalerii, przedstawił historię polskiej jazdy. Pokazał uczniom jak wyglądał ekwipunek ułana w II Rzeczpospolitej, można było przymierzyć elementy wyposażenia. Młodzież miała również okazję obejrzeć pokaz kunsztu jeździeckiego i elementy treningu kawaleryjskiego. Na koniec odbyło się ognisko klasowe.

„I biegnie tam jedyny szlak” Obóz językowy w Zakopanem

Tam, gdzie „zimnych wodospadów huk” i „piękne Zakopane, z drewna wyciosane” pojawili się uczniowie Zespołu Placówek Oświatowych w Platerowie na obozie językowym w ramach projektu „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe -Moja przyszłość” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i realizowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego (Koordynator projektu) w partnerstwie z m.st. Warszawą.

„Trzy, może nawet cztery dni…” przemierzali z przewodnikiem tatrzańskim rejony Tatrzańskiego Parku Narodowego, gdzie góry (...) wysokie, widoki szerokie”, a strumień bystry „jak kryształ czysty”.

Nogi same poniosły ich w miejsca znane każdemu Polakowi, nawet temu, który nie wspomina „dni spędzonych pośród sennych skał” i o górach nie mówi „kochane” (jak czynił Jan Kasprowicz).

Słońcem majowym oświeceni zawędrowali nad Morskie Oko, gdzie zdaniem Marta Grechuty Zachwyca widokiem Mnicha”, a „strome zbocza i potłuczone głazy” zostają w pamięci i na fotografii na długo. Chociaż droga ku kotlinie stanowiącej górną część Doliny Rybiego Potoku leniwie im się snuła, a nogi chwilami posłuszeństwa odmawiały, wrócili szybciej, niż się spodziewali. I mieli w sobie tyle sił, by na Wielką Krokiew im. Stanisława Marusarza... wjechać.

W Dolinie Kościeliskiej śledzili bieg potoku, rozpoznawali skały takie jak: Zbójnickie Okna, Zbójnicka Turnia czy Zbójnicki Stół, a przede wszystkim poddali się emocjom w jaskiniach, bo w nich serce mocno bije.

Byli na Krupówkach i na Gubałówce. A deszczu doświadczyli dopiero trzeciego dnia na ulicach Zakopanego.

Ten jednak nie przeszkodził im w obejrzeniu kościółka i mogił na Pęksowym Brzyzku, zapoznaniu się z ekspozycjami: historyczną, etnograficzną i przyrodniczą w Muzeum Tatrzańskim im. Dra Tytusa Chałubińskiego - jednym z najstarszych muzeów regionalnych w Polsce oraz zadziwieniu się portretami Witkiewicza w Galerii Sztuki XX wieku w willi Oksza, która jest trzecim dziełem Stanisława Witkiewicza, twórcy stylu zakopiańskiego.

Wieczory w schronisku nasi uczniowie spędzali nad tworzeniem przewodnika polsko-angielsko-rosyjskiego po Zakopanem i okolicy. Pracowali w grupach, ze słownikami i na kartach pracy. Wyrażali swe opinie na temat obejrzanych miejsc i zasłyszanych historii.

Gdy piątkowy ranek deszczowy zmusił ich do powrotu-wracali  pełni wrażeń pozytywnych, zadowoleni z dobrze przeżytego czasu w górach, a w myślach  (mam nadzieję) przywoływali słowa  piosenki Grechuty:

„Me ścieżki znajome, me nogi zmęczone”.

W tekście wykorzystano następujące utwory: Włodzimierz Wysocki Na szczyt, Marek Grechuta Góry me wysokie, Maryla Rodowicz Trzy, może nawet cztery dniHej w góry, Jan Kasprowicz Witajcie, kochane góry....

Zielona szkoła w Wielkopolsce

Na katedralnej wieży

Żnińska Kolej Wąskotorowa

Biskupin

Strzelno, kościoły romański i barokowy

"Mysia wieża" Kruszwica

Katedra romańska w Kruszwicy

Rozliczenie wycieczki:

Składka uczestników 23X400=9200

Koszt paliwa autobusu: sponsorowane przez Gminę Platerów

noclegi - 2225zł

Łącznie wydatki:  7699,95zł

ZWROT po 65zł dla każdego uczestnika

Wyjazd do Muzeum Regionalnego w Siedlcach

W dniu 5 listopada br. trzydziestu uczniów ze szkoły podstawowej i gimnazjum Platerowie uczestniczyło w wycieczce do Siedlec. Głównym celem wyjazdu było obejrzenie wystawy w muzeum regionalnym ukazującej tradycje i dorobek Polskiego Związku Łowieckiego z okazji 90 rocznicy powstania tej organizacji. Uczniowie, głównie uczestnicy programu ”Ożywić pola”, mogli podziwiać trofea myśliwskie, wsłuchiwać się w głosy zwierząt, poznawać działalność proekologiczną  Polskiego Związku Łowieckiego przede wszystkim w regionie siedleckim. W czasie zwiedzania fachowych rad i wyjaśnień udzielał współorganizator wyprawy myśliwy pan Kazimierz Kinowski z Koła  łowieckiego „Hubert”, które współpracuje z naszą szkołą.

W ten sposób uczniowie pod opieką nauczycieli przyrody Doroty Kolasy i Dariusz Kazuna  w tym roku szkolnym poczynili pierwsze kroki związane z edukacją ekologiczną.